Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Vi installerade Zaptec Pro-boxar (22kW) i vår brf nyligen. Du kan konfigurera så att du läser av förbrukad el per box eller per användare (eller både och). Du kan med andra ord låta flera användare dela på en laddbox, men ändå veta hur mycket respektive person laddat. Det bör även gå att läsa av en persons förbrukning över samtliga boxar (vilket ger maximal flexibilitet).

Det låter ju bra! Hur många boxar installerade ni och finns det möjlighet för exvis besökare att ladda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av achdor:

Det låter ju bra! Hur många boxar installerade ni och finns det möjlighet för exvis besökare att ladda?

Vi installerade 11 boxar (på samtliga platser). Gäster kan ladda, men bara via någon hyresgäst som vi tecknat avtal med avseende laddning (och som då också får betala det hela), så egentligen är svaret nej på detta. Vi har ett "slutet" garage.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Svaret ligger väl i komforten. Fick åka en MY i 13 mil och blev redan på den korta sträckan helt galen över bullret och den stenhårda fjädringen, för att inte tala om galonkänslan i stolarna.

Förstår dock verkligen att man tycker den känns modern med den luftiga interiören och det fenomenala GUI:t. Har ju en Enyaq själv som känns lite som när konkurrenterna försökte haka på iPhone genom att stoltsera över med "kolla vi har touchskärm!". Skillnaden i ljudnivå, fjädringskomfort och kvalitetskänsla är dock enorm, och anledning nog för många av oss att välja t.ec ID4 istället.

Är det mer komfort, ljudisolering och kvalitetskänsla man söker finns det andra, förnuftigare val i prisklassen. Med det sagt: nyare iD4, liksom iD7 är en annan historia. Därav frågan om iD4:an är den uppdaterade (fabriksny) eller den äldre. Avslutningsvis: inte heller alla MY är skapta lika. Teslas approach med små fortlöpande förbättringar gör ju att det på vägarna rullar på ytan identiska bilar med andra komponenter, så som fjädring/dämpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av achdor:

Halloj, vår samfällighet planerar köra upp laddstolpar inom en snar framtid och ska planera för det under nästa sammanträde. Häromkring har andra satsat på många 1-fas uttag på parkeringarna. Vi har samtidigt garage där det verkar svårare att få till det med lastbalansering och laddboxar.

Jag undrar om någon har erfarenhet av att bostadsrättsföreningen/ samfällighet(/ företaget?) har en lösning med färre 11(22)kw laddare som i större mån delas på, kanske tillochmed är tillgängliga för utomstående att låna tillfälligt? Upplever att det blir onödigt dyrt att installera 60 laddboxar när man ser hos övriga där max 10 används, något jag inte räknar med kommer förändras markant de närmsta åren. Laddar själv på arbete eller köpcentra nu, billogare än vad det kostar med de få laddplatser som finns i samfälligheten för tillfället.

kolla på charge node.

Permalänk
Medlem
Skrivet av achdor:

Halloj, vår samfällighet planerar köra upp laddstolpar inom en snar framtid och ska planera för det under nästa sammanträde. Häromkring har andra satsat på många 1-fas uttag på parkeringarna. Vi har samtidigt garage där det verkar svårare att få till det med lastbalansering och laddboxar.

Jag undrar om någon har erfarenhet av att bostadsrättsföreningen/ samfällighet(/ företaget?) har en lösning med färre 11(22)kw laddare som i större mån delas på, kanske tillochmed är tillgängliga för utomstående att låna tillfälligt? Upplever att det blir onödigt dyrt att installera 60 laddboxar när man ser hos övriga där max 10 används, något jag inte räknar med kommer förändras markant de närmsta åren. Laddar själv på arbete eller köpcentra nu, billogare än vad det kostar med de få laddplatser som finns i samfälligheten för tillfället.

1-fas är rätt kass. Statsa på 3-fas istället. Många EVSE/väggbox-företag har sk. "dummys" som man kan sätta upp. Dvs. att man som BRF satsar på att dra in kablar till alla parkeringar för framtiden, men att man i dag inte investerar i mer EVSE/väggboxar än vad man behöver de allra närmaste få åren. Då håller man nere den initiala kapitalkostnaden (tar nog en 10-15 år innan alla har bytt till elbilar), men löser det ändå långsiktigt billigare genom att ordna alla infrastruktur i ett svep (dyrare att göra om det i flera omgångar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

1-fas är rätt kass. Statsa på 3-fas istället. Många EVSE/väggbox-företag har sk. "dummys" som man kan sätta upp. Dvs. att man som BRF satsar på att dra in kablar till alla parkeringar för framtiden, men att man i dag inte investerar i mer EVSE/väggboxar än vad man behöver de allra närmaste få åren. Då håller man nere den initiala kapitalkostnaden (tar nog en 10-15 år innan alla har bytt till elbilar), men löser det ändå långsiktigt billigare genom att ordna alla infrastruktur i ett svep (dyrare att göra om det i flera omgångar).

En mycket viktig aspekt här är att försöka utnyttja Naturvårdsverkets "Ladda Bilen"-bidrag som betalar 50% av investeringen för brf'er, upp till 15 tkr per laddpunkt. Detta klubbas igenom ett år i taget och är numera beslutat för 2024. Bidraget finns inte med säkerhet kvar under nästa år.

https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Är det mer komfort, ljudisolering och kvalitetskänsla man söker finns det andra, förnuftigare val i prisklassen. Med det sagt: nyare iD4, liksom iD7 är en annan historia. Därav frågan om iD4:an är den uppdaterade (fabriksny) eller den äldre. Avslutningsvis: inte heller alla MY är skapta lika. Teslas approach med små fortlöpande förbättringar gör ju att det på vägarna rullar på ytan identiska bilar med andra komponenter, så som fjädring/dämpning.

Så är det ju. Vill mest betona att det för många är rätt självklart att välja något annat än en Tesla, men det beror helt på vilka värden man ser i de olika bilarna

Sen är ju senaste modellerna precis som du säger en helt annan sak. Om Tesla är en iPhone 15 och gamla ID4:an är en billig Android-Tablet för 999 kr år 2017 med 2GB RAM så är väl nya ID4:an som ett kliv in i 2020-talets flyt men fortfarande med kanske ett lite säreget GUI.

Och för den som inte är insatt i frågan och funderar på dessa bilar så kan man absolut leva med det äldre infotainmentsystemet om det nu inte är en kritisk del av sitt beslut. MEN! Förvärmningen av batteriet inför snabbladdning är en ENORM fördel med 2024:orna, och det är än så länge rätt tveksamt till om det kommer till de äldre bilarna (sägs att endast Skoda pushar för det inom koncernen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Vi installerade Zaptec Pro-boxar (22kW) i vår brf nyligen. Du kan konfigurera så att du läser av förbrukad el per box eller per användare (eller både och). Du kan med andra ord låta flera användare dela på en laddbox, men ändå veta hur mycket respektive person laddat. Det bör även gå att läsa av en persons förbrukning över samtliga boxar (vilket ger maximal flexibilitet).

Vi kör sådana i vår förening också. Smidigt är också att bara köpa in billiga rfid-taggar på Amazon, fungerar finfint för oss.

Vi valde dock att sätta in på 50 av 80 platser i vårt garage då det var så pass högt tryck. Har inte varit problem med en enda av boxarna på 2+ år, så kvaliten verkar bra på dem dessutom.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Tesla Model 3 prissänkt till under halvmiljonen
https://alltomelbil.se/tesla-model-3-prissankt-till-under-hal...

Den bakhjulsdrivna kostar nu från 496 170 kronor och Long Range från 586 170 kronor.

Modell Nytt pris Tid. pris Sänkning
Model 3 RWD 496 170 kr 519 170 kr -23 000 kr
Model 3 LR 586 170 kr 609 170 kr -23 000 kr

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tesla Model 3 Dual Motor (Highland) - Räckviddstest | Elbilsmagasinet

Citat:

Jag har testat nya Tesla Model 3 Dual Motor (highland) och i den här videon gör jag ett räckviddstest med bilen i först 90 och sen 120. Jag förväntar mig riktigt bra siffror och jag blir inte besviken

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Riktigt bra med utrustning på 3an nu.
Ventilerade säten och adaptiva strålkastare ingår. Även i den billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Riktigt bra med utrustning på 3an nu.
Ventilerade säten och adaptiva strålkastare ingår. Även i den billigare.
https://youtu.be/nkZEgTXUy-M?si=K-vE_6G4V5uBeVeg

Men en sådan basic sak som blinkerspak har dom glömt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Riktigt bra med utrustning på 3an nu.
Ventilerade säten och adaptiva strålkastare ingår. Även i den billigare.
https://youtu.be/nkZEgTXUy-M?si=K-vE_6G4V5uBeVeg

Alltid varit bra standard utrustning på Model 3 och y nu saknas det bara head up display vilket aldrig kommer at komma gissar jag på.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men en sådan basic sak som blinkerspak har dom glömt

Ja, det var väldigt onödigt att ta bort den!

Skulle även önska radar, regnsensor och USS.

Är inne på att sätta ett par SEXY-buttons som lättare blinkersknappar om jag byter till en ny M3.

Skrivet av Felixark:

Alltid varit bra standard utrustning på Model 3 och y nu saknas det bara head up display vilket aldrig kommer at komma gissar jag på.

Japp.

Saknar inte alls skärm bakom ratten, men en bra HUD hade jag gärna betalat extra för (om det hade funnits en sådan möjlighet).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nya Model 3 Performance släpps i dag

https://www.tesla.com/sv_se/model3-performance

"Helt nya högpresterande drivenheter levererar 460 hästkrafter och 0–100 km/h på 3,1 sekunder. Välkommen till den mest kraftfulla Model 3 någonsin."

644 170 kr

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kanske en upprättelse för alla de som privatleasat sina bilar
https://youtu.be/dAv1MD5adc0?si=LQmWJs5L3Oo-rV3e

Jobbigt att läsa igenom och signa sådana avtal på mobilen när man skall hämta sin nya fina bil, misstänker att man "skummar" det ganska snabbt ...

Hoppas att KO får rätt här, sådana affärsupplägg/avtal borde inte få finnas.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Kanske en upprättelse för alla de som privatleasat sina bilar
https://youtu.be/dAv1MD5adc0?si=LQmWJs5L3Oo-rV3e

Jobbigt att läsa igenom och signa sådana avtal på mobilen när man skall hämta sin nya fina bil, misstänker att man "skummar" det ganska snabbt ...

Hoppas att KO får rätt här, sådana affärsupplägg/avtal borde inte få finnas.

Vet inte om man ska hoppas på det, för då lär det bli dyrt med privatleasing om man ska tvingas betala den ränta med riskpremie som ligger på den löptiden man har bilen istället för den rörliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vet inte om man ska hoppas på det, för då lär det bli dyrt med privatleasing om man ska tvingas betala den ränta med riskpremie som ligger på den löptiden man har bilen istället för den rörliga.

Håller med. Inga företag sysslar med välgörenhet. Alla risker och vinstmarginaler kommer i slutändan att lastas på kunden.

Själv skulle jag inte använda mig av privatleasing. Kör antingen finansiell leasing via företag, eller så köper jag kontant privat med sparade pengar.

Har man inte råd att spara ihop 100% till en bil (kan man, så blir det alltid billigare i längden att undvika lån), så skulle jag rekommendera en kombination av kontant/billån framför privatleasing.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har man inte råd att spara ihop 100% till en bil (kan man, så blir det alltid billigare i längden att undvika lån), så skulle jag rekommendera en kombination av kontant/billån framför privatleasing.

Helt klart detta. Leasing är att betala för att någon annan ska ta ett lån, köpa en bil, ta alla driftkostnader, och sedan sälja bilen som tappat värde. Man kan göra alla dessa saker själv fast utan att leasingbolaget ska ha en extra del av kakan.

Den gång det kan löna sig med leasing är om dom lyckas köpa in bilen till ett så pass lågt pris att värdeminskningen blir mindre än vad den hade kunnat bli om du själv köpte den, men i ett sånt läge kan man antagligen pruta ner bilen själv en del.

Vill man undvika dyr amortering och byta bil ofta så tar man lån med restvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tesla Model 3 prissänkt till under halvmiljonen
https://alltomelbil.se/tesla-model-3-prissankt-till-under-hal...

Den bakhjulsdrivna kostar nu från 496 170 kronor och Long Range från 586 170 kronor.

Modell Nytt pris Tid. pris Sänkning
Model 3 RWD 496 170 kr 519 170 kr -23 000 kr
Model 3 LR 586 170 kr 609 170 kr -23 000 kr

Bra pris, men jag köpte min Ioniq 5 Advanced RWD för 480000. Dock med 40000 introduktionsrabatt och 70000 från staten. Den är mycket bekväm, uppdaterad över OTA med förvärmning. Förbrukar mindre el än vad wltp säger. Stödjer Autocharge och laddar snabbt.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har man inte råd att spara ihop 100% till en bil (kan man, så blir det alltid billigare i längden att undvika lån), så skulle jag rekommendera en kombination av kontant/billån framför privatleasing.

Det går inte att säga att det alltid blir billigare att undvika lån eller leasing, i perioder har vissa modeller varit klart billigare via privatleasing ifall tillverkaren vill trycka ut en specifik modell av olika anledningar. Har funnits riktigt bra erbjudanden på just privatleasing ibland som inte har gått att slå vid köp.

Har sett många sådana där om man justerade för försäkring och ränta så blev det väldigt lite kvar till värdeminskning, rådde min mor att ta sådana i två omgångar när de ”reades ut” och när leasingtiden hade gått så visade det sig att det hade varit dubbelt så dyrt att köpa den givet den värdeminskning som var.

Så man bör analysera marknaden för den modell man är ute efter och se vad för priser man kan få på de olika alternativen, ibland uppstår situationer man kan dra nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vet inte om man ska hoppas på det, för då lär det bli dyrt med privatleasing om man ska tvingas betala den ränta med riskpremie som ligger på den löptiden man har bilen istället för den rörliga.

Skrivet av martinot:

Håller med. Inga företag sysslar med välgörenhet. Alla risker och vinstmarginaler kommer i slutändan att lastas på kunden.

Själv skulle jag inte använda mig av privatleasing. Kör antingen finansiell leasing via företag, eller så köper jag kontant privat med sparade pengar.

Har man inte råd att spara ihop 100% till en bil (kan man, så blir det alltid billigare i längden att undvika lån), så skulle jag rekommendera en kombination av kontant/billån framför privatleasing.

Skrivet av Aktsu:

Det går inte att säga att det alltid blir billigare att undvika lån eller leasing, i perioder har vissa modeller varit klart billigare via privatleasing ifall tillverkaren vill trycka ut en specifik modell av olika anledningar. Har funnits riktigt bra erbjudanden på just privatleasing ibland som inte har gått att slå vid köp.

Har sett många sådana där om man justerade för försäkring och ränta så blev det väldigt lite kvar till värdeminskning, rådde min mor att ta sådana i två omgångar när de ”reades ut” och när leasingtiden hade gått så visade det sig att det hade varit dubbelt så dyrt att köpa den givet den värdeminskning som var.

Så man bör analysera marknaden för den modell man är ute efter och se vad för priser man kan få på de olika alternativen, ibland uppstår situationer man kan dra nytta av.

Hur tänker ni nu?
Måste ett företag köra ful-avtal med sina kunder eftersom de inte håller på med välgörenhet?

Enligt konsumetverket är ett fast pris avtal, just ett fast pris avtal, inget som kan ändras (utan att redovisa varför dessutom) lite hur som helst.

Jag har fast pris på olika avtal som löper under ett eller flera år, inget av dessa har någonsin ändrats.
Varför skulle Leasinföretag behöva ha rörliga "fast pris" avtal.

Och som du @Aktsu sedan skriver i nästa inlägg, företagen kan ju köra kampanj för att få ut bilar/produkter.
Blir dessa kampanjer subventionerade av andra kunder då, eftersom företag inte bedriver välgörenhet?

Sen är väl frågan huruvida leasing är bra eller dåligt nått som inte riktigt hör hemma i denna diskussionen.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Hur tänker ni nu?
Måste ett företag köra ful-avtal med sina kunder eftersom de inte håller på med välgörenhet?

Enligt konsumetverket är ett fast pris avtal, just ett fast pris avtal, inget som kan ändras (utan att redovisa varför dessutom) lite hur som helst.

Jag har fast pris på olika avtal som löper under ett eller flera år, inget av dessa har någonsin ändrats.
Varför skulle Leasinföretag behöva ha rörliga "fast pris" avtal.

Och som du @Aktsu sedan skriver i nästa inlägg, företagen kan ju köra kampanj för att få ut bilar/produkter.
Blir dessa kampanjer subventionerade av andra kunder då, eftersom företag inte bedriver välgörenhet?

Sen är väl frågan huruvida leasing är bra eller dåligt nått som inte riktigt hör hemma i denna diskussionen.

Det står solklart i de finstilta villkoren att avgiften kan ändras av olika skäl, men det det är relativt långt och det står en hyfsad bit in i avtalet. Problemet är att DNB uppenbarligen i sin marknadsföring, enligt KO, låtit påskina något annat och att det inte varit tydligt på någon "storstilt" sida att avgiften kan ändras. Att räntan kan påverka leasingavgiften är inte heller unikt för DNB. Folk har helt enkelt skrivit under utan att begripa vad de skrev under. Sedan finns det några andra grunder för ändring än räntan som man i och för sig kan undra om de är skäliga, liksom att leasinggivarna i mitt tycke är otydliga med hur den faktiska kopplingen mellan ränta och avgift egentligen ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det går inte att säga att det alltid blir billigare att undvika lån eller leasing, i perioder har vissa modeller varit klart billigare via privatleasing ifall tillverkaren vill trycka ut en specifik modell av olika anledningar. Har funnits riktigt bra erbjudanden på just privatleasing ibland som inte har gått att slå vid köp.

Jo, specialfall finns alltid. Tänkte nämna det som "friskrivning" till min kommentar ett tag, men skippade att ta upp det för att hålla inlägget kort och enkelt (inser nu, att jag nog borde lagt med det).

Men man kan även se att det förekommer att vissa biltillverkare som ibland subventionerar lånen till bilar. Tidigare så hade Tesla 0% ränta i vissa perioder, och nu i början på året så hade de 1,99%. Vilket helt klart är under marknadspriset för lån. Handlar helt klart om att bilföretagen då betalar bankerna för deras förluster (som de annars skulle ha).

Så speciella kampanjer, på alla möjliga tjänster kan alltid förekomma. Man kan ju som företag i stort sett subventionera sina produkter på en massa olika sätt, inklusive med olika finansiella produkter/tjänster, för att stimulera försäljning/efterfrågan.

Skrivet av Aktsu:

Så man bör analysera marknaden för den modell man är ute efter och se vad för priser man kan få på de olika alternativen, ibland uppstår situationer man kan dra nytta av.

Instämmer helt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Hur tänker ni nu?
Måste ett företag köra ful-avtal med sina kunder eftersom de inte håller på med välgörenhet?

Enligt konsumetverket är ett fast pris avtal, just ett fast pris avtal, inget som kan ändras (utan att redovisa varför dessutom) lite hur som helst.

Jag har fast pris på olika avtal som löper under ett eller flera år, inget av dessa har någonsin ändrats.
Varför skulle Leasinföretag behöva ha rörliga "fast pris" avtal.

Och som du @Aktsu sedan skriver i nästa inlägg, företagen kan ju köra kampanj för att få ut bilar/produkter.
Blir dessa kampanjer subventionerade av andra kunder då, eftersom företag inte bedriver välgörenhet?

Sen är väl frågan huruvida leasing är bra eller dåligt nått som inte riktigt hör hemma i denna diskussionen.

Vad är det för ful-avtal? Det står ju i villkoren huruvida det är ett pris som kan ändras eller inte, sedan kan aktörer såklart marknadsföra det felaktigt men det har ju ingenting med fast ränta att göra utan är ett problem i hur man framställt produkten. Sedan ser jag det som självklart att man läser igenom villkoren innan man skriver under och då vet man ju vad man skriver under.

Om priset ska bli fast på riktigt krävs det att räntan är fast vilket historiskt varit dyrare i fler fall än att den är rörlig, det vill säga så förväntar man sig att priset på leasingen över tid blir högre om räntan är fast jämfört med rörlig. Det är såklart okej att vilja ha det så men jag tycker inte det vore bra att ha det tvingande att använda en metod som man förväntar sig blir dyrare, om jag skulle privatleasa så skulle jag vilja ha rörlig ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad är det för ful-avtal? Det står ju i villkoren huruvida det är ett pris som kan ändras eller inte, sedan kan aktörer såklart marknadsföra det felaktigt men det har ju ingenting med fast ränta att göra utan är ett problem i hur man framställt produkten. Sedan ser jag det som självklart att man läser igenom villkoren innan man skriver under och då vet man ju vad man skriver under.

Om priset ska bli fast på riktigt krävs det att räntan är fast vilket historiskt varit dyrare i fler fall än att den är rörlig, det vill säga så förväntar man sig att priset på leasingen över tid blir högre om räntan är fast jämfört med rörlig. Det är såklart okej att vilja ha det så men jag tycker inte det vore bra att ha det tvingande att använda en metod som man förväntar sig blir dyrare, om jag skulle privatleasa så skulle jag vilja ha rörlig ränta.

Jag förstod det som att huvudproblemet var att man med texten "månadskostnad är fn xxxx", och med det menade att det således rörde sig om en rörlig månadskostnad, utan att närmare specificera i vilka scenarier kostnaden kunde ändras. Detta i kombination med att övrig marknadsföring indikerade fast månadskostnad gör ju att det är väldigt illa.

Visst bör man läsa igenom avtal man signerar, men att få en PDF på 25-30 sidor i näven när man hämtar ut sin bil, där det enda som indikerar att det rör sig om en rörlig kostnad är det som jag nämner ovan, är nog inget gemene man snappar upp. Så jag har stor förståelse för att KO driver detta fall. Nu har jag inte läst avtalet i sig självt, men sett en del av KOs stämningsansökan där de lägger fram sina argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag förstod det som att huvudproblemet var att man med texten "månadskostnad är fn xxxx", och med det menade att det således rörde sig om en rörlig månadskostnad, utan att närmare specificera i vilka scenarier kostnaden kunde ändras. Detta i kombination med att övrig marknadsföring indikerade fast månadskostnad gör ju att det är väldigt illa.

Visst bör man läsa igenom avtal man signerar, men att få en PDF på 25-30 sidor i näven när man hämtar ut sin bil, där det enda som indikerar att det rör sig om en rörlig kostnad är det som jag nämner ovan, är nog inget gemene man snappar upp. Så jag har stor förståelse för att KO driver detta fall. Nu har jag inte läst avtalet i sig självt, men sett en del av KOs stämningsansökan där de lägger fram sina argument.

Jag har faktiskt kollat på privatleasingavtal med just DNB för typ 4-5 år sedan när jag kollade på hur jag skulle finansiera en bil och det framgick klart och tydligt att räntan kunde ändras och det var inga 25-30 sidor man behövde läsa för att se det utan det stod i de allmänna villkoren under punkten som berörde leasingavgiften, precis där man förväntar sig att det ska stå. Jag kommer ihåg det för det var vad som fick mig att köpa den bilen med lån istället för att privatleasa.

Men som jag sa, så kan marknadsföring, bilförsäljare och annat agerat missledande och det ska man såklart sätta dit. Men att det varit missledande är ju inte ett problem med rörlig ränta på privatleasing utan att man framställt det felaktigt.

Och ja, jag läser igenom det viktiga i alla avtal jag skriver under innan jag sätter min kråka på det, för det ser jag som självklart att man gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har faktiskt kollat på privatleasingavtal med just DNB för typ 4-5 år sedan när jag kollade på hur jag skulle finansiera en bil och det framgick klart och tydligt att räntan kunde ändras och det var inga 25-30 sidor man behövde läsa för att se det utan det stod i de allmänna villkoren under punkten som berörde leasingavgiften, precis där man förväntar sig att det ska stå. Jag kommer ihåg det för det var vad som fick mig att köpa den bilen med lån istället för att privatleasa.

Men som jag sa, så kan marknadsföring, bilförsäljare och annat agerat missledande och det ska man såklart sätta dit. Men att det varit missledande är ju inte ett problem med rörlig ränta på privatleasing utan att man framställt det felaktigt.

Och ja, jag läser igenom det viktiga i alla avtal jag skriver under innan jag sätter min kråka på det, för det ser jag som självklart att man gör

Du kan för all del bedriva anekdotisk bevisföring om vad du minns om avtalet för 5 år sedan, men i det här fallet väljer jag nog att tro på vad KO skriver i sin stämningsansökan.

Man tycks dessutom ha skrivit in att även om man avtalat om fast månadsavgift, så kan DNB ändra avgiften utan förbehåll...

Så i praktiken säger avtalet att de kan 10-dubbla avgiften om de känner för det.

Man bör absolut läsa igenom avtal man skriver under, men det är inte heller tillåtet att skriva lagvidriga och otydliga avtal. Det hade nästan varit omöjligt att verka i ett samhälle om man måste läsa igenom varenda avtal, villkor och EULA till punkt och pricka, annars riskera att man bli riktigt bränd.

Det måste finnas en medelväg, där avtal ska vara tydliga och skäliga, och användaren/köparen ska läsa och förstå dessa avtal. Har man tydliga och skäliga villkor som köparen inte läser, och blir förvånad över något avtalsvillkor, så ligger det givetvis bara köparen i fatet. Men om man har oskäliga villkor, skriver vagt och otydligt så man nästintill behöver ett juridiskt team med sig för att gå igenom avtalet, så är fel på avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du kan för all del bedriva anekdotisk bevisföring om vad du minns om avtalet för 5 år sedan, men i det här fallet väljer jag nog att tro på vad KO skriver i sin stämningsansökan.

<Uppladdad bildlänk>

Man tycks dessutom ha skrivit in att även om man avtalat om fast månadsavgift, så kan DNB ändra avgiften utan förbehåll...
<Uppladdad bildlänk>

Så i praktiken säger avtalet att de kan 10-dubbla avgiften om de känner för det.

Man bör absolut läsa igenom avtal man skriver under, men det är inte heller tillåtet att skriva lagvidriga och otydliga avtal. Det hade nästan varit omöjligt att verka i ett samhälle om man måste läsa igenom varenda avtal, villkor och EULA till punkt och pricka, annars riskera att man bli riktigt bränd.

Det måste finnas en medelväg, där avtal ska vara tydliga och skäliga, och användaren/köparen ska läsa och förstå dessa avtal. Har man tydliga och skäliga villkor som köparen inte läser, och blir förvånad över något avtalsvillkor, så ligger det givetvis bara köparen i fatet. Men om man har oskäliga villkor, skriver vagt och otydligt så man nästintill behöver ett juridiskt team med sig för att gå igenom avtalet, så är fel på avtalet.

Själv är jag inte så intresserad av vad ena parten i ett mål tycker, klart de tycker att de själva har rätt. Jag testade att googla och fick fram avtalet nedan som är liknande det som jag kikade på och verkar vara DNBs standard från maj 2020, men jag kollade på avtalet innan maj 2020.

Så jag kom ihåg rätt bra ändå då det framgår klart och tydligt under punkt 8. i de allmänna villkoren att räntan är rörlig. Och det verkar vara samma avtal som avses eftersom din andra bild har ett exakt citat från den punkten och den första bilden refererar till något som finns i avtalet också. Då kan jag inte tycka det är otydligt eller oskäligt direkt då det är väldigt tydligt vad som gäller.

https://assets.ctfassets.net/ws70gtjgeqb2/1zufZ54AFQ4cVkwOuRk...

Permalänk
Medlem

Bilia har 15% rabatt på alla tillbehör i helgen, inklusive deras laddkablar från Defa:

https://www2.bilia.se/biltillbehor/elbilsladdning/laddkablar/...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/