Jo klart. Allt slits i maskiner. Men det finns plattformar som dessa bygger på. Plattformens ramverk bestämmer grundbultarna.
Hur kraftfull är täckplåten på kabinetten, diameter på fläkten, hur kraftfulla kullager osv. Det mekaniska slitandet på en överdimensionerad produkt är att föredra. Lite som bilar. En fullutrustad A-klass är aldrig en E-klass fasten den går att köpa för samma pengar med lull-lull
Jag köpte mitt hus med en luft/vatten NIBE på 7kw, när den var 7år så var den helt slut. Helt utarbetad. Var inte lönt o ta offert ens och byta en enda del. Den hade legat på max hela tiden. Jag tog offerter och såg direkt att IVTs sortiment hade samma produktvikt på typ 7, 9 och 11kw. Då vägde ute delen 72kg. Sen 13 / 15 / 17kw ute delen vägde 152kg. Egentligen behövde jag någonstans runt 9-11kw sa säljaren då. Men det var inte många kronor upp till 13, så jag tog den. Den är idag nu 9 år. Hade service för 6 månader sen och teknikern sa att den var mekaniskt som ny. Dvs jag kommer våga byta en del när det är dags, för jag vet att resten är fräscht.
Visa signatur
Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs
Bytte nyligen (i december) hus till ett hus där förra ägaren nyligen installerat ny luft/vatten ifrån märket Energy Save.
Vad jag lyckats läsa mig till är det svenskt men verkar annars väldigt anonymt.
Förra huset hade bara direktverkande el på allt så det är min erfarenhet, men varmvattnet håller ca 2 duschar men tar ca 30 minuter så är systemet redo för 2 duschar till. Väldigt smidigt HMI med tydliga värmekurvor osv direkt på innedelen.