Helgsnack: Vad vill du se med nästa generations grafikkort?

Permalänk
Medlem

Bättre optimerade spel, med mer fokus på att native ska se bra ut istället för fokus på att ai-uppskalning måste vara igång för att få ok bild.
Ai-aa som är tillverkaragnostiskt hade varit kung.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Faktiskt sämre prestanda
Högre priser
Mer låsta exklusiva funktioner
Alla köper tydligen ändå

Permalänk
Medlem

Jag vill se återkomsten av 192-bitars buss på 60-klass korten om prestandalyftet på andra generationens GDDR7 inte är enormt. Jag vill se AMD matcha Nvidia i Path tracing (och FSR ray reconstruction) och jag vill se ett rejält prestandalyft i entry level. 60-serien har övergivits totalt de senaste generationerna och någon måste ta ikapp.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha bra grafik och FPS i 1440p (närapå ny standardupplösning) till ett för alla gamers överkomligt pris, det vill säga någonstans runt 5000 SEK. 9070 är NÄSTAN där, och ett rejält kliv framåt.

Visa signatur

AMDAMDAMD

Permalänk

Jag vill se "lågpris" kort för de som inte har en enorm plånbok. Tyvärr kommer det nog aldrig ske (varför skulle en tillverkare minimera sina vinster?)

Förhoppningsvis löser intel sina problem med sina GPU'er och isåfall har vi definitivt en uppstickare!

Permalänk
Medlem

Vidgad färgrymd mot infrarött och ultraviolett, och tillhörande skärmar.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Med tanke på det som diskuterats innan om att varken AMD eller NVIDIA har stora pengar att tjäna på gfx så länge de kan tälja guld med tandpetare på serversidan så kommr pc-gejmers som inte är "rika" få lära sig att.

Det är inget fel att dra ner på grafikinställningarna. De flesta spel behöver inte spelas i Ultra RT butplug 4k för att bara bra.

Det är inget att gråta över. Det är som med bilar. Inte alla kan åka runt med en elbil för 800.000. Saaben för 20.000 fungerar helt ok om man inte har råd med annat.

Och intel som hopplöst ligger efter. Deras fadäs på cpu-sidan drabbar tyvärr också gfx-sidan. Inga dåliga processorer men ligger fortfarande efter i spel speciellt.

Permalänk
Medlem

HBM3-Minnen, rakt av!

....hade jag tänkt skämta om, som en homage till Vega-korten, innan jag såg att det finns redan i Nvidias "Superchip" som kallas "GH200 Grace Hopper" och har en bandbredd på 4tb/s. Så mitt skämt som skulle handla om en påhittad GPU med bra minnesöverklockningsförmåga och troligtvis lägre pris med tanke på priserna Vega-kortwn hade (HBM2e), blev helt plötsligt totalt meningslöst.

Aja, då vill önskar jag en GPU med HBM2e-minnen och prestandan av ett RX6900XT som då rimligtvis bör kosta närmare 3000kr med tanke på att prestandan är som 2 generationer bakåt

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Vill ha vettiga grafikkort i de lägre prissegmenten. Känns som allt under 6000 kr har varit väldigt tråkigt ett bra tag.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Rena raytracingkort.

Alla transistorer dedikerade till ren ray tracing. Så att det inte är sånsorglig FPS med RT som det är idag. 100+ FPS med RT är det minsta som är acceptabelt. Utan håniga genererade frames eller kompromissfylld uppskalning.

Kommer inte kunna köra något gammalt spel, så det kommer inte hända. Men det hade varit coolt. Kanske som ett extrakort?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

- Fler alternativ där några bara drivs av PCIe, eller max 120W med kabel.

De PCIe strömkablar som fanns innan 12VHPWR kablarna var 6 pins med 75 Watt och 8 pins med 150 Watt.
Sen 75 Watt från PCIe slotten.
Så ett kort med en ensam 6 pin = 75 (PCIe slot) + 75 (6 pin) = Upp till 150 Watt.

Det finns marginaler på de siffrorna, så i praktiken är det möjligt att dra mer.
Men det är inte meningen att kort ska ligga på eller över gränsen för långvarig belastning.

Så säg 130W TBP (Total Board Power) hade varit en rimlig nivå.

130W TBP är också en nivå där om man gör ett fullhöjds 2 slot kort så borde man kunna ha relativt tyst kylning utan att kortet behöver vara 30+ cm långt.
(Är också möjligt med lågprofil eller 1-slots kort om man är mindre kräsen med ljudnivå)

Ursprungliga versionen av RTX 3050 (GA106) som lanserades Januari 2022 hade 130W TBP.
Sen i slutet av året kom en nyare (GA107) version av 3050 med samma prestanda men TBP sänkt till 115W.

Sen när RTX 4060 kom så hade det också 115W TBP.

Om RTX 4060 bara hade kostat under 3000kr så hade det varit hyfsat bra kort.
Så klart inte high end.
Men för 115W och säg 2500kr så hade jag tyckt att de var bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Vill ha vettiga grafikkort i de lägre prissegmenten. Känns som allt under 6000 kr har varit väldigt tråkigt ett bra tag.

Eller hur! Jag tycker att Grafikkort med samma prestanda som förrförra generationens toppkort(åtminstone toppsegment) bör kunna kosta under 4000kr även med dagens priser. Självklart lägre än så egentligen men med kretsbristen och allmän kaos i världen så "nöjer jag mig" med runt 4000kr för den prestandan

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt

Permalänk
Medlem

6+2 pins kontakter och lägre pris.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

De PCIe strömkablar som fanns innan 12VHPWR kablarna var 6 pins med 75 Watt och 8 pins med 150 Watt.
Sen 75 Watt från PCIe slotten.
Så ett kort med en ensam 6 pin = 75 (PCIe slot) + 75 (6 pin) = Upp till 150 Watt.

Det finns marginaler på de siffrorna, så i praktiken är det möjligt att dra mer.
Men det är inte meningen att kort ska ligga på eller över gränsen för långvarig belastning.

Så säg 130W TBP (Total Board Power) hade varit en rimlig nivå.

130W TBP är också en nivå där om man gör ett fullhöjds 2 slot kort så borde man kunna ha relativt tyst kylning utan att kortet behöver vara 30+ cm långt.
(Är också möjligt med lågprofil eller 1-slots kort om man är mindre kräsen med ljudnivå)

Ursprungliga versionen av RTX 3050 (GA106) som lanserades Januari 2022 hade 130W TBP.
Sen i slutet av året kom en nyare (GA107) version av 3050 med samma prestanda men TBP sänkt till 115W.

Sen när RTX 4060 kom så hade det också 115W TBP.

Om RTX 4060 bara hade kostat under 3000kr så hade det varit hyfsat bra kort.
Så klart inte high end.
Men för 115W och säg 2500kr så hade jag tyckt att de var bra.

Jag menar flera olika men undviker att skiva så mycket just i den här tråden som jag ser som en "det här önskar jag av tomten tråden"

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Använder till 90% mitt grafikkort för lokala LLMer, så mer minne är det viktigaste för mig. Skulle gärna se modeller med 50-60 gb eller mer. Behöver inte vara världens snabbaste minne heller, så länge det är mycket.

(Kör idag QwQ-32B på mitt 4080 och det är egentligen för långsamt för att vara riktigt användbart. Men jag trivs bättre med en lokal LLM än att betala för något i molnet.)

Edit: En riktigt stor och fet strömkontakt står också på önskelistan. Inga fler miniatyrer som nuvarande 12hwb (eller vad den nu heter).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Det här var ju önske tråden så…
…det följer med ett grafikkort när man köper ett flingpaket 😊

Permalänk

Toppkortet med allt extra lull lull ska kosta max 10.000. Punkt

Permalänk

3000 spänn är väl vad folk vill ge för ett grafikkort, i relation till resten av kostnaden för datorn?

Permalänk

Ny pci e standard med kabel till grafik kort så de går att placera på andra platser i burken.

Vram på min 12gb & utbytbart eller en extra slot för mer

Ny standard på strömkabel

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soundstream:

3000 spänn är väl vad folk vill ge för ett grafikkort, i relation till resten av kostnaden för datorn?

Absolut! Sen är det knepigt när såna här saker faktiskt händer, alltså när det blir kretsbrist eller liknande. 5090 chips finns knappt och det går inte att komma ifrån att dom inte har kontroll över kretsbristen och anledningen/anledningarna till den.

Det här är inget försvar av Nvidia eller AMD för båda är bara genomsnittliga enorma företag med en iskall och totalt världsfrånvänd approach till sina kunder och till världen i det stora hela.

Men det är nog bäst att inte haka upp sig på enbart en anledning för då kan man, som jag varit länge, gå runt och vara irriterad på något som inte ens Nvidia hade kunnat ändra på om dom ville.

Jag vet att det finns dom som hävdar att det är någon sorts komplott från Nvidias sida och det tvivlar jag inte heller på att det är till viss del, men inte just kretsbristen och allt det för med sig. Tyvärr, kan man kanske säga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

Det här vore ju guld! Enkla slots där man kan trycka in mer minne

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ska helst inte kräva strömmatning från annat än pci-e, dvs, typ 75w är det väl. Jag inser att det inte är topp-kort jag är ute efter men med tanke på pris på Mac Mini M4 - som klarar det jag vill ha av ett grafikkort utmärkt, känns en ny PC inte helt prisvärd - speciellt om de ska ta >300w under load. CPU med inbyggd GPU är inte helt framme på Intel/AMD-pc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

I nästa runda hoppas jag Intel släpper ett kort som ligger nära 5090 i prestanda och som tillverkas i Intels egna fabriker.
Inte för att jag nödvändigtvis vill ha just ett Intelkort, men om en sån release skulle bli av kommer det lösa problemen även med AMD och Nvidias kort (dvs pris och tillgänglighet).

Permalänk
Medlem

Vill gärna se ett mellanklass kort som klarar 1440 i prisläget 3500-5000:-
Tdp under 165W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det här vore ju guld! Enkla slots där man kan trycka in mer minne

Been there, done that...

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer fler konkurrenter.
Det finns ett ryckte om ett företag som kanske släpper till konsumenter som är från 2.5 ggr snabbare än 5090 på pappret och upp till 10x snabbare.
4 olika chipplets.
Hoppas verkligen att det ska stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

Ny pci e standard med kabel till grafik kort så de går att placera på andra platser i burken.

Ny standard på strömkabel

Har för mig att företaget Cirrus gjorde detta på sent 90-tal, hittar dock inget på internet

Kunde varit något för Intel kanske för att stå ut i mängden? Svårt att se att Nvidia & AMD skulle gjort sådant på sina GPU'er.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Två DVI och en S-video. Gärna rymdmotiv.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soundstream:

Toppkortet med allt extra lull lull ska kosta max 10.000. Punkt

Lätt ordnat. Bara att Nvidia gör en AMD och stannar på 7.

Vad jag skulle vilja se, även om inte heller det är särskilt sannolikt, är att Samsung får ordning på sin 3 nm nod och att Nvidia återigen väljer dem till Geforce-korten (med AI kvar på TSMC). Och att de därmed får loss större kvantiteter till lägre pris.

Ja, yeah right..

Permalänk
Medlem

Att det är dubbelt så snabbt som dagens snabbaste grafikkort och
att det är dubbelt så billigt och att det drar dubbelt så lite ström.

"OBS ironi"

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia