Har precis fått en Gigabyte 7800XT, är det något jag borde göra?

Permalänk
Medlem

Har precis fått en Gigabyte 7800XT, är det något jag borde göra?

Som titeln lyder, har precis fått https://www.inet.se/produkt/5413804/gigabyte-radeon-rx-7800-x.... Men undrar om det är något jag borde göra mer än vanliga drivers? Underclocka/volta lite? Settings eller annat?

Kommer nog ha kortet ett par år så vill att det håller länge, så inte så förtjust i att överklocka eller så för mycket om det inte är säkert såklart. Samma med undervolta så länge det inte påverkar performance.

Mvh Calle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle L:

Som titeln lyder, har precis fått https://www.inet.se/produkt/5413804/gigabyte-radeon-rx-7800-x.... Men undrar om det är något jag borde göra mer än vanliga drivers? Underclocka/volta lite? Settings eller annat?

Kommer nog ha kortet ett par år så vill att det håller länge, så inte så förtjust i att överklocka eller så för mycket om det inte är säkert såklart. Samma med undervolta så länge det inte påverkar performance.

Mvh Calle

Jag kör med ett ASUS TUF RX 7800 XT GAMING OC och har bara ändrat fläktkurvan och satt strömmen till -10% i Adrenaline och det funkar kanon, bra prestanda och håller sig tyst.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Okej, tack, ska testa det med!

Permalänk
Medlem

Drivrutinen har en automatisk funktion för att "undervolta", den kan du ju testa.
Men egentligen, gillar du prestandan out of the box, och kortet inte låter för mycket, så finns kanske inte någon större anledning att peta på något.
En undervoltning kan i teorin både sänka strömförbrukningen, temperaturen och fläktljudet samtidigt som klockfrekvensen och prestandan höjs. I och med att kortets klockfrekvens styrs mycket av just temp och förbrukning. Får du kortet att "dra mindre" kan det alltså frigöra ytterligare utrymme för kortet att köra i en högre klockfrekvens.
Men det kan lika gärna göra 0 skillnad eller få en negativ effekt. Man vet inte förns man testar.
Som BM-Mods skriver kan man leka lite med power "slidern" också och se vad det får för effekt.
Tycker du att det är kul att min-maxa är det bara att ösa på.
Men vill du hellre spela, spela då istället. Och sen kan du ta finliret den dagen du vill kräma ur det sista ut kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle L:

Mvh Calle

Jag har också nyligen haffat ett 7800XT och har pillat lite med mitt, men tycker stabilitet är viktigare än några procent prestanda extra. Visst går det att kräma ut cirka 15% mer, men då ger det mig instabilitet om man inte har korrekt inställning för korrekt belastning. -50mV och +15% Watt går dock fint och skrämmer upp GPU-klockan till 2800MHz relativt stabilt(dippar ibland till 1800 och kan spika så högt som 3400MHz) och minnesklockan till strax under 2600MHz med tajta tajmings.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

För en som kikar på 7800 XT hur mycket låter den tkr du?

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit spela mycket än men kan återkomma, än så länge inget jag märkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

mitt kan vara upp och ner när jag spelar så det kan låta lite, men jag ställde om fläkt kurvan lite i adrenalin så blev det mkt bättre.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Workout51:

Har spelat lite nu och det är knäpptyst jämfört med mitt 2080 Ti jag hade innan. Och det lät bara mycket när jag körde Path of Exile med hög grafik och mycket hände på skärmen.

Ligger runt 60 grader också på krävande spel jag lirar nu vilket är galet lågt imo.

Permalänk
Moderator
Moderator

Man kommer ganska långt på en eller två timmars pillande med spänningsnivåer och andra inställningar, så tycker man det är åtminstone lite skojigt är det ofta väl investerad tid. När man fått lite grepp om det hela är det också enkelt att justera efter hand, så man kan lösa eventuella instabiliteter när de väl visar sig.

Mitt Sapphire Nitro+ presterar nu 4% högre med 15% lägre effektuttag än vad kortet gjorde med dess standardinställningar eller 6% bättre utan förändrad effekt, och jag har några fler profiler jag kan välja när det passar eller jag tycker det är skojigt - som "sommarklockningen" där jag får 96% av prestandan med 35% lägre effektuttag.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

mitt kan vara upp och ner när jag spelar så det kan låta lite, men jag ställde om fläkt kurvan lite i adrenalin så blev det mkt bättre.

Skrivet av Calle L:

Har spelat lite nu och det är knäpptyst jämfört med mitt 2080 Ti jag hade innan. Och det lät bara mycket när jag körde Path of Exile med hög grafik och mycket hände på skärmen.

Ligger runt 60 grader också på krävande spel jag lirar nu vilket är galet lågt imo.

Thx!