Permalänk
Medlem

Ny dator, budget ca 50-60k

Hej!

Nu är det dags för en ny dator, och jag behöver lite hjälp med komponenter. Inet ska få bygga den, jag har inte nerver att göra det själv en gång till.

https://www.inet.se/datorbygge/b1641259/datta2025

(Det ska vara fler chassifläktar men inet låter mig inte lägga mer än en i varukorgen pga kampanj...)

Det jag är säker på är märkena, jag vill köra ASUS-grafikkort, RAM, och Nätagg, samt Samsung-diskar - såvida det inte finns nån väldigt bra anledning till att göra annorlunda. Har inget emot att betala några tusenlappar till då jag har bra erfarenhet av dem och gillar designen.

Däremot behöver jag hjälp med följande:

1. Huvudfrågan - räcker ett 5080 eller bör jag satsa på ett 5090? Med 5090 drar priset iväg mer än jag egentligen vill, men jag kör samtidigt 4K@240hz - är det vettigt att köpa ett kort med 16GB VRAM eller är hela den grejen överdriven? Jag spelar oftast inte svintunga FPS med full raytracing och grejer, men vill förstås att det är hyfsat framtidssäkert ändå. Gärna till 7000-serien iaf.

2. Bör jag satsa på en Ryzen 9 9950X3D? Åter igen, då drar priset iväg. Har idag ett i9 10900K. Kommer inte köra några extrema CPU-tunga saker, men däremot troligen köra en del vmware workstation i jobbet - kanske inget som ändå motiverar en Ryzen 9?

3. Räcker CPU-fläkten för att kyla ovanstående, oavsett 7 eller 9? Oavsett 5080 eller 5090 (antar att det spelar in lite också)? Har länge tittat på AIO-kylare men jag vill att saker bara ska fungera och hålla länge och då är väl luft fortfarande vettigare.

4. Chassit inkl fläktar - är det overkill? Jag tar gärna emot tips på bättre och mindre chassin inkl snygga RGB-fläktar. Prio är så tyst och svalt som möjligt (sjukt va? ) så länge det är RGB.

Stort tack för input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Hej!

Nu är det dags för en ny dator, och jag behöver lite hjälp med komponenter. Inet ska få bygga den, jag har inte nerver att göra det själv en gång till.

<Uppladdad bildlänk>
(Det ska vara fler chassifläktar men inet låter mig inte lägga mer än en i varukorgen pga kampanj...)

Det jag är säker på är märkena, jag vill köra ASUS-grafikkort, RAM, och Nätagg, samt Samsung-diskar - såvida det inte finns nån väldigt bra anledning till att göra annorlunda. Har inget emot att betala några tusenlappar till då jag har bra erfarenhet av dem och gillar designen.

1. Huvudfrågan - räcker ett 5080 eller bör jag satsa på ett 5090? Med 5090 drar priset iväg mer än jag egentligen vill, men jag kör samtidigt 4K@240hz - är det vettigt att köpa ett kort med 16GB VRAM eller är hela den grejen överdriven?

2. Bör jag satsa på en Ryzen 9 9950X3D? Åter igen, då drar priset iväg. Har idag ett i9 10900K. Kommer inte köra några extrema CPU-tunga saker, men däremot troligen köra en del vmware workstation i jobbet - kanske inget som ändå motiverar en Ryzen 9?

3. Räcker CPU-fläkten för att kyla ovanstående, oavsett 7 eller 9? Oavsett 5080 eller 5090 (antar att det spelar in lite också)? Har länge tittat på AIO-kylare men jag vill att saker bara ska fungera och hålla länge och då är väl luft fortfarande vettigare.

4. Chassit inkl fläktar - är det overkill? Jag tar gärna emot tips på bättre och mindre chassin inkl snygga RGB-fläktar. Prio är så tyst och svalt som möjligt (sjukt va? ) så länge det är RGB.

Stort tack för input.

Har 3 punkter för detta kitt.

Moderkort, totalt slöseri med 6000kr för ett moderkort när ett b650 för 2000kr fungerar mist lika bra, typ detta
https://www.inet.se/produkt/1904217/asus-tuf-gaming-b650-e-wi...

Kylare, finns bara ett vettigt val vilket är assassin/spirit
https://www.inet.se/produkt/8308827/thermalright-phantom-spir...
https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...
Spirit är den bättre av dom två men inet monterar dom inte på byggda datorer iom vikt därav Assassin om inet ska bygga datorn.
Alternativt kör en arctic AIO, är visserligen långt ifrån en lika bra investering långsiktigt (spirit/assassin kylarna kommer hålla för evigt medans en AIO kommer så småningom dö och bli elskrot)

Chassi, här så är det helt klart en smaksak, jag själv har ett NZXT H6 flow RGB som jag är toknöjd med!
https://www.inet.se/produkt/6905997/nzxt-h6-flow-rgb-svart

Notis: sen angående minne så spelar det absolut ingen roll så länge kittet är med i valt moderkorts QVL lista, sen precis som du valt så är 6000mhz cl30 det optimala valet.
så här hade jag skippat RGB och kört dessa istället då RGB inte är värt risken att få en massa strul med kompabilitet (vilken kan uppstå direkt eller först efter ett halvår om du har otur)
https://www.inet.se/produkt/5306757/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...

Edit: Något i stil med detta (landar på 53 000kr - 58 000kr med ett 5090 om dom någonsin kommer in i lager)
https://www.inet.se/datorbygge/b1641277/dator

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att vad deppigt det är att det är detta man får för nästan 50k. Förr var dessa trådar mer en uppvisning i nåns drömspendering, men detta är ju faktiskt en "rimlig" prestandadator (onödigt dyrt moderkort dock t.ex.) så det är tydligt hur priserna stigit! Ett 5080, 64GB, 2TB och 8-kärnor...

Kanske inte intressant för dig, men jag såg en butik i Sollentuna/Stockholm (Aguma: https://agumagamingdator.se/gamingdatorer/9800x3d.html) som säljer detta, om man väljer till lite uppgraderingar:
- 9800X3D, 5800, 64GB 6600MHz och 2TB Fury Renegade i ett Phantek XT Pro för knappt 32700 kr (16000 kr mindre)
- 9950X3D, 5800, 64GB 6600MHz och 2TB Fury Renegade i ett Phantek XT Pro för knappt 38000 kr (10500 kr mindre)

Billigare PSU och moderkort (och GFX) lär det ju förstås vara, men tycker ändå det är en stor skillnad.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att ta bort windows och köpa själv för en bråkdel av vad Inet tar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Hej!

<Uppladdad bildlänk>

1. Huvudfrågan - räcker ett 5080 eller bör jag satsa på ett 5090? Med 5090 drar priset iväg mer än jag egentligen vill, men jag kör samtidigt 4K@240hz - är det vettigt att köpa ett kort med 16GB VRAM eller är hela den grejen överdriven? Jag spelar oftast inte svintunga FPS med full raytracing och grejer, men vill förstås att det är hyfsat framtidssäkert ändå. Gärna till 7000-serien iaf.

Stort tack för input.

Så här hade jag ändrat din build.
Chassi, jag föredra, smaksak, får väldigt bra testresultat, plats för 420 i såväl front som topp.
CPU-Kylare, bättre och billigare.
Många klagar på ljudnivån i ASUS nätagg, NZXT C-serien ät topptestad i bla LTT Labs.
Tvärtemot alla andra tycker jag att ett bygge av denna kaliber förtjänar toppklass (870E) på moderkort.
Minnen 6MT/s , 30 CAS inte Corsair då dessa kvalificeras med versionsnummer på ASUS QVL av en anledning. Dessa är på QVL.
Definitivt valt den nya SSDn från Samsung, ingen fördel att köra två separata, tvärtom, vill du kan man partitionera den i två.
https://www.inet.se/datorbygge/b1641301/50k

Permalänk
Medlem

Tack för all input!

Angående priset: Kan inte annat än hålla med. Det är galet. Med 5090 blir det närmare 70k när det är klart. Vansinne! Men vad ska man göra liksom. Det svider för stunden men sen ska det förhoppningsvis hålla i 5 år eller så.

Angående köpa utan Windows: Tyvärr inget för mig - jag förstår tanken, men utan OS testar de inte pryttlarna, så det är inte värt det imho.

Angående moderkortet: Jag har nån tanke om att dyrare = bättre kvalitet. Jag tittade på flera olika och ska erkänna att jag inte har den blekaste vad skillnaden är, eller vad jag behöver. Jag vill köra ett 5080 eller 5090, och 2x SSD-diskar - det är typ det jag vet.

Angående SSD-diskarna: Vill köra två separata då en kommer få hantera mer tunga filöverföringar. Det kasnke håller i 5+ år oavsett men det gör mig lite lugnare att ha en separat disk för sånt.

Så det som jag fortfarande tycker är de stora frågorna är:

1. Räcker 5080 eller bör jag satsa på 5090 till ett sånt här bygge? Jag tar hellre i om det finns risk att ett 5080 är för klent för 4K i över ~150 fps om ett par år.

2. Vad ska man köra för chassi? Phanteks XT Pro Ultra och NZXT H6 Flow har jag tittat på, de kan absolut funka. Kör nog helst fishtank så då står det nog mellan NZXT H6 Flow och Lian Li O11D RGB.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Angående moderkortet: Jag har nån tanke om att dyrare = bättre kvalitet. Jag tittade på flera olika och ska erkänna att jag inte har den blekaste vad skillnaden är, eller vad jag behöver. Jag vill köra ett 5080 eller 5090, och 2x SSD-diskar - det är typ det jag vet

Du betalar för extra SSD-platser, fler USB-portar o.s.v. så inget direkt mer än så. Dyrare betyder inte i många fall bättre kvalitet

Skrivet av Werner:

Så det som jag fortfarande tycker är de stora frågorna är:

1. Räcker 5080 eller bör jag satsa på 5090 till ett sånt här bygge? Jag tar hellre i om det finns risk att ett 5080 är för klent för 4K i över ~150 fps om ett par år.

Det vet ingen hur ett 5080 står sig om ett par år, det kommer garanterat duga fint till 7000-serien som du pratade om längre upp i tråden

https://www.inet.se/lista/BPGaM/werner

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad angående RAM-minnena; vet själv att sambons minnen blinkar som de själva vill och går inte att styra. Det går säkert att lösa men jag orkar inte ha en egen app igång för minnena. Lite läskigt att byta till Kingston efter att ha kört Corsair i alla år, men det kanske inte är några konstigheter så länge de är likvärdiga i kvalitet.

Då tänker jag mig nånting sånt här:

https://www.inet.se/datorbygge/b1641333/nydatta2025

Vettigt nätaggregat? Man hör hela tiden om agg som bråkar, jag vet inte vad jag ska välja för att få ett knäpptyst med bra prestanda. Valde dock 1000w nu, det borde väl räcka inkl strömspikar för ett 5080? Kommer inte byta till ett kraftigare grafikkort utan att byta dator ändå.

Skulle dock fortfarande behöva chassifläktar - vad ska jag ha om jag vill ha den absolut bästa balansen mellan 1. Ljudnivå 2. Kylning/prestanda 3. Nån hyfsat stilren RBG som inte ser billig ut

Om jag kör på ett H6 Flow, vad ska jag ha och hur ska det konfigureras för bästa kylning? Jag ska väl dessutom ha övertryck då jag inte är bäst på att damma ur datorn, och gärna vill slippa.

Chassit har detta:

Fläktplatser fram: 3 st 120mm
Fläktplatser bak: 1 st 120mm
Fläktplatser topp: 2 st 140mm eller 3 st 120mm
Fläktplatser botten: 2 st 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Jag är övertygad angående RAM-minnena; vet själv att sambons minnen blinkar som de själva vill och går inte att styra. Det går säkert att lösa men jag orkar inte ha en egen app igång för minnena. Lite läskigt att byta till Kingston efter att ha kört Corsair i alla år, men det kanske inte är några konstigheter så länge de är likvärdiga i kvalitet.

Då tänker jag mig nånting sånt här:

https://www.inet.se/datorbygge/b1641333/nydatta2025
<Uppladdad bildlänk>

Vettigt nätaggregat? Man hör hela tiden om agg som bråkar, jag vet inte vad jag ska välja för att få ett knäpptyst med bra prestanda