Permalänk
Medlem
Skrivet av gamepass:

Bump, nån som har provat Vitreolys? https://www.ogonlasern.se/behandlingar/behandlingar-vitreolys...

Jag har en stor grumling nästan mitt i synfältet, är extremt jobbigt och störande och gör det svårare att läsa osv. Är detta något som man får bekostat av vården? Hittar inte så mycket info om det.

Verkar inte så. Men hör med ditt försäkringsbolag om de täcker dylika behandlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadaN:

Drygt 5 år senare. Hur har det utvecklats för er? Jag har i båda ögonen sedan 1 år tillbaka och har väldigt svårt att hantera vardagen. Är 28 år.

33 år här, har alltid kunnat se små och nästa osynliga floaters. I år när snö kom har jag börjat se de mer irriterande trådarna.

https://www.youtube.com/watch?v=n9ZI1JJtRrE&t=26s den filmen illustrerar det väldigt bra, mina beteer sig precis så, även om jag inte har lika mycket än.

Tänkte jag skulle in till optiker/sjukhus för att kolla upp det närmre för säkerhets skull. Om inget annat så får man en baseline om det skulle blr värre.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Trådar och floaters i ögats glaskropp har man sedan när man föddes då det är kanaler efter blodkärl när ögat en gång skapades när man växte i mammas mage, men är något hjärnan maskar så att man inte ser det på medveten nivå under en stor del av sin uppväxt.

Med andra ord floaters och trådar i glaskroppen är inget man bara plötligt får en dag utan är snarare dagen man upptäckte dessa på en medveten plan, ofta i någon situation där dessa blev väldigt tydligt.

I det läget är det väldigt lätt att låsa in sig på 'defekten' och irriterar sig enormt på denna att det kan ta en stor del av dagens energi och det kan ta ett tag att smälta detta och acceptera att det kommer vara en del av sitt liv - och att det har varit så även innan man upptäckte det...

Har man kommit så lång att man accepterar situationen och köper läget och gå framåt igen med dom förutsättningarna man har, så slutar man se 'defekten' och hjärnan börja maska det igen för det mesta.

Men det fins handfasta situationer då det kan bli väldigt irriterande som när floaten/ådernkanalen klyver bilden eller gör det partiellt suddigt (ofta rörligt svävande fram och tillbaka) av brytningspåverkan i glaskroppen i samband med tex. en kornsikte på pistol/gevär och en del gevärs/pistolskyttar får i det läget när det blir för besvärligt, helt enkelt försöka byta öga man siktar med då det är väldigt sällan att man har samma brytningsfel av en floater på båda ögonen samtidigt - och då är mycket jobb och träning och kanske även byte av hand innan man är på samma nivå som innan och ännu jobbigare för dem med stor skillnad på dominant och ickedominant öga då somliga knappt ser medvetet med den icke-dominanta ögat fast det inte är något problem med denna...

Oavsett, så skulle jag inte börja springa på dyra behandlingar där man kan risker att försämra ögat istället för att förbättra denna - såvida att det inte är så dåligt redan innan att det påverkar dagliga livet som att inte kunna läsa på skärm/bok/tidning eller köra bil. eller om man vill, skall man börja behandla/operera en redan innan ganska väl fungerande öga så måste man vara bekväm med att det kan sluta med att bara en enda öga fungerar efteråt och kan leva med det.

Permalänk
Medlem

Har haft det sen jag var 20 ungefär, då de plötsligt började komma rätt fort. Fyller 33 nästa gång. Typ om man hade vart ute och druckit hårt t.ex. så dök det upp någon liten fläck varje gång. De första fläckarna var rätt stora och satt som typ ihop som en linda, och när jag kollar åt sidorna så rullar en bunt med fläckar som en virvel åt det hållet jag tittar, något fördröjt då. Den lindan med fläckar finns kvar än. Som tur är så är denna "linda" med fläckar nere till höger i synfältet, och är inte superjobbigt efter att ha levt med det länge.

Har massor med mindre fläckar i mitten av synfältet med, som blir väldigt tydligt när man kollar på vita ytor som snö t.ex. Då är hela synfältet fyllt med dom. Kan inte ens räkna alla. Fläckarna börjar oftast som en större fläck och bryts sedan ner till mindre mer utspridda fläckar. Antar att en del av dom försvinner helt med tiden men inget jag håller reda på.

Har käkat "Optifloat" som Synsam säljer online, 3 gånger, och varje "kur" är 90 dagar, med 90 tabletter. Det har hjälpt en del i alla fall.

Har varit inne på en drös med checkar med mina ögon då jag har andra problem med, men ögona är friska så.

Det går absolut att leva med, man vänjer sig.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden lite.

Fick mina floaters för första gången för cirka ett år sedan, det sög verkligen men vande mig och har ärligt talat inte tänkt på dom senaste månaderna.
Men sedan kom svärmor till mig och sa "Du, jag har fått prickar och flugor framför ögonen, sa inte du att du hade det också?" Och så pratade vi om det lite, och jag sa "Ja det är så skönt att mina är borta" och sedan tänkte jag inte på det.

TRO PÅ FAN att jag efter typ 2 dagar fått nya alternativt ser dom igen. Min teori är att min hjärna har filtrerat bort skiten, när hon frågade så började jag kolla efter dom igen och PANG så flyger det runt igen.

Magiskt jävla sjukt hur hjärnan fungerar.

Med detta sagt, så tycker jag alla som hittar hit från google ska veta att det faktiskt blir bättre med tiden! Som min ögonläkare sa "Tänk att dom är dina små husdjur, bli kompis med dom!"

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk

Grumlingar

Jag hoppar in här.
Har haft grumlingar sedan 15 års ålder ungefär men det var först efter 30 som jag började registrera dem som ett problem. Är 38 nu.
Kom precis tillbaka från doktorn på Sofiahemmet i Stockholm.
Till min förvåning har läkarna där inte bagatelliserat problemet. Denna doktor var mycket saklig och konstaterade att jag hade tydliga grumlingar som man kunde se. Dock är laserbehandling inte möjlig, och operation på någon så ung betraktade han som ”galet”. Det är tydligen något som händer i ögat som gör att det blir enklare att utföra operationen på äldre, men mycket mer riskfyllt på någon runt 30/40.

Det var på sätt och vis skönt att han konstaterade att det inte alls bara satt i huvudet, som de flesta andra verkar tycka.
Men samtidigt lite deppigt att veta att man har ett problem som inte går att göra något åt och bara kan bli värre. Har varit ganska psykad under några år och har haft lite dåligt självförtroende professionellt, bland annat. Tänkte bli akademiker först men har sadlat om till ett annat jobb. Men upplever det nästan som värre eftersom mitt nuvarande jobb också kräver mycket läsning på skärmar osv dessutom i ett ännu högre tempo.

Saken är den att jag under många år också haft andra ögonproblem. Har opererats för skelning och har en del besvär med svidande ansträngda ögon.
Är det någon märkt att grumlingar blir ”värre” av andra problem med ögonen? Min förhoppning är fortfarande att jag ska tänka mindre på grumlingarna om mina andra problem blir bättre.

Permalänk
Medlem

Har också floaters och har lärt mig leva med dem. För det mesta maskar hjärnan bort dem. Minns första gången för kanske 10 år sedan att jag reagerade på att något störde vyn ungefär som knott i luften. Läste på lite om det då. Har mest på vänster öga och vänstra halvan. Ibland kan man näst intill få dem i fokus. Lite som att titta på små saker i ett mikroskåp.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag fick plötsligt ögongrumlingar i vänstra ögat för ett par år sen, samtidigt konstaterades att jag har sk "makula deregeneration". Ögonläkaren sa bara att det är inte mycket att göra åt, tillhör åldern (hos många)

Så man fick ta till Dr Google och läste om att man kunde mildra problemet med vitaminer och vissa speciella ämnen.
Jag vet inte om det är placebo, men det fungerar för mig att dagligen ta ett tillskott som heter "Blue eye" och Omega 3.
Nog kan jag se svaga grumlingar om jag tittar upp mot himlen, eller en vit vägg t.ex. men de är så svaga att jag inte tänker på det. Innan var det ganska stora svarta sjok som flöt omkring som slöjor i vinden.

Som sagt vet jag inte om det är placebo eller om det faktiskt fungerar "på riktigt" eller kanske var det bara tillfälligt. Jag har inte vågat prova vara utan tillskotten för jag vill inte se de där sjoken igen.

Jag läste om tips om att man kunde flytta grumlingarna från synfältet, i alla fall om det är mindre sådana eller en prick. Jag kan få sån prick ibland som följer med åt det håll jag tittar åt, mycket irriterande.
Tipset går ut på att man ska "kasta" upp eller ner ögon, typ flytta ögonen snabbt upp och ner några gånger. Efterom grumlingen flyter omkring i vätskan i ögat så kan på så vis flytta själva vätskan och grumlingen/pricken hamner bort från synfältet. Fungerar i alla fall för mig och de prickar jag ibland ser. Så småningom så absorberas pricken/grumlingen så den försvinner, men det bildas nya.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

Verkar finnas olika typer av floaters.
Jag såg mina för första gången när jag var kanske 10 år, låg i sängen och kollade ut mot himlen, detta är inga trådar utan mer som små diffusa prickar som som rör sig efter pulsen, och vad jag förstått är detta vita blodkroppar och inget som har med förändringar i ögat att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det låter mer som att de påverkar dig psykiskt än din synförmåga, du kan ju prova att gå till vårdcentralen och berätta om dina besvär och hur de påverkar dig.
Det kanske krävs KBT-behandling eller liknande.
Det kan t.o.m. kännas bättre bara du fått träffa en läkare

Och ta det lugnt, vi har alla floaters

Skickades från m.sweclockers.com

Jo visst det är ju samma med tinnitus för exempel, man vänjer sig så fort man inte låter sig tänka för mycket på just det,eller säg om man tänker på att ens näsa alltid är med i ens syn, bara mentalt brusas ut ifrån ens syn, tänker man på det sen kollar ned så ser man ju sin näsas kontur.. kom av mig en aning, vad jag menar på är att man brukar vänja sig bara man slutar tänka för mycket på just det, om man finner problematik därefter finns ju KBT och tekniker för att hjälpa om det behöfves.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem

Har floaters också, de syns när man kollar mot himlen eller när det är snö ute. Har aldrig störts av det.

Skrivet av surrogate activity:

Verkar finnas olika typer av floaters.
Jag såg mina för första gången när jag var kanske 10 år, låg i sängen och kollade ut mot himlen, detta är inga trådar utan mer som små diffusa prickar som som rör sig efter pulsen, och vad jag förstått är detta vita blodkroppar och inget som har med förändringar i ögat att göra.

Kan också se det ibland, typ mot blå himmel och i rätt solljus, men alla kanske kan se det om man letar efter det?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Om vi nu antar att det inte föreligger något mer allvarligt underliggande fel, som då bör behandlas i möjligaste mån, så kommer ni ju att se dem så länge ni fokuserar på dem... Jag kan hitta hur mycket som helst om jag ställer mig och glor ut över havet och flyttar runt blicken, men det är knappast ett vardagligt problem. Det är som näsan, som alltid är i synfältet vare sig man vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att det kan vara en väldigt obehaglig upptäckt när man börjat se dem, men som tur är är det sällan så illa som man först tror.

För egen del så har alltid synen varit viktig. Har 2.0 eller bättre skärpa med glasögon för långt håll och har kunnat roa mig med att identifiera olika flygplanstyper på 10000m och sådant.

Så helt plötsligt en dag upptäckte jag något som flöt runt i ögat och gled undan när jag försökte fokusera på det.

Givetvis såg jag flera när man väl blivit medveten om det och naturligtvis blev jag rädd att man kanske fått någon ögonsjukdom och kanske skulle bli blind när man inte visste vad detta var, en rätt skrämmande upplevelse faktiskt.

När jag sedan fick förklaringen att alla har dem mer eller mindre och att hjärnan normalt filtrerar bort dem och att de egentligen inte är farliga så blev jag lugnare.

