Budget/kontroll på personliga finanser

Permalänk
Medlem

Jag håller bara koll på mina inkomster, försöker hålla dom så högt som möjligt. Tjänar tillräckligt för att inte oroa mig över min privata ekonomi. Jag har så jag klarar mig och det brukar oftast bli mycket över varje månad. Bor och lever rätt så billigt, slösar inte pengar på onödiga saker.

Jag äger huset själv då jag köpte det innan jag träffade sambon. Jag står för alla renoveringskostnader och fasta installationer så att säga. Nya möbler delar vi på, förutom t.ex TVn som det var jag som ville uppgradera så då betalade jag hela den själv. Vi delar på själva driftskostnaderna på huset såsom värme, vatten, el, osv, men jag står ju själv för ränta och amortering, fastighetsskatt, villaförsäkring, och sådana saker som hör till själva huset i sig. Det har gjort att hennes "hyra" så att säga legat på ~1500kr/mån senaste åren, så även fast jag tjänat mer än henne så har vi båda ändå tyckt det varit rättvist att dela 50/50 på själva driftskostnaderna då jag står för alla andra utgifter som hör till huset.

Mat köper vi själva och jag betalar min mat, hon för sin mat. Vi äter väldigt olika och äter sällan samma mat. Lagar vi något gemensamt brukar vi dela 50/50 men blir det något över till matlåda så tar hon det. Ölen hemma brukar det oftast vara jag som köper in och betalar, sen tar hon från mitt ölskåp. Det är dock rätt så sällan det händer.

Sparandet håller jag koll på via Avanza. Går ju att se insättningar/uttag. Vissa månader ligger jag minus där men oftast ganska mycket på plussidan. Brukar kunna spara undan 100-150k/år vilket jag tycker känns som ett ganska bra "spar-tempo". Alla pengar som blir över hamnar antingen sparkontot på Avanza om jag tycker det är lite tomt där, eller i fonder i en ISK på Avanza om sparkontot känns hyfsat välfyllt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Excel duger gott. I slutet av varje månad fyller jag i utgifter och inkomster. Blir inte super exakt då jag knappast orkar bokföra varenda tuggumi. Men i stora svep så stämmer den. Både inkomster och utgifter är ganska statiska för oss så copy pastat det mesta.

Kvitton på viktiga större inköp fotograferas och läggs sedan in en låda. (Tänk typ värmepump för 130 000kr, bil mm). Mindre viktiga kvitton och papper.kastas direkt.

Att använda någon app eller program med massa inlåsningseffekter skulle jag nog undvika. Excel har funnits i 40 år och kommer nog finnas i åtminstone 40 år till.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kör inget speciellt själv men är ju kul att testa mjukvara. Kan tipsa om https://selfh.st/apps/?tag=Budgeting som har mycket bra self hosted samlat om man gillar att pilla med det.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alla skriver Excel men om man inte har Excel eller är urusel på Excel? Tror alla att man är något proffs på Excel?

Google har sitt spreadsheet och finns en del mallar på just ekonomi som folk har laddat upp

Permalänk
Hedersmedlem

Lite bakgrundshistoria.

Köpte ett hus tillsammans med en tjej (nu sambo), och vi gillar att renovera. Vi ska dela på alla renoveringskostnader. Jag satte upp ett Excelark för detta. Hon fyller inte i förrän 6 månader senare, vilket gör det väldigt ryckigt för mig. Nu vill hon dela på matkostnaderna... Gissa om jag är tveksam till det.
Jag vill typ att hon ska fotografera kvittot med en app eller en websida på telefonen, välja kategori det tillhör och så är det klart.

Sedan har vi kommit på att det inte alltid är lätt att hitta sina kvitton efter ett tag. Innan vi köpte detta huset så sålde vi var sitt hus. Jag kan säga att vi hade kunnat dra av en hel del mer på de vinsterna om vi hade haft 100% ordning på alla papper. Nu hittar man det man hittar. Och många moderna kvitton håller inte ens i tre år som reklamationsrätten är. Vi hade ägt våra hus i 10+ år. Så den biten är ju en förberedelse för den dag vi kommer sälja detta huset.

Jag inser att jag överarbetar detta, men det är också en fråga om att det är skoj att pilla med olika lösningar och testa. Se inte ner på mig för att jag är en nörd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Koll? Jag har normal lön och slösar helt enkelt inte, och delar man på utgifterna så vipps så har man 10-20k att stoppa undan eller göra investeringar med varje månad. Behöver inte ha koll för att få det att gå runt och har inga frågetecken kring var pengar tagit vägen.

Kort och gott:
Äter sällan ute.
Dricker inte.
Röker inte.
Går inte till frisören.
Rakar mig inte.
Köper inte onödiga kläder.
Köper sällan hobbygrejer (hårdvara, ljud, annat)
Har bara ett fåtal prenumerationer.
Kör gammal bil som jag lagar själv så långt som möjligt.
Sedan är man inte helt debil när man handlar mat.
Har bara ett fåtal prenumerationer, typ Netflix, Spotify och Audible/Amazon.
Etc...

Flickvännen jobbar halvtid. Men hushållet klarar sig gott på 25000:- för boende, bil/resor samt mat och förnödenheter. Har man äldre barn som tigger pengar av morsan och farsan om vartannat, kör epa och spelar hockey eller har andra dyra intressen så kan det så klart börja bli lite anledning att gå igenom var pengar går till. Men annars så ska man i grova drag veta vilka summor som går till vad.

Med det sagt. Har en excel där renoveringar och investeringar planeras. Men det är en annan sak.
No offence, men om det gör någon större skillnad att ha en app för att ha koll på månatliga utgifterna så ska man nog vara grundligare och ha koll på sig själv, impulser och livsstil.

Permalänk
Medlem

Betalar räkningar, har en viss mängd pengar tillför mat och sen resten går till lite av varje.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Eftersm även denna tråd helt spårat ur så kan jag berätta att jag har ätit en glass i solen idag som jag betalade ur matbudgeten jag sätter varje månad. Det är lika relevant som de flesta inläggen i den här tråden är till ursprungsinlägget.

Kanske kan Sweclockers fundera på hur det går att hjälpa användare att svara på den faktiska frågan i tråden istället för frågan i rubriken på framsidan?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Köpte ett hus tillsammans med en tjej (nu sambo), och vi gillar att renovera. Vi ska dela på alla renoveringskostnader. Jag satte upp ett Excelark för detta. Hon fyller inte i förrän 6 månader senare, vilket gör det väldigt ryckigt för mig. Nu vill hon dela på matkostnaderna... Gissa om jag är tveksam till det.
Jag vill typ att hon ska fotografera kvittot med en app eller en websida på telefonen, välja kategori det tillhör och så är det klart.

Vad sägs om ett gemensamt konto med kort kopplat till som ni båda pytsar in pengar på som är öronmärkta för dessa utgifter?

Permalänk
Medlem

Vi använder ingen budgetapp, däremot har jag en god vän som svär vid YNAB (you need a budget).
Dyrt och löser inte allt, men en del.

Däremot kör jag paperless-ngx för alla dokument och kvitton som ska sparas (=> inköp dyrare än säg 1000 spänn), men suger också in dokument från mitt mailkonto. Allt från scannern går också raka vägen in till paperless.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alla skriver Excel men om man inte har Excel eller är urusel på Excel? Tror alla att man är något proffs på Excel?

Finns gratis alternativ tex Libre office eller Open office. Är egentligen samma sak men Libre office är en gren av Open office. I dessa finns calc som definitivt skulle funka för dig. Är inte så svårt att lära sig. Finns gott om lektioner i formelskrivning på youtube.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Bra trådstart (även om den verkar blivit kapad av att ha blivit länkad från framsidan :), har själv gått i funderingarna över något liknande.

Hur jag gör idag är att jag har kalkylblad där jag klistrar in kontoutdrag från banken i var sin flik för varje månad i LibreOffice Calc. Jag markerar manuellt vilka kategorier varje utgift tillhör och i ett annat ark visas sammanfattning över året för respektive kategori.
Där kan jag lätt se om jag ligger över/under budget t.ex. och det tycker jag fungerar väldigt smidigt då det mesta (förutom kategoriseringen) är mer eller mindre automatiserat.

Men skulle precis som du även vilja kunna få in kvittona så att de också lagras och är lätta att hitta igen om det skulle behövas, framförallt när det gäller större köp.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Jag har bara ett enkelt excel-ark jag med.

Men ett tips som ingen här verkar ha nämnt än är ju att många banker nuförtiden har tjänster som "utgiftskollen" som automatiskt delar upp kostnader i olika kategorier. Den är ju inte alltid perfekt, men det kan man själv justera om man vill lägga ner den tiden. Där kan man iaf enkelt se om man har något abonnemang man glömt bort, eller ungefär vad man lagt på mat per månad.

Permalänk

Träfracken har inga fickor

Permalänk
Medlem

Koll? Nej

Permalänk
Medlem

Kom på lite mer att tillägga.

Kvitton fotar jag av och sparar i Google Drive. Inte matkvitton och småsaker men köper jag något som jag kan tänkas behöva nyttja garantin på så fotar jag och sparar kvittot. Samma sak med renoveringsutgifter, alla dessa kvitton fotas och sparas för att eventuellt kunna göra avdrag den dagen huset säljs. Har kvitton på över 300k i renoveringsutgifter så det blir en ganska rejäl summa efter ett tag. Jag dokumenterar även dessa renoveringsutgifter i ett excel-ark (i Google Docs såklart, använder inte Microsofts office-produkter).

Utgifter som jag och sambon delar på, t.ex driftkostnaderna för huset eller om vi handlar mat tillsammans så kör vi det i Splitwise. Gratisversionen duger hyfsat till vardags, tror man kan lägga in max 3 poster per dag och det räcker för det mesta. I regel så är det ju oftast hon som är skyldig mig pengar eftersom jag betalar alla räkningar, så det blir en swish varje månad när lönen kommit in.

Senaste resan vi var på så gjorde vi så att jag köpte Splitwise Pro för då blev det betydligt fler än 3 poster per dag och det var oftast hon som betalade åt oss båda men det var bara jag som tog ut kontanter i bankomat åt oss.

Det hade varit nice att ha något self-hosted men som funkar lika smidigt som Splitwise Pro. 65kr/mån för en sån grej är ju inte försvarbart men i och med att man ändå har en NAS-server hemma så hade man ju kunnat hosta något eget om det fanns.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Mindre utgifter än inkomster är en bra början.
I möjligaste utsträckning, ta inga lån.

Permalänk
Medlem

Privatekonomi är IMO lite som att hålla vikten, gör man det för omständigt och krångligt och jobbigt att leva efter så kommer det inte funka på sikt.

Jag betalar allt med "gratis"(Norwegian) kreditkort(som jag förstås betalar hela summan av, så jag slipper ränta), då får man ju varje månad en räkning som tydligt visar exakt var och vad man köpt.

Kvitton sparas bara om det är dyrare varor som kan tänkas gå sönder och man behöver nyttja garantin. Många får man ju digitalt numera. Men är det fysiskt papper så fota kvittot direkt så har du det i molnet(iCloud photos/google photos) vid behov.

Köper väldigt få prylar, försöker hålla ner antalet av många skäl. Hr inga lån i nuläget(tidigare haft såväl bolån som CSN, mc & billån). Nog sparat och investerat i snitt runt 50% av lönen senaste 20 åren, och är numera "ekonomiskt fri". Men samtidigt aldrig försakat ngt för att jag känt att jag måste spara. Har jag verkligen velat ha något/göra något så har jag gjort det.
Funkat bra för mig alltså, men det betyder ju inte att funkar för alla.

Permalänk
Medlem

I teorin skulle jag nog vilja göra såhär:

Scanna kvitton på större inköp (eller ladda ner digitala kvitto) och lagra detta i mappar med år och månad på t.ex OneDrive

Regelbundet ladda ner csv med transaktioner från nätbanken/kreditkortet.

Läsa in dessa med power query i Excel och där hålla en uppslagstabell uppdaterad med fasta mottagare för att klassificera kostnaderna (lön, fasta avgifter, försäkringar etc).

Nu sparar jag viktiga kvitton i en plastpåse/pärm för A4 och med några års mellanrum laddar jag ner transaktioner och försöker gruppera lite grovt för att få en uppfattning hur mycket man spenderar på olika kategorier.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Lite bakgrundshistoria.

Sedan har vi kommit på att det inte alltid är lätt att hitta sina kvitton efter ett tag. Innan vi köpte detta huset så sålde vi var sitt hus. Jag kan säga att vi hade kunnat dra av en hel del mer på de vinsterna om vi hade haft 100% ordning på alla papper. Nu hittar man det man hittar. Och många moderna kvitton håller inte ens i tre år som reklamationsrätten är. Vi hade ägt våra hus i 10+ år. Så den biten är ju en förberedelse för den dag vi kommer sälja detta huset.

Jag inser att jag överarbetar detta, men det är också en fråga om att det är skoj att pilla med olika lösningar och testa. Se inte ner på mig för att jag är en nörd.

När du fotar kvittona... Testa en OCR lösning (klassisk eller LLM baserad) från några av jättarna, mata sedan in det i en LLM för att klassificera det i förutbestämda kategorier eller gör det enkelt och klassificera utifrån butik . Det borde inte vara så svårt om du kan tänka dig göra jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera actual budget. Gratis och open source, lätt att self hosta med docker.

Principen är väldigt lik YNAB som är rätt populärt (men dyrt), så för att få en bild av vad det handlar om är det nog lättast att kolla någon intro-video på youtube för YNAB.
Det här är mer aktiv budgetering än vad jag skulle säga att de flesta förslagen hittills har varit, vilka mer handlar om att föra statistik. (Dock finns såklart även bra funktionalitet för att generera olika typer av rapporter).

I actual skapar du kategorier för alla dina utgifter, rimligen sorterade på månatliga, andra regelbundna, "fun money" osv. Du placerar pengar du har tillgängligt i dessa kategorier, och när utgifter sker specificeras vilken kategori pengarna ska dras från. Så i budgeten finns endast dina nuvarande tillgångar, inte kommande löner osv. Påminner mycket om klassisk "kuvert-budget".

I varje transaktion kan du lägga till anteckningar, här skulle du t.ex kunna lägga en länk till inscannat kvitto i din google drive.

Resultatet av denna typ av budget blir betydligt bättre kontroll över dina utgifter. Ni kan i lugn och ro planera hur mycket ni vill lägga på olika saker, och om det t.ex halvvägs in i månaden är slut i "äta ute"-kategorin har ni helt enkelt "inte råd" att äta ute mer, trots att ni kanske har många tusenlappar kvar på kontot, men ni vet att det är för att ni har prioriterat annat.

Det kan ta en liten stund att sätta sig in i men jag har garanterat sparat väldigt mycket pengar sen jag började budgetera på det här sättet jämfört med innan då jag mer gick på känsla. Det är också tillfredställande att känna den typen av kontroll på sin privatekonomi.

edit: Glömde nämna min favoritfunktion, i en kategori kan du sätta en "template". T.ex att den kategorin ska ha x antal kronor ett givet datum. Då kan du automatiskt sätta in x / (antal månader kvar till den givna datumet) varje månad. Detta gör att man inte ens märker av större återkommande utgifter som bilservice osv, då man varje månad avsatt lite pengar för det istället för att ta hela smällen på en gång.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Krävs inte speciellt mycket ansträngning för att lägga upp en enkel budgetkalkyl i Excel. Finns ett antal dugliga gratisalternativ också.

Vi är två personer i hushållet. Delar lika på "boendekostnaderna". Jag betalar själv för bilen t.ex. då det är jag som använder den.

Permalänk
Medlem

Jag och frugan har ett gemensamt konto där vi tar ifrån när vi ska betala (allt). Jag sparar lite på mitt egna lönekonto och frugan på sitt. Värt att nämna är att vem som helst av oss har råd att driva hela hushållet, med buffert, varje månad... Vi båda har svårt att motivera inköp som inte går till barnen, eller hushållet, så vi buffrar... säkert 20' varje månad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dnk:

Jag kan varmt rekommendera actual budget. Gratis och open source, lätt att self hosta med docker.

Principen är väldigt lik YNAB som är rätt populärt (men dyrt), så för att få en bild av vad det handlar om är det nog lättast att kolla någon intro-video på youtube för YNAB.
Det här är mer aktiv budgetering än vad jag skulle säga att de flesta förslagen hittills har varit, vilka mer handlar om att föra statistik. (Dock finns såklart även bra funktionalitet för att generera olika typer av rapporter).

I actual skapar du kategorier för alla dina utgifter, rimligen sorterade på månatliga, andra regelbundna, "fun money" osv. Du placerar pengar du har tillgängligt i dessa kategorier, och när utgifter sker specificeras vilken kategori pengarna ska dras från. Så i budgeten finns endast dina nuvarande tillgångar, inte kommande löner osv. Påminner mycket om klassisk "kuvert-budget".

I varje transaktion kan du lägga till anteckningar, här skulle du t.ex kunna lägga en länk till inscannat kvitto i din google drive.

Resultatet av denna typ av budget blir betydligt bättre kontroll över dina utgifter. Ni kan i lugn och ro planera hur mycket ni vill lägga på olika saker, och om det t.ex halvvägs in i månaden är slut i "äta ute"-kategorin har ni helt enkelt "inte råd" att äta ute mer, trots att ni kanske har många tusenlappar kvar på kontot, men ni vet att det är för att ni har prioriterat annat.

Det kan ta en liten stund att sätta sig in i men jag har garanterat sparat väldigt mycket pengar sen jag började budgetera på det här sättet jämfört med innan då jag mer gick på känsla. Det är också tillfredställande att känna den typen av kontroll på sin privatekonomi.

edit: Glömde nämna min favoritfunktion, i en kategori kan du sätta en "template". T.ex att den kategorin ska ha x antal kronor ett givet datum. Då kan du automatiskt sätta in x / (antal månader kvar till den givna datumet) varje månad. Detta gör att man inte ens märker av större återkommande utgifter som bilservice osv, då man varje månad avsatt lite pengar för det istället för att ta hela smällen på en gång.

Ska kolla dessa!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det du ska ha ha koll på? På din beskrivning låter det som du bedriver någon form av verksamhet eller jobbar som god man åt någon.

Jag har en uträkning som sammanräknar min och min sambos inkomst per månad (Vi har nästan lika inkomst). Utifrån det så har jag en del som är räkningar varje månad (inkl. COOP-kort). Sedan har jag räknat ut ett belopp vi bränner i fickan varje månad (dvs fika, frisör, läkare, kläder etc.) samt ett sparande.

Utifrån detta räknas det ut ett belopp som min sambo betalar som sedan delas på räkningar och sparande.

Med detta vet jag vad vi har för årsinkomst, sparande per år och hur det ska luta i slutet av året.

Eftersom du har renovering kan det vara intressant att ha detta som ett extra sparkonto som med jämna mellanrum fylls med pengar för att kunna renovera. Har du lån på huset kan det även vara intressant att ha ett extra konto som klarar en månads utgifter för lån.

Jag använder kredit hos coop, men kortet betalas i sin helhet varje månad vilket innebär att jag inte har några utspridda avbetalningar. Jag tar inga lån eller köp nu betala sedan. Har för mycket pengar för behöva betala senare.

Har du mer en ett kreditkort / SMS-lån ska du ta en rejäl funderare på varför. Annars är du nog snart en ny kund hos lyxfällan.

Kvitton över 1000 kr sparar jag. Mat eller uppenbart förbrukningsvaror sparar jag inte kvitton på. Då är man mer rädd om det som kostar och har bättre koll. Dom flesta butiker har i dag digitala kvitton om man är medlem.

Jag vet vad mitt år kostar eftersom jag planerar att året ska kosta så här mycket. Självklart dyker det upp någon överraskning i bland. Men då har man en buffert som tål lite överraskningar i bland. Normalt skriver jag av en produkt på 10 år om den är värd lite mer. Som diskmaskinen, datorn, mikrovågsugnen, etc. Om produkten räcker länge så sparas den på banken och betalar sig själv. När jag bytte micro nyligen så var den 19 år gammal. Med andra ord hade den gett sig själv ränta på ränta hos banken i 9 år, vilket blev mer än den kostade.

Pengarna vi har i fickan är lite grann "lekpengar". Eftersom det redan är uträknat att dom pengarna ska förbrukas så spelar det ingen roll var dom används. Får du in det i fickbudgeten så behöver du inte nalla av sparandet för exempelvis enkla saker som gått sönder som bara kostar några hundralappar.

På det här sättet behöver du inte redovisa för var enda målarburk eller batteri du köper utan kan använda en större överblick av vart pengarna går.

Med separat konto för boendet får du en blick över vad det kostar att underhålla. Tänk på att en kredit är en last resort, inte en bekvämlighet för att slippa flytta pengar från ett sparkonto till ett lönekonto. Kredit kan vara intressant för att det inträffar en vattenläcka. Inte för att man är sugen på att tapetsera om eller köpa ett nytt kök. Att ta en kredit under en månadsinkomst borde förbjudas (just för att man ska tänka efter före) och behöver man ta en kredit / lån igen under en pågående avbetalning utan en väsentlig anledning så har helt klart köpberoende.

Kreditkort ska användas som stöldskydd vi exempelvis utlandsresa, inte för att slippa betala hela beloppet nu.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Min far lärde mig en kul sak.

Varje månad när man får sin lön så sätter man över alla tusenlappar utom 3 till sitt sparkonto. Sedan allt under tusenlappen flyttar man till ett annat konto (Jag kallar det för "Oförutsedda inkomster", pappa kallar sitt för "firman") Då kan det hamna allt från 0 - 999kr i månaden på det kontot. Därifrån kan man sen ta pengar för kul saker eller fortkörningsböter. De pengarna är ju ändå bara avrundningsfel så de gör inte lika ont..
Även skatteåterbäring mm går in på detta kontot.

Sedan har man 3k på sitt kortkonto att använda per månad. Mer än så får man inte spendera.
Fasta räkningar går från det "stora" sparkontot.

Vissa månader sparar man inget, andra månader mer.

Detta funkar naturligtvis inte för alla men det hur jag gör.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Min far lärde mig en kul sak.

Varje månad när man får sin lön så sätter man över alla tusenlappar utom 3 till sitt sparkonto. Sedan allt under tusenlappen flyttar man till ett annat konto (Jag kallar det för "Oförutsedda inkomster", pappa kallar sitt för "firman") Då kan det hamna allt från 0 - 999kr i månaden på det kontot. Därifrån kan man sen ta pengar för kul saker eller fortkörningsböter. De pengarna är ju ändå bara avrundningsfel så de gör inte lika ont..
Även skatteåterbäring mm går in på detta kontot.

Sedan har man 3k på sitt kortkonto att använda per månad. Mer än så får man inte spendera.
Fasta räkningar går från det "stora" sparkontot.

Vissa månader sparar man inget, andra månader mer.

Detta funkar naturligtvis inte för alla men det hur jag gör.

Lite så gör jag också, 3500 ligger i fickan, övrigt går in på ett sparkonto (med jämna mellanrum ökas ett fasträntekonto). Dagen innan betalning går beloppet som räkningarna är på till lönekontot. Ger några dagar extra ränta dessutom på sparkontot. Bekvämt eftersom jag får pengar den 18:e.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Verkar som många kör på ungefär samma variant som mig. Ett simpelt excelark där man matar in inkomster och utgifter. Har mitt via google spreadsheets, och jag tycker det funkar hur bra som helst!

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRQuQgCxHC8m7... .xlsx
om ni vill använda er av mallen!

Permalänk
Medlem

Använder bara mitt minne. Har jag mer pengar på kontot än förra månaden? Går jag bara totalt plus de flesta månader på året så är det inget mer jag behöver bry mig om.

Lever inte stort. Har inte massa utgifter som jag måste hålla koll på. Har alltid varit ekonomiskt medveten och försöker att inte köpa massa skräp jag inte behöver. Köper mest på reor och liknande.