Testlabbet uppdaterar prestandaindexet

Permalänk
Medlem

Intel har så få kort och A750/770 är ändå bara två år så tycker dem får hänga med även om dem är lite trötta. Tog ju ändå tid för deras drivrutiner att mogna till sig.

Sen såklart trevligt med annat än bara Nvidia och AMD

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

För att göra det en smula överkomligt skulle jag säga xx70-kort från varje generation. Och vad motsvarigheten från AMD nu kan vara. Jag rekommenderar 70-kort därför att dessa täcker upp både 60-kort och 80-kort, mer skillnad är så är det nämligen inte inom varje generation. Sitter man med ett 60-kort kollar man på 70-kortets resultat och drar bort cirka 15 procent, sitter man på ett 80-kort lägger man till cirka 15 procent. Det blir inga exakta mått, men tillräckligt exakta för att man ska veta om det är vettigt att uppgradera eller ej. Och vill man veta mer exakt kommer det även i framtiden finnas tusen andra webbsidor som testar korten i alla möjliga olika kombinationer.

Det hade för övrigt varit intressant om redaktionen gick igenom gamla prestandaindex och så hur de olika korten åldrades över tid. Med tillgång till all rådata borde det vara ett relativt enkelt om än en smula tråkigt jobb.

Permalänk
Medlem

4070 Ti Super. Mest för att det är det jag har just nu, och det enda jag själv kan relatera till.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

3090 känns relevant på grund av 4090 och 5090 och borde vara med i prestandaindexet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Jag tycker allt att ni bör ha med ett i mellan/övre klassen från Nvidias 1000-serie, ett mellan och ett topp från 2000- och 3000-serierna. Motsvarande på AMD-sidan (har inte koll på modellerna där alls). Detta för att ge djupare kontinuitet och ge de med äldre kort en tydligare prestandareferens när de funderar på att uppgradera. När en hel generation/serie faller ur listan tappar man mycket. Självklart är det en fråga om hur mycket tid man har och kompatibilitet/körbarhet med spel och andra program, men ett kort från fyra generationer bakåt, två från två och tre generationer bakåt, per tillverkare, det känns rimligt från mitt håll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

För att göra det en smula överkomligt skulle jag säga xx70-kort från varje generation. Och vad motsvarigheten från AMD nu kan vara. Jag rekommenderar 70-kort därför att dessa täcker upp både 60-kort och 80-kort, mer skillnad är så är det nämligen inte inom varje generation. Sitter man med ett 60-kort kollar man på 70-kortets resultat och drar bort cirka 15 procent, sitter man på ett 80-kort lägger man till cirka 15 procent. Det blir inga exakta mått, men tillräckligt exakta för att man ska veta om det är vettigt att uppgradera eller ej. Och vill man veta mer exakt kommer det även i framtiden finnas tusen andra webbsidor som testar korten i alla möjliga olika kombinationer.

Det hade för övrigt varit intressant om redaktionen gick igenom gamla prestandaindex och så hur de olika korten åldrades över tid. Med tillgång till all rådata borde det vara ett relativt enkelt om än en smula tråkigt jobb.

Har dom inte tillgång till AI för ett utkast?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

orkade inte rösa, satan va alternativ

Permalänk
Medlem

Det vore najs om ni utöver att komplettera med kort i prestandaindex även la med RT-resultat för respektive kort (där det är relevant som tex för 3000-serien).

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Förutom de nämnda korten så tycker jag det hade varit intressant att ha med både 8GB och 16GB versionerna av RTX 4060 Ti.
Jag ser att 8GB modellen redan finns med i index, men 16GB modellen saknas.

Ger en bild av hur stor betydelse grafikminnet har.
Ger 4060 Ti 8GB och 4060 Ti 16GB samma resultat +/- felmarginal?
Ger det markanta skillnader?

Om man exempelvis jämför 4060 Ti mot någon av dessa modeller
Geforce RTX 3070 (8 GB)
Geforce RTX 3070 Ti (8 GB)

Förändrar 8 vs 16GB 4060 Ti hur de står sig mot 3070/3070 Ti med 8GB ?

Ja också hade det varit intressant att ha med Arc B580 i prestandaindexet också.
Kul att se hur Intel står sig mot Nvidia och AMD.

Permalänk
Medlem

Redaktionen frågar väl ändå efter vilka kort som bör prioriteras i första hand? Alltså vilka kort vi tycker dom ska köra först?

Och några självklara val där är väl diverse super kort i 40X0 serien (som har efterfrågats i varje test av 50X0 med olika grad av trevligt tonfall/ordval), motsvarande även för AMD.

Förhoppningsvis får vi även övriga kort därefter…

Permalänk
Medlem

budget kort överlag då grafikkort för 10+k är väldigt orelevant för majoriteten.

samt äldre kort för att få överblick vad man kan förvänta sig vid uppgradering

Permalänk
Testpilot

Givet är 60-korten från respektive RTX-serie, samt motsvarande från AMD. Detta är ändå en baslinje att utgå från, då det är i särklass de flesta som sitter på dessa och som kan gynnas av tydliga uppgraderingsramar och referensindexet.

Därefter torde rimligen prestanda-klassikern RTX 3070 komma in. Ett grafikkort många kvalar in på, särskilt för den som varit villig att spendera lite mer pengar, men ändå inte tagit klivet hela vägen in på entusiasternas nivå – som även funnits i god tillgång och till relativt okej prisnivåer trots allt.

Egentligen är det som redan nämnts bara att utgå från top 10 på Steam. Därefter successivt jobba sig igenom mer obskyra grafikkort likt RTX 3070 Ti och RX 6750. Avslutningsvis är såklart att få till med modeller som kommer i flera VRAM-utförande – men det kan nästan sparas som en avslutande del och förtjänar en helt egen artikel på ämnet i samma veva.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Till en början åt minstonde alla Nvidia 70 kort, då har man ett hum ungefär vart ens 80 alt. 60 kort hade hamnat.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Det var väl inte länge sedan plattformen uppdaterades (2024?). Täta uppdateringar kräver många referenspunkter mellan de äldre testerna och de nya, annars kommer de äldre korten att bli svårbedömda. Många användare härovan har beskrivit bra strategier att ta tag i för att hjälpa de som sitter i tankarna att uppgradera från kort så långt tillbaka som Radeon 9xx, dvs att hjälpa även de som helt är på begagnatmarknaden, inte bara de kort som säljs just för tillfället.

Var också konsekvent och ha samma referenskort i kommande platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det var väl inte länge sedan plattformen uppdaterades (2024?). Täta uppdateringar kräver många referenspunkter mellan de äldre testerna och de nya, annars kommer de äldre korten att bli svårbedömda. Många användare härovan har beskrivit bra strategier att ta tag i för att hjälpa de som sitter i tankarna att uppgradera från kort så långt tillbaka som Radeon 9xx, dvs att hjälpa även de som helt är på begagnatmarknaden, inte bara de kort som säljs just för tillfället.

Var också konsekvent och ha samma referenskort i kommande platformar.

Jag tänker, bör inte tester vara för speltitlar antingen bara släppta det året, alternativt endast de mest populära spelen för det året/tidpunkten? Sen kan man klart alltid fortsätta använda äldre prestandaindex insta minst för äldre kort.

Referenskort spelar ju inte så stor roll, bara att ränka lite matte. Vill man göra det ännu mer lättillgängligt kan man skriva lite kod så att utgångspunkten/referensen automatiskt blir kortet man klickar på i en interaktiv tabell.

Permalänk

1000 serien saknas i listan.

iom att de fortfarande får uppdateringar och fortfarande har en stor andel i steams statistik så känns det ju som något som bör vara med även det

dessutom rätt många i forumet som fortfarande frågar efter bra ersättare till sitt gamla 1080/1080ti kort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skulle säga 3080 12 gb men röstade på 3080 eftersom det andra inte fanns.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Saknar både 6950 XT och 1080 Ti, fortfarande mycket relevanta, speciellt 1080 Ti!

