RX 9070 XT tiodubblar försäljning mot föregångarna

Permalänk
Medlem

Nvidias 5000 serie är en katastrof och sen kommer AMD med ett kort som knappt är bättre än deras tidigare 7900X XTX och kortet blir upp haussat till skyarna trots att det inte är speciellt bra. Är det så att prestanda ökningarna för grafikkort börjar plana ut och att vi kommer att se mindre och mindre prestanda ökningar i framtiden?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Fast, Nitro+ är inte modellen som Sweclockers hade som "sitt" 9070XT.
Vi har inte heller diskuterat "vad de klarar" utan deras stock oc från fabrik, vilket är 6% på Red Devil, och 1% på 5070Ti.
Är det så svårt att förstå?

Ventus OC har hos vissa tester 0% över stock också, och red devil har högre också...

Vad du inte förstår, är att utan att samma person testar korten så kan man inte jämföra värden.

Vad jag vet har inte swec testat msrp kort för båda tillverkarna och därför har vi inte ett komfirmerat värde på 6%.
Swec har också en outliner på sitt index för 9070 xt där den överpresterar mot andras tester. Sen om det beror på golden sample, spelval etc, det kan vi inte veta.

Tills swec har testat korten så har vi ingen baseline och kan inte bedöma att det skiljer X mellan korten.

Jag har tagit värden från andra siter som gjort tester av två kort och presenterat värden där man ser, ibland en större skillnad.
Tar vi bort 6% från 9070xt så får den 151 i index, 5 ovan 5070ti. Hos många andra ligger 5070ti ovan xt.
Vem har rätt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Vi har inte heller diskuterat "vad de klarar" utan deras stock oc från fabrik, vilket är 6% på Red Devil, och 1% på 5070Ti.

För att påvisa hur skev swec test är. Här är nitro mot ventus hos TPU.
Hos swec är 9070xt ca 8% snabbare än 5070ti

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Nvidias 5000 serie är en katastrof och sen kommer AMD med ett kort som knappt är bättre än deras tidigare 7900X XTX och kortet blir upp haussat till skyarna trots att det inte är speciellt bra. Är det så att prestanda ökningarna för grafikkort börjar plana ut och att vi kommer att se mindre och mindre prestanda ökningar i framtiden?

Man bör jämföra 9070 serien med 7700xt och 7800xt de har båda runt 350mm2 stor krets inte 7900 serien som har 530mm2. Så ser man att det är en förbättring. Sen är ju priset inte så kul. Och räkna med tråkiga kort i framtiden jag hoppas bara 9060 och 5060 blir något bra till skillnad från 7600 och 4060.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För att påvisa hur skev swec test är. Här är nitro mot ventus hos TPU.
Hos swec är 9070xt ca 8% snabbare än 5070ti

https://tpucdn.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-xt-nitro/images/relative-performance-3840-2160.png

fast kan du sluta att dra in andra saker än det som diskuteras hela tiden?
Den långa biten av diskussionen rör just sweclockers modeller, och sweclockers index, inget annat.
Precis som jag säger i början är prestandaindex inget annat än en sammanslagning av flera tester, inte någon "sanning" kring kortens prestanda. Sweclockers testar helt enkert färre/andra spel än TPU, det är inte svårare än så.
Om du slutade skuggboxas i alla trådar kanske jag hade kunnat ta dig på större allvar.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

...och jag har ett "normalt" kort som klår red devil/swec i steel nomad. Kisellotteriet verkar viktigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

...och jag har ett "normalt" kort som klår red devil/swec i steel nomad. Kisellotteriet verkar viktigt

Absolut, du möjlighet att testa i andra saker för att jämföra med Sweclockers?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Absolut, du möjlighet att testa i andra saker för att jämföra med Sweclockers?

Äger tyvärr inget av spelen som är i testsviten, men har du förslag på något som är gratis kan jag dra ner det och köra igenom ett varv!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det kan inte heller ha skadat att Nvidia i god tid jobbat på att rensa ut äldre modeller och sedan gjorde typ sämsta tänkbara lansering.
Då menar jag inte ens om korten är bra eller ej, utan bara sett till höga priser, obefintlig tillgång, osv.

Nvidia borde ha sparat 4090, brandat om den som ett 5080 ti e.dyl och fyllt det avgrundsdjupa hålet mellan nuvarande 5080 och 5090. Då kunde t.o.m ha haft ett litet lager av det kortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Fast AMD har inget high-end kort den här generationen, det har de varit tydliga med. Så 7900XTX har ingen ersättare.

Men visst kommer utvecklingen gå långsammare framöver vad gäller råprestanda.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

fast kan du sluta att dra in andra saker än det som diskuteras hela tiden?
Den långa biten av diskussionen rör just sweclockers modeller, och sweclockers index, inget annat.
Precis som jag säger i början är prestandaindex inget annat än en sammanslagning av flera tester, inte någon "sanning" kring kortens prestanda. Sweclockers testar helt enkert färre/andra spel än TPU, det är inte svårare än så.
Om du slutade skuggboxas i alla trådar kanske jag hade kunnat ta dig på större allvar.

Nu var det väl ändå du som pingade in mig i denna tråd?
Problemet är oavsett swec index och att de har outliners, outliners som är långt ifrån vissa andra sajter.
hos swec är nitro bättre än red devil, men nitro får spö av msi ventus hos Tpu som i sin tur här får rå pisk av red Devil....

Diskussionen har handlat om index värdet hos swec, som I sig inte verkar stämma mot andra källor på enstaka kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant att man kan tolka om ett uttalande om en initial försäljning vid släpp som 10x det normala, till att bli en 10x större total försäljning. Det är två helt skilda saker...

Ändå så var inte den delen av filmen på kinesiska

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Intressant att man kan tolka om ett uttalande om en initial försäljning vid släpp som 10x det normala, till att bli en 10x större total försäljning. Det är två helt skilda saker...

Ändå så var inte den delen av filmen på kinesiska

Vem tolkar det så?
Ingen tror väl ändå att 9070 XT på en vecka sålt 10 gånger mer än 7900-serien gjorde på två år?

Om det är själva nyheten du syftar på så tycker jag ändå det blir rätt tydligt med:

Citat:

Radeon RX 9070 XT har den bästa första säljveckan av alla Radeon-kort hittills.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Nu var det väl ändå du som pingade in mig i denna tråd?
Problemet är oavsett swec index och att de har outliners, outliners som är långt ifrån vissa andra sajter.
hos swec är nitro bättre än red devil, men nitro får spö av msi ventus hos Tpu som i sin tur här får rå pisk av red Devil....

Diskussionen har handlat om index värdet hos swec, som I sig inte verkar stämma mot andra källor på enstaka kort.

fast, nu är vi ju där igen; ja jag pingade in dig, men inte med något som rör det vi NU diskuterar.
Min inpingning rörde om du hade siffror kring hur många kort AMD hade sålt, eftersom du hade det kring Nvidia.
Kommentaren angående skuggboxning var att du gör inlägg med data/poänger/bemötanden på saker som ingen har sagt emot, eller nämnt, i diskussionen (typ 5090 OC, eller att TPU har annat index än swec)

problemet med index, är att de inte är någonting annat än en sammanställning och vägning av olika resultat. Varken Swecs eller TPUs index är mer sant eller rätt än något annat, de har bara olika dataunderlag. Det är inte raketforskning.
Därför är det generellt bättre att se index som en "riktlinje" och sedan fördjupa sig i de titlar du spelar, eller tänkt spela.

Vet inte om jag håller med om att 5-6 procentenheters ledning är att klassa som "råpisk" i dessa sammanhang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sweisdapro Black myth wukong har ett "benchmark tool", tror jag lyckades ställa in likadant som swec. Deras graf säger 49/44 i 1440p, känner inte längre att min processor är någon jättebegränsning
https://www.sweclockers.com/test/40749-powercolor-radeon-rx-9...
https://store.steampowered.com/app/3132990/Black_Myth_Wukong_...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

@sweisdapro Black myth wukong har ett "benchmark tool", tror jag lyckades ställa in likadant som swec. Deras graf säger 49/44 i 1440p, känner inte längre att min processor är någon jättebegränsning

<Uppladdad bildlänk>

Verkligen najs resultat!

Visa signatur

Permalänk

Vad jag ser är att mitt 9070xt kort för 7990kr är nästan lika snabbt som mitt 4080 för 15600kr= halva priset med samma prestanda.(7900xtx kostade nästan som ett 4080 märk väl)
Det räcker för mig när jag byggde dator nr.2.
Att sedan 4080 super och 5080 har en minimal prestandaökning över 4080 avgjorde det hela.
Enda kortet som visar en meningsfull prestandaökning för Nvidia är 5090 som är 30% snabbare än 4090 men också 30% dyrare= stagnation för Nvidia
Att sedan endast Nvidia FE korten passar i min NUC 13 och att Proshop sålde slut på Nvidia FE korten en timme innan officiell lansering var en av detaljerna som gjorde lanseringen av 5000-serien ( tillsammans med massa annat schabbel ) till en riktig bajsmacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Utan att veta siffrorna på nVidias kort i huvudet (orkar inte heller googla, har nyss vaknat ur en gubbvila på soffan). Men visst är chipen i 5000- i stort sett lika stora som 4000-serien? Med 5-15% bättre prestanda? För nästan samma msrp?

AMD krympte storleken på chipet 30-ish procent men behöll prestandan väldigt nära förgående toppkortet samt flyttade den prestandan ned ett par steg i prishierarkin. Typ $300 billigare msrp.

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Utan att veta siffrorna på nVidias kort i huvudet (orkar inte heller googla, har nyss vaknat ur en gubbvila på soffan). Men visst är chipen i 5000- i stort sett lika stora som 4000-serien? Med 5-15% bättre prestanda? För nästan samma msrp?

AMD krympte storleken på chipet 30-ish procent men behöll prestandan väldigt nära förgående toppkortet samt flyttade den prestandan ned ett par steg i prishierarkin. Typ $300 billigare msrp.

Nvidia har samma size, förutom 5090
amd har inte det, de har bytt från chiplet så du kan inte jämföra die size

Visa signatur

Permalänk

Med tanke på hur lite effekt raytracing gör och hur stört mycket det skadar prestandan så betalar nog dom flesta inte flera månaders sparande för att få ett 5080 om man kan få ett kort med lite mindre prestanda för typ halva priset och den enda större skillnaden är egentligen raytracing prestandan. 100 fps utan raytracing är bättre än 60 fps raytracing tycker jag personligen. Enda problemet med AMD är att jag litar inte på korten eller deras drivers då jag för många år sen hade problem varje gång jag testa radeon kort och haft 0 problem med nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vem tolkar det så?
Ingen tror väl ändå att 9070 XT på en vecka sålt 10 gånger mer än 7900-serien gjorde på två år?

Om det är själva nyheten du syftar på så tycker jag ändå det blir rätt tydligt med:

Står endast i första inlägg till forum, däremot så står det inte i artikeln. Varvid det både är missvisande och kanske klickbait:

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

<Uppladdad bildlänk>

I mer cpu krävande spel så kommer din processor att begränsa sitt 9070XT en heldel till och med 5600x var en bottleneck i vissa spel med 6900XT och då är 5600x en heldel snabbare en 3700x i spel prestanda.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

fast, nu är vi ju där igen; ja jag pingade in dig, men inte med något som rör det vi NU diskuterar.
Min inpingning rörde om du hade siffror kring hur många kort AMD hade sålt, eftersom du hade det kring Nvidia.
Kommentaren angående skuggboxning var att du gör inlägg med data/poänger/bemötanden på saker som ingen har sagt emot, eller nämnt, i diskussionen (typ 5090 OC, eller att TPU har annat index än swec)

problemet med index, är att de inte är någonting annat än en sammanställning och vägning av olika resultat. Varken Swecs eller TPUs index är mer sant eller rätt än något annat, de har bara olika dataunderlag. Det är inte raketforskning.
Därför är det generellt bättre att se index som en "riktlinje" och sedan fördjupa sig i de titlar du spelar, eller tänkt spela.

Vet inte om jag håller med om att 5-6 procentenheters ledning är att klassa som "råpisk" i dessa sammanhang.

Jag förstår också index och det är en indikering, men hos swec är något konstigt.
Red devil är baseline
Nitro är ca 2,5% snabbare än Red devil i spel. varierar mellan spel dock. Enligt swec snabbtest mellan 9070XT kort.

5070 ti Ventus är ca 4% långsammare än red devil (index 1440p)
Det skulle betyda att ventus ör 6.5% långsammare än nitro.

Andra testsajter har Ventus 3% snabbare än Nitro+.
Det ger en skillnad på ca 10% enbart på ventus MSRP modell mellan två testare. Detta kan också ske på OC modeller. Att få 10% skillnad är möjligt om man får "golden sample". Därför blir Swec index missvisande då index har en toppmodell vs msrp.
5070ti bör vara över 9070XT i index med 2-4% inte under med 4% (MSRP modeller)

Kitguru så ser man hur stor skillnad det är mellan OC och msrp för 9070XT i 1440p

HUB

TPU

https://www.reddit.com/r/radeon/comments/1j46ruf/comparing_di...

Vi behöver inte forsätta diskussion men swecindex har något fel och ger en missvisande bild jämfört med resten, då de inte har en msrp modell i sitt index.

@CrispVanDahl har ni någon plan att testa ett 5070ti "toppkort" ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår också index och det är en indikering, men hos swec är något konstigt.
Red devil är baseline
Nitro är ca 2,5% snabbare än Red devil i spel. varierar mellan spel dock. Enligt swec snabbtest mellan 9070XT kort.

Det ger en skillnad på ca 10% enbart på ventus MSRP modell mellan två testare. Detta kan också ske på OC modeller. Att få 10% skillnad är möjligt om man får "golden sample". Därför blir Swec index missvisande då index har en toppmodell vs msrp.

Kitguru så ser man hur stor skillnad det är mellan OC och msrp för 9070XT i 1440p
https://preview.redd.it/comparing-different-reviewers-results-for-the-9070-xt-vs-v0-btuaecvi9wme1.png?width=2544&format=png&auto=webp&s=2f7ead422188b60e0c57aa668eb630bf024b9a35
HUB
https://preview.redd.it/comparing-different-reviewers-results-for-the-9070-xt-vs-v0-58vlr4e47wme1.png?width=2546&format=png&auto=webp&s=f756a0cc84e30ad31abe8fb5a7514299b2abf605
TPU
https://preview.redd.it/comparing-different-reviewers-results-for-the-9070-xt-vs-v0-l4k5ga3f3wme1.png?width=1130&format=png&auto=webp&s=6744119826cef8a0077f4ca49bcf450bd7b45282

Vi behöver inte forsätta diskussion men swecindex har något fel och ger en missvisande bild jämfört med resten, då de inte har en msrp modell i sitt index.

Redaktionen svarade i någon tråd där detta kommit på tal nyligen, att dom har spel med olika grafikmotorer för att göra testet så jämnt som möjligt. Ifall man tar med flera spel av en specifik grafikmotorer blir resultatet missvisande. "Vi" skulle till exempel kunna testa grafikkort i endast call of duty spelen. Tio olika titlar av COD och det hade varit and i topp med överlägsen marginal. "Se där, AMD gör dom bästa grafikkorten. Punkt". Vilket inte hade varit sant, även om siffrorna verkligen hade visat på det.

Jag har inte koll på hur andra siter lägger upp sina spelportfölj på samma sätt.
Jag gillar Hardware unboxed, men jag har noterat i deras tester en viss ton. När 9070xt underpresterade i ett spel så lät det "här var det dålig prestanda" när sen 5070ti underpresterar i en annan titel lät det "här måste vara något fel. Vi förväntar oss att Nvidia löser det med en drivrutin i framtiden"
I bägge de fallen borde de spel undantas från deras index. Om dom nu ansåg det vara missvisande på något sätt. Men jag tror det togs med och när det var sånna extrema skillnader såklart att det skjuter snittet hit eller dit enstaka procent.

Permalänk
Medlem

Red devil är baseline

https://preview.redd.it/comparing-different-reviewers-results-for-the-9070-xt-vs-v0-btuaecvi9wme1.png?width=2544&format=png&auto=webp&s=2f7ead422188b60e0c57aa668eb630bf024b9a35
HUB
https://preview.redd.it/comparing-different-reviewers-results-for-the-9070-xt-vs-v0-58vlr4e47wme1.png?width=2546&format=png&auto=webp&s=f756a0cc84e30ad31abe8fb5a7514299b2abf605
TPU
https://preview.redd.it/comparing-different-reviewers-results-for-the-9070-xt-vs-v0-l4k5ga3f3wme1.png?width=1130&format=png&auto=webp&s=6744119826cef8a0077f4ca49bcf450bd7b45282

Nej du har rätt, det är inte lönt att fortsätta diskussionen, för det enda det här inlägget visar är att du faktiskt inte förstår hur indexen fungerar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

I mer cpu krävande spel så kommer din processor att begränsa sitt 9070XT en heldel till och med 5600x var en bottleneck i vissa spel med 6900XT och då är 5600x en heldel snabbare en 3700x i spel prestanda.

Ja det är säkert sant, men jag lyckas inte hitta någonting som visar vilka spel eller hur mycket.
Jag kör 1440p upplösning, är nöjd med över 90 fps och tävlar inte i counterstrike. Hade jag fått bättre prestanda med ett 7800xt och en 5700x3d? Det mesta pekar mot ett nej...

För att citera swec:
"För speltesterna används ett Nvidia Geforce RTX 4090 Founders Edition, vilket för stunden är ett av världens snabbaste grafikkort för spel. Upplösningarna som används är dels 1 280 × 720 pixlar med låga grafikinställningar, vilket används för att till största möjliga mån framkalla en processorflaskhals vid testerna. Därutöver testar vi även spelen vid 1 920 × 1 080 pixlar med höga grafikinställningar."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Kör själv ett 6950XT. Galet nöjd. Blir nog AMD nästa omgång också om de fortsätter såhär.

Helt ointresserad av RT och en prislapp på 15000+

Nu vet jag inte vilka spel du spelar, men t.ex Indiana Jones blir ett helt annat spel med helt magisk grafik tack vare RT. Vid det här laget har det blivit mer än bara läckra vattenpölar. Finns ingen annan teknik som lyfter ett spel så mycket som realistisk ljussättning i mitt tycke.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Nej du har rätt, det är inte lönt att fortsätta diskussionen, för det enda det här inlägget visar är att du faktiskt inte förstår hur indexen fungerar

Jag tror snarare du inte förstår mätvärden, sticker de ut så är något konstigt, Swec test har outliner värden mot andra testare i samma spel. Framförallt deras Ventus kort. som underpresterar med 5-10%

Här är samma testslinga för Kitguru i Wukong

Skiljer 10% mot Swec test. Alla jag set får över average 50 fps i detta test för msrp 5070ti modeller.

Resten av spelsviterna kan jag inte bekräfta att samma slinga körs...
Men fortsätt att ha en otrevlig ton som vanligt och ha en fortsatt fin dag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Nu vet jag inte vilka spel du spelar, men t.ex Indiana Jones blir ett helt annat spel med helt magisk grafik tack vare RT. Vid det här laget har det blivit mer än bara läckra vattenpölar. Finns ingen annan teknik som lyfter ett spel så mycket som realistisk ljussättning i mitt tycke.

Spelade faktiskt igen Indiana Jones vid release, utan RT då.

Jag tror dig, men jag kan inte argumentera för det påslaget som tillkommer prismässigt. Jag kunde köra på max inställningar (för amd kort då utan RT) i 120 FPS. Jag är nöjd där med kortet jag införskaffade för två år sedan för 5990kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robins:

Men vad är det du inte förstår. Nån skrev ju redan tidigare att 5070ti kortet swec använder är överklockat ca 1%.
9070xt kortet dom använder är överklockat ca 3-4%. Nästan inom felmarginal.
9070xt skulle fortfarande va snabbare än 5070ti om du drar av 3%
Förstår inte vad du tycker swec har gjort för fel??

Du har ju helt fel, 5070TI är ett snabbare kort i alla recensioner utom hos SweC.
Förstår inte varför det ska vara någon prestige. Läs fakta svart på vitt.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.