Northvolt kastar in handduken – ansöker om konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Detta känns som en repris,

Just det Etanol Hysterin.

Och detta är en inte obetydlig del av svenska pensionspengar som går upp i rök.

7:e AP fonden?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag tror det är nödvändigt för Europa och gynnsamt för Sverige om vi tar lead inom denna industri.
Allt kinesiskt, ryskt och till viss del amerikanskt ägande ser jag på med stor tveksamhet.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

7:e AP fonden?

7e AP fonden hade inga pengar i Northvolt. Jag tror inte de har några private equity investeringar som 4e till 1a AP fonden har, i form av det samägda bolaget 4 to 1 investments AB.

Northvolt är en obetydlig del av det förvaltade kapitalet hos svenska pensionsbolag, det påverkar ingenting.

edit:
7e AP fonden har också PE investeringar, men Northvolt har de inte investerat i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Detta känns som en repris,

Just det Etanol Hysterin.

Och detta är en inte obetydlig del av svenska pensionspengar som går upp i rök.

Etanol är bra för oss som kör med effekt 🤩

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Northvolt är en obetydlig del av det förvaltade kapitalet hos svenska pensionsbolag, det påverkar ingenting.

Igen, man kan presentera siffror på olika sätt.

Det du säger är såklart sant för varje enskild investering dom gör, som går fel, och det är också så dom försvarar det, oavsett om det är Northvolt, SVB eller något annat.
"Det påverkar ingenting..."

Men 6miljarder förlorat innebär att man har eliminerat pensionssparandet helt för 4600 pensionssparare.

Det motsvarar befolkningarna i Sorsele och Malå. Vill du hävda att dom är helt betydelselösa så får du göra det, men det får stå för dig.

Edit: och bara för att förtydliga, självklart slår det inte på det sättet jag antyder, lika lite som det slår på det sättet du antyder.
Det som händer i realiteten är att en sån här förlust slår för dom som lever på marginalen, så för ca 4000 människor, som utan den här förlusten hade haft precis så dom klarar sig, så kommer det vara förödande, det går liksom inte gömma det i att det är en liten del av totala förvaltade kapitalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men 6miljarder förlorat innebär att man har eliminerat pensionssparandet helt för 4600 pensionssparare.

Man måste ju rimligen räkna inkomsterna från 4000 anställda och indirekt verksamhet under några år också, och det blir ju några miljarder på plussidan.

Att som stat investera i ekonomisk aktivitet inom statens gränser är inte som när en privat investerare satsar på något börsbolag. Pengarna som aktiviteten slösar graviterar tillbaka till statskassan genom skatt på alla transaktioner som görs. Staten får ungefär lika mycket pengar som den anställde när lönen utbetalas, sedan är det ju 25% moms varje gång någon köper något i Sverige.

Förvisso går inte de pengarna till pensionsfonderna, så det är ju möjligt för politikerna att spendera det på något annat (återuppbyggnaden av försvaret säg) men pensionerna kunde varit oberörda av Northvolt åtminstone i teorin eftersom pengarna kom tillbaka rätt snabbt.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av TiredMike:

Får man fråga varför det jag skrev raderades? Märkligt att man inte får PM om vilket inlägg samt varför det tagits bort..

När det sker massrensning, vilket skedde i det här fallet, får inte alla ett pm om varför inlägget togs bort. Ibland kan det vara direkta regelbrott, men oftast handlar det om inlägg som svarar på inlägg där regelbrott citerats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Man måste ju rimligen räkna inkomsterna från 4000 anställda och indirekt verksamhet under några år också, och det blir ju några miljarder på plussidan.

Att som stat investera i ekonomisk aktivitet inom statens gränser är inte som när en privat investerare satsar på något börsbolag. Pengarna som aktiviteten slösar graviterar tillbaka till statskassan genom skatt på alla transaktioner som görs. Staten får ungefär lika mycket pengar som den anställde när lönen utbetalas, sedan är det ju 25% moms varje gång någon köper något i Sverige.

Förvisso går inte de pengarna till pensionsfonderna, så det är ju möjligt för politikerna att spendera det på något annat (återuppbyggnaden av försvaret säg) men pensionerna kunde varit oberörda av Northvolt åtminstone i teorin eftersom pengarna kom tillbaka rätt snabbt.

Så enkelt är det inte. Skellefteå har miljardskulder i kommunbudgeten som ska fortsätta betalas av, utan ett bestående kassaflöde. Samt alla lokala underleverantörer etc. Staten har dessutom garanterat många av lånen från bankerna.

Isåfall hade alla tagit efter Kina som byggt spökstäder bara för att boosta BNP. Som de river nu, och trycker pengar för att lösa skulderna(inflation).

Du har däremot rätt i att det kan varit kortsiktigt gynnsamt för BNP, men i längden lär det bli välfärd som ska strypas och kommunskatter som ska höjas.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Så enkelt är det inte. Skellefteå har miljardskulder i kommunbudgeten som ska fortsätta betalas av,

Jovisst, men frågan är om intäkterna från Northvolt hade räckt till att betala de skulderna. Räknar man lite på vad 4000 pers genererar i form av skatter per år blir det snabbt de nämnda 6 miljarderna iaf.

Om Skellefteå sitter med minus efter den här fadäsen är det ju flera fula fiskar i vattnet än bara ledarna för Northvolt kan jag tycka.

Här hade en fungerande presskår kunnat gräva länge för att granska makthavarnas påhitt, men tyvärr är det ju mello-tider så ingen bryr sig.

Permalänk

Kolla här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/northvolts-kon...

"Till Dagens industri säger han att flera bolag och investerare som visat intresse för Northvolt är utländska, och att han inte är främmande för att sälja hela eller delar av verksamheten till kinesiska investerare.

– Mitt uppdrag som konkursförvaltare är att sälja till bästa pris för fordringsägarna, säger han till tidningen."

Så, Kina har alltså sålt en massa defekta maskiner medvetet - för att de inte vill ge upp en geopolitisk fördel - till Sverige och nu är man inte främmande för att sälja allt tillbaka till Kina igen? Vad fan är det här liksom.

Finns det inget säkerhetstänk alls? Men massövervakning av befolkningen, det ska vi ha minsann. Koll på vår säkerhetsskyddet för vår industri och infrastruktur verkar vara "meh".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Så, Kina har alltså sålt en massa defekta maskiner medvetet - för att de inte vill ge upp en geopolitisk fördel - till Sverige och nu är man inte främmande för att sälja allt tillbaka till Kina igen? Vad fan är det här liksom.

Det är ju ur Kinas playbook 101. Såg man inte det komma en från en mils avstånd måste man ha stoppat huvudet i sanden. Kina tillverkar väl idag någonstans 70-80% av alla litiumjonceller globalt och vill givetvis att EU ska vara beroende av deras produktion.

Att investera i kinesiska maskiner måste varit det mest idiotiska beslutet man kunde ta. Det blev en facepalm IRL när jag hörde det första gången.

Citat:

Finns det inget säkerhetstänk alls? Men massövervakning av befolkningen, det ska vi ha minsann. Koll på vår säkerhetsskyddet för vår industri och infrastruktur verkar vara "meh".

Inte mycket vad det verkar, inte offentligt alla fall (förekommer säkerligen en massa arbete mot industrispionage i det dolda). Vi har ju t.ex. kritisk energiinfrastruktur i form av vindkraft som ägs av kinesiska staten.

Det enda exemplet jag kan dra mig till minnes på rak arm är när Huawei portades från upphandlingen för utbyggnad av 5G-nätet.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Staten kan ha tjänat på Northvolt ändå

Nationalekonomi är svårt men totalt sett kan svenska staten ha tjänat på hela Northvolt-cirkusen.

Så här: totalt har uppåt 100 miljarder investerats i projektet, varav AP-fonderna (våra pensionspengar) satsat cirka 10 miljarder (nedåt 10%). Volkswagen och några andra stora investerare står för huvuddelen av finansieringen.

Mycket av den totala investeringen har betalats ut som löner som givit både skatteintäkter och pensionsinbetalningar som går tillbaks till statskassan, sannolikt betydligt mer än 10 miljarder över åren. Plus att diverse underentreprenörer hann få betalt för några fakturor, många fick jobb istället för att gå på A-kassa som staten därmed slipper betala ut och diverse "dynamiska effekter" i samhällsekonomin så de 100 miljarderna är "inte borta", de finns "bara inte kvar i Northvolt" längre.

Nationalekonomiskt har "företaget Sverige" tillförts kapital (till stor del från andra länder) som sedan förvisso ledde till en episkt stor konkurs och drabbar väldigt ojämnt med enskilda investerare och entreprenörer som stora förlorare men som nästan alltid har staten tagit en stor del av pengarna så "vi skattebetalare ligger på plus" ändå.

Ovanstående förutsätter att inte "för stor andel" gått iväg på bedrägliga eller rent kriminella sätt som konton på Cayman Island, aktieförsäljningar som tidigare VD:ns 200 miljoner och vad nu vissa tidigare investerare lyckats "komma undan med" genom att sälja tidigt. Det där kommer granskas av både konkursförvaltaren och säkerligen ett antal domstolsprocesser.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Igen, du får backa upp det där med källor om du påstår att det är sådär (och någon obskyr bloggare räknas inte som källa).

Nu framstår du bara som en dålig förlorare som skyller dina tillkortakommanden på andra.

Skrivet av fragande:

... och vill givetvis att EU ska vara beroende av deras produktion...

Vill och vill, tillverkar dom 70-80% så är det ju ett faktum att det är så.

Det är bara göra det bättre, och/eller billigare, det är inte svårare än så.

Skrivet av ErikLtz:

Nationalekonomi är svårt men totalt sett kan svenska staten ha tjänat på hela Northvolt-cirkusen.

Om det var sådär enkelt så skulle staten bara kunna dela ut pengar, och hävda att det är nationalekonomiskt lönsamt.

Faktum kvarstår, alla som har jobbat med Northvolt hade kunnat göra något faktiskt produktivt som vi som land behöver. Bygga bostäder, fixa infrastruktur, osv. osv.

Nu har dom lagt 100 miljarder, vilket omräknat i timmar blir 10tals, kanske 100tals, miljoner timmar, på ingenting.

Att hävda att det skulle vara nationalekonomiskt lönsamt är som bäst naivt, som värst ett försök till någon slags propaganda, eller idiotiskt (vilket man nu tycker är värst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Om det var sådär enkelt så skulle staten bara kunna dela ut pengar, och hävda att det är nationalekonomiskt lönsamt.

Faktum kvarstår, alla som har jobbat med Northvolt hade kunnat göra något faktiskt produktivt som vi som land behöver. Bygga bostäder, fixa infrastruktur, osv. osv.

Nu har dom lagt 100 miljarder, vilket omräknat i timmar blir 10tals, kanske 100tals, miljoner timmar, på ingenting.

Att hävda att det skulle vara nationalekonomiskt lönsamt är som bäst naivt, som värst ett försök till någon slags propaganda, eller idiotiskt (vilket man nu tycker är värst)

Precis, den där artikeln är bara skademinimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vill och vill, tillverkar dom 70-80% så är det ju ett faktum att det är så.

Hittade Kina-shill:en

Billigare kommer givetvis inte gå om vi inte börjar utvinna egna råmaterial och slaktar allt vad arbetsmiljöskydd, rimliga löner osv. heter. Bättre går definitivt (titta bara på Japan och Sydkorea t.ex.) men det krävs en acceptans från marknadens sida att cellerna kostar mer. Det är liksom ingen nyhet att det kostar mer att producera saker i Sverige/EU än Kina.

Steg 1 för att bygga upp egen produktion är givetvis att inte köpa kinesisk utrustning. Det är bara att fråga sig varför Kina skulle vara intresserade av att bidra till fungerande cellproduktion i EU när de söker monopol på marknaden. Det är liksom ingen slump att kinesiska investerare nu sveper in för att köpa upp resterna av Northvolt.

Kina har redan etablerad celltillverkning inom EU genom bl.a. CATL i Tyskland och Ungern. Att de skulle vilja ta kontrollen över, eller sabotera för, Northvolt måste man ha sett komma.

Northvolt verkar ha haft en "fake it till you make it"-mentalitet, i annat fall hade man rimligen investerat i japansk, tysk eller koreansk kvalitetsutrustning. Om det nu inte redan från början var upplagt för ett misslyckande och kinesiskt övertagande, men det blir lite väl foliehattigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Billigare kommer givetvis inte gå om vi inte börjar utvinna egna råmaterial och slaktar allt vad arbetsmiljöskydd, rimliga löner osv. heter. Bättre går definitivt (titta bara på Japan och Sydkorea t.ex.) men det krävs en acceptans från marknadens sida att cellerna kostar mer. Det är liksom ingen nyhet att det kostar mer att producera saker i Sverige/EU än Kina.

Steg 1 för att bygga upp egen produktion är givetvis att inte köpa kinesisk utrustning. Det är bara att fråga sig varför Kina skulle vara intresserade av att bidra till fungerande cellproduktion i EU när de söker monopol på marknaden. Det är liksom ingen slump att kinesiska investerare nu sveper in för att köpa upp resterna av Northvolt.

Kina har redan etablerad celltillverkning inom EU genom bl.a. CATL i Tyskland och Ungern. Att de skulle vilja ta kontrollen över, eller sabotera för, Northvolt måste man ha sett komma.

Northvolt verkar ha haft en "fake it till you make it"-mentalitet, i annat fall hade man rimligen investerat i japansk, tysk eller koreansk kvalitetsutrustning. Om det nu inte redan från början var upplagt för ett misslyckande och kinesiskt övertagande, men det blir lite väl foliehattigt.

Varför ska man inte köpa utrustning från dem som är världsledande i batteritillverkning? Du låter som en sinofob.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Bara veckan ut, nästa vecka fakturerar jag Kreml för tiden jag l

Skrivet av fragande:

Steg 1 för att bygga upp egen produktion är givetvis att inte köpa kinesisk utrustning.

Så din lösning är alltså, att vi som inte klarar att producera ett enda eget batteri när vi köper in färdig produktions-utrustning, ska börja med att tillverka den produktionsutrustningen själva?

Så istället för ett haveri i 100Miljarder-klassen så skulle Northvolt bli ett haveri i 1000Miljarder kronors-klassen.

Ska man vara intellektuellt hederlig så innebär det självklart att t.ex. inga skärmar eller mikroprocessorer tillverkade i Kina kan användas.

För Kina har såklart lagt in någon slags "sabotage kod" där också (jag använder lekmans-termen "sabotage-kod" här, för jag vet inte exakt hur det där sabotaget går till, du som vet får gärna upplysa mig och samtidigt sätta mig på plats)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Varför ska man inte köpa utrustning från dem som är världsledande i batteritillverkning? Du låter som en sinofob.

Glömde du ett /s? Eller är det rage bait?

I annat fall precis p.g.a. den anledningen jag redogjorde för: Kina har inget intresse av att bidra till celltillverkning i EU som de inte själva kontrollerar. Tvärtom försöker de precis som med solcellstillverkningen få monopol på marknaden och tar till alla möjliga ekonomiska fulknep för att nå dit.

Vid handel med Kina får man utgå från att det är den kinesiska staten man handlar med, inte självständiga företag. Det är en auktoritär regim som inte skyr några medel och inte spelar enligt samma regler. Enorma statliga subventioner för att slå ut konkurrens, öppet fifflande med yuanen, sabotage/industrispionage och noll respekt för immaterialrätt är bara några exempel.

Sedan är inte Kina världsledande inom batteritillverkning; de är världsledande på att pumpa ut enorma mängder billiga celler. Det är en väsentlig skillnad. Det finns stora producenter utanför Kina som håller mycket högre kvalitet, t.ex. japanska Panasonic och sydkoreanska Samsung och LG.

Nu är det ju högst anekdotiskt, men jag har pysslat en hel del med 18650- och 21700-celler i olika sammanhang (byggt egna batteripack för elcykel m.m.) och något man snabbt lär sig är att de kinesiska cellerna alltid har större variationer och mycket oftare är utanför specifikationerna. Testat celler från både BAK, EVE, FEB och Lishen. Enda fördelen de har gentemot t.ex. Samsung eller Molicel är priset.

Till sist har det ju vittnats om från flera håll (1, 2) att de kinesiska maskinerna från Wuxi Lead hållit väldigt låg kvalitet och inte levt upp till europeiska säkerhetskrav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så din lösning är alltså, att vi som inte klarar att producera ett enda eget batteri när vi köper in färdig produktions-utrustning, ska börja med att tillverka den produktionsutrustning själva?

Var sa jag det?

Om du läser vad jag faktiskt skrev:

Citat:

Citat:

Ska man vara intellektuellt hederlig så innebär det självklart att t.ex. inga skärmar eller mikroprocessorer tillverkade i Kina kan användas.

För Kina har såklart lagt in någon slags "sabotage kod" där också (jag använder lekmans-termen "sabotage-kod" här, för jag vet inte exakt hur det där sabotaget går till, du som vet får gärna upplysa mig och samtidigt sätta mig på plats)

Skön halmgubbe

Nu tillverkas det ju inte speciellt mycket cutting edge-kretsar i Kina, men ja, det har ju varit högst problematiskt med t.ex. Huawei. Jag är i alla fall glad att vi inte sålde ut kritisk kommunikationsinfrastruktur till kinesiska staten, men du kanske tycker att det hade varit störtmysigt?

Det finns liksom inget i den kinesiska statens agerande internationellt som tyder på att de är välvilligt inställda. I vilket fall handlar det om en auktoritär diktatur som gång på gång visar att de inte är intresserade av att följa några spelregler och inte skyr några medel; fifflande med yuanen, noll respekt för immaterialrätt, industrispionage, enorma statliga subventioner osv.

Handel med Kina är handel med den kinesiska staten, inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Vid handel med Kina får man utgå från att det är den kinesiska staten man handlar med, inte självständiga företag.

Och? Den diskussionen som förs nu, inkl. av dig, att Northvolt inte kan säljas till vem som helst, visar ju bara att exakt samma sak gäller i Sverige.

Skrivet av fragande:

Det finns liksom inget i den kinesiska statens agerande internationellt som tyder på att de är välvilligt inställda.

Självklart inte, det är kapitalism vi pratar om. Det sättet vi utnyttjar människor i låglöneländer visar tydligt att det i kapitalismen inte finns någon välvilja.

Ni ogillar det ju bara nu när ni förlorar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Njae, Du missar poängen att fler än staten "delat ut pengar" (som tyska Volkswagen) så av de totalt uppåt 100 miljarderna har svenska staten sannolikt fått in mer än de kring 10 miljarder "våra" AP-fonder förlorat.

Absolut är projektet ett katastrof-misslyckande-lurendrejeri-elände ändå, men just nationalekonomiskt är det andra som förlorat mer än vi skattebetalare som kanske till och med "gjort vinst" sett till helheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

John Maynard Keynes

Skrivet av Xeonist:

Rent ekonomi-teoretiskt har "dela ut pengar" ett namn: Keynesianism

Att i lågkonjunktur satsa på exempelvis infrastruktur (bygga vägar, bostäder, ...) stimulerar ekonomin med ökad konsumtion som med multiplikatorer ger högkonjunktur. Inte "dela ut pengar" till vad som helst förstås (...som stora fabriksbyggnader utan råvaror, kompetens eller fungerande maskiner halvvägs till nordpolen...), men rätt använt stimuleras tillväxt genom riktade insatser.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Keynesianism

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

..men just nationalekonomiskt är det andra som förlorat mer än vi skattebetalare som kanske till och med "gjort vinst" sett till helheten.

Transaktionsdelen av ekonomin är ju ett nollsummespel, så självklart är det någon som har gjort en vinst.

Du är skattebetalare, känner du att du som skattebetalare gör en vinst?

(och jag menar, det kan vara så, det finns såklart människor som plockar ut mer pengar ur skattesystemet än man betalar in, det kan vara om man får sin lön därifrån, eller om man lyfter väldigt mycket bidrag, för mig som inte gör någon av dom sakerna så vet jag att det är en gigantisk förlust för mig varje gång jag betalar skatt)

Skrivet av ErikLtz:

Rent ekonomi-teoretiskt har "dela ut pengar" ett namn: Keynesianism

Vad duktig du är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och? Den diskussionen som förs nu, inkl. av dig, att Northvolt inte kan säljas till vem som helst, visar ju bara att exakt samma sak gäller i Sverige.

Återigen, var? Först påstår du helt felaktigt att jag ska ha sagt att Northvolt borde ha tillverkat produktionsutrustningen själva och nu påstår du att jag varit involverad i en diskussion jag inte sagt ett jota om.

Ställer du frågan så nej, jag tycker inte att kinesiska staten ska äga batterifabrik(er) i Sverige med tanke på deras förehavanden och strävan efter monopol. Vill inte se samma situation som med solceller där Kina gick in för att sabotera den europeiska självförsörjningen. Tycker inte att vi ska sälja ut infrastruktur till främmande makt överlag.

Hade haft samma inställning om vi pratade försäljning av kritisk infrastruktur till Ryssland i dagens läge. Jämför du motstånd mot att främmande makt ska äga kritisk infrastruktur med kinesiska statens järngrepp och totala kontroll över kinesiska företag så kör du ju CCP-whataboutism 101.

Överger vi f.ö. den ursprungliga diskussionen om den kinesiska produktionsutrustningen och säkerhetsfrågorna kring Kina-producerad teknik (som du var den som tog upp) ...? Hade varit väldigt intressant att t.ex. höra om du hade varit bekväm med att Huawei, och i förlängningen kinesiska staten, hade ägt och kontrollerat Sveriges 5G-nät.

Citat:

Ni ogillar det ju bara nu när ni förlorar.

Vilka är ni? Förlorar? Va?

Vad är det du säger egentligen? Att man ska heja på en mer eller mindre fientligt inställd auktoritär diktatur som strävar efter monopol för att ... krossa kapitalismen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Återigen, var? Först påstår du helt felaktigt att jag ska ha sagt att Northvolt borde ha tillverkat produktionsutrustningen själva och nu påstår du att jag varit involverad i en diskussion jag inte sagt ett jota om.

Ställer du frågan så nej, jag tycker inte att kinesiska staten ska äga batterifabrik(er) i Sverige med tanke på deras förehavanden och strävan efter monopol. Vill inte se samma situation som med solceller där Kina gick in för att sabotera den europeiska självförsörjningen. Tycker inte att vi ska sälja ut infrastruktur till främmande makt överlag.

Hade haft samma inställning om vi pratade försäljning av kritisk infrastruktur till Ryssland i dagens läge. Jämför du motstånd mot att främmande makt ska äga kritisk infrastruktur med kinesiska statens järngrepp och totala kontroll över kinesiska företag så kör du ju CCP-whataboutism 101.

Överger vi f.ö. den ursprungliga diskussionen om den kinesiska produktionsutrustningen och säkerhetsfrågorna kring Kina-producerad teknik (som du var den som tog upp) ...? Hade varit väldigt intressant att t.ex. höra om du hade varit bekväm med att Huawei, och i förlängningen kinesiska staten, hade ägt och kontrollerat Sveriges 5G-nät.

Vilka är ni? Förlorar? Va?

Vad är det du säger egentligen? Att man ska heja på en mer eller mindre fientligt inställd auktoritär diktatur som strävar efter monopol för att ... krossa kapitalismen?

Asså var får du allt ifrån? Vem är fientlig? Du presenterar inga bevis på något utan bara massa hat mot Kina. Har du blivit dumpad av en kinesiska eller vad är det?

Är det inte "vi" som är den fientliga parten med ca 200 militärbaser runt Kinas gränser?

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Asså var får du allt ifrån? Vem är fientlig? Du presenterar inga bevis på något utan bara massa hat mot Kina. Har du blivit dumpad av en kinesiska eller vad är det?

Är det inte "vi" som är den fientliga parten med ca 200 militärbaser runt Kinas gränser?

Jovisst, det är vi som är fientligt inställda. Precis som de där fördömda filippinska skeppen som blir rammade av kinesiska diton inom sin egen ekonomiska zon. Kina har ingen historik av ekonomisk krigföring, aggression mot grannländer, statligt subventionerade prisdumpningar, hotfull diplomati och retorik, industrispionage eller liknande. Immaterialrätt följer man också till punkt och pricka!

De där trålarna som åker och dammsuger andra länders ekonomiska zoner på fisk är ju också helt fredliga egentligen.

Jag menar, varför ska vi inte sälja ut svensk infrastruktur till kinesiska staten egentligen? De har ju bara vårt bästa i åtanke, precis som med deras "Belt and Road"-initiativ i Afrika. Ingen exploatering där inte! Vad gäller frihetsindex, track record för mänskliga rättigheter, behandling av minoriteter m.m. är man också helt fläckfria. De där omskolningslägren är ju bara för människors bästa. Den som påstår något annat är sinofob! Hat! Usch.

Egentligen borde vi bara omfamna moderlandet och börja läsa högt ur Maos lilla röda på grundskolan.

Väckte jag alla Kina-shills eller vad är det frågan om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hade varit väldigt intressant att t.ex. höra om du hade varit bekväm med att Huawei, och i förlängningen kinesiska staten, hade ägt och kontrollerat Sveriges 5G-nät.

Såklart inte. Dom ser ju jättekonstiga ut, pratar konstigt och har sneda ögon.

Det man ska komma ihåg är att oavsett om det gäller antisemitism på 30talet eller rasism mot svarta i USA på 40-70talet, allt sånt vi idag inser var helt idiotiskt(?), så var det ju aldrig så att dess förkämpar saknade saknade "goda" argument.

Förenklat handlade det alltid om att skydda in-gruppen mot ut-gruppen.

Skrivet av fragande:

Jovisst, det är vi som är fientligt inställda.

Min princip som god kristen brukar alltid vara att försöka se bjälken i mitt eget öga innan jag pekar ut flisen i min broders eller fiendes...

Dom gånger jag misslyckas med det vet jag att det i princip utan undantag är pga. bristande självinsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Såklart inte. Dom ser ju jättekonstiga ut, pratar konstigt och har sneda ögon.

Det man ska komma ihåg är att oavsett om det gäller antisemitism på 30talet eller rasism mot svarta i USA på 40-70talet, allt sånt vi idag inser var helt idiotiskt(?), så var det ju aldrig så att dess förkämpar saknade saknade "goda" argument.

Förenklat handlade det alltid om att skydda in-gruppen mot ut-gruppen.
Min princip som god kristen brukar alltid vara att försöka se bjälken i mitt eget öga innan jag pekar ut flisen i min broders eller fiendes...

Dom gånger jag misslyckas med det vet jag att det i princip utan undantag är pga. bristande självinsikt.

Och Säpo är också rasister antar jag?

Ska du trolla och rage bait:a blir det åtminstone mer underhållande om du inte bara rapar ur dig CCP-propaganda 101 och cherrypickar två meningar. Det där är alldeles för lätt att genomskåda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Och Säpo är också rasister antar jag?

Nej nej, det är klart att en organisation som SiPo (sic) inte kan vara rasistisk.

Det som är intressant med det synsätt ni har (för att ta tillbaka det till att handla om Northvolt) är den där övertron att vi är så mycket bättre än alla andra, we're the good guys, för det är ju precis det som möjliggör ett bedrägeri som Northvolt eller Stegra.

Det är ingen som ifrågasätter, för vi är dom goda.

Permalänk
Medlem

Nu ska det slösas fler miljarder i samma ponzi-scam som Northovolt.
Samma folk står bakom "Stegra" som northvolts förskingring

https://youtu.be/K15otuBRnU0