Numera tänker jag inte på dem och även om jag kan se dem ibland så filtrerar hjärnan oftast bort dem.

Är nog lite samma verkan då jag också har tinnitus som kan ge en pipton i örat ibland, där är det så att bryr jag mig inte om att tänka på pipljudet så filtrerar hjärnan bort det.
Så det är ganska sällan jag kan höra pipet och oftast slutar det pipa då efter bara ett par minuter.

Är rätt fantastiskt att hjärnan kan filtrera bort det, är väl en mänsklig motsvarighet till att en del digitalkameror kan lära sig en karta över vad det finns eventuella trasiga pixlar på bildsensorn och plocka bort dem ur bilden så de inte syns längre.

Permalänk
Medlem

Floaters har jag nog alltid sett mer elle rmindre, aldrig nptt som stört.

Däremot har jag ett annat "problem" med synen som jag aldrig kommit mig på att fråga optiker eller om nån annan har samma så gör de tnu när jag tänker på det.

När det är riktigt mörkt så ser jag en fläck där jag tittar.
Denna "fläck" vill jag tycka mig se även när jag blundar.
Problemet som denna fläck gör är att om jag är i ett mörkt rum och det finns kanske nåt litet ljust som syns svagt i mörkret så ser jag det ibte om jag tittar rakt mot det. Tittar jag bara lite brevid det syns det klart och tydligt.
Så har det varit så länge jag minns.
När jag var liten var lysknappen till taklampan i mitt rum en sån där son självlyste nör den blivigt utsatt för ljus hela dagen.
Då minns jag mycket väl hur jag tittade på den så såg jag den inte men titta brevid den så såg jag den lysa.

Nån kunnig på ögon som vet vad detta är?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

När det är riktigt mörkt så ser jag en fläck där jag tittar.
Denna "fläck" vill jag tycka mig se även när jag blundar.
Problemet som denna fläck gör är att om jag är i ett mörkt rum och det finns kanske nåt litet ljust som syns svagt i mörkret så ser jag det ibte om jag tittar rakt mot det. Tittar jag bara lite brevid det syns det klart och tydligt.

Gula fläcken mitt i synfältet har extra mycket färg receptorer (tappar), det perifera seendet kan se mer svartvitt i lågt ljus (stavar som receptorer) - det kan vara det du upplevde.

Man har väl även en liten blind fläck där synnerven ansluter, men den är inte mitt i fokus.

Intressant är att phosphorescensen hos ZuS:Cu ligger kring 450nm till 490nm(källa) där Stavarna som saknas i gula fläcken har högst känslighet, du får alltså en lucka i de våglängderna där de saknas:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tapp_(biologi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Gula fläcken mitt i synfältet har extra mycket färg receptorer (tappar), det perifera seendet kan se mer svartvitt i lågt ljus (stavar som receptorer) - det kan vara det du upplevde.

Man har väl även en liten blind fläck där synnerven ansluter, men den är inte mitt i fokus.

Intressant är att phosphorescensen hos ZuS:Cu ligger kring 450nm till 490nm där Stavarna som saknas i gula fläcken har högst känslighet, du får alltså en lucka i de våglängderna där de saknas:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tapp_(biologi)

Ok intressant.
Ja det är bara i mörker jag lägger märka till detta.
I ljus känner jag inte att denna fläck täcker över nått

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om vi nu antar att det inte föreligger något mer allvarligt underliggande fel, som då bör behandlas i möjligaste mån, så kommer ni ju att se dem så länge ni fokuserar på dem... Jag kan hitta hur mycket som helst om jag ställer mig och glor ut över havet och flyttar runt blicken, men det är knappast ett vardagligt problem. Det är som näsan, som alltid är i synfältet vare sig man vill eller inte.

Tror detta är ett vanligt missförstånd.
För oss som i omgångar har mycket floaters så är det ett problem hela tiden, just nu har jag stora vindrutetorkare som går över synfältet som jag ser även när det är mörkt.

Jag vet med mig sen innan att dom sjunker undan efter ett par månader, men det är ett stort problem som man inte ska putta under stolen om man inte upplevt floaters som är riktigt illa.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED