Bredband2 - 2025 chockhöjs 1 maj

Permalänk
Medlem

Bredband2 - 2025 chockhöjs 1 maj

Från 1 maj höjer de fiber anslutning 57% !!!!
Är detta rimligt
100/100 Mb idag 330 sek från 1 maj 2025 519 sek per månad. Ingen pensionärs rabatt!
Hur protesterar Vi?
/ Norparn6

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av norparn:

Är detta rimligt
100/100 Mb idag 330 sek från 1 maj 2025 519 sek per månad. Ingen pensionärs rabatt!
Hur protesterar Vi?
/ Norparn6

Du menar inte möjligtvis bredband?
Fiberanslutning är ju något man betalar för infrastrukturen i vissa nät.

Lösningen är nog att byta operatör från Bredband2 till annan aktör om möjligt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av norparn:

Är detta rimligt
Hur protesterar Vi?
/ Norparn6

Jag tecknade just ett avtal med dem, som tur är har jag 369:-/månad för 250/250 i 12 månader.
Men är inte förvånad att de följer efter alla andra, deras priser (jämfört med andra) var "too good to be true"

Det enda man kan göra som individ (dvs inte förening) är att säga upp och försöka hitta ett annat bolag, såvida inte Obenetwork tänker följa efter så skulle jag slänga ett getöga på dem då de fortfarande ligger söder om 450:- för 100/100.

Edit:
Men ja, det är helt galna höjningar nu... Telenor gjorde just samma sak (fast ännu dyrare) och det var vad som fick mig till slut att säga upp "skiten".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Hur? Vi bojkottar internet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du menar inte möjligtvis bredband?
Fiberanslutning är ju något man betalar för infrastrukturen i vissa nät.

Lösningen är nog att byta operatör från Bredband2 till annan aktör om möjligt.

Såg du inte rubriken?
Bredband2 står och för fiber distribution.
Jag vet att vi bekostar ytterligare en avgift för fiber in i huset via hyran. Att betala dessa avgifter tär på allas inkomster som inte synkroniserar med inflation och andra allt ökande kostnader.
Staten tjänar mest på detta! Vi blir rånade på livskvalitet hur vi än gör.

Visa signatur

Permalänk

Det här har varit uppe flera gånger förut något är skumt på fibermarknaden. Att gruppavtal (Brf) kan vara 70-80% billigare och att bredband via flera decennier gammal fiber kan vara dyrare än 5G och i samma prisklass som Starlink är helt befängt. Med det sagt är väl det enda man kan göra som individ att byta operatör eller gå över till mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norparn:

Såg du inte rubriken?
Bredband2 står och för fiber distribution.
Jag vet att vi bekostar ytterligare en avgift för fiber in i huset via hyran. Att betala dessa avgifter tär på allas inkomster som inte synkroniserar med inflation och andra allt ökande kostnader.
Staten tjänar mest på detta! Vi blir rånade på livskvalitet hur vi än gör.

Berätta gärna hur staten tjänar mest på detta

Permalänk
Medlem

Vart har du fått veta att de ska höja, har du fått email?
Eller finns det någon lönk?

Kollar jag deras sida står inget om det🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

Det står ju inte uppdaterade priser på deras sida då de inte införts än, tror inget bolag skriver ut framtida kostnader. Telenor gjorde exakt likadant och som befintlig kund fick man veta prishöjningen via mail.

Så högst troligen har OP fått ett mail om prishöjningen med över en månads varsel så att individen kan säga upp avtalet om man inte är nöjd med priset.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Necrophor:

Det står ju inte uppdaterade priser på deras sida då de inte införts än, tror inget bolag skriver ut framtida kostnader. Telenor gjorde exakt likadant och som befintlig kund fick man veta prishöjningen via mail.

Så högst troligen har OP fått ett mail om prishöjningen med över en månads varsel så att individen kan säga upp avtalet om man inte är nöjd med priset.

Är nog också mycket beroende på vart man bor. Det brukar inte vara samma pris i hela Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jo, men vore intressant o se något officiellt uttalande och inte bara något privat meddelande från utvalda abonnenter utan kampanjperiod?

Jag har precis blivit kund hos dem, har ingen bindningstid men 30dagars uppsägningstid. Lär ju säga upp direkt om jag blir drabbad av denna höjning. Men inte hört något från dem än iaf

Permalänk
Medlem

Bytade från Bahnhof till Bredband2 för att just en orimlig höjning(499 kronor för 100/100? Haha).
Jaja, tur man har kampanj 364kr i månaden i 12 månader.

Permalänk
Medlem

Fick av Bahnhof i veckan att de kommer höja kostnaden igen på vårt abonnemang 500/500 från 449:- till 599:-
Man hänvisar till nätägaren GlobalConnect (som köpt upp IP-Only som drog nätet till oss) har höjt sina priser.

Länken i deras mail går hit: https://bahnhof.se/privat/kundservice/#varfor-hojs-priset

Permalänk

Har oxå fått mejl om höjning. Bredband2 här som kommer via GlobalConnect. Frågan är då om dom verkligen höjt så kraftigt eller om det är BS. Nya priset för 500/500 kommer bli 535kr

Visa signatur

Ryzen 5 5500 - TUF Gaming B550 - Fury Beast - Asus RTX 4060 Dual OC Evo - i3 Neo White

Permalänk
Medlem

Det är inga små höjningar heller, antingen passar dessa leverantörer på att höja rejält eller så är Globalconnect riktiga jävla <censur>. Tyvärr köpte de ju även upp Open Universe...

Men det känns lite som det är standard för samtliga bolag att dra till med att det är nätägarna som höjer sina priser, men när Telenor, Bahnhof, Bredband2 höjer med 40-60%... det känns otroligt att Globalconnect skulle höja så pass markant mot samtliga leverantörer att det slutar med så markanta höjningar mot kund.

Edit:

Känslan som infinner sig är att flera har avvaktat och kikat på hur kunder/marknaden reagerar när ett par chockhöjt sina priser och nu tycks man vilja följa efter och att normen bör ligga 40-60% högre än tidigare. Där 500-600:- för 100/100 skall vara det nya "normala".

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Är inte mobilt bredband billigare/bättre?
Själv har jag kört på jobbets 4G router i 5 år nu utan problem. Får 2-300mbit. 1TB/mån quota.

Några exempel(vissa är inkl router):

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlzon:

Fick av Bahnhof i veckan att de kommer höja kostnaden igen på vårt abonnemang 500/500 från 449:- till 599:-
Man hänvisar till nätägaren GlobalConnect (som köpt upp IP-Only som drog nätet till oss) har höjt sina priser.

<Uppladdad bildlänk>

Länken i deras mail går hit: https://bahnhof.se/privat/kundservice/#varfor-hojs-priset

Jo jag bytte precis från Bahnhof som jag haft flera år.
För mindre än 599:- för Bahnhofs 250/250 kan man få 1000/1000 från andra bolag.
Telenor har kampanj på 399/mån i 12 månader utan bindningstid för 300/300 som jag bytte till.
Säger upp det med om det höjs.

Skrivet av taliz:

Själv har jag kört på jobbets 4G router i 5 år nu utan problem. Får 2-300mbit. 1TB/mån quota.

<Uppladdad bildlänk>

Beror väll på man gör.
Spelar du onlinespel så är mobilt bredband skit.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Har 1000/500 från Bredband2 och betalar 475:-
Har inte fått något mail, vart bor ni som har fått mail om höjningen?

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Stadsnätet där du bor höjer priset och då lär fiber företagen följa efter tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Har 1000/500 från Bredband2 och betalar 475:-
Har inte fått något mail, vart bor ni som har fått mail om höjningen?

Verkar vara alla kunder som inte har kampanjpris. Frågade en kompis som bor på samma område som mig och han ska få höjningen men inte jag då jag är ny kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag tecknade just ett avtal med dem, som tur är har jag 369:-/månad för 250/250 i 12 månader.
Men är inte förvånad att de följer efter alla andra, deras priser (jämfört med andra) var "too good to be true"

Det enda man kan göra som individ (dvs inte förening) är att säga upp och försöka hitta ett annat bolag, såvida inte Obenetwork tänker följa efter så skulle jag slänga ett getöga på dem då de fortfarande ligger söder om 450:- för 100/100.

Edit:
Men ja, det är helt galna höjningar nu... Telenor gjorde just samma sak (fast ännu dyrare) och det var vad som fick mig till slut att säga upp "skiten".

Har några gånger varnat för Bredband2.

Jag har Obe och är svinnöjd med dom! Dom har en tråd någonstans här på forumet.

Jag betalar 270:-/ mån för 500/500 men då tillkommer nätavgift till nätägaren på 219:-

Så totalt för 500/500 betalar jag 489:-.

Att priserna skiljer sig beror på vad nätägaren tar betalt av tjänsteleverantören i de fall där nätavgiften ingår i betalning till TL.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
Gainward GeForce GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Det var väl IPOnly/GlobalConnects metod, att dumpa priser och vinna upphandlingar. Sen när alla är låsta till dem så ökar de priserna lavinartat.

Egentligen är det konstigt att sådan infrastruktur får monopoliseras. Borde finnas regler/metoder för att motverka detta på vatten/el/internet som vi alla måste ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Verkar vara alla kunder som inte har kampanjpris. Frågade en kompis som bor på samma område som mig och han ska få höjningen men inte jag då jag är ny kund.

Skit, har varit kund ett par år hos dom så jag kommer nog åka på en höjning då. Men någon information har jag inte fått ännu.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Ja et är väl så, nätagarna höjer avgiften mot leverantörerna.
Därför -alla- går upp i pris hela tiden men skillnaden mellan 100/100, 250/250 och 500/500 är typ 10 kr hos alla också, avgiften för att få "låna" linan till ditt hus är merparten av priset.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

<Uppladdad bildlänk>

Det må vara billigare men bättre? Mja beror på många saker, men bland annat hur kapacitet i nätet är i området mm. Jag skulle fortfarande ta fast bredband före mobilt bredband

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av taliz:

<Uppladdad bildlänk>

Latenser kommer vara skit och prefix är viktigt här;)
1TB/mån är ju relativt lite egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Latenser kommer vara skit och prefix är viktigt här;)
1TB/mån är ju relativt lite egentligen.

Jag skulle klara mig på 1TB tror jag. Min stationära dator (vilket är den som används mest) brukar jag ligga på runt 300-400GB per månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norparn:

Är detta rimligt
Hur protesterar Vi?
/ Norparn6

För att svara på din första fråga, nej, det är inte rimligt, men det är så det går till nu för tiden.

När de säger att "kostnaderna har ökat, så vi är tvungna att höja priserna", så missar de att nämna att de med "kostnaderna" mestadels avser en allt högre vinst/aktieutdelning.

Inget är rimligt med dagens bredbandspriser öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det var väl IPOnly/GlobalConnects metod, att dumpa priser och vinna upphandlingar. Sen när alla är låsta till dem så ökar de priserna lavinartat.

Egentligen är det konstigt att sådan infrastruktur får monopoliseras. Borde finnas regler/metoder för att motverka detta på vatten/el/internet som vi alla måste ha.

Gäller alla låsta nät. Telia Öppet Fiber har höjt också så det blivit ohållbart.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Jag skulle klara mig på 1TB tror jag. Min stationära dator (vilket är den som används mest) brukar jag ligga på runt 300-400GB per månad.

Jag håller helt med dig, min dator har skyfflat ca 650GB de "sista 30 dagarna" men ca 172GB är över SMB.
Ska man spela och uppdatera sagda spel kan det bli mycket data..