Kan jag installera ytterligare 32 GB ram i min HP Z2 G5?

Permalänk
Medlem

Kan jag installera ytterligare 32 GB ram i min HP Z2 G5?

Hej,

Jag undrar om man möjligtvis kan sätta i ett ett 32 gb RAM-minneskort
ytterligare på moderkortet i en HP z2 g5 som har 32 gb, 1 minneskort á 32 gb,
och det fungerar och medför att man får 2x32 = 64 gb minneskapacitet i datorn,
utan att montera ev andra tilläggskomponenter på moderskortet.

Alltså jag vill få upp kapaciteten till 64 gb på min dator på 32 gb. Är det möjligtvis
genomförbart genom att enbart öppna skruvarna på chassit på datorn och sätta
dit ett minneskort på 32 gb till på rätt plats på moderkortet och datorn får en
kaåacitet på 64 gb?

Kan man antingen också installera ett extra minne exv. Kingston Fury få PCIe 4.0. TB
7300/6000 MB/s, eller KINGSTON Fury Beast 64 gb 2x32 gb 3200 MHz /CL16
som man kan ha antingen i en extern kortläsare eller monterat internt, fast
på moderkortet, om man vill ha det.

Hälsningar

Anders

Rubrik
Permalänk
Medlem

Det du frågar om är "ramminne" och förutsatt att det finns en ledig plats så ska det bara vara att sätta i en till sticka RAM.
Minneskort är en annan typ av lagring.
RAM monteras enbart i en RAM-plats på moderkortet i datorn.
Du kan oftast se i aktivitetshanteraren ifall det finns en ledig plats under ram-fliken.

Du pratar sedan om en SSD (Kingston Fury få PCIe 4.0. TB) som är masslagrings-media som monteras i datorn.
"KINGSTON Fury Beast 64 gb 2x32 gb 3200 MHz /CL16" är ett kitt med två st 32GB stickor RAM.
"minneskort" är externt "bärbart" media.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@per10
Jag har justerat rubrik enligt §3.1 och flyttat tråden till rätt forumdel.
Lycka till med uppgraderingen av arbetsminnet.

/Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Utökade RAM och minneskort

Hej,

Jag undrar om man kan installera ett ytterligare RAM-minne på 32 Gb i en ny stationär dator på 32 Gb och sätta RAM-minnet på lediga platser 'slots' i datorn och datorn, en HP, godtar det: att det fungerar, menar jag.

Om man också installerar ett fireproof 4TB minneskort SD NVME 4x0 då utökas ju både kapaciteten och datorn blir effektivare, snabbare.

Hälsningar

Anders

TS två trådar om samma ämne sammanfogade - MOD
Permalänk
Medlem

Ja, så länge som det är minnen som fungerar tillsammans med datorns moderkort så kommer det fungera.

Din dator kommer däremot inte bli snabbare och effektivare för att du stoppar in en till disk men mer lagringsutrymme kommer du så klart få (Om du inte menar att byta ut nuvarande systemdisk och installera om ditt operativsystem på en nvme-disk för det kan absolut göra att den upplevs snabbare förutsatt att den disken som du använder nu är långsammare). Även där gäller det att det fungerar med moderkortet (att en plats är ledig är inte samma sak som att det fungerar att sätta något i den, beroende på hur moderkortet fungerar)

Permalänk
Medlem

Har du slut/brist på ram i nuläget?
Annars lär du inte få någon prestanda extra av mer ram, (beroende på moderkort och minne så kan du få sämre (teoretiskt) prestanda om du går från dual-channel till quad.)

Permalänk
Hedersmedlem

Principiellt bör det fungera att göra som du skriver, men det är inte säkert du får den effekt du förväntar dig.

Vad är det för modellnr på datorn?
Vad är det du upplever är problemet med datorn?

När det gäller märkesdatorer så brukar jag förlita mig på Crucials konfigurator. https://www.crucial.com/upgrades
Mata in din dators serie och modell så kommer konfiguratorn föreslå passande uppgraderingar. Sedan kan du leta upp någon som säljer dessa. Crucials grejer brukar inte vara mycket dyrare, och du får en viss garanti för att uppgraderingarna faktiskt funkar med din dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!