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig är ju de direkta föregångarna 4080 Super/4070 Super/ti för att jämföra äpplen mot äpplen med Nvidias nya kort

Permalänk
Medlem

Kul att så många önskar 5700 XT De gamla generationerna lever uppenbarligen vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Gigabyte 5700XT OC | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är viktigt att äldre kort får vara med. Ett kort från varje generation från varje tillverkare säg ti0 år bakåt så vi med äldre kort kan se hur mycket mer prestanda ett nytt kort skulle ge oss. Ganska många sitter kvar på sina kort länge, eller köpte ett begagnat kort. Nu så har ju utvecklingen dessutom bromsat in vilket gör korten relevant längre.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Som många andra säger, kan ni ta ett populära kort från äldre generationer (iallafall bak till 10xx-tiden) så skulle det vara värt det, även för mig som har ett 4070 idag. Det ger lite inblick på hur prestandan ökat med tiden och om man ska sitta still i båten eller hoppa på nytt! Då kan man också då göra lite enkla grafer över (tex) xx70-serierna för att se hur de har ändrats över tid.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Medlem

För mig känns det som att när de tar bort de gamla korten så känns det som att de försöker dölja jömförelsen mot de gamal korten, och försöker pusha de nya komponenterna som möjligtvi presterar snarlikt för samma eller högre prislapp.

så gott som alla graffekort/cpuer skall vara med iaf i en självständig prestandaindex jämförelse ala techpowerups gpu databas.

att swec inte har det är lite av en skandal för svennsons som vill se hur mycket snabbare en ny produkt och om det är värt att uppgradera, och vi vet att Swec riktar sig mot avg joe/svennsons idag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Referenskortet från de senaste prestandaindexen känns som det absolut viktigaste.

Permalänk
Skrivet av sodapop:

Referenskortet från de senaste prestandaindexen känns som det absolut viktigaste.

Nått att jämföra mot kan väl vara bra också.

T.ex senaste 3-4 äldre generationerna minst iaf.

Iaf de som fortfarande får nya drivrutiner typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det förvisso blir ganska mycket att testa, men för mig är det helt obegripligt att man inte har ett enda budgetkort med i prestandaindex för 1080p. Man skulle more or less kunna skriva "You will be fine" för allt bättre än ett 4060TI, man kommer ändå vara flaskhalsad av sin processor i så gott som varenda spel. Däremot så är det ju verkligen enorm skillnad mellan korten under, och då särskilt för de som ska köpa sin första speldator. Skillnaden mellan till exempel ett RX 6400 och ett RX 6600 är helt enorm, men för en utomsående så kan det vara väldigt svårt att förstå.

Jag tycker verkligen att det är viktigt att värna om mångfalden och de ej redan initierade entusiasterna. Alla har vi börjat någonstans och det är ofta i början, när man spenmderar som minst pengar som skillnaden mellan enstaka hundralappar gör som absolut störst skillnad. Det här är något jag har påtalat tidigare gällande prestandaindexet för grafikkort och här tror jag verkligen att det är viktigt att ni som redaktion tar ansvar för att inkludera, även dom som inte ens har hittat hit ännu.

(Det står för övrigt i omröstningen att RX 6500 XT har 8GB vram, när det dessvärre endast är 4GB).

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Eftersom 70-serien är en referens sedsn en lång tid tillbaka, vore det intressant att ta med ett kort från varje generation. Då skulle det vara lättare att jämföra vilket kort som helst, vaserat på gamla tester.

Så om vi kunde få med 770, 970, 1070, 2070, 3070, 4070 och 5070 i en lista, då kan man enkelt extrapolera baserat på gamla tester och få fram en ungefärligt värde på vilket kort som helst

Permalänk
Medlem

Jag saknar 7800XT. :-|

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av ric68:

Eftersom 70-serien är en referens sedsn en lång tid tillbaka, vore det intressant att ta med ett kort från varje generation. Då skulle det vara lättare att jämföra vilket kort som helst, vaserat på gamla tester.

Så om vi kunde få med 770, 970, 1070, 2070, 3070, 4070 och 5070 i en lista, då kan man enkelt extrapolera baserat på gamla tester och få fram en ungefärligt värde på vilket kort som helst

700 serien har ju tappat drivarsuport så de måste köras på äldre drivare och 900 serien står framför att åven tappa drivarsuport ganska snart.

Så där nere känns det som att det är utanför vad som behöver redovisas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla grundmodeller i RTX 2 3 4 och 5-serien, dvs 60-70-80-90-korten och den snabbaste undermodellen dvs super eller Ti.
Samma sak med AMD. 600-700-800-900-70-modellerna. 7900 XTX är ett måste.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör