Google lanserar Pixel 9A

Permalänk
Melding Plague

Google lanserar Pixel 9A

Efter ett stort antal läckor har den nya mellanklassmobilen nu landat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med kameror som inte sticker ut. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Förstår inte varför flera inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Större sensor som tar mer plats samt kameror med optisk zoom tar enormt med plats, därför får man en bula.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Större sensor som tar mer plats samt kameror med optisk zoom tar enormt med plats, därför får man en bula.

Men också att man vill hålla telefonerna väldigt tunna av nån anledning för det är en huvudsaklig skillnad här att bumpen är typ lika stor men resten av telefonen är lika tjock och rymmer därför ett rejält batteri. Win win förutom att telefonen är lite tjockare än andra modeller men det är nog inget som stör så mångq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Men också att man vill hålla telefonerna väldigt tunna av nån anledning för det är en huvudsaklig skillnad här att bumpen är typ lika stor men resten av telefonen är lika tjock och rymmer därför ett rejält batteri. Win win förutom att telefonen är lite tjockare än andra modeller men det är nog inget som stör så mångq.

Hmm min oneplus 13har 6000 mah batteri. Hade man fyllat ut hela ytan upp till bumpen med batteri hade den vägt 500g så nej tack.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Synd dom snålat med så långsam laddning på ett sånt stort batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm min oneplus 13har 6000 mah batteri. Hade man fyllat ut hela ytan upp till bumpen med batteri hade den vägt 500g så nej tack.

Nä det går ju inte applicera på alla modeller. I fallet 1+13 kan vi nog konstatera de gjorde rätt val att inte ”fylla ut” ännu mer.

6000mah är förövrigt riktigt bra. Har själv 2400 mah men det är en mindre telefon (äppleskrutt 13 mini)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Meh bättre med långsammare laddning och få bättre batterilivslängd. Själv hatar jag snabbladdning, det sliter mer på batteriet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det beror på hur man ser det. Ett stort batteri behöver ju sällan snabbladdas ändå tänker jag. Snabbladdning känns ju viktigare för telefoner med mindre batterikapacitet då man kan behöva toppa upp under dagen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Att kameran normalt sticker ut är ju för att de räknar med att alla har skal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vill man ha alla fancy funktioner får man köpa den vanliga Pixel 9 (utan A). A-serien är nerskalad.

Skrivet av pacman42:

Att kameran normalt sticker ut är ju för att de räknar med att alla har skal...

Nej, det är för att alla vill ha tunna mobiler samtidigt som de vill ha bästa möjliga kamera, och den kombon går inte ihop om kamerorna inte sticker ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Meh bättre med långsammare laddning och få bättre batterilivslängd. Själv hatar jag snabbladdning, det sliter mer på batteriet

Är väl mer värmen som sliter?

Jag har en slö 10w laddare vid sängen och sen 100w laddaren i väskan som är bra ibland.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har en slö 10w laddare vid sängen och sen 100w laddaren i väskan som är bra ibland.

Snabbare laddning = mer värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Snabbare laddning = mer värme.

Ja men Iäinte på Oneplus då laddaren blir varm istället för telefonen/batteriet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja men Iäinte på Oneplus då laddaren blir varm istället för telefonen.

Så oneplus har lyckats runda fysikens lagar? Sjukt coolt... Var är deras Nobelpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så oneplus har lyckats runda fysikens lagar? Sjukt coolt... Var är deras Nobelpris?

Nej men laddningselektroniken sitter i laddaren. Lite ljummen blir mobilen men ingen extrem temp som sliter på batteriet.

Sen finns det ju nåt smart charge läge som ska lära sig och optimera hastigheten beroende på vad man behöver men det funkar sådär. Hande önskat att man själv kunde ställa in det. 😄

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skrivet av Baxtex:

Ja men Iäinte på Oneplus då laddaren blir varm istället för telefonen/batteriet.

Skrivet av Baxtex:

Nej men laddningselektroniken sitter i laddaren. Lite ljummen blir mobilen men ingen extrem temp som sliter på batteriet.

Sen finns det ju nåt smart charge läge som ska lära sig och optimera hastigheten beroende på vad man behöver men det funkar sådär. Hande önskat att man själv kunde ställa in det. 😄

Ja, det är värme och det är i princip bara OnePlus som har gjort så att det är laddaren som tar värmen istället för telefonen. De telefoner jag haft efter min OnePlus 3 har blivit väldigt varma när de snabbladdar. Hatar att många tillverkare inte ger en inställning om man vill ha snabbladdning på eller av.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Övervakar man bara temperaturen i telefonen så kan man ju optimera laddningen rätt ordentligt. Så gör de ju i de flesta bilar (inklusive aktiv kylning och förvärmning av batteriet). Frugans elbil laddar snabbare när det är svalt ute.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Skrivet av dlq84:

Haha ja men precis, har haft min oneplus 7 pro sen 2019 och använt snabb laddning varje dag i princip. Och är fortfarande förvånad hur bra denna telefonen funkar. Och allt är i original delar så inte bytt ut något.

Och kan säga när jag har haft andra mobiler som samsung, sony och HTC. Då har jag märkt att mobil batteriet börjar dö/krångla redan efter två år.

Så att snabladdning är en batteri dödare är skitsnack iaf på oneplus då min telefon fortfarande rullar på bra. Såklart att batteriet är lite slitet men det är också 6 år in och inte alls som dom andra telefonerna jag har haft som visade kraftig försämring vid 2 år och behövdes bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman42:

Övervakar man bara temperaturen i telefonen så kan man ju optimera laddningen rätt ordentligt. Så gör de ju i de flesta bilar (inklusive aktiv kylning och förvärmning av batteriet). Frugans elbil laddar snabbare när det är svalt ute.

Det är enklare med bil jämfört med en telefon. Alla mina telefoner, förutom OnePlus har blivit väldigt varma och nästan inte ens skön att hålla i

Skrivet av LedsenTjuv:

Haha ja men precis, har haft min oneplus 7 pro sen 2019 och använt snabb laddning varje dag i princip. Och är fortfarande förvånad hur bra denna telefonen funkar. Och allt är i original delar så inte bytt ut något.

Och kan säga när jag har haft andra mobiler som samsung, sony och HTC. Då har jag märkt att mobil batteriet börjar dö/krångla redan efter två år.

Så att snabladdning är en batteri dödare är skitsnack iaf på oneplus då min telefon fortfarande rullar på bra. Såklart att batteriet är lite slitet men det är också 6 år in och inte alls som dom andra telefonerna jag har haft som visade kraftig försämring vid 2 år och behövdes bytas ut.

Som jag skrev i ett inlägg du inte valde att citera så är OnePlus själva om att göra sådär

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Gillar faktiskt att kamera modulen sticket ut på min Pixel 9 Pro känns som man får bättre grepp om mobilen om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Tar upp mer plats inuti mobilen vilket oftast betyder att man inte kan ha ett lika stort batteri.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Bra att Google fortsätter med sin serie av lite billigare men ändå kompetenta mobiler. Visst finns det billigare konkurrenter, men med uppdateringar etc är det ett bra köp. (Jag är egentligen mer tveksam till de dyrare Pixel-mobilerna, förutom när de säljs på stor rea)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bra att Google fortsätter med sin serie av lite billigare men ändå kompetenta mobiler. Visst finns det billigare konkurrenter, men med uppdateringar etc är det ett bra köp. (Jag är egentligen mer tveksam till de dyrare Pixel-mobilerna, förutom när de säljs på stor rea)

Får man fråga varför du är tveksam till de dyrare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LedsenTjuv:

Låter ju som att du motsäger dig själv här.

Använder en Google pixel 4 fortfarande och har använt en äldre betydligt svagare laddare hela tiden och ställt i den i ett batterispar läge

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Håller med fast den här köper man ju för att den är till ytan mindre. Annars köper man ju en Platta i stället.
Den här är 6.3 tum

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tar upp mer plats inuti mobilen vilket oftast betyder att man inte kan ha ett lika stort batteri.

Kan man inte bara göra mobilen 1-2mm tjockare så att kameran lägger sig över batteriet eller göra batteriet kortare men tjockare? Eller måste alla mobiler vara super tunna för att kännas "high-tech"?

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Låter ju som att du motsäger dig själv här.

Använder en Google pixel 4 fortfarande och har använt en äldre betydligt svagare laddare hela tiden och ställt i den i ett batterispar läge

Nja det jag poängterar är ju att snabbladdning inte är så farligt iaf om du har en oneplus. Sen vad för laddare du använder långsam eller snabb och vilken telefon är inte det jag poängterar.

Utan endast att min laddare med oneplus har funkat bra, och dom andra märkena har inte alls gått bra. Därav är inte snabbladdning så farligt som det sägs. Och då går jag i god för oneplus som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man kör ju bara snabbt när man behöver det.

Flesta idag klarar väl att ställa in seg laddning och gräns på max laddning som standard? Så skippar man en eller två vid behov.

Ställt in min telefon på seg och 80% som max, kan även ställa in tider när den laddas ifall man har den i över natten så den börjar ladda precis så den är full när larmet ringer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.