Tekniskt strul hos Skatteverket – en överbelastningsattack

Permalänk
Melding Plague

Tekniskt strul hos Skatteverket – en överbelastningsattack

Störningarna har nu åtgärdats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som det redan är löst? Här så kunde vi logga in och skicka in utan problem.

Kan man kalla det för "överbelastningsattack" när det bara är vanlig överbelastning för att folk vill deklarera? Vem är det som attackerar?

Svenska folkets organiserade DDOS attack mot Skatteverket.

Permalänk
Medlem

Gjorde det vid 9:25, tog några få omladdningar då den inte svarade vid signering. Tog väl 5 minuter max och då tittade jag lite på siffrorna också.

Permalänk
Medlem

Skickade in deklarationen för 5 min sedan, gick hur bra som helst å inga problem med deras sida öht.

Visa signatur

Data: Ryzen 7 5800x, Corsair DDR4 2x16GB 3600MT/s, PNY RTX 3070Ti, 1x1TB nvme, 1x2TB nvme.
Laptop: Apple MacBook Air m2 - 512GB+16GB
Spelkonsoler - Nintendo Switch OLED, Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kan man kalla det för "överbelastningsattack" när det bara är vanlig överbelastning för att folk vill deklarera? Vem är det som attackerar?

Det var en överbelastningsattack. Naturligtvis planerad för den tidpunkt då tjänsten redan är hårt belastad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag deklarerade igår 17/3.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk

Lustigt att fölk har panik med allt nuförtiden. Grafikkort säljer slut på sekunder, o deklarationen måste lämnas in direkt.

Permalänk
Medlem

Varför ser man fram emot att deklarera? 🤔

Permalänk
Skrivet av fsp:

Varför ser man fram emot att deklarera? 🤔

Så man får tillbaka lite skatt.

Permalänk

Tur man har många dagar kvar på sig. De borde upplysa den stora skaran om att det är dumt att göra precis allt i sista stund. Jag tror många kommer göra detta när det gäller deklaration, söka utbildningar osv.
Då blir en kortvarigt driftstörning inte lika problematisk.

Permalänk
Medlem

Överbelastningsattack? Inte bara lite ivrig befolkning som vill få iväg deklarationen snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Gjorde det vid 9:25, tog några få omladdningar då den inte svarade vid signering. Tog väl 5 minuter max och då tittade jag lite på siffrorna också.

Hehe så det är du som DoS:ar.

Skrivet av str8forthakill:

Överbelastningsattack? Inte bara lite ivrig befolkning som vill få iväg deklarationen snabbt?

Jo, men de vill väl ha något att skylla på. tiotusentals personer som hamrar F5 ser ut som en attack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

Kan man inte investera pengarna bättre?
Skatteåterbäring har väl inte SÅ bra ränta?
Sedan är du ju iofs skönt att vara på grön kvist i kalkylen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Var Edin ironisk? Hur kan man skriva att många ser framåt emot att deklararera varje år? Får alla tillbaka pengar på skatten?

Permalänk
Medlem

Gjorde det 0.03 hoppas man kommer först i kön när man är snabb.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Var Edin ironisk? Hur kan man skriva att många ser framåt emot att deklararera varje år? Får alla tillbaka pengar på skatten?

Många får nog tillbaka. men senaste 3-4 åren har jag fått betala in mer... lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Funkade bra att deklarera igår kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Många får nog tillbaka. men senaste 3-4 åren har jag fått betala in mer... lol

Edin borde sätta slash sarkasm efter den meningen. Eller så vet han inte vad en deklaration är för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackentorsk:

Lustigt att fölk har panik med allt nuförtiden. Grafikkort säljer slut på sekunder, o deklarationen måste lämnas in direkt.

Tycker snarare det är konstigt att vissa alltid ska göra saker i sista minuten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Majoriteten får tillbaka på skatten, tjänstemän, VD, Chefsroller brukar få betala skatteskulder.

Så ja, nästan alla i arbetarklassen får tillbaka på skatten. De flesta betalar rätt skatt från början, och får inga regelbundna bonusar som felbeskattas. Samt många har lån och får således tillbaka på underskott av kapital.

Permalänk
Medlem

Majoriteten får tillbaka på skatten, tjänstemän, VD, Chefsroller brukar få betala skatteskulder.

Så ja, nästan alla i arbetarklassen får tillbaka på skatten.

Den var kul! Det roligaste jag läst i år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hehe så det är du som DoS:ar.

Japp, skrev en Lambda och drog upp i företagets AWS som triggade några miljoner gånger i hopp om att någon gick igenom för att skicka in min deklaration. Kändes som en rimlig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den var kul! Det roligaste jag läst i år!

Du bör se över din ekonomi, du gör något fel

Permalänk
Medlem

Därför man skulle ha deklarerat igår - precis samma sak varje år (ddos) och varje år öppnar dom 1 dag tidigare.

Permalänk
Medlem

Testade precis och gick alldeles utmärkt att deklarera så verkar löst sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Känns som det redan är löst? Här så kunde vi logga in och skicka in utan problem.

Svenska folkets organiserade DDOS attack mot Skatteverket.

rättning:
Skatteverket manipulerar det svenska folket till att göra en DDOS attack mot dom varje år det 18'e mars av någon konstig anledning

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av thechosenone:

Kan man, jag ska betala 15000 kr..och inte på grund av mig !!..det är nån jävla bank som skiter i sina skyldigheter !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackentorsk:

Jag gör som vanligt den gamla nivån vs med fysiskt papper och lämnar den fysiskt hos skatteverket sista dagen..man vill ju inte göra folk arbetslösa :-)..samt så gillar jag den gamla nivån som funkar i alla lägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Han kanske sköntaxerar ..haha (detta var ironi, skämt)

Permalänk
Medlem

Så ja, nästan alla i arbetarklassen får tillbaka på skatten. De flesta betalar rätt skatt från början, och får inga regelbundna bonusar som felbeskattas. Samt många har lån och får således tillbaka på underskott av kapital.

Jag är en arbetslös arbetare.. jag får betala 15000 kr..vi arbetslösa och sjukskrivna betalar procentuell den högsta inkomskatten i på samma bruttoinkomst Sverige !!, inte många anställda som vet det..t.om dom som är anställd med 100% statlig lönesubvention får betala den lägre inkomstskatten