Ny dator, budget ca 50-60k
Hej!
Nu är det dags för en ny dator, och jag behöver lite hjälp med komponenter. Inet ska få bygga den, jag har inte nerver att göra det själv en gång till.
https://www.inet.se/datorbygge/b1641259/datta2025
(Det ska vara fler chassifläktar men inet låter mig inte lägga mer än en i varukorgen pga kampanj...)
Det jag är säker på är märkena, jag vill köra ASUS-grafikkort, RAM, och Nätagg, samt Samsung-diskar - såvida det inte finns nån väldigt bra anledning till att göra annorlunda. Har inget emot att betala några tusenlappar till då jag har bra erfarenhet av dem och gillar designen.
Däremot behöver jag hjälp med följande:
1. Huvudfrågan - räcker ett 5080 eller bör jag satsa på ett 5090? Med 5090 drar priset iväg mer än jag egentligen vill, men jag kör samtidigt 4K@240hz - är det vettigt att köpa ett kort med 16GB VRAM eller är hela den grejen överdriven? Jag spelar oftast inte svintunga FPS med full raytracing och grejer, men vill förstås att det är hyfsat framtidssäkert ändå. Gärna till 7000-serien iaf.
2. Bör jag satsa på en Ryzen 9 9950X3D? Åter igen, då drar priset iväg. Har idag ett i9 10900K. Kommer inte köra några extrema CPU-tunga saker, men däremot troligen köra en del vmware workstation i jobbet - kanske inget som ändå motiverar en Ryzen 9?
3. Räcker CPU-fläkten för att kyla ovanstående, oavsett 7 eller 9? Oavsett 5080 eller 5090 (antar att det spelar in lite också)? Har länge tittat på AIO-kylare men jag vill att saker bara ska fungera och hålla länge och då är väl luft fortfarande vettigare.
4. Chassit inkl fläktar - är det overkill? Jag tar gärna emot tips på bättre och mindre chassin inkl snygga RGB-fläktar. Prio är så tyst och svalt som möjligt (sjukt va? ) så länge det är RGB.
Stort tack för input.