Permalänk
Medlem

Bäst före på nätaggregat?

Har ett mycket gammalt Corsair HX650 (tror jag det heter). Det är nog 15 år minst. Det startar en gammal burk som det sitter i, men har glömt lösen så kan inte testa d mer än så.
Undrar om sådana brukar bli kassa med tiden o om det kan skada annan utrustning om det ger upp. Funderar på om jag ska använda det till nya grejer lr inte.
Sen är ju frågan om anslutningarna ens ser likadana ut, mycket kan ju hända på femton år, har liksom ingen aning 😅

Permalänk
Medlem

"Experterna" säger att ett nätagg håller mellan 5-10år beroende på hur mycket det belastas och kvalitén på komponenterna, sen blir ju risken större att det skulle hända något med agget så dina andra komponenter blir skadade större med åren, men med det sagt så har jag haft mitt nätagg väldigt länge

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Dagen innan det failar och tar med sig hela din dator?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Hej!

Om ditt nätaggregat är så gammalt som du gissar, så skulle åtminstone inte jag våga återanvända den till nya komponenter! Detta trots att just nätaggregat i normala fall har lång levnadstid. Men 12-15 år är lång tid och ålderavmattning har även PSU.
...
Av rena säkerhetsskäl skulle jag köpa ett nytt nätaggregat utan att tveka en sekund!
Jag skulle också se till att den är utrustad med ATX-standarden 3.1 som är den nya och senaste standarden.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Tack för input, gav upp idén med det gamla och köpte ett nytt.