Därför funkar inte din Chromecast just nu

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Varför? Betalade 349kr för min gen 2 år 2015.

Castar från telefonen. Fungerat smärtfritt fram tills den slocknade igårkväll 😂

Vissa kräver lite mer kvalitet i saker de köper. En liten plastbit för som saknar såväl bild- som ljudlägen. Sitter man med en bra TV, är Chromecast en undermålig produkt. Apple TV är en seriös mediaspelare med kvalitet rakt igenom. En Chromecast är väl nice till sommarstugan eller till nån gammal liten 32" som man ännu inte gjort sig av med på 15 år.

Sen är (eller var) Chromecast en billig produkt, och man får vad man betalar för, och perfekt för någon som inte är entusiast på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Vissa kräver lite mer kvalitet i saker de köper. En liten plastbit för som saknar såväl bild- som ljudlägen. Sitter man med en bra TV, är Chromecast en undermålig produkt. Apple TV är en seriös mediaspelare med kvalitet rakt igenom. En Chromecast är väl nice till sommarstugan eller till nån gammal liten 32" som man ännu inte gjort sig av med på 15 år.

Sen är (eller var) Chromecast en billig produkt, och man får vad man betalar för, och perfekt för någon som inte är entusiast på något vis.

Nä ingen enthusiast precis, har en gammal 1080p 55 tums LG TV från 2015 ihop med en billig soundbar från sony, fungerat fint även för lite film genom netflix

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Varför? Betalade 349kr för min gen 2 år 2015.

Castar från telefonen. Fungerat smärtfritt fram tills den slocknade igårkväll 😂

Precis. Vem vill sitta och fippla med mobilen och sitta och vänta medan den "laddar" den nya appen så man kan casta. Jag hoppar också mellan olika sändningar och appar och det ska gå blixtsnabbt. Är väldigt segt med CC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Precis. Vem vill sitta och fippla med mobilen och sitta och vänta medan den "laddar" den nya appen så man kan casta. Jag hoppar också mellan olika sändningar och appar och det ska gå blixtsnabbt. Är väldigt segt med CC.

Är det så dåliga program via ÄppelTV så du måste sitta och flippa mellan de olika?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Är det så dåliga program via ÄppelTV så du måste sitta och flippa mellan de olika?

Han menar att CC är "fippligare" än AppleTV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Programmen är lysande och fungerar perfekt. Om jag t ex sitter och kolla på Golf och sen är det reklam eller något och jag snabbt vill kolla något på youtube så är jag där på 2 sek, på en CC måste man ta upp mobilen, låsa upp den, gå in i nya appen, välja att casta från den och sen ska den tänka och ladda och sen kan du starta strömmen, ska du tillbaka sen igen så måste du börja om allt igen och vänta och fippla.

Ska du tillbaka på en ATV så är man inne i den appen på 1 sek och strömmen är precis där du lämnade den.

CC är en fruktansvärt långsam upplevelse.

Permalänk
Medlem

Satt en timme i söndags kväll och felsökte - var övertygad om att det var min enhet eftersom den strulat mer och mer senaste året. Beställde en Thomson Streaming Stick 140 igår innan jag hörde detta. Eftersom enheten strulat så genomför jag nog ordern och kanske använder chromecasten när jag är på resa, om nu Google löser problemet.

Att uppgradera till en Google TV Streamer eller motsvarande apple är jag totalt ointresserad av. Casting är den enda funktion jag behöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Gigabyte 5700XT OC | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahl:

Att uppgradera till en Google TV Streamer eller motsvarande apple är jag totalt ointresserad av. Casting är den enda funktion jag behöver.

Alla är vi olika, för mig hade det varit ett helvete på jorden att behöva kolla media via en CC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

inte gällande Price/performance... i min humla som vanligt.

Jo, för en CC har knappt någon performance, inga inställningar för ljud och bild, klen hårdvara som inte stödjer en massa filformat och inte klarar att spela upp native via Plex utan det måste transcodas.
Saknar vettiga spel helt.

Permalänk
Medlem

Kollade på stream på lördag morgon utan problem. Sedan vid läggdags så var det stendött. Antog att enheten var kass eftersom x-antal återställningar inte gjorde någon skillnad så jag beställde en Google TV Streamer istället.

Klart att info om vad som hänt går ut efter det redan är skickat
Aja, Google TV är smidigare än chromecast ändå.. och nu slipper jag bry mig om vad det är för TV vi byter ut den gamla sovrums-tvn mot när det gäller operativsystem... allt för att motivera prislappen såklart

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande Chromecast (1080p) till en projektor i sovrummet, då Netflix-appen inte fungerar genom Android/Google TV pga deras vidriga DRM.

Föredrar i annat fall AppleTV eller LG WebOS.

Finns dock stora fördelar med en liten (och äldre) Chromecast, då de kan dra ström direkt från enheten i sig. Nyare Chromecast (läs Google TV) känns mest som sämre AppleTV-kopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Programmen är lysande och fungerar perfekt. Om jag t ex sitter och kolla på Golf och sen är det reklam eller något och jag snabbt vill kolla något på youtube så är jag där på 2 sek, på en CC måste man ta upp mobilen, låsa upp den, gå in i nya appen, välja att casta från den och sen ska den tänka och ladda och sen kan du starta strömmen, ska du tillbaka sen igen så måste du börja om allt igen och vänta och fippla.

Ska du tillbaka på en ATV så är man inne i den appen på 1 sek och strömmen är precis där du lämnade den.

CC är en fruktansvärt långsam upplevelse.

Men för att casta (vad det nu heter på Apple språk) skärmen på sin mobil till en ATV måste man ha en Apple enhet, något som jag inte vill.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Men för att casta (vad det nu heter på Apple språk) skärmen på sin mobil till en ATV måste man ha en Apple enhet, något som jag inte vill.

Airplay, men varför skulle du casta något? Du verkar insnöad på det dåliga/gamla sättet att konsumera media, du går ju direkt in i de appar du vill se media ifrån och startar det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nära nog alla nyare (2017?) LG, Samsung, Sony m.fl. har stöd för AirPlay. Finns även otaliga appar för att köra AirPlay från Android och andra enheter.

AirParrot (Windows m.m.) har jag säkert haft i över 15 år här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Airplay, men varför skulle du casta något? Du verkar insnöad på det dåliga/gamla sättet att konsumera media, du går ju direkt in i de appar du vill se media ifrån och startar det där.

Finns alla appar då? T.ex. Google Photos?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Komprimerar inte Google Photos allt extremt hårt? Vad händer med dina RAW-filer på 48MP?

Själv vågar jag inte längre används Google Photos, utan kör mycket hellre iCloud eller pCloud.

Google är ganska ökända för att konvertera dina original från RAW till JPEG, vilket inte syns förrän man faktiskt försöker återskapa filen.

Inte så kul att gå från 25MB RAW i 12bitar till 8MB JPEG i 8bitar. All dynamik i bilden blir som bortblåst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Apple och deras newspeak... Det låter ju mer som du är inne på det riktigt gamla sättet med att sitta och flippa mellan kanaler för att det är reklam men med lite newspeak så får man det att låta fräscht och nytt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk

Jag föll i Googles fälla och beställde en Google TV streamer. Har älskat Chromecasten i flera år men strulat för mycket senaste tiden, det här var droppen.

*när jag skulle posta det här meddelandet fick jag upp ett felmeddelande: ogiltig eller utgången säkerhetsnyckel. Ironiskt med tanke på CCs problem 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Komprimerar inte Google Photos allt extremt hårt? Vad händer med dina RAW-filer på 48MP?

Bara om du väljer "Spara utrymme" och så hård komprimerar inte Google Photos tycker jag. Jag laddar dock upp i original kvalité och då komprimeras inget. Jag har dock ingen kamera med 48MP, däremot min systemkamera som är på 14.2MP laddar jag upp till Google Photos i RAW format utan problem

Den filen blir 10.2 MB om jag väljer att hämta filen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Google har inte släppt sin app dit, men det finns gott om tredjeparts som gör samma sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Apple och deras newspeak... Det låter ju mer som du är inne på det riktigt gamla sättet med att sitta och flippa mellan kanaler för att det är reklam men med lite newspeak så får man det att låta fräscht och nytt.

kanaler? Det är samma appar som du sitter och fipplar med på mobilen, bara mycket snabbare och bättre.
Inget är direkt nytt, men det är bättre. Man slipper hålla på med mobilen, och får man t ex ett samtal eller ska göra något annat och så ska frugan byta innehåll på teven så måste hon också börja fippla med en mobil, eller barnen som inte ens har en mobil.

Nej det finns ingen som helst fördel med CC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv vågar jag inte längre används Google Photos, utan kör mycket hellre iCloud eller pCloud.

Google är ganska ökända för att konvertera dina original från RAW till JPEG, vilket inte syns förrän man faktiskt försöker återskapa filen.

Inte så kul att gå från 25MB RAW i 12bitar till 8MB JPEG i 8bitar. All dynamik i bilden blir som bortblåst!

Som jag skrev i mitt inlägg innan du redigerade detta så gäller det bara om man inte väljer original kvalite. I original kvalite så ändras inget. Se bild i mitt inlägg efter ditt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har de inte lyckats lösa detta än?

Mycket frustrerade när det sker mitt i VAB perioden och det ska streamas frost till sovrumstvn när febriga barn behöver luras att ligga och vila.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Oooooops - 10 000 nya enheter sålda på grund av att folk tror den är trasig

Det här med att certifikat löper ut är inte jätteovanligt, kommer ihåg när det hände mig vid ett sjukt osannolikt samanträffande där jag gjorde en planerad förändring några timmar efter ett cert gick ut, som tillverkaren inte hade koll på. Det strandade ca 500 accesspunkter, tur nog så fanns det redundans i plattformen så jag kunde ordna en work-around.

Men jag tror mer på den enkla förklaringen att någon glömt bort att hantera byte av certifikatet eller liknande. Det är en enklare förklaring än att det skulle vara planerat.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

kanaler? Det är samma appar som du sitter och fipplar med på mobilen, bara mycket snabbare och bättre.
Inget är direkt nytt, men det är bättre. Man slipper hålla på med mobilen, och får man t ex ett samtal eller ska göra något annat och så ska frugan byta innehåll på teven så måste hon också börja fippla med en mobil, eller barnen som inte ens har en mobil.

Du jämför just nu en 2000 kr pryl med en 10 år gammal som man kunde köpa för 300 spänn. Att inte behöva köpa nytt är en fördel, priset är en fördel, att slippa apple är en fördel och för min del är enkelheten också en fördel. Sjukt smidigt som androidägare att bara slänga upp en bild man vill visa på teven, eller dra igång valfritt barnprogram till barnen från köket med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara om du väljer "Spara utrymme" och så hård komprimerar inte Google Photos tycker jag. Jag laddar dock upp i original kvalité och då komprimeras inget.

Låter lovande, men just 14MP är väldigt låg upplösning med dagens mått mätt.

Gränsen för "slakten" hos Google går vid 16MP vad jag vet, så därför tog jag min iPhone (48MP) som exempel. Skillnad ser du inte heller förrän du försöker "framkalla" dina RAW-filer i exempelvis Lightroom.

Edit: Ber om ursäkt för allt OT, men brinner för fotografering och bildredigering samt anser att JPEG är världens sämsta bildformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det var att hoppa mellan kanaler men vill du hellre kalla det appar men det är exakt samma sak som förr där folk satt och zappade mellan programmen.

Priset och slippa Apples newspeak är rejält stora fördelar. Att den är liten och försvinner snyggt bakom TV utan att synas är andra fördelar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Låter lovande, men just 14MP är väldigt låg upplösning med dagens mått mätt.

Gränsen för "slakten" hos Google går vid 16MP vad jag vet, så därför tog jag min iPhone (48MP) som exempel. Skillnad ser du inte heller förrän du försöker "framkalla" dina RAW-filer i exempelvis Lightroom.

Det där med 16MP gäller inte original kvalite inställningen, se bilden eller länken så ser du vad Google själva säger
Tagen från Googles hjälpsida: "Original quality Photos and videos are stored in the same resolution that you took them with no change to their quality."

För Spara utrymme så står det följande om 16 MP "Photos are compressed to save space. If a photo is larger than 16 MP, it'll be resized to 16 MP."
Källa: https://support.google.com/photos/answer/6220791?hl=en&co=GEN...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Det var att hoppa mellan kanaler men vill du hellre kalla det appar men det är exakt samma sak som förr där folk satt och zappade mellan programmen.

Priset och slippa Apples newspeak är rejält stora fördelar. Att den är liten och försvinner snyggt bakom TV utan att synas är andra fördelar.

Hur gör du när du castar då? Du hoppar mellan olika appar, det är inget newspeak. Det är samma sak, fast mycket snabbare och smidigare och mer valmöjligheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galef:

Du jämför just nu en 2000 kr pryl med en 10 år gammal som man kunde köpa för 300 spänn. Att inte behöva köpa nytt är en fördel, priset är en fördel, att slippa apple är en fördel och för min del är enkelheten också en fördel. Sjukt smidigt som androidägare att bara slänga upp en bild man vill visa på teven, eller dra igång valfritt barnprogram till barnen från köket med mobilen.

Jag kan förstå om man inte har råd, men att påstå at det är enklare? Det är det inte. Man kan "casta" till en Apple tv också, just den
biten fungerar ännu bättre än CC skulle jag påstå, men det är givetvis enklare att bara använda fjärren och hela familjen kan vara med och se och bestämma, istället för att du ska sitta där själv med din telefon och berätta vad som finns.