Windows 10:s död ett dilemma för välgörenhets­organisationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Beror på hur du räknar. Windows 10 kom 2015, så att det överges 2025 är rätt naturligt.

Däremot så är det ljusår mellan Windows 10 Version 1507 (2015) samt Windows 10 Version 22H2 (2025) enligt mig.

Den tidigare var ett nytt skal för Windows 8.1 och den senaste versionen har många likheter med Windows 11 22H2 (2022).

jaaaa... det är så det ser ut med versioner av ett OS utvecklas..

Skillnaden med Win11 är att tillverkaren av OS'et har satt hårdvarubegränsningar, som kommer att hjälpa m$ ryckte gällande säkerhet å få dem att se bättre ut.

En måste ändå undra.. KAN m$ hålla LTSC versionerna förhållanvevis säkra, utan kravet på hårdvara?

KAN de göra det så finns det ingen anledning att kräva "ny", å nej hårdvaran är inte ny??
OM så är fallet, varför har m$ satt dessa hårdvaru begränsningar?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Alla LTSC/LTSB hade 10 år tidigare, men i och med att Windows 10 Enterprise LTSC 2021 släpptes så ändrades detta till 5 år.

Dock bättre att fixa till dessa äldre datorer med valfri Linux-dist eller Windows 11 Version 23H2 mha Rufus (och en fet disclaimer ang. uppgradering).

Windows 11 rullar trots allt mycket bättre på äldre maskiner än vad många verkar tro. Krävs bara en 128GB SSD och 8GB RAM. Typ vad min Lenovo Yoga från 2013 har

Finns gott om swecare som gillar att skryta om att de kör Win 10 LTSC tio år till och att de inte behöver oroa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns gott om swecare som gillar att skryta om att de kör Win 10 LTSC tio år till och att de inte behöver oroa sig.

En måste ändå undra.. KAN m$ hålla LTSC versionerna förhållanvevis säkra, utan kravet på hårdvara?

KAN de göra det så finns det ingen anledning att kräva "ny", å nej hårdvaran är inte ny??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

De kan fortsätta att hålla Windows 10 på samma nivå som Windows 10 varit hela tiden.

De kunde göra förbättringar inom vissa områden med Windows 11 och de nya systemkraven.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fast ska de verkligen donera eller sälja bärbara och stationära som är mer än 8 år gamla? Även med Linux är de inte jätteanvändbara när drivrutiner börjar bli gamla eller funktioner saknas, de kanske inte bör säljas som en färdig dator? Kaby Lake är t.ex. äldsta med (full) VP9-avkodning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Japp, med den i funktionsmässigt identiska LTSC IoT-versionen är det fortfarande 10 år som gäller.

Ska man hårdra det lär det väl dock vara så att en del hårdvarutillverkare kommer sluta supporta W10 långt innan dess. Kan bli rätt stökigt med t ex grafikkortsdrivers, som ju i praktiken måste hållas uppdaterade till aktuell version om de ska funka med de senaste spelen osv.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fattiga ska inget ha. Det är sen gammalt.
Vänta bara tills vårt OS är en betaltjänst.

Man skulle kunna stödja Sverige och alla fattiga förortsmammor. Men visst Windows eller ja MICROSOFT är ett internationellt bolag så de / organisationerna gör vad och hur de vill.

Skrivet av Oliver91:

Ja, jag har en laptop från 2015 som kör linux av den anledningen, går ju inte att installera 11an på ett officiellt sätt.

Linux min bästa vän! ❤️

Skrivet av iRonNuke:

Det går dock bra att avaktivera TPM-kravet som Windows 11 har, Rufus har stöd för detta. Då kan man installera Windows 11 på en väldigt gammal dator, jag har t.ex. en ASUS-laptop från 2014 som kör Windows 11.

*ELLER* att Windows helt släpper ett Windows som BARA välgörenhetsorganisationer kan aktivera eller skeppa ut med lägre krav.

Skrivet av hellmix:

Clickbait?

Det här ju inget nytt att gamla bärbara blir ¨värdelösa¨ när mjukvaran går förbi hårdvaran finns ju fortfarande bärbara i bruk med win98 och XP som OS för man inte kan uppgradera till senare utan att behöva modifiera HDD/RAM för att få det att fungera.

Samt att försöka rida på säkerhetsbristvågen är ju bara att försöka öka oron bland de okunniga....

Majoriteten av hackerattacken mot Win10 är ju mot företag/myndigheter som är anslutna mot internet...

Ska man gå efter artikeln att hur de blåser upp säkerhetsbristerna och hur hackers använder dom för att komma åt Win10 datorer så skulle media skriva x-artiklar om det hur privatpersoner får sina datorer kapade till höger och vänster.....

Som alla vet så är det YTTERST sällan som hackare använder Svenssons dator 💻 möjligtvis som en spegel eller gateway.
(Som När boven springer 🏃 över grannens tak för att komma fram / in på min tomt)...

Skrivet av Gnarf:

Nu får alla sluta med den där jävla skrämsel propagandan som cirkulerar överallt.
Win10 ltsc har stöd minst 10år till å eftersom det är riktat mot företag så det kommer att släppas äkerhets uppdateringar länge till. Det man missar är kanske en å annan feature update kanske men där har inte något av intresse släppts sedan 2022 då direct access rullades ut. Se gärna Tech Yes City tester om att w10 är snabbare i spel. Ltsc lastar man ned å aktiverar med en kod som man köper helt lagligt. ingen anledning till byta till det helvetes bloatware som heter w11. Linux fungerar till allt men gaming är det lite meckande än så länge men väldigt enkelt fortfarande ed rätt distro. Framför allt... Kör på existerande hårdvara så länge du inte har andra behov!

https://www.youtube.com/watch?v=9NyqknFxtUI

Jag håller H e l t med dig.

Skrivet av underd0g76:

Microsoft kommer alltså erbjuda förlängd support på Win 10 mot monetär ersättning. Alternativet är att hårdvara måste uppgraderas eller köpas ny och med det oftast ny licens då jag förmodar de flesta Win 10 sålts som OEM-licens. Ett tredje alternativ hade varit att omvandla alla Win 10-licenser till LTSC, men tja, det tjänar Microsoft ju inga slantar på.

Så detta handlar om att generera inkomster åt Microsoft på ett eller annat sätt. De skiter fullständigt i om deras osupportade OS blir ett massivt botnät - det blir ingen kostnad för dem ity de har avsagt sig supporten och satt ett datum då OS:et räknas som övergivet. Viktiga samhälleliga funktioner och företag sitter redan på LTSC-licenser om de inte redan flyttat över till Windows 11. De som kommer drabbas är vanliga användare och till största del användare i tredje världen som inte kommer ha de monetära möjligheterna att uppgradera och antagligen tagit gratisklivet in i Windows 10-miljön från ännu tidigare OS. Så Microsofts logik haltar här lite. I deras drömvärld hoppas de på de stora vinsterna när alla som nu sitter med Windows 10 tvingas köpa ny hårdvara och med det ett nytt OS eller att de blir en återkommande inkomstkälla i form av prenumeration på uppdateringar. Verkligheten kommer nog se helt annorlunda ut.

Folk i tredje världen 🌏 vet hur man får ett Windows att likna ett Windows 11 fast det är ett Windows 9...tro mig...den svarta marknaden...

Skrivet av kelthar:

Linux fungerar hur bra som helst! Vad är det som de behöver köra på sina föråldrade datorer som de får skänkt till sig? Gissar att det är en browser i de flesta fallen och då fungerar Linux hur bra som helst.

❤️A B S O L U T!❤️

Skrivet av Gnarf:

Rätt men kanske lite fel. Avgift för uppdateringar gäller bara för Home å Pro versionern alltså det 90% av privata användare sitter på.
Och reklam, glöm inte reklam intäkter. Microsoft tjänar otroliga mängder på att mjölka privata användarens alla vanor å bruk av OS å sedan antingen utnyttja själva med riktad reklam eller sälja till andra (t.ex via Edge eller Bing) precis som många andra gör. Windows 10 Home är ju i praktiken ett lagligt botnet "out of the box".

Inte glöm att du kan skaffa dig W11 LTSC också förresten nu när W12 står för dörren 🤣🤣🤣

Skrivet av evil penguin:

1 år för konsumenter... så det gör ju ingen jätteskillnad i sammanhanget.

Ni har helt enkelt rätt.

Skrivet av jocke92:

Förstår inte varför de inte vågar Linux. Målgruppen behöver bara webbläsaren i princip. Och Microsoft office kan de inte installera, då det kräver licens. Så det blir Libre office, vilket det även blir på Linux. Det kan vara skrivare då.

Precis. De flesta Surfar bara. Precision: Precis som Du säger är det så att behöver man Windows till MER saker än att bara surfa så kostar "allt"

Linux är bäst!🥇

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ltsc hur får man tag i dessa versioner? Antar att det kanske bara är till för företag?

Windows borde låta äldre datorer supporta 11an för vad är alternativet? Att köra 10 som troligen blir 7 resor värre än 11an utan tpm eller vad det nu kallas som krävs?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Nu får alla sluta med den där jävla skrämsel propagandan som cirkulerar överallt.
Win10 ltsc har stöd minst 10år till å eftersom det är riktat mot företag så det kommer att släppas äkerhets uppdateringar länge till. Det man missar är kanske en å annan feature update kanske men där har inte något av intresse släppts sedan 2022 då direct access rullades ut. Se gärna Tech Yes City tester om att w10 är snabbare i spel. Ltsc lastar man ned å aktiverar med en kod som man köper helt lagligt. ingen anledning till byta till det helvetes bloatware som heter w11. Linux fungerar till allt men gaming är det lite meckande än så länge men väldigt enkelt fortfarande ed rätt distro. Framför allt... Kör på existerande hårdvara så länge du inte har andra behov!

Fast det kommer ju inte utan sina nackdelar!
ltsc versionen har inte samma prestanda som tex Win 10pro tyvärr.
Det verkar fortfarande skilja sig från test till test med win 10 vs 11, tycker jag ser tester som visar att ena är bättre än andra beroende på test om o om igen.

Jag tvingade på mig att uppdatera till Win 11 igår, även fast jag inte riktigt ville.
Men det handlade mest om nya delar till datorn och en ny OLED skärm med HDR, så då fick det bli Windows 11 när det endå ser ut som det gör om några månader.
Windows 10 har sina nackdelar det också tyvärr.

Hitills efter några ändringar med hur jag vill ha saker, tex med Context menu, start meny osv osv så funkar det rätt smärtfritt ändå.
Är som vanligt en lite inlärningskurva, men men man vänjer sig.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Förstår inte varför de inte vågar Linux. Målgruppen behöver bara webbläsaren i princip. Och Microsoft office kan de inte installera, då det kräver licens. Så det blir Libre office, vilket det även blir på Linux. Det kan vara skrivare då.

Skrivare fungerar mycket bättre på linux än windows, då linux har inbyggda drivrutiner för i princip alla skrivare som släppts de senaste 30 åren eller så Det du behöver göra är att koppla skrivaren till datorn och så fungerar det.

Skrivet av iBib:

När ska vi få en enkel och faktiskt väl fungerande Linuxdistribution som även otekniska kan använda till ALLT de vill kunna göra? Spotify, YouTube, Office 365, BankID, installera program de behöver, Steam, digital tentamina på universitet, Eduroam med certifikat (studenter), ladda ned och installera program utan att hålla på med krångliga distributionskanaler, osv?

Min gissning? Aldrig. Min förhoppning? I år.

Varför skulle inte t.ex. YouTube fungera på linux?
Steam fungerar jättebra för mig på linux.
Hur är "distributionskanaler" krångliga, distributionernas programförråd fungerar på liknande sätt som programförråden i Android och IOS, och det klarar väl vanliga otekniska användare av att använda?

Skrivet av Petterk:

Fast ska de verkligen donera eller sälja bärbara och stationära som är mer än 8 år gamla? Även med Linux är de inte jätteanvändbara när drivrutiner börjar bli gamla eller funktioner saknas, de kanske inte bör säljas som en färdig dator? Kaby Lake är t.ex. äldsta med (full) VP9-avkodning.

Varför inte? Jag använder en 12 år gammal laptop till vardags för surf, lättare bild och videoredigering, kolla mail, göra bankärenden, kontorsarbete, lyssna på musik och kolla på film, och spel (förvisso spel som inte har höga krav på hårdvaran av förklarliga skäl), och det fungerar alldeles utmärkt. Inga problem med "gamla" drivrutiner (vad det nu skulle vara), inga funktioner som jag saknar.

Den klarar också alldeles utmärkt att visa VP9 videos (med en hel del andra program körandes samtidigt inklusive Firefox med flera samtdiga aktiva videoströmmar), trots att det är en Sandy Bridge i5.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ltsc hur får man tag i dessa versioner? Antar att det kanske bara är till för företag?

Ja, precis.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Windows borde låta äldre datorer supporta 11an för vad är alternativet? Att köra 10 som troligen blir 7 resor värre än 11an utan tpm eller vad det nu kallas som krävs?

Det är ju fler krav än enbart TPM 2.0, även viss CPU-generation osv.

Men ja, det bästa i det avseendet vore ju om Microsoft istället bestämde en lägsta nivå som öht fungerar, istället för dagens lösning med en lägsta nivå som krävs för nya säkerhetsfunktioner som ändå är valbara.

Antar att ett av problemen var hur de skulle få OEM-folket att anpassa sig om möjligheten fanns att snåla istället...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Varför inte? Jag använder en 12 år gammal laptop till vardags för surf, lättare bild och videoredigering, kolla mail, göra bankärenden, kontorsarbete, lyssna på musik och kolla på film, och spel (förvisso spel som inte har höga krav på hårdvaran av förklarliga skäl), och det fungerar alldeles utmärkt. Inga problem med "gamla" drivrutiner (vad det nu skulle vara), inga funktioner som jag saknar.

Den klarar också alldeles utmärkt att visa VP9 videos (med en hel del andra program körandes samtidigt inklusive Firefox med flera samtdiga aktiva videoströmmar), trots att det är en Sandy Bridge i5.

I 4K utan tappade rutor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I 4K utan tappade rutor?

Finns det många 8+ år gamla laptops som har 4k skärmar?

Flytta inte målstolparna när du blir motbevisad

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Finns det många 8+ år gamla laptops som har 4k skärmar?

Flytta inte målstolparna när du blir motbevisad

Huh? Jag kör 4K Youtube på 1920x1200-skärm, kvalitén är ju hemsk på 1080p Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Huh? Jag kör 4K Youtube på 1920x1200-skärm, kvalitén är ju hemsk på 1080p Youtube.

Jaha, grattis?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Jaha, grattis?

Och en bärbar kan fortfarande anslutas till en monitor eller tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och en bärbar kan fortfarande anslutas till en monitor eller tv.

Ok.

Men det finns fortfarande de som mycket väl kan ha glädje och användning av även 8+ år gamla datorer, även om du uppenbarligen inte är målgruppen för dessa välgörenhetsorganisationer.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Linux må vara betydligt enklare idag än för tio år sedan, men det kan fortfarande vara för komplicerat för användare med mycket ringa datorkompetens.

Jag skulle nog klassa "ringa datorkompetens" som något som talar till linux födel.
Det är nog bra mycket svårare med linux för någon som har datorkompetens fast bara kört windows än någon utan datorkompetens alls.
Börjar man på en blank sida med linux så kommer allt kännas naturligt allt eftersom man lär sig det, medans om man redan kan windows så kommer linux alltid att vara "inte så det fungerar i windows" (förutsatt att man inte har ett öppet sinne).

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Ok.

Men det finns fortfarande de som mycket väl kan ha glädje och användning av även 8+ år gamla datorer, även om du uppenbarligen inte är målgruppen för dessa välgörenhetsorganisationer.

Artikeln handlar inte bara om välgörenhet, därav att jag använde orden donera eller sälja.

Någon som har en 6-10 år gammal TV är garanterat målgruppen för de som har det som välgörenhet. Bara för att man har en gammal TV eller skärm (begagnat har inget större värde, så inte som du kan sälja en gammal TV/skärm och köpa en ny dator) så behöver du inte kunna lägga flera tusen på en dator.

Notera att jag föreslog att de inte säljs som färdiga datorer, d.v.s. de kan istället säljas utan operativsystem. Låt de som sysslar med välgörenhet sälja dessa och använda pengarna till nyare maskiner att ge bort.

Permalänk
Medlem

Det där med Windows 10 LTSB/LTSC och 10-år är lite vanskligt av flera orsaker.

Listing

Start Date

Mainstream End Date

Extended End Date

Windows 10 2015 LTSB

Jul 29, 2015

Oct 13, 2020

Oct 14, 2025

Windows 10 2016 LTSB

Aug 2, 2016

Oct 12, 2021

Oct 13, 2026

Windows 10 Enterprise LTSC 2019

Nov 13, 2018

Jan 9, 2024

Jan 9, 2029

Windows 10 Enterprise LTSC 2021

Nov 16, 2021

Jan 12, 2027

NA

Källa: https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/products/?terms=w...

Licensen är även den en del annorlunda mot vanliga Windows 10 då LTSB/LTSC är riktade mot en användning som inte är avsedd för vanlig privat användning.

Saxat:
What are the requirements for servicing and updating the Windows 10 Long-Term Servicing Channel (LTSC)?
The Long-Term Servicing Channel (LTSC) is designed to be used only for specialized devices - for example, those that control medical equipment or automated teller machines (ATMs).
To receive monthly quality updates, customers must be on a supported version of Windows 10. Go here for support dates.
See Overview of Windows as a Service (WaaS) for more information on release channels and the Windows 10 release info page for additional update details.
Källa: https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/faq/windows#what-...

Saxat:
You can imagine the reaction of their end users when they excitedly opened their new Surface devices, only to find that features such as Camera, Ink, and Pen did not work—and that they were missing many of the modern, touch friendly version of apps—because the devices had been “repaved” with a Windows 10 Enterprise LTSC release.
Källa: https://techcommunity.microsoft.com/blog/windows-itpro-blog/l...

Det betyder att man aldrig kan vara säker på att Windows 10 LTSC kommer att fungera för det bruk man har tänkt, LTSC är aldrig byggt med tanke på spel som ex.
Varvid det man kanske tror är en bugg i spelet, i själva verket är en begränsning i LTSC.
Samma om man använde mjukvara som aldrig varit avsedd för LTSC, eller för den delen testad på LTSC av utgivaren.

Vill bara höja en varning, det står var och en fritt att själv avgöra om det är värt risken eller inte.
Samt att dom där magiska 10-åren idag, som bäst är mindre än 4-år.

Formatering
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Linux fungerar hur bra som helst! Vad är det som de behöver köra på sina föråldrade datorer som de får skänkt till sig? Gissar att det är en browser i de flesta fallen och då fungerar Linux hur bra som helst.

Det är exempelvis ganska populärt att göra musik och använda laptops som ljudmodul för trummor och syntar, vilket fungerar dåligt med linux. Bara ett exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Det är exempelvis ganska populärt att göra musik och använda laptops som ljudmodul för trummor och syntar, vilket fungerar dåligt med linux. Bara ett exempel

Den biten verkar vara rätt bra täckt på linux.

https://amadeuspaulussen.com/blog/2022/favorite-music-product...

https://opensource.com/article/21/12/open-source-drum-hydroge...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

"Donerade datorer delas ut med Windows 11 om det går, eller Linux om det är en bärbar dator med 6:e eller 7:e generationen Intel-processor. Äldre datorer än så skickas till återvinning istället."

Varför då? Linux funkar i princip på vilken dator som helst så varför inte på äldre än så också undrar jag? Nån som vet lite mer som kanske har ett möjligt svar på detta?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Citat:

Linux må vara betydligt enklare idag än för tio år sedan, men det kan fortfarande vara för komplicerat för användare med mycket ringa datorkompetens.

Snälla sluta, det för är så falskt.
Klarar man inte av att googla problemen och hur man löser dom som tex i Mint så klarar du inte av det i Windows heller. Ingen säger att man måste köra allt genom en CLI. Går ypperligt att möka sig igenom det grafiska gränssnittet.
Satt och glodde på Garuda Linux och deras Broadwing släpp. Deras verktyg, Rani ja den Rani, verkar ju ta bort behovet av konsolen helt. Så Arch utan behovet av arch.
Men iaf, har du inte det senaste vilket det inte är tal om här så är Linux ypperligt för à gemene mans behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Klarar man inte av att googla problemen och hur man löser dom som tex i Mint så klarar du inte av det i Windows heller. Ingen säger att man måste köra allt genom en CLI. Går ypperligt att möka sig igenom det grafiska gränssnittet.
Satt och glodde på Garuda Linux och deras Broadwing släpp. Deras verktyg, Rani ja den Rani, verkar ju ta bort behovet av konsolen helt. Så Arch utan behovet av arch.
Men iaf, har du inte det senaste vilket det inte är tal om här så är Linux ypperligt för à gemene mans behov.

Det du säger kanske stämmer kanske i sweclockers forum, utanför har du helt fel.

Behöver man googla "problem" så har de redan gått för långt för "mormor".

Är det mer än en av/på knapp är det också lite för mycket för "mormor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Men då är det inte ett problem.
För igen, det bara funkar. Köper du en burk med Linux idag så är valet av login kod det enda du behöver göra. Sen så funkar de, som har det iaf, app stores med GUI bättre än Windows store. Allt finns i dom. Och igen köper du en burk med Linux så är allt redan fixat för dig. Speciellt, som i dessa fall, datorerna är ett fönster till internet. Så om det finns en browser så är dom ok. Döp om Firefox till internet på skrivbordet och det är fixat.

För att citera snubben i artikeln

Citat:

“Ten years ago if we distributed Linux, they would be like what is it,” he said. But today, he notes that many view their computers as windows to the Internet and, for that, a user-friendly version of Linux is acceptable.

Problemen med linux är ett minne. Ett dåligt minne om jag får skriva så. Och dom som finns är inte relevanta för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Tyvärr så stämmer det inte!
Speciellt om du tar med i beräkningen att den som behöver en dator och får den skänkt till sig, antagligen inte ens har tillgång till en stabil internetanslutning. Eller att den kanske måste köra över en mobil, som då kan belasta den personens ekonomi, där valet kanske är mellan en en googling eller ett mål mat.

Alla är verkligen inte så lyckligt lottade som dom flesta svenskar!

Om dom vore så lyckligt lottade, då hade det inte behövts någon med empati och insikt.
Som arbetar ideellt, för att en del skall få chansen att äga och använda en PC.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag kan utan problem dekoda VP9 i 4K på min laptop med Skylake. Kör Debian Sid. Inte ens min förra laptop med Ivy Bridge hade oöverkomliga problem med 4K, men eftersom CPU:n behövde arbeta en del var det oftast inte värt det på batteri när skärmen ändå bara var 1080p.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Gnarf:

då ställer jag frågan åter igen när någon nämner LTSC som en lösning.

var får normalsvenson tag i en licens till detta på lagligt vis och inte behöva segla i piratbukten eller köpa grånycklar som ev blir svartlistade?

såvitt jag vet säljs de bara som volymlicenser.

och ganska långt ifrån alla har tillgång till fria volymlicenser från skola/jobb/whatever.

LTSC är en väldigt nichad lösning på problemet som kanske passar för vissa men normalsvenson vet nog knappt äns att det existerar eftersom det inte säljs hos en random datorbutik t.ex. komplett.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows 11 rullar trots allt mycket bättre på äldre maskiner än vad många verkar tro. Krävs bara en 128GB SSD och 8GB RAM. Typ vad min Lenovo Yoga från 2013 har

Jag håller med. Jag har Windows 11 på en dator från 2012 och 1!:an fungerar lika bra som 10:an gjorde. Jag har kört med Insider Preview på denna dator sedan Windows 11 släpptes och det har varit mindre problem / QoL fel men på det hela en väldigt trevlig upplevelse

Skrivet av rewoX:

Känns som att MS överger Windows versioner tidigare nu eller är det bara en känsla?

Windows Vista, 7, 8 och 10 har haft en uppdateringsperiod på 10 år, där är inget ändrat. Så det är länge sedan MS ändrade uppdateringspolicyn

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig