Europeisk öppen källkod utmanar Google Docs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

LibreOffice samarbetsverktyg lämnar ju en hel del att önska så jag vet inte om det hade varit lättare att patcha till det eller börja från grunden. Ska det kunna ersätta på en stor skala så måste det ju på allvar kunna utmana i enkelheten som sharepoint och Office erbjuder. Till och med mina kollegor som är 60+ och inte gillar datorer lyckas ganska enkelt dela ett dokument i sharepoint.

Tyska myndigheter har ju försökt i 20 år att gå mot open source men inte riktigt lyckats så jag tror att det kan vara bra att börja om från grunden.

Är man rädd för telemetri så går det ju alltid att installera från Github.

Men dom har försökt. Och dom även finaseriat t.ex FreeBSD. Snart bli det stor slängfest inom stat och kommun, då datorer som inte klara Windows 11 kommer slängas. Istället för att återbruka dem med Linux.

Sverige har en myndighet för digitalförvaltning, men dom bry sej knappt om öppen källkod. Ändå har massor med exempel på skattefinaserade IT projekt att slutat med total fiasko, inte bara Stockholm stads skolplattform utan Skolverket provplattform kostade 700 miljoner i fiasko. Samtidig har vi världens högsta skattetryck.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Mycket bra (även om jag själv har noll och ingen nytta av kontorsmjukvara online, Libre Office har allt jag någonsin kommer behöva)!

Jag ser fram emot fler europabaserade lösningar framöver, av flera anledningar.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av klein:

Men dom har försökt. Och dom även finaseriat t.ex FreeBSD. Snart bli det stor slängfest inom stat och kommun, då datorer som inte klara Windows 11 kommer slängas. Istället för att återbruka dem med Linux.

Sverige har en myndighet för digitalförvaltning, men dom bry sej knappt om öppen källkod. Ändå har massor med exempel på skattefinaserade IT projekt att slutat med total fiasko, inte bara Stockholm stads skolplattform utan Skolverket provplattform kostade 700 miljoner i fiasko. Samtidig har vi världens högsta skattetryck.

Jag tycker det generellt är mycket prat om gräset är grönare på andra sidan inom alla områden i datateknik. Ibland kör folk en gammal lösning som borde ha övergivits för hur länge som helst, ibland övergår de ofta och får en massa problem vid varje övergång och då gnäller de på det och säger att det gamla fungerade.
Ibland väljer de att skapa något eget, grattis när folk idag byter jobb oftare än vad de för 30år sedan bytte sina kalsonger.

Och jobbbytet handlar endast om att de för att få maximal lön så folk byter arbetsgivare ofta. Och inte för att de som jobbade med projektet bytte för de vantrivdes med uppgifterna. Det innebär att nya personer hela tiden sätts i projektet och så fort de börjar kunna det bra på det så skaffar de sig ett nytt jobb med högre lön.

Jag vet inte vad som är bäst. Man bör dock undvika att låsa in sig i något som tråden handlar om att de försöker undvika genom att ta fram en egen lösning. Min åsikt är nog försök med sund förnuft, inte dra åt extrem hållet åt något håll. Inte ha regler som 100% beroende av Microsoft, eller 100% öppen källkod utan någon däremellan.

Permalänk
Medlem

Testade lite nu, och det är helt ok, trevligt med formatteringsstöd för ett flertal programmeringsspråk också.

Ganska smidigt att använda tangentbordskommandona, men de behöver jobba lite mer med tangentbordsstödet, hittade t.ex. inget sätt att använda alternativen i contextmenyn man får upp om man markerar text, utan att använda musen.

Men det är ju en beta, förväntar mig självklart inte full funktionalitet i det här stadiet.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min åsikt är att LibreOffice Vs Microsoft Office är väldigt snarlikt Gimp Vs Photoshop.
Jag anser betalvarianterna är hur mycket bättre som helst, både gränssnitt och funktioner. Dock blir betalversionerna både dyrare för varje år, mer krångel med licenser och annat.
Och man frågar sig då klarar man sig med gratisprogrammen? Och även om man skulle ha gott om pengar så är dessa dyra betalprogram något man vill stötta?

I det aktuella fallet så handlar det att allt mer tänker att det är dumt att bli beroende, bra att folk högre upp har insett de vanligt folk har fått tänka på i årtusenden. Man kan vara hur bra vän som helst med någon till och med släkt, men är man beroende av att använda denna sak så kan man bli tvingad till mycket.

T.ex. Privatpersonen som bygger ett hus med häststall på landet där den vid försäljning får tillbaka mindre än en tredjedel av byggkostnaden. Mark arrenderar denna årsvis av sin kusin.. Fatta vilken makt denna kusin kommer få över personen, detta trots de en gång var så bra vänner.
Samma problem gäller det mjukvaror och det är bra att de börjar inse detta. Att man nu är bästa vänner etc, ja det kan bli som privatpersonen med hästgården i exemplet.

Skrivet av cyklonen:

Funktioner som är sämre eller inte finns alls. Men UI/UX handlar inte om form, utan om hur man som användare interagerar med både det grafiska gränssnittet och funktionerna.
Jag tänker inte installera och gå igenom massa saker för att göra en lista, utan det var många saker som var sämre, för min del främst i motsvarigheten till Excel.

Gillar man det, så kör på. För mig funkade det inte tillräckligt bra.

Stämmer, man använder mjukvara från mjukvarujättarna av gammal vana men det är ju något man kan komma över om man bara vill. Sen kostnadsfrågan - vad man är villig att betala för att slippa lära sig något nytt. Därför vi fortarande, år 2025, sitter och väntar på 'the year of Linux' trots att det finns distar som inte ligger långt från Windows gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoligaTjejen:

Det här är egentligen fruktansvärt. Jag litar mer på Google än EU i det här fallet. EU vill bara plantera bakdörrar in i våra system.

Jag tror du matar dig själv med lite för mycket propaganda.

Att du litar mer på Google som har incitament att sälja den här informationen till annonsörer än EU går liksom inte ens logiskt ihop. För att inte tala om att det här är selfhosted, det går inte för säkerhetsmyndigheterna att skicka en förfrågan om att dela informationen som de regelbundet gör hos Google.

Edit:
Det känns lite som att de eldar upp pengar dock, varför inte lägga resurserna på några av de befintliga alternativen. Det finns säkert mycket att förbättra med dem, särskilt UI mässigt. Nu behövde de börja från noll istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Ja och jag tror det här har större chans att lyckas om det byggs från grunden för sitt ändamål, än att man ska försöka skuggorna in LibreOffice och Linux på bred front. Hoppas att fler europeiska länder hoppar och på och stöttar. Och går det åt skogen så har vi iaf fått lite öppen källkod för skattepengarna som förhoppningsvis kan användas till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Finns väl alltid anledning att staten vill ha information om en. Se bara på FRA, bakdörrar i chat-program och sådant som händer i Sverige. Sedan behöver detta projekt inte börja göra det.

Ja, absolut, jag känner väl bara att det är en död poäng om man ser till Google eller Microsoft.

De behöver samla in en satans massa data för att ens komma i närheten vad konkurrenterna samlar in men jag förstår var du kommer från

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jävligt nice med open source, och extra nice att det är ett europeiskt projekt i tider som dessa.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja och jag tror det här har större chans att lyckas om det byggs från grunden för sitt ändamål, än att man ska försöka skuggorna in LibreOffice och Linux på bred front. Hoppas att fler europeiska länder hoppar och på och stöttar. Och går det åt skogen så har vi iaf fått lite öppen källkod för skattepengarna som förhoppningsvis kan användas till något annat.

Häller man in lika mycket som Stockholm stad har elda upp på skolplattformen dvs 1 miljard i LIbreOffice , då skulle man få ett produkt som skulle slå MS Office. Då är inte bara office som behövs. Men LibreOffice duger för det flesta.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det generellt är mycket prat om gräset är grönare på andra sidan inom alla områden i datateknik. Ibland kör folk en gammal lösning som borde ha övergivits för hur länge som helst, ibland övergår de ofta och får en massa problem vid varje övergång och då gnäller de på det och säger att det gamla fungerade.
Ibland väljer de att skapa något eget, grattis när folk idag byter jobb oftare än vad de för 30år sedan bytte kalsonger. Och jobbbytet handlar endast om att de för att få maximal lön så byter de arbetsgivare ofta. Och inte att de som jobbade med det bytte för de vantrivdes med uppgifterna. Det innebär att nya personer hela tiden sätts i i projektet och så fort de börjar kunna det bra på det så skaffar de sig ett nytt jobb med högre lön.

Jag vet inte vad som är bäst. Man bör dock undvika att låsa in sig i något som tråden handlar om att de försöker undvika genom att ta fram en egen lösning. Min åsikt är nog försök med sund förnuft, inte dra åt extrem hållet åt något håll. Inte ha regler som 100% beroende av Microsoft, eller 100% öppen källkod utan någon däremellan.

Om inte gräset ens är grönt på sin sida, utan bara ruttet. Svenska staten,regioner och kommun har bevisat flertal ggr att dom inte klara köpa in fungerade IT system. När man bränner 1 miljard på en värdelös skolplattform. då är något fel. För 1 Miljard får vi 4 JAS 39 gripen flygplan, dom fungerar till skillnad ifrån Stockholm stads it system.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

99.9 procent av användarna av program med öppen källkod har noll kompetens att granska koden, så det är en sak som är bra på pappret, men meningslös i praktiken.

Vilken tur att det räcker att 0.1% kollar igenom koden och varnar om något är skumt. Saken med open source är inte att alla skall kolla kod och kompilera och sånt utan att det finns insyn. Insyn är bra.
Hittar någon en bakdörr i koden så kan de räkna med att projektet dör för ingen kommer lita på dem igen.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Vilken tur att det räcker att 0.1% kollar igenom koden och varnar om något är skumt. Saken med open source är inte att alla skall kolla kod och kompilera och sånt utan att det finns insyn. Insyn är bra.
Hittar någon en bakdörr i koden så kan de räkna med att projektet dör för ingen kommer lita på dem igen.

Det är en fin tanke, men i praktiken tror jag inte det sker i nån större utsträckning. Visst, de stora, populära grejerna som miljoner använder är nog välgranskade, men Pelles FTP-klient eller Saras filjämförelseprogram som några tusen laddar ner och använder kan man knappast räkna med är kollade.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är en fin tanke, men i praktiken tror jag inte det sker i nån större utsträckning. Visst, de stora, populära grejerna som miljoner använder är nog välgranskade, men Pelles FTP-klient eller Saras filjämförelseprogram som några tusen laddar ner och använder kan man knappast räkna med är kollade.

Nu är det ju inte Pelle och Sara som folk är rädda för, det är myndigheter. Därför är det bra att det finns insyn, koden kommer att granskas hundra gånger om. Insyn är bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Nu är det ju inte Pelle och Sara som folk är rädda för, det är myndigheter. Därför är det bra att det finns insyn, koden kommer att granskas hundra gånger om. Insyn är bra.

Rädda för myndigheter? Dumheter! Det är ju skadlig kod som är det stora problemet. Öppen källkod kan verka bra, men för en förkrossande majoritet av all programvara med öppen källkod sker noll kodgranskning av utomstående. Det kan vara skadlig kod var som helst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Men det är det inte Saras och Pelles kod nyheten handlar om. Statlig kod som är öppen kommer att kollas, minutiöst! Insyn är bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Men det är det inte Saras och Pelles kod nyheten handlar om. Statlig kod som är öppen kommer att kollas, minutiöst! Insyn är bra.

Men det var öppen källkod, generellt, som det handlade om i inlägget jag kommenterade. Du måste förstå att diskussioner i diskussionsforum ibland är bredare än trådstarten. Jag vet att det finns forum där allt är superstrikt, och minsta avvikelse från ämnet leder till avstängningar och utbrott hos rabiata moderatorer, men tack och lov är SweC inte en sån plats.

Visa signatur

Permalänk

Hur funkar det när de sponsar öppen källkod? Får man betalt för att bidra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hur funkar det när de sponsar öppen källkod? Får man betalt för att bidra?

Det handlar väl om att ha avlönade utvecklingsteam som gör det mesta av jobbet, håller ordning, ser till att skräp inte kommer in och ser till att projektet har tydliga mål som man styr mot och följer upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Pelles FTP-klient eller Saras filjämförelseprogram som några tusen laddar ner och använder kan man knappast räkna med är kollade.

Men de hade inte blivit säkrare med stängd källkod.

Problemet du beskriver är att man laddar ned program från icke betrodda källor. Använder du Filezilla för FTP och GNUs comm för att jämföra textfiler så är det nog gott om personer som granskar dem.

Permalänk
Medlem

myndigheter som utvecklar program.. känns verkligen säkert och tryggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Vad som behövs. Skall vi göra oss av med beroende av USA , så måste mer mjukvara produceras som öppen källkod. Om inte USA inte vill vara med i NATO och skydda Europa, så varför skall vi då köpa deras mjukvara för?

Tänk vad skattepengar man hade sparat om man hade byggt Stockholm stads skolplattform som öppen källkod istället brände man en 1 Miljard på bara en hög med latrin.

Nu behövs bara ett Desktop ,mobil & TV OS som kan bli en motvikt emot android och Windows.

Angående TV OS är WebOS, som LG använder, open-source. Det är iofs Android också.. allt beror ju hur man ser på det. Vissa stater använder även Linux istället för Windows. Dessutom är EU OS i startgroparna

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det var öppen källkod, generellt, som det handlade om i inlägget jag kommenterade. Du måste förstå att diskussioner i diskussionsforum ibland är bredare än trådstarten. Jag vet att det finns forum där allt är superstrikt, och minsta avvikelse från ämnet leder till avstängningar och utbrott hos rabiata moderatorer, men tack och lov är SweC inte en sån plats.

Känns för mig att du bara inte vill ge dig.

Öppen källkod är bäst ur säkerhetsperspektiv. Och idag med llms så kan väldigt många granska det om de är oroliga.

Det är kul att argumentera emot och få folk att tänka till, men dina argument här känns konstiga minst sagt.

Nåväl det är ju bra att folk diskuterar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För 3 veckor sedan ändrade Mozilla en rad i Firefox-källkod. Det var inte programmeringen, inte kod, utan i terms of service för Firefox, och det blev headlines överallt.

https://github.com/mozilla/bedrock/commit/d459addab846d8144b

Om det var som du tror att det är, dvs att ingen bryr sig om att kolla i koden så hade en sån ändring inte ens blivit uppmärksammad.

Varje viktig programbibliotek, kompilator, mikrokod, coreutil eller whatever som berör många har väldigt många ögon på sig, och inte bara mänskliga. I vilken verklighet är alternativet säkrare? Påstår du att det går att lita på stängd kod?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Känns för mig att du bara inte vill ge dig.

Öppen källkod är bäst ur säkerhetsperspektiv. Och idag med llms så kan väldigt många granska det om de är oroliga.

Det är kul att argumentera emot och få folk att tänka till, men dina argument här känns konstiga minst sagt.

Nåväl det är ju bra att folk diskuterar.

Mina argument är inte emot öppen källkod. Jag menar bara att öppen källkod inte är en garanti för att allt är ok, och stängd källkod är inte en garanti för att det är nåt fuffens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

För 3 veckor sedan ändrade Mozilla en rad i Firefox-källkod. Det var inte programmeringen, inte kod, utan i terms of service för Firefox, och det blev headlines överallt.

https://github.com/mozilla/bedrock/commit/d459addab846d8144b

Om det var som du tror att det är, dvs att ingen bryr sig om att kolla i koden så hade en sån ändring inte ens blivit uppmärksammad.

Varje viktig programbibliotek, kompilator, mikrokod, coreutil eller whatever som berör många har väldigt många ögon på sig, och inte bara mänskliga. I vilken verklighet är alternativet säkrare? Påstår du att det går att lita på stängd kod?

Jag har redan påpekat att för stora projekt är det så klart granskat, men det finns nog miljoner små projekt med öppen källkod, och jag skulle bli förvånad om ens några procent av dem får koden granskad av nån som har kompetens nog, och inte ingår i projektet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såklart mycket välkommet...Även om vägen som detta projekt måste vandra är otroligt lång om man ens ska komma till ett stadie där företag överväger att lämna Google/Microsoft för detta projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Såklart mycket välkommet...Även om vägen som detta projekt måste vandra är otroligt lång om man ens ska komma till ett stadie där företag överväger att lämna Google/Microsoft för detta projekt.

Börjar man få några i branscher som är väldigt säkerhetskänsliga så kan det kanske växa från det...

Permalänk
Medlem

Snart 1000 commits, går det ens göra något i projektet? (1000 är inte speciellt mycket)
Och det är skrivet i python.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jättebra att de vill bygga en ny ersättare till Google Docs och MS365 inom EU.

Men nu ska jag klaga lite så ni kan hoppa över resten om ni vill...

Varför uppfinna hjulet igen? Finns flera alternativ av Open source. T.ex Libreoffice att bygga vidare på.

Att lagra på Amazon är ju motsägelsefullt helt och hållet. Ska det vara ett Europeiskt alternativ ska det väl inte lagras saker på ett amerikanskt företag?
Edit: läste fel där.
Edit 2: Minio verkar också vara amerikanskt företag?

Sedan en frågeställning? Kommer installfilen vara ren från telemetri m.m. i framtiden när en regering står bakom?

Det finns en docker-compose-fil i repot du kan testa. Såg ingen config för telemetridata, normalt kanske man använder en 3:epart-tjänst. Även om det skulle vara implementerat, så skulle du behöva ett eget konto och en egen API-nyckel för att kunna lagra telemetridata när du driftar stacken. Ett annat alternativ är ju att lagra telemetri-data i en egen databas, men då är det också något som endast du som driftar stacken kommer att kunna se ändå.

Backend: python, django.
Frontend: React
Databas: Postgresql
Fillagring: Minio
reverse-proxy: nginx

De använder redis också, gissningsvis som pubsub eller cache samt några andra tjänster. Allt är Open source.

Och varför använder de inte Libre office som en startplåt för detta?
Min gissning är att de helt enkelt inte vill det. Att det blir för komplext, tungjobbat och hemskt att jobba med. De har ju valt python som programmeringsspråk för backend och react för frontend för att kunna röra sig snabbt framåt. Kanske är de språk de kan och känner att det är att attrahera nya medarbetare till. Libre office ser ut att vara ett C++-projekt. Kanske ingen av dem känner att de kan C++ tillräckligt bra. De kanske bara ser en stor lerboll. En stor svulst med kod som de inte vill röra, ens med tång. Det ser ut att redan finnas ett libre office online samt SDK:er för andra programmeringsspråk. Men jag tror ändå att det blir svårt att jobba med för dem. De enda som skulle kunna ta - och förvalta libre office för webben är de befintlige libre office-teamet. Det är min kvalificerade gissning.