Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Provkörde MG5:an, tycker den var rätt risig ärligt talat.

Ja, kommer man från en i4 M50 så!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Reckie:

Något som annars förvirrar är alla olika laddföretag och huruvida man behöver en app eller om kortläsare räcker, har börjat kolla upp de vanligaste företagen så att man är förberedd den dagen man byter bil.

Jag håller med om att det ibland kan vara ganska struligt. Men för att vara positiv så är det verkligen skillnad mot 3-4 år sen! 🙂 Jag hade en Tesla då, och det var verkligen katastrof-struligt att ladda någon annanstans än på Teslas egna stationer (eller hemma såklart). Stationer kunde vara helt trasiga, eller så tog de inte kort/behövde en speciell app - eller så hade man faktiskt appen, men det gick likt förbannat inte att starta laddningen.

Numera kör jag Volkswagen ID.4 sedan några månader tillbaka, och på ca 900 mil har jag inte upplevt några besvär alls. Bytet skedde på grund av vi fick barn så vi behövde lite mer plats för barnvagn etc. Jag ska inte sticka under stol med att man var lite nojig i början över hur krångligt det skulle bli utan att ha integration med Teslas laddnätverk direkt i bilen.

Ruttplaneraren i bilen föreslår lämpliga stopp längs vägen, (som verkligen stämmer med förväntat laddnivå) - och när jag har kommit fram till laddstationerna har det fungerat utan strul varenda gång. 9/10 stationer har tagit vanligt kreditkort, och den som inte gjorde det gick bra att blippa med Volkswagens ”We charge” kort som följde med bilen. 🙂

Det enda undantaget som strulade en del var en laddstation en timme utanför Umeå som bara gick att starta med Parksters app - det var lite otydligt uppmärkt vilket uttag på laddaren som motsvarade vilket uttag i appen. Men det löste sig.

Det här har alltså inget att göra med bilarna i sig - utan att hela infrastrukturen runt om i Sverige verkligen tagit enorma kliv de senaste åren.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Ja, kommer man från en i4 M50 så!

Visst är det så, men det känns bara som de sparat in på allt.
Kamerorna var riktigt dåliga i dagsljus, kan bara tänka mig hur de är i regn och rusk. Endast plast i hela kupén på alla ytor etc etc. Det är som om man köper en billig kinaleksak, plasten luktar t o m billig. Stereon var två eller fyra högtalare, med ljud som en bilradio på 80-talet.

Dock satt man helt okay och den var okay att ratta runt, lättkörd. Därav om kraven är låga och om man bara vill ha en plats A-B bil som är kombi så kanske den är okay.

Det jag och grabben som provkörde den sade att rätt pris är nog inte 450 000 för den utan det ligger kanske på 250-300 000 max för den ny så det är egentligen ingen rabatt.

5 eller 7 års nybilsgaranti var det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Det är 2023:or med 0 mil på mätaren. Bilen som sådan är helt ok. Framhjulsdrift, trefasladdning och det mesta man behöver i utrustning. Den är definitivt inte värd några 450K. Priset på 300K har varit aktuellt ett bra tag och det finns trots det en del bilar kvar. Ändå en rätt vettig bil för pengarna. ZS EV för 319.900 är inte heller så dumt.

Hedin har för övrigt rätt stora mängder MG5 från 2022 med runt 3000 mil på mätaren för 220-230K. Många av dessa med 0% ränta dessutom. Förmodligen ett ganska vettigt köp.

Hmm jo, har sett de 2022 för 230k, faktum är att det även finns flera med 0mil för det priset. Så tänkte kanske att de för 300k är nyare. Eller skedde det kanske en facelift mellan 2022-2023?

Jag skulle absolut inte vara intresserad av de nära eller ännu mindre över 400k, men ifall man jämför med alla andra alternativ så får man lika mycket bil eller mer för pengarna + el. Alternativt 100k+ billigare än andra elbilar i klassen.

Är egentligen inte så inne på stt köpa elbil men man blir ju frestad för priset, som det är nu spar det ändå en hel del pengar över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Hmm jo, har sett de 2022 för 230k, faktum är att det även finns flera med 0mil för det priset. Så tänkte kanske att de för 300k är nyare. Eller skedde det kanske en facelift mellan 2022-2023?

Jag skulle absolut inte vara intresserad av de nära eller ännu mindre över 400k, men ifall man jämför med alla andra alternativ så får man lika mycket bil eller mer för pengarna + el. Alternativt 100k+ billigare än andra elbilar i klassen.

Är egentligen inte så inne på stt köpa elbil men man blir ju frestad för priset, som det är nu spar det ändå en hel del pengar över tid.

Ingen facelift, men många av 2022:orna är Standard Range med mindre utrustning. Finns dock några Luxury till det priset också.

Visst känns bilen billigare än många andra elbilar på marknaden, men jag måste ändå säga att den känns rätt prisvärd. Åker mycket hellre MG5 än exempelvis en tre år gammal Ford Focus eller motsvarande bilar.

Permalänk
Medlem

Om vi bortser för vad man tycker om Musk.

Om ni hade köpt en model Y idag. Skulle ni köpa en gammal Model Y eller köpa den nya modellen?

Mina tankar:

Just nu går gamla MY att köpa med 0% ränta vilket ger en lägre månadskostnad på ca 1300kr i jämförelse mot att köpa den nya i nuläget med ca 4.24 ränta.

Detta med förutsättningen att du betalar 200k i insats för bilen oavsett modell.

Över 60 mån skulle detta innebära att du sparar 78k på att köpa den äldre modellen förutsatt räntan håller sig runt 4ish %.

MEN. Min tanke är att dem 78k borde gå att räkna hem när du säljer bilen om 4-5 år? Tänker jag helt fel? Eller övervärderar jag värdet på nya modellen?

Det sägs också att försäkring kommer att vara billigare på nya modellen efter garantin går ut då den är byggd för att vara billigare att reparera i sitt nya chassi.

Cash kostar bilarna idag i stort sett samma pris skiljer 10k i värde.

Jag jämför RW LR modeller

Vad tror ni?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Om ni hade köpt en model Y idag. Skulle ni köpa en gammal Model Y eller köpa den nya modellen?

Mina tankar:

Just nu går gamla MY att köpa med 0% ränta vilket ger en lägre månadskostnad på ca 1300kr i jämförelse mot att köpa den nya i nuläget med ca 4.24 ränta.

Detta med förutsättningen att du betalar 200k i insats för bilen oavsett modell.

Över 60 mån skulle detta innebära att du sparar 78k på att köpa den äldre modellen förutsatt räntan håller sig runt 4ish %.

MEN. Min tanke är att dem 78k borde gå att räkna hem när du säljer bilen om 4-5 år? Tänker jag helt fel? Eller övervärderar jag värdet på nya modellen?

Det sägs också att försäkring kommer att vara billigare på nya modellen efter garantin går ut då den är byggd för att vara billigare att reparera i sitt nya chassi.

Vad tror ni?

Skulle aldrig köpa gamla MY idag. Den har rätt tydliga brister som nya sägs ska ha arbetat bort. Du ska ju leva med bilen också.

Andrahandsvärdet är svårt att sia om, du kanske inte räknar hem hela skillnaden men en del i alla fall. Den nya modellen lär vara mer sällsynt på marknaden så när Musk är sparkad och folk igen överväger märket så kryllar det inte av nya modellen, medan den gamla finns överallt. Det kan driva upp värdet, utöver att det är en mycket bättre bil.

Med det sagt (även om du sa "bortsett från Musk") skulle jag aldrig köpa en Tesla. Särskilt inte till fullpris med ordinarie ränta. Finns många andra bilar då som konkurrerar både på kvalitet och pris, där man slipper stötta nån som aktivt jobbar för en fascist-diktatur. Även om man inte bryr sig om Musk så finns det andra val som stärker Europa och gör oss mer oberoende från USA. Politiskt ja, men inte personligt mot Musk om man nu är OK med han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Mina tankar:

Vad tror ni?

OM du nu verkligen måste köpa Tesla skulle jag gå på antingen den nya eller kolla beggat. Du får en AWD LR 2023 med 3000 mil för 430k. Det kommer alla gånger vara ett bättre köp om du endast tar hänsyn till ekonomin. Glöm inte heller att räkna med alternativkostnad när du gör kalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

OM du nu verkligen måste köpa Tesla skulle jag gå på antingen den nya eller kolla beggat. Du får en AWD LR 2023 med 3000 mil för 430k. Det kommer alla gånger vara ett bättre köp om du endast tar hänsyn till ekonomin. Glöm inte heller att räkna med alternativkostnad när du gör kalkylen.

Svårt att få 0% ränta på en begagnad, så inte säkert att det blir en särskilt mycket bättre affär i slutändan.

Köper man begagnat kan man dock säkerligen pruta REJÄLT just nu. Många som vill bli av med sina bilar för att slippa alla pikar av kollegor och vänner. Tesla är inte ett särskilt hett varumärke i Sverige just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Svårt att få 0% ränta på en begagnad, så inte säkert att det blir en särskilt mycket bättre affär i slutändan.

Köper man begagnat kan man dock säkerligen pruta REJÄLT just nu. Många som vill bli av med sina bilar för att slippa alla pikar av kollegor och vänner. Tesla är inte ett särskilt hett varumärke i Sverige just nu.

Många överskattar räntans effekt på TCO. Speciellt nu när räntan generellt är lägre och många har kampanj även på begagnat (2,95/3,95). Och alternativkostnaden för kontantinsatsen måsta tas med.

Permalänk
Medlem

Funderar på Vw ID4 alternativ Skoda Enyaq Iv80 begagnat och undrar vad skillnaden är emellan dessa bilar.

ID4 är First Edition bil och vad är skillnaden i utrustning och knappar och mjukvara emellan dessa idag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ibland:

Mina tankar:

Vad tror ni?

Generellt så spelar inte modell så enormt stor roll för andrahandsvärdet när det väl gått 4-5 år. Så jag tror inte du ”får tillbaka” pengarna när du säljer den faceliftade.

Däremot är det avsevärt bättre bil än den utgående modellen, enligt alla tester jag sett. Om det sen är värt ~70tkr - det kan nog bara du avgöra.

Med ovan sagt, även om du bortser från Musk:

(själv går Tesla totalt bort pga honom, jag känner inte för att finansiera något som ser Europas försvagning som ett mål)

Tesla är inte alls lika överlägsna som de en gång var. I flera hänseenden ligger de till och med långt efter konkurrensen. De är fortfarande ledande gällande energieffektivitet, och deras infotainment är i absoluta toppskiktet.

Däremot är deras Autopilot, både i standard och i Enhanced utförande lååååångt sämre än konkurrenterna. Volkswagen, BMW, Mercedes och Volvo har samtliga mer kompetenta system i sina nya bilar. Detsamma gäller deras parkeringsassistant, som också lider av att de plockat bort alla sensorer och endast använder kameror. Pålitligheten och noggrannheten är rejält mycket sämre än konkurrenternas.

Till syvende och sist kokar det ner till vad man prioriterar och vilka funktioner man använder mest.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Däremot är deras Autopilot, både i standard och i Enhanced utförande lååååångt sämre än konkurrenterna. Volkswagen, BMW, Mercedes och Volvo har samtliga mer kompetenta system i sina nya bilar. Detsamma gäller deras parkeringsassistant, som också lider av att de plockat bort alla sensorer och endast använder kameror. Pålitligheten och noggrannheten är rejält mycket sämre än konkurrenternas.

Har du testat själv eller går du bara på vad du läst? För jag håller inte med dig, åtminstone inte med en M3 Highland.

Jag gick från ID4 GTX (med travel assist) till Tesla M3P i december och måste säga att jag tycker autopiloten är minst i paritet med volkswagen, bättre på vissa saker (har betydligt mindre spökbroms och har fungerat bättre vid snö), sämre på andra (kopplar ut lite för fort om man rör ratten). Sedan var ju kartinformation med hastigheter helt katastrofalt uselt på VWn, 110 i Södra länken ut mot Nacka fixades tex inte på 3 års tid.

Däremot så tycker jag de är rätt snåla på Tesla med att man måste ha enhanced autopilot för att den ska återaktivera automatiskt efter filbyte, jag köpte en S3xy-button commander som löste det för 2000 kr istället för 40000. Utan den så hade jag för övrigt varit riktigt irriterad på Teslan, för det är en funktion som jag tycker är en ren hygienfunktion 2025.

Parkeringssensorerna var jag faktiskt väldigt orolig för eftersom vi har ett ganska tight garage, hade 360-kameran på ID4:an. Kan väl faktiskt sakna just 360-vyn som är riktigt bra, men som ren parkeringshjälp har vi inte haft några issues alls, den varnar faktiskt riktigt bra och över förväntan. Antar att det är ännu bättre på nya Y som har kamera i nosen.

Till frågan om att köpa äldre MY så hade jag däremot aldrig köpt en äldre Y eller 3, jag tyckte de var alldeles för stötiga och högljudda - jag hade faktiskt inte ens Tesla eller M3P på min shortlist (Stod sedan mellan M3P, I4 M50 eller Taycan) innan vi provkörde den eftersom jag bara upplevt gamla M3 eller MY som hyrbilar/taxi dessförinnan och var allt annat än imponerad. Sen förstår jag helt klart att en hel del inte trivs med avsaknaden av fysiska knappar, gäller ju även Ioniq och Polestar t.ex, men för egen del så föredrar jag det, men det är ju helt klart fråga om tycke och smak.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Generellt så spelar inte modell så enormt stor roll för andrahandsvärdet när det väl gått 4-5 år. Så jag tror inte du ”får tillbaka” pengarna när du säljer den faceliftade.

Jag förstår att jag inte får tillbaka pengarna, men känns ju med de förbättringar + facelift som att den bör ha ett högre andrahandsvärde än den gamla modellen? OM dem i dagsläget kostar lika mycket att köpa?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Skrivet av ibland:

Jag förstår att jag inte får tillbaka pengarna, men känns ju med de förbättringar + facelift som att den bör ha ett högre andrahandsvärde än den gamla modellen? OM dem i dagsläget kostar lika mycket att köpa?

Facelift lär bara ha ett avsevärt högre värde precis fram till runt 3 år efter lansering då en massa företagsbilars leasing avslutas och ändå översvämmar marknaden. Efter det så lär skillnaden i värdetapp vara marginell skulle jag tro.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Hade jag köpt en sprillans bil så hade det personligen tagit emot att välja en gammal modell. Köper jag nytt så vill jag ha det senaste. Men sen är jag inte en sån som räknar på bästa ekonomin. I så fall hade det nog i och för sig varit bäst att köpa begagnat.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ibland:

Njae, alltså första 1-2 åren så gör det skillnad. Men tittar man historiskt så blir skillnaden löjligt liten efter 4+ år. Då kanske det skiljer 10-20tkr mellan facelift och icke-facelift modeller när de är från ungefär samma årtal och samma miltal.

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Henrico:

Har du testat själv eller går du bara på vad du läst? För jag håller inte med dig, åtminstone inte med en M3 Highland.

Jag gick från ID4 GTX (med travel assist) till Tesla M3P i december och måste säga att jag tycker autopiloten är minst i paritet med volkswagen, bättre på vissa saker (har betydligt mindre spökbroms och har fungerat bättre vid snö), sämre på andra (kopplar ut lite för fort om man rör ratten). Sedan var ju kartinformation med hastigheter helt katastrofalt uselt på VWn, 110 i Södra länken ut mot Nacka fixades tex inte på 3 års tid.

Däremot så tycker jag de är rätt snåla på Tesla med att man måste ha enhanced autopilot för att den ska återaktivera automatiskt efter filbyte, jag köpte en S3xy-button commander som löste det för 2000 kr istället för 40000. Utan den så hade jag för övrigt varit riktigt irriterad på Teslan, för det är en funktion som jag tycker är en ren hygienfunktion 2025.

Parkeringssensorerna var jag faktiskt väldigt orolig för eftersom vi har ett ganska tight garage, hade 360-kameran på ID4:an. Kan väl faktiskt sakna just 360-vyn som är riktigt bra, men som ren parkeringshjälp har vi inte haft några issues alls, den varnar faktiskt riktigt bra och över förväntan. Antar att det är ännu bättre på nya Y som har kamera i nosen.

Till frågan om att köpa äldre MY så hade jag däremot aldrig köpt en äldre Y eller 3, jag tyckte de var alldeles för stötiga och högljudda - jag hade faktiskt inte ens Tesla eller M3P på min shortlist (Stod sedan mellan M3P, I4 M50 eller Taycan) innan vi provkörde den eftersom jag bara upplevt gamla M3 eller MY som hyrbilar/taxi dessförinnan och var allt annat än imponerad. Sen förstår jag helt klart att en hel del inte trivs med avsaknaden av fysiska knappar, gäller ju även Ioniq och Polestar t.ex, men för egen del så föredrar jag det, men det är ju helt klart fråga om tycke och smak.

Jodå, jag ägde fram tills nyligen en Model 3 som jag körde i ca 4500 mil, och har provkört nya Highland. Dessutom äger jag en -24 Volkswagen ID.4, samt kör regelbundet en Mercedes C300e - och har provkört Volvo EC40, och BMW 330e över några dagar. Teslan har ju ingen radar till autopiloten, ingen sensor till automatiska vindrutetorkaren och inga ultraljudssensorer till parkeringsassistenten. Efter att ha kört samtliga ovan modeller så kan jag intyga att det märks tydligt. Speciellt när det gäller autopilot-funktionen och vindrutetorkarna.

Teslas autopilot kan börja bromsa för skuggor på vägen från broar och viadukter, sänker farten rejält i lågt liggande sol, tappar helt koncepten även i lätt dimma... Dessutom så klarar den inte av att vara konsekvent i avståndsbedömningen (eftersom den bara har en framåtriktad kamera, får se om just det blir bättre på nya Y) så den estimerar avståndet till framförvarande bil. Vilket ger helt olika faktiska utfall från gång till gång. Inget av det här har hänt mig i över 1100 mil i ID.4 , eller på de 100-150 mil jag kört i de andra modellerna.

Dessutom är den ju grönjävulskt seg vid filbyte vid omkörning på motorväg. Du kommer ikapp en bil och Teslan saktar in -> du byter fil -> det dröjer 2-4 sekunder innan Teslan börjar accelerera -> sen kör du om. Alla de andra testade konkurrenterna börjar ju accelerera direkt när du blinkar för filbytet, och de stänger inte heller av filhållningsassistenten vid filbyte, utan "pausar" den och aktiverar den sen av sig själv när du flytit in i den andra filen.

Problemet du beskriver med att den inte ens tillåter filbyte utan att man köper till saker är bara grädde på moset. Men är såklart störigt det med.

De automatiska vindrutetorkarna är ju ytterligare ett rent skämt på Teslan ärligt talat, kraftigt regn i dagsljus klarar den av. Men duggregn eller stänk från andra bilar kan fortgå tills du är helt blind utan att den reagerar, regn på mörka vägar klarar den sällan av att hantera heller. Samtidigt kan den börja torka febrilt om man passerar under lövträd i soljus då den verkar misstolka de flimrande skuggorna för regn...

Om vi tittar på kart-information så upplevde jag både ungefär lika dåliga. Det finns flera vägar som har fel fart-gränser i både Teslan och ID.4, däremot var det lustigt nog olika vägar, så de verkar få informationen från olika databaser. Ingen av dem har ju en egen, utan de köper den informationen av tredjepart. Tydligen olika tredjepart dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae, alltså första 1-2 åren så gör det skillnad. Men tittar man historiskt så blir skillnaden löjligt liten efter 4+ år. Då kanske det skiljer 10-20tkr mellan facelift och icke-facelift modeller när de är från ungefär samma årtal och samma miltal.

Frågan är om detta kan klassas som en facelift eller som en helt ny generation. Skulle ju säga det andra. Tror också den kommer vara mer sällsynt på marknaden med tanke på synen på Tesla just nu. Kanske inte lika eftertraktad i framtiden men det gäller ju den gamla också. Men kanske är så att folk generellt inte kollar längre än på årsmodell och mil och sen bara köper.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lidodido:

Frågan är om detta kan klassas som en facelift eller som en helt ny generation. Skulle ju säga det andra. Tror också den kommer vara mer sällsynt på marknaden med tanke på synen på Tesla just nu. Kanske inte lika eftertraktad i framtiden men det gäller ju den gamla också. Men kanske är så att folk generellt inte kollar längre än på årsmodell och mil och sen bara köper.

Jadu, det där blir ju semantik eftersom Tesla inte specifikt säger varken eller. Men det är ju samma plattform, med ny front, bak och inredning. Samma motorer, samma batteri, samma infotainment. De stora skillnaderna är ju en kamera i fronten, (mycket) bättre ljuddämpning, nya stolar, ny hjulupphängning och ny kosmetika. Jag skulle nog kalla det en facelift, men det finns väl inget riktigt rätt eller fel där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jodå, jag ägde fram tills nyligen en Model 3 som jag körde i ca 4500 mil, och har provkört nya Highland. Dessutom äger jag en -24 Volkswagen ID.4, samt kör regelbundet en Mercedes C300e - och har provkört Volvo EC40, och BMW 330e över några dagar. Teslan har ju ingen radar till autopiloten, ingen sensor till automatiska vindrutetorkaren och inga ultraljudssensorer till parkeringsassistenten. Efter att ha kört samtliga ovan modeller så kan jag intyga att det märks tydligt. Speciellt när det gäller autopilot-funktionen och vindrutetorkarna.

Teslas autopilot kan börja bromsa för skuggor på vägen från broar och viadukter, sänker farten rejält i lågt liggande sol, tappar helt koncepten även i lätt dimma... Dessutom så klarar den inte av att vara konsekvent i avståndsbedömningen (eftersom den bara har en framåtriktad kamera, får se om just det blir bättre på nya Y) så den estimerar avståndet till framförvarande bil. Vilket ger helt olika faktiska utfall från gång till gång. Inget av det här har hänt mig i över 1100 mil i ID.4 , eller på de 100-150 mil jag kört i de andra modellerna.

Dessutom är den ju grönjävulskt seg vid filbyte vid omkörning på motorväg. Du kommer ikapp en bil och Teslan saktar in -> du byter fil -> det dröjer 2-4 sekunder innan Teslan börjar accelerera -> sen kör du om. Alla de andra testade konkurrenterna börjar ju accelerera direkt när du blinkar för filbytet, och de stänger inte heller av filhållningsassistenten vid filbyte, utan "pausar" den och aktiverar den sen av sig själv när du flytit in i den andra filen.

Problemet du beskriver med att den inte ens tillåter filbyte utan att man köper till saker är bara grädde på moset. Men är såklart störigt det med.

De automatiska vindrutetorkarna är ju ytterligare ett rent skämt på Teslan ärligt talat, kraftigt regn i dagsljus klarar den av. Men duggregn eller stänk från andra bilar kan fortgå tills du är helt blind utan att den reagerar, regn på mörka vägar klarar den sällan av att hantera heller. Samtidigt kan den börja torka febrilt om man passerar under lövträd i soljus då den verkar misstolka de flimrande skuggorna för regn...

Om vi tittar på kart-information så upplevde jag både ungefär lika dåliga. Det finns flera vägar som har fel fart-gränser i både Teslan och ID.4, däremot var det lustigt nog olika vägar, så de verkar få informationen från olika databaser. Ingen av dem har ju en egen, utan de köper den informationen av tredjepart. Tydligen olika tredjepart dock.

Håller med om det du säger, jag har dock bara kört 500 mil i Kalifornien men det är väl där Tesla bör prestera absolut bäst.

Sen undrar jag lite över vad alla tycker är så bra med Tesla infotainment? Spela musik och kolla på kartan? Spelar ni spel när bilen står parkerad? Saknar Android Auto och CarPlay...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Håller med om det du säger, jag har dock bara kört 500 mil i Kalifornien men det är väl där Tesla bör prestera absolut bäst.

Sen undrar jag lite över vad alla tycker är så bra med Tesla infotainment? Spela musik och kolla på kartan? Spelar ni spel när bilen står parkerad? Saknar Android Auto och CarPlay...

Det jag tycker är bra med Tesla infotainment, är att det är en relativt laggfri upplevelse, och den är helintegrerad och har fungerande over the air updates. Samt att man frikopplat mjukvaran mot speciella versioner av fordonet. Så alla Tesla bilar får uppdateringar långt efter de sålts.

Jämför man t.ex. med tidiga MEB bilar, så är de fast in en viss hårdvara, så de får bara mjukvara till en viss version. Samma på Kia osv.

Har för mig BMW anammat detta koncept med sin "neue klasse" plattform, och tror många andra kommer göra samma så småningom.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det jag tycker är bra med Tesla infotainment, är att det är en relativt laggfri upplevelse, och den är helintegrerad och har fungerande over the air updates. Samt att man frikopplat mjukvaran mot speciella versioner av fordonet. Så alla Tesla bilar får uppdateringar långt efter de sålts.

Jämför man t.ex. med tidiga MEB bilar, så är de fast in en viss hårdvara, så de får bara mjukvara till en viss version. Samma på Kia osv.

Har för mig BMW anammat detta koncept med sin "neue klasse" plattform, och tror många andra kommer göra samma så småningom.

Rappheten och så är absolut bättre än dom flesta. Det är väl mer specifika funktioner jag funderar på och vad som utmärker Tesla. Men det kan vara så att en laggfri upplevelse trumfar det mesta för många, det är ju subjektivt.

Permalänk
Medlem

En sak som jag uppskattar med teslas infotainment är att alla inställningar är på ett ställe. Ska du ställa in X så trycker du på bilikonen och hittar det där, ska du ställa in Y så trycker du på bilikonen och ställer in det där. Du behöver aldrig fundera på vart på skärmen du ska trycka först. Jämfört med t.ex ID.7 (som jag som bekant är i övrigt helfrälst av) där någon inställning är på bilen, någon annan ligger under appar > inställningar. Något annat under förarstöd. Osv. Visst, man kanske inte alltid vet exakt under vilken underrubrik allt ligger, men jag har aldrig suttit och letat efter något en längre stund.

Jag gillar även att ha kartan i botten och att allting bara öppnas över det, så det är inte som det upplevs som ett appbyte.

Uppskattar reseplaneringen även om jag tycker den förvärmer väldigt aggresivt, iaf nu när det är kallare. Man behöver inte förvärma 1h när man navigerar till en 150kW-laddare..

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Skrivet av Henrico:

Bara det faktum att t.ex Mercedes har nivå 3 autonom körning medans Tesla Bara har nivå 2 säger ju en del. Tesla låg länge före, absolut, men de har halkat efter något enormt de senaste åren.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Provkörde MG5:an, tycker den var rätt risig ärligt talat.

En rolig detalj är att MG5 slog BMW M3 i Teknikens Världs älgtest.

https://www.youtube.com/watch?v=O_CLAD4UEoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Kul
Man lastar bilen till max och gissar att MG5 har mindre kapacitet än BMWn kanske. Men elbilar borde gynnas här tack vare låg tyngdpunkt, även om vikten talar emot.

Verkar vara en många oväntade bilar som presterar bra. Hittade en topplista från många år tillbaka där Citroen Xantia från 1999 klarade 85 km/h och Nissan X-trail klarar samma hastighet som Audi R8 (80km/h) haha

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Jo det är imponerande, men en bil som på en eller två punkter slår en annan bil som kanske leder på 80 punkter tar jag ej fasta vid riktigt.

Skulle jag krocka med en älg som jag aldrig sett i Stockholm sedan 80-talet i vilket fall, så sitter jag hellre i en bmw än i en kinabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jo det är imponerande, men en bil som på en eller två punkter slår en annan bil som kanske leder på 80 punkter tar jag ej fasta vid riktigt.

Skulle jag krocka med en älg som jag aldrig sett i Stockholm sedan 80-talet i vilket fall, så sitter jag hellre i en bmw än i en kinabil.

Nu har jag aldrig sagt att MG5 är bättre än BMW M3 rent generellt, men detta vittnar i alla fall om att chassit inte är helt genomuselt.

Sen har testet inget att göra med att krocka med en älg. Det är ju ett undanmanöverprov. När du snabbt behöver väja för vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Nu har jag aldrig sagt att MG5 är bättre än BMW M3 rent generellt, men detta vittnar i alla fall om att chassit inte är helt genomuselt.

Sen har testet inget att göra med att krocka med en älg. Det är ju ett undanmanöverprov. När du snabbt behöver väja för vad som helst.

Jag tyckte det framgick mellan raderna att jag pratade i generella termer och skojade till det med älgen, men för att vara tydlig, jag krockar hellre i en bmw än i en mg5 med valfritt objekt.