Första powerbanken med saltbatteri här

Permalänk
Melding Plague

Första powerbanken med saltbatteri här

Elecom har lanserat en powerbank som använder natrium istället för litium.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött att det händer lite med batteriutveckling. Känns som vi legat på litium väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Lite mer putsning på tekniken så kanske salt batteri sitter i elbilarna.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Väntar med spänning på vad svenska Altris kan uppbåda för marknaden framåt.

Permalänk
Medlem

Natrium är en del av koksalt (NaCl), så det är inget sällsynt ämne, men om de börjar utvinna natrium från havsvatten, kommer de att ha ett jättemängd av klor. Undrar hur de löste detta bekymmer.

Permalänk
Medlem

Jag har en del utrustning som ofta får stå i en bil som blir -20 eller +40 beroende på årstid och det är definitivt ett problem med att batterier AVSKYR sådana temperaturer, kanske saltbatterier kan vara en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Natrium är en del av koksalt (NaCl), så det är inget sällsynt ämne, men om de börjar utvinna natrium från havsvatten, kommer de att ha ett jättemängd av klor. Undrar hur de löste detta bekymmer.

Bygg ett badhus?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bygg ett badhus?

Du vet väl att klor är giftig, va?

Till och med att på badhus anläggningen använder man just koksalt (NaCl) för att få klor och inte ren klor (Cl2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Om de utvinner Na ur koksalt, vilket vi inte vet om de gör, så får de över en massa Cl som biprodukt.
Det är inte så att det är ett bekymmer på något sätt i så fall då industrier använder det och den därmed går att sälja.

Däremot tror jag de köper in sitt natrium precis som Volvo köper in sitt stål. Det är få bolag som bygger egna anläggningar för att skapa sitt material.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bygg ett badhus?

NorthSalt?

Permalänk
Medlem

Hur är det med brandrisken/explosion på dessa? Ville minnas det inte skulle vara lika farligt som litium men kan minnas fel.

Tänker mest på batterier för hus/hem då vikt är skitsamma där.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hur är det med brandrisken/explosion på dessa? Ville minnas det inte skulle vara lika farligt som litium men kan minnas fel.

Enligt deras hemsida är det säkrare i alla fall (översatt med translate):

"Ett typiskt litiumjonbatteri
Om batteriet är skadat kan det fatta eld.
Men natriumjonbatterier
Även om batteriet värms upp
Termisk flykt är osannolikt och brand är osannolikt att inträffa
Det är ett mycket säkert batteri."

Edit:

Enligt Wikipedia (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sodium-ion_battery) är det "Low risk for aqueous batteries, high risk for Na in carbon batteries".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Om de utvinner Na ur koksalt, vilket vi inte vet om de gör, så får de över en massa Cl som biprodukt.
Det är inte så att det är ett bekymmer på något sätt i så fall då industrier använder det och den därmed går att sälja.

Däremot tror jag de köper in sitt natrium precis som Volvo köper in sitt stål. Det är få bolag som bygger egna anläggningar för att skapa sitt material.

Då är det dags att köpa aktier av Natrium tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Frågade ChatGPT och stämmer väl överens med min lekmannamässiga logiska slutsats:

Ja, natriumjonbatterier har betydligt lägre brandrisk än litiumjonbatterier, främst på grund av natriums kemiska stabilitet och möjligheten att använda icke-brandfarliga elektrolyter.

Dock är de fortfarande relativt nya på marknaden, och deras långsiktiga säkerhet i storskaliga system behöver testas ytterligare. Men som ett alternativ för elbilar och energilagring verkar de vara mycket lovande ur ett brandsäkerhetsperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har en del utrustning som ofta får stå i en bil som blir -20 eller +40 beroende på årstid och det är definitivt ett problem med att batterier AVSKYR sådana temperaturer, kanske saltbatterier kan vara en lösning?

De batterier som klarar sådan temperatur och kan laddas och användas är nog bara blybatterier. Därför vi har de i bilar. Detta kanske kan ändra det?
Litium batterier ska varken användas eller laddas i minusgrader och kan stendö om de glöms EN gång i en kokhet bil.
Dessa batterier väger mer men med tanke på att de klarar minusgrader och värme så kanske man kan dumpa stora delar av temperaturreglerings tekniken i dagens bilar som är avancerad och dyr.

Äntligen börjar det röra på sig efter att man hört om nya batterier i flera årtionden som aldrig tycktes komma pga bland annat ladd cykel problem.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte vara pedant kemist, men det är bättre att vara specifik och skriva natriumbatteri än saltbatteri. Det finns massor av olika salter (fasta jonföreningar). Litium är också vanligt förekommande som salt i öknar innan man utvinner det.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Nu vill jag inte vara pedant kemist, men det är bättre att vara specifik och skriva natriumbatteri än saltbatteri. Det finns massor av olika salter (fasta jonföreningar). Litium är också vanligt förekommande som salt i öknar innan man utvinner det.

Det klart att man vill vara kemist! 😀

Permalänk

Bra utvecklingen går framåt, man ska ej vara beroende av litium. Ni som har sett Simpson avsnitt A Tale of Two Springfields vet hur det gick för de rika när Homer stängde av vattnet. Jag är ironisk, men man ska passa sig av beroende av de mest grundläggande sakerna. Och batteri behövs idag i typ allt.

Angående powerbanks så är dessa underskattade, den jag använder mest kostar runt 600kr. Det handlar om den själv ska kunna snabbladdas och snabbladda andra enheter och kapacitet per vikt är viktigt. Sedan vill man tydligt se hur mycket laddning etc den har.

