Permalänk

Svart skärm emellan varven vid omstart

Hej alla,

Jag har precis byggt en ny dator som nu uppvisar samma fenomen som min förra dator, händer ibland att när jag startar om windows 11 så får jag en svart skärm inget mera händer den bara står med svart skärm.

Enda sättet att komma vidare är att hålla in pwr kanppen, jag vet inte riktigt vad som gör detta är det windows problem ? Det enda som inte är nytt i den nya burken är grafikkortet, skulle det kunna ha något med det att göra ?

Tips ? när jag söker får jag inte fram något vettigt mer än att det kan vara precis vad som helst ..

Permalänk
Medlem

Vad har du för delar i datorn och vad är det för skärm?

Kör du DP eller HDMI mellan dator och skärm? Har du testat olika outputs i grafikkortet (kan vara olika prioritet på olika portar)?

Har du uppdaterat moderkortets BIOS?

Kör du Nvidia grafikkort och DP så finns det DP firmware update till vissa kort.

Har du inbyggd gpu i cpu:n? Testat att inaktivera den?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Vad har du för delar i datorn och vad är det för skärm?

Kör du DP eller HDMI mellan dator och skärm? Har du testat olika outputs i grafikkortet (kan vara olika prioritet på olika portar)?

Har du uppdaterat moderkortets BIOS?

Kör du Nvidia grafikkort och DP så finns det DP firmware update till vissa kort.

Har du inbyggd gpu i cpu:n? Testat att inaktivera den?

Här kommer lite om delarna och vad jag testat,

Moderkort ASUS ROG Strix X870-F Gaming WIFI
CPU AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB
RAM Corsair dominator
GPU Asus TUF 3070
Skärmen är en Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Jag använder HDMI (försökte läsa på angående Dp eller HDMI men blev inte klok på om det ena var bättre än det andra)
Har inte uppdaterat BIOS, dock hade jag samma fenomen på förra bygget och där var bios uppdaterat

Kan testa att inaktivera GPU i cpun det har jag inte testat på något av byggena

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Här kommer lite om delarna och vad jag testat,

Moderkort ASUS ROG Strix X870-F Gaming WIFI
CPU AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB
RAM Corsair dominator
GPU Asus TUF 3070
Skärmen är en Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Jag använder HDMI (försökte läsa på angående Dp eller HDMI men blev inte klok på om det ena var bättre än det andra)
Har inte uppdaterat BIOS, dock hade jag samma fenomen på förra bygget och där var bios uppdaterat

Kan testa att inaktivera GPU i cpun det har jag inte testat på något av byggena

Testat båda HDMI portarna i grafikkortet?

Testa annars med DP kabel istället för HDMI och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

När det händer se ifall det här hjälper
Hålla ned [win] knappen och tryck [shift] [ctrl] [b] samtidigt.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Ifall det är vid uppstart och den inte startar upp. Så kan det även vara något usb anslutet som små strular. Pröva starta upp utan något usb tillbehör anslutet.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Skrivet av LightVsDawn:

När det händer se ifall det här hjälper
Hålla ned [win] knappen och tryck [shift] [ctrl] [b] samtidigt.

Tangentbordet funkar inte är helt svart, jag skall testa detta kan ju vara något usb relaterat som du säger