Permalänk
Medlem
Skrivet av P34aky:

Hej, (ny ägare här till en MSI SUPRIM RTX 5090)

Vilka är de bästa metoderna för RTX 5090-modeller angående 12VHPWR (icke Astral-kort som har avkänningskablarna/mjukvaran för att spåra belastningen för varje tråd)

Vad gör du för att undvika problem med kabeln?

Tack för att du delar med dig.

Sätt en power limit om du är orolig, men ännu hellre undervolta, finns bra exempel tidigare i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av P34aky:

Vilka är de bästa metoderna för RTX 5090-modeller angående 12VHPWR (icke Astral-kort som har avkänningskablarna/mjukvaran för att spåra belastningen för varje tråd)

Undervoltar kortet så jag får stock prestanda med 20 procent mindre energi.

Jag är dock inte särskilt orolig längre. Trots att det nu finns en massa fler 5090s därute så verkar inte antalet fall av bränder på nvidias subreddit öka överhuvudtaget. 0 fall med atx 3.1 vilket jag kör. Kommer överklocka järnet ur mitt 5090 astral när det levereras från amazon en vacker dag.

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Undervoltar kortet så jag får stock prestanda med 20 procent mindre energi.

Jag är dock inte särskilt orolig längre. Trots att det nu finns en massa fler 5090s därute så verkar inte antalet fall av bränder på nvidias subreddit öka överhuvudtaget. 0 fall med atx 3.1 vilket jag kör. Kommer överklocka järnet ur mitt 5090 astral när det levereras från amazon en vacker dag.

Enligt många ska ju inte 3.1 va någon skillnad mot 3.0.

Denna dator med 5090 från komplett har ett 3.0 nätaggregat.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Enligt många ska ju inte 3.1 va någon skillnad mot 3.0.

Denna dator med 5090 från komplett har ett 3.0 nätaggregat.

Får den bara en jämn mängd ström är de minimal risk

Helt rätt! atx 3.0 el 3.1 skiljer inte nämvärt.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Sätt en power limit om du är orolig, men ännu hellre undervolta, finns bra exempel tidigare i tråden

Om jag så småningom köper kortet så behöver jag väl inte undervolta det eftersom jag kommer att låsa dom flesta spel till 60 fps. Jag undrar om jag ens behöver sätta en powerlimit då. 🤔

Permalänk
Medlem

Har märkt att min astral oc drar mer ström än kablarna är gjorda för, upp mot 10A i stock läge på 1-2 pins åt gången. Varierar över alla pins. Provat adapter och 12VHPWR kabel. Kollat att allt sitter i hela vägen. Kör nu power limit 90% (540W) och då är allt fine men kommer nog undervolta senare för bättre prestanda. Tror kanske att det är min PSU som strular, cooler master 12m 1200w ATX 3.0. Dock så verkar den strömbelastning inte vara någon risk för skada men störande med att kortet blinkar rött!

Permalänk

Du sitter på ett minikärnkraftverk för 36 k som fodrar de bästa..vad har du balastat den med att den peakar så?

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzbear:

Har märkt att min astral oc drar mer ström än kablarna är gjorda för, upp mot 10A i stock läge på 1-2 pins åt gången. Varierar över alla pins. Provat adapter och 12VHPWR kabel. Kollat att allt sitter i hela vägen. Kör nu power limit 90% (540W) och då är allt fine men kommer nog undervolta senare för bättre prestanda. Tror kanske att det är min PSU som strular, cooler master 12m 1200w ATX 3.0. Dock så verkar den strömbelastning inte vara någon risk för skada men störande med att kortet blinkar rött!

Det låter inget vidare att det blinkar rött på kortet. Det är väl en indikator att någonting är fel på strömtillförseln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Du sitter på ett minikärnkraftverk för 36 k som fodrar de bästa..vad har du balastat den med att den peakar så?

Furmark

Skrivet av landahl:

Det låter inget vidare att det blinkar rött på kortet. Det är väl en indikator att någonting är fel på strömtillförseln.

Visar att det är >9.2A på någon pin

Permalänk
Medlem

Nu var även jag officiellt medlem här 😄
Hade väl hällre haft den luftkylda modellen, men jag ska inte klaga.

Får se om man får ihop bygget till helgen.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

<Uppladdad bildlänk>

Varför luftkylningsmodellen - bara för att den har den flytande kylaren och allt det där?

Sammantaget är detta toppkvalitet vad du har...

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

<Uppladdad bildlänk>

Komplett?

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

hur många fick sin liquid rtx 5090 från komplett?
Fortfarande ingen uppdatering från min sida om leveransen...troligtvis nästa vecka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om jag så småningom köper kortet så behöver jag väl inte undervolta det eftersom jag kommer att låsa dom flesta spel till 60 fps. Jag undrar om jag ens behöver sätta en powerlimit då. 🤔

Beror nog på upplösning och ögongodis man har påslaget. Sitter på 5120x1440 (32:9) och kör generellt 120hz och slår väl inte direkt i taket. Kan dock dra uppåt 600W även med undervolten om det är redigt mycket som skall renderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av P34aky:

hur många fick sin liquid rtx 5090 från komplett?
Fortfarande ingen uppdatering från min sida om leveransen...troligtvis nästa vecka..

Det här är alltså RTX 5090 SUPRIM LIQUID SOC för 39000kr som dök upp i tisdags på Komplett?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det här är alltså RTX 5090 SUPRIM LIQUID SOC för 39000kr som dök upp i tisdags på Komplett?

Korrekt, 35000kr med Benify.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Korrekt, 35000kr med Benify.

Gratulerar, måste man väl säga. Såg mejlet för sent i tisdags på jobbet, minns jag.
Däremot satt jag förberedd i en halvtimme idag, på Proshop för att norpa ett Astral LC OC.

Samma sekund som köp-knappen blev tillgänglig tryckte jag på köp, men det var inte snabbt nog, uppenbarligen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Beror nog på upplösning och ögongodis man har påslaget. Sitter på 5120x1440 (32:9) och kör generellt 120hz och slår väl inte direkt i taket. Kan dock dra uppåt 600W även med undervolten om det är redigt mycket som skall renderas.

4k

Permalänk
Medlem

MSI 5090 Suprim SOC anländer ikväll från veckans komplett släpp. Några andra som norpade msi kort får gärna dela med sig erfarenheter, undervolt speciellt då jag gärna vill minska med -100w åtminstone nu i början. Fördelar att utgå från gaming bios jämfört med silent som de flesta verkar göra oavsett märke, är ju mindre watt man siktar på?

Kommer köra 4x adaptern pga atx 3.0 agg och inbillad jämnare ström (tror derbauer snackade om de)

Permalänk
Medlem

Ni som har kortet varför undervoltar ni det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ni som har kortet varför undervoltar ni det?

Föredrar helt enkelt lägre ljudnivå/värmeutveckling.

Kör ett ITX bygge, så att köra kortet på full strömförbrukning känns inte optimalt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

Föredrar helt enkelt lägre ljudnivå/värmeutveckling.

Kör ett ITX bygge, så att köra kortet på full strömförbrukning känns inte optimalt helt enkelt.

Så det har inte är inte på grund av rädsla för smälta kontakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så det har inte är inte på grund av rädsla för smälta kontakter?

Nja, inget jag oroade mig över direkt. Nätagget är nytt så ev. slitage på connectors kan ju uteslutas iaf (verkar vara boven i vissa fall). Skulle det hända får det bli ett garantiärende av det helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

Nja, inget jag oroade mig över direkt. Nätagget är nytt så ev. slitage på connectors kan ju uteslutas iaf (verkar vara boven i vissa fall). Skulle det hända får det bli ett garantiärende av det helt enkelt.

Testa gärna att låsa tex cyberpunk till 60 fps och spela i 4k, kolla hur mycket ström kortet drar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P34aky:

Har du en ampere klämma slå på furmark och mät.
Annars är det bara att känna på kablarna om dom blir varma och då har du problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Testa gärna att låsa tex cyberpunk till 60 fps och spela i 4k, kolla hur mycket ström kortet drar då.

Jag provade för kul skull. Allt maxat (path tracing och yada yada), i 4K med DLSS Performance (alltså 1080p).

Så ca 350 W låst till 60.

Men ja det beror ju helt på inställningar. Hade jag kört utan DLSS (alltså native 4K) hade den inte kommit upp i 60 fps så då hade det varit samma resultat på båda.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag provade för kul skull. Allt maxat (path tracing och yada yada), i 4K med DLSS Performance (alltså 1080p).

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Men ja det beror ju helt på inställningar. Hade jag kört utan DLSS (alltså native 4K) hade den inte kommit upp i 60 fps så då hade det varit samma resultat på båda.

Då verkar det mycket lovande eftersom om jag skaffar kortet kommer jag köra låst 60 fps. 🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nice! Det där spelet är TUNGT!

Hur svettigt/högt går ett FE i en NR200P? Antar att det är undervoltat men har fått lite olika inputs på hur högljudda dom är.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag hallucinerar men tyckte jag såg någon fråga om jag kunde köra samma test med DLSS Quality:

Inte helt oväntat blir skillnaden mycket mindre då pga det knappt klarar 60.

Skrivet av TuHack:

Nice! Det där spelet är TUNGT!

Hur svettigt/högt går ett FE i en NR200P? Antar att det är undervoltat men har fått lite olika inputs på hur högljudda dom är.

Tycker det går bra ändå. Gick dåligt i början när jag körde glasfönster sidan, då kokades allt där inne. Men bytte till "tråkiga" sidopanelen så löste det mina bekymmer.
Och nä, jag kör 100% PL och ingen undervolt.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Så nu har man fått ihop sin dator, inte helt smärtfritt direkt...AMD ger mig huvudvärk men äntligen var den ihopsatt och fullt fungerande. Vill slå ett slag för MSI RTX5090 Suprim Liquid. Inget coil whine och mycket tyst. Ska dock undervolta då det drar stora mängder ström 😃

Visa signatur