Bredband2 - 2025 chockhöjs 1 maj

Permalänk

Det kanske är dags att börja bygga parallella fibernät så att det kan bli en fungerande konkurrens?

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att leverantörerna har monopol...Vad kan vi som kunder göra förutom att byta till mobilt bredband? Inte mycket misstänker jag.

Permalänk
Medlem

Början på att plocka ner monopolet sker just nu. Man har rätt att efter en viss tid med sitt "Stadsnät" (kidnappat namn) så kan man få det omkopplat. Tele2 samt Bahnhof gör detta nu i kampanj på Telia Öppet Fiber. Man anmäler att man vill skippa Telia Öppet fiber så går man direkt med Bahnhof eller Tele2 (kallat "Villafiber"), då sjunker priset rejält. Detta kommer vara lösningen, dock med en "ett stort OM". Om politiker och lagar ser till att dom inte rundar det med säg, 12 månaders avtal som ISP och parallellt säger att man måste ha deras fiber i 60 månader. Isåfall flyttas bara problemet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är nog också mycket beroende på vart man bor. Det brukar inte vara samma pris i hela Sverige

Jätte stor skillnad på vart i landet man bor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Berätta gärna hur staten tjänar mest på detta

Momsen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norparn:

Haha.

1. Ingen av dessa betalar i närheten av den skatt dom bör. Här snackar vi "skatteplanering" på hög nivå. Welcome to Malta?

2. Bolag som genererar jobb, betalar skatt i form av allt kring det. Men ISP branschen är knappast "jobb" givande på det sättet.
Ungefär som när politiker raggar serverhallar för dom omsätter "miljoners miljoner" sen inser att ett lokalt bageri har fler anställda för att få på mandelmassan till en plåt med semlor. Krävs typ 5 anställda för att hålla igång en serverhall som omsätter 500 miljoner kr.

Att en ISP tjänar mera pengar, det är en av de sämsta branscherna som staten profiterar på. Det går rakt i fickan på storpotäter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag betalar 719:- för fast bredband från Tele2, 600/50. Det är dags att se om det finns något billigare eller bättre. Kan jag kolla på min PC hur mycket data jag använder, som man kan på mobilen?

Edit: Jag kunde ändra på deras webbsida till 300-500/50 för 500:- utan bindningstid, så jag gjorde det. Ändå sugen på mobilt för ca 300 kronor per månad.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Windforce 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz. Sig uppdaterad 2025-04-23.
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det må vara billigare men bättre? Mja beror på många saker, men bland annat hur kapacitet i nätet är i området mm. Jag skulle fortfarande ta fast bredband före mobilt bredband

Tycker det är väldigt smidigt när man är på resande fot att kunna ta det med sig.
Även när man flyttar behöver man inte tänka på det, bara ta med sig routern och koppla in strömmen på nya stället.

Visst spelar man tex latenskänsliga spel kan det ju vara suboptimalt, men iaf för mig som sitter och jobbar eller streamar media eller slösurfar funkar det kanon.

Permalänk
Medlem

Inte fått veta något om en höjning, men jag betalar mer än 100kr / mån mer för 1000/1000 än om jag hade tecknat nytt idag. Kan teckna nytt idag för 445kr/mån (ingen bindningstid) och jag betalar idag 569kr. Mer än 20% skillnad är ju ändå rätt skevt.

Edit: chattade med bredband2 som beklagade så mycket och frågade om jag "ville ändra till lägre kostnaden" 😅 självklart sa jag "Nej, jag vill fortsätta betala alldeles för hög kostnad bara för att" /s

Från och med 1a maj betalar jag 445kr/mån

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Början på att plocka ner monopolet sker just nu. Man har rätt att efter en viss tid med sitt "Stadsnät" (kidnappat namn) så kan man få det omkopplat. Tele2 samt Bahnhof gör detta nu i kampanj på Telia Öppet Fiber. Man anmäler att man vill skippa Telia Öppet fiber så går man direkt med Bahnhof eller Tele2 (kallat "Villafiber"), då sjunker priset rejält. Detta kommer vara lösningen, dock med en "ett stort OM". Om politiker och lagar ser till att dom inte rundar det med säg, 12 månaders avtal som ISP och parallellt säger att man måste ha deras fiber i 60 månader. Isåfall flyttas bara problemet.

Det är specifikt Telias nät som är reglerat, så det är inget som gäller överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Det är specifikt Telias nät som är reglerat, så det är inget som gäller överallt.

Kan vara så. Där måste politikerna steppa in och se till att folk har valfrihet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också fått mejl från Bredband 2 där jag är kund på 500/500 för 406:-/m som nu höjs till 555:-/m
för att Glocal-Connect som de nämner i mejlet har höjt priserna gentemot dem.
Inflationen styr just nu!

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Är inte mobilt bredband billigare/bättre?
Själv har jag kört på jobbets 4G router i 5 år nu utan problem. Får 2-300mbit. 1TB/mån quota.

Kör mobilt bredband i brist på annat. Funkar för mig, men för gaming är latenserna kanske sådär. 1 TB/månad är på håret för en familj, går ofta över det. Tre har inte gnällt som tur är.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

419->479sek här för 100/100 av samma anledning (nätägare GlobalConnect, som skriver att de höjer avgiften varje år) .
Dom gjorde samma sak förra 1 maj, från 339 -> 419sek. Har en (förlängd) rabatt så betalar 377sek/månad nu men även om den förlängdes så skulle priset bli ca 430 sek/månad).

Så.. val 1: Boxer i samma fibernät, har 369kr/månad i 12 månader, med startavgift på 300sek och ingen bindningstid eller bindningstid 1 år. (Oavsett kan de när som helst höja avgiften?) (marginellt billigare)

val 2: Mobilt bredband med Telenor (och Telenors nät för sommarstugan) "upp till 60mbit ner", två års bindningstid, 349kr/månad under den tiden. ( med ZTE MC888 5gmodem som jag ej har erf av)

val 3: tele2 via koax, 100-250/7-10, 249kr/månad i 12 månader med 12 månaders bindningstid (och Tele2 Wifi Hub C2
Sagemcom som jag inte har någon erfarenhet av)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag tecknade just ett avtal med dem, som tur är har jag 369:-/månad för 250/250 i 12 månader.
Men är inte förvånad att de följer efter alla andra, deras priser (jämfört med andra) var "too good to be true"

Det enda man kan göra som individ (dvs inte förening) är att säga upp och försöka hitta ett annat bolag, såvida inte Obenetwork tänker följa efter så skulle jag slänga ett getöga på dem då de fortfarande ligger söder om 450:- för 100/100.

Edit:
Men ja, det är helt galna höjningar nu... Telenor gjorde just samma sak (fast ännu dyrare) och det var vad som fick mig till slut att säga upp "skiten".

Jag hade Bredband2 för något år sedan, när de höjde sina ordinarie priser så höjde de priset för mitt avtal med.
Dock slutade det inte bara där, enligt avtal så skulle jag som ny kund ha 10% rabatt i 12 månader fast mitt pris blev ca 30% dyrare än det nya förhöjda ordinarie priset och supporten spelade dum och ville inte förstå och påstod sedan att alla bredbandsoperatörer gör så. Så var vaksam på det där scambolaget och deras smyghöjningar på autogirot.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Du protesterat genom att säga upp abonnemanget, bredband2 är den äckligaste leverantören som finns. Bara sök på forumet så kommer du förstå

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Jag betalar 719:- för fast bredband från Tele2, 600/50. Det är dags att se om det finns något billigare eller bättre. Kan jag kolla på min PC hur mycket data jag använder, som man kan på mobilen?

Edit: Jag kunde ändra på deras webbsida till 300-500/50 för 500:- utan bindningstid, så jag gjorde det. Ändå sugen på mobilt för ca 300 kronor per månad.

Har du Windows 11 kan du det. Jag kan iaf.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Skulle byta operatör vid sådan prisändringar, statsnät bruka normalt sätt ha ganska bra med konkurrensen och leta på.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Har du Windows 11 kan du det. Jag kan iaf.

Det finns i Windows 10 också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Skit, har varit kund ett par år hos dom så jag kommer nog åka på en höjning då. Men någon information har jag inte fått ännu.

Nu fick även jag mail om höjning, mitt höjs oxå dock får jag rabatterat ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Berätta gärna hur staten tjänar mest på detta

Momsen blir högre!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vart har du fått veta att de ska höja, har du fått email?
Eller finns det någon lönk?

<Uppladdad bildlänk>

Kollar jag deras sida står inget om det🤔

Fick ett mejl och ringde direkt deras nummer jag ser via min inloggning på bb2

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man hade kunnat tro att i en fri marknad skulle prissättningen vara ganska konkurrenskraftig för att ta över konkurrenternas kunder på diverse sätt. Och den bistra sanningen är ju att nätägarna är de största ormarna i sammanhanget - De vill ju tjäna pengar. Det är deras modell. Bara att kika på vem som köpt upp dessa nätägare och vem som står bakom kapitalet.

Till och med de kommunala bolag som sysslar med att att dra in "stadsnätet" till boende i diverse kommuner norpar en fin summa varje månad från dess kommuninvånare. Och då har de byggt dessa nät på dess kommuninvånares skattepengar. Inte förrän man börjar redovisa på vart pengarna går till för dessa tjänster som som "nätavgifter" och "bredbandstjänsten" likt ett elavtal så kommer folk inte att förstå vart pengarna går till.

Är så glad nu när vi i vår fastighet går över till ett kollektivt avtal med Telia, med indragen fiber från Skanova som anslutningspunkt. Ett avtal med Telia på 8 år, utan indexregleringar 1000/1000 & TV 18 kanaler för ynka 150kr/månaden. Skulle jag idag teckna likadan tjänst via stadsnätet i kommunen skulle jag landa på ca 1000kr/månaden.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av norparn:

Från 1 maj höjer de fiber anslutning 57% !!!!
Är detta rimligt
100/100 Mb idag 330 sek från 1 maj 2025 519 sek per månad. Ingen pensionärs rabatt!
Hur protesterar Vi?
/ Norparn6

Tack alla, staten får ökad moms intäckt. Men hur sjutton kan priset från samma operatör variera så mycket?
Frågan är hur protesterar Vi?
Om du är politiskt engagerad lyft frågan i Riksdagen, det är ju de som betalar ut bidrag till som styr över internet utvidginen via riksdagens beslutsfattande församling! Att vara röstboskap gör oss bara fattigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Kan jag kolla på min PC hur mycket data jag använder, som man kan på mobilen?

I Windows 11 är det Settings->Network & internet -> Advanced network settings -> Data usage.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Windforce 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz. Sig uppdaterad 2025-04-23.
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Analysen visar att Bredband 100/100 Mbit/s, det internetabonnemang som flest svenskar fortfarande väljer, stigit 23% på fem år.

Enligt en studie från PTS från 2015 var det billigaste abonnemanget i Sverige med minst 100 Mbit/s 2015 ett lokalt internetabonnemang via fiber från Bahnhof som kostade 182 kr per månad. Bahnhof 100 Mbit/s via Z-market kostar idag för mig 459kr/mån, det är en ökning på 152% på ~10år för samma hastighet och jag skulle gissa samma routing/ping till "vanliga" servrar.

Detta är helt galet.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Skrivet av pg0n:

Skrivet av AkUs:

Kan vara så. Där måste politikerna steppa in och se till att folk har valfrihet

PTS håller dock på att se över det just nu, första kvartalet 2025.

https://pts.se/internet-och-telefoni/konkurrensreglering/regl...

https://pts.se/nyheter-och-pressmeddelanden/pts-samrader-inte...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Jag hade Bredband2 för något år sedan, när de höjde sina ordinarie priser så höjde de priset för mitt avtal med.
Dock slutade det inte bara där, enligt avtal så skulle jag som ny kund ha 10% rabatt i 12 månader fast mitt pris blev ca 30% dyrare än det nya förhöjda ordinarie priset och supporten spelade dum och ville inte förstå och påstod sedan att alla bredbandsoperatörer gör så. Så var vaksam på det där scambolaget och deras smyghöjningar på autogirot.

Man får ha koll oavsett leverantör då samtliga verkar syssla med samma/liknande beteende.
Nu kan jag inte säga något specifikt om Bredband2 då mitt avtal med dem börjar gälla först 31:a mars, men jag har ingen bindningstid och beter dem sig som rövhattar är det tack och hej.

Men kan dock säga att det aldrig igen blir Telenor, aldrig varit med om liknande inkompetens och småaktigt beteende där de dessutom fick för sig att kräva tillbaka en 7-10 år gammal router med samtliga tillbehör eller betala 500:-. Då jag är som jag är fanns både lådan och samtliga tillbehör kvar i den... så de kan dra åt <censur>.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Inte fått veta något om en höjning, men jag betalar mer än 100kr / mån mer för 1000/1000 än om jag hade tecknat nytt idag. Kan teckna nytt idag för 445kr/mån (ingen bindningstid) och jag betalar idag 569kr. Mer än 20% skillnad är ju ändå rätt skevt.

Edit: chattade med bredband2 som beklagade så mycket och frågade om jag "ville ändra till lägre kostnaden" 😅 självklart sa jag "Nej, jag vill fortsätta betala alldeles för hög kostnad bara för att" /s

Från och med 1a maj betalar jag 445kr/mån

Samma här, gick in random på mina sidor en dag och såg att jag betalade mer än ordinarie pris på både mobilabonnemang och bredband. Undrade vad det var frågan om och varför jag betalade mer. Fick tillbaka ett kryptiskt mail och i slutet frågade dom om jag ville betala det lägre priset.
Skickade bara tillbaka ett mail med "Ja tack!", inget mer.
Tydligen helt upp till oss kunder att hålla koll på dagspriserna.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Läste detta och blev lite orolig om mitt abbonnemang skulle höjas, chattade med supporten och fick ner priset med 50kr per månad.
Dock lite lack på att man hela tiden måste "tjata" till sig ett lägre pris, det här med lång och trogen kund finns ju inte.
Man blir blåst oavsett.