Jag har aldrig begripit mig på folk som säger att de använder deras produkter hur mycket som helst och bara behöver ladda en gång per dag, när jag testar likadan borrmaskin, iPad M4, iPhone 16 PRO osv så räcker inte batteriet alls länge och jag hade ej klarat mig utan powerbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Gött att det händer lite med batteriutveckling. Känns som vi legat på litium väldigt länge.

Och detta kommer absolut inte ersätta litium, för många nackdelar.

Skrivet av Jygge:

Lite? Jag tror ingen vill gå tillbaka till 10-20 mils räckvidd och betala tre gånger så mycket för det.

Energidensitet i detta batteri: ca 80 Wh/kg

Jämför det mot litium idag: ca 300 Wh/kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Du vet väl att klor är giftig, va?

Till och med att på badhus anläggningen använder man just koksalt (NaCl) för att få klor och inte ren klor (Cl2).

Ehh... Som de använder för att skapa klorgas som de leder ner i vattnet, ja. Så de använder kloret i NaCl och kvarblir Na. Precis det som hela alltet handlar om? Vet inte om du trollar eller bara inte fått morgonkaffet än

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det klart att man vill vara kemist! 😀

Ja, inget fel med kemister alltså. Jag har umgåtts med många trevliga sådana (läste också ett år kemi innan jag bytte till teknisk fysik).

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Det är denna typ av batterikemi jag väntar på innan jag handlar batterilagring till hemmet.
Läste om saltbatterier för flera år sedan och ser många fördelar, speciellt för energilagring pga mindre krav på storlek och möjlighet till fler laddningscykler, förutom mer okänsliga för temperturer och meknisk åverkan.

Lagkrav kan nog få in dessa batterier, efter mer utveckling då vaklart, i fordon anpassade för stadskörning, såsom bussar som kan bära större batteripack och som kan ladda exempelvis vid varje busshållplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lite? Jag tror ingen vill gå tillbaka till 10-20 mils räckvidd och betala tre gånger så mycket för det.

Detta har ju redan skett när man gick till elbilar från förbränningsmotorer? Tredjedel av räckvidden försvann och priset låg i vissa fall tre gånger så högt.

Diesel 12 700 Wh/kg

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag har läst att 2ndra generationens Natrium batterier ska ligga på ca 240 Wh/kg medans dagens bästa ska ligga på ca 160 Wh/kg.

Så jag tror nog det kan bli väldigt lyckat i rätt sammanhang

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Gillar hur du tänker, men i det stora hela är det inga jättemängder, faktiskt. Vad ska man göra då? Om du tillför väte får du väteklorid... det känner du igen va? Syran i magsaft exempelvis eller en av dom vanligaste syrorna när du tillverkar saker... plast/vinyl/silikon. Tillför ammoniak så har du salmiak, etc. Nej, det är ingen fara ska du se.

Permalänk
Medlem

Vi får inte glömma batter bankarna till sol och vindkraft stationer m.m där finns det ofta gått om plats.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Vi har natrium batterier i anläggningen jag jobbar i, problemet just nu är räckvidd. Vi använder dessa på specialbyggda avant maskiner.
pga räckvidd så har inte maskinparken ökat lika snabbt som kunden ville

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Batteriutveckling fungerar inte så som processnoder i halvledarindustrin. Litium är på många sätt detta bästa ämnet att bygga batterier kring om energi och vikt densitet är högst på priolistan. Aka, din telefon kommer inte gå ifrån litium batterier då litiumbatterier är bättre för det användningsområdet. Men litium har vissa nackdelar också, så som livslängd, potential att brinna häftigt och oförutsägbart. och högre råmaterialkostnader inklusive miljöpåverkan. Natriumbatterierna kommer nog ta plats i produkter där lägre vikt och kompakthet inte är så viktigt.

Skrivet av Jygge:

Skickat in en rättelse om detta, men finns inget som gör ett natriumbatteri mer salt batteri än ett litiumbatteri.

Skrivet av friArsenik:

Jag tror inte det är ett bekymmer. Om inte annat släppa ut det i atmosfären?

Skrivet av Gelantious:

Den är väsentligen lägre.

Skrivet av oooskar:

Skickat in en rättelse om detta. Hoppas vi slipper sådan missvisande formuleringar.

Skrivet av dlq84:

Det var inte så länge sedan litiumbatterier hade en energidensitet på de nivåer natriumbatterier har idag.
https://insideevs.com/news/581729/volumetric-energy-density-e...
https://cleantechnica.com/2020/02/19/bloombergnef-lithium-ion...

Så inte orimligt att tro att natriumbatterier kommer öka i densitet de med. Sedan så finns det gott om applikationer utanför bärbar elektronik och bilar som kräver stormängder (i framtiden) billigare och miljövänligare batterier.

Ser denna produkt som ett proof of concept som har några nischade fördelar mot en litiumbaserad powerbank. Förhoppningen är ju att de ska kunna konkurrera med kostnad per kwh och då blir det intressantare + de fördelar som tekniken har som bättre tålighet för olika temperaturer etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Skickat in en rättelse om detta, men finns inget som gör ett natriumbatteri mer salt batteri än ett litiumbatteri.

Förutom den saltade räkningen tydligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Lite annorlunda teknik men MyFC lanserade en powerbank som drevs av salt för snart 10 år sedan
https://venturebeat.com/business/myfc-launches-the-jaq-a-tiny...
De gick sedermera i konkurs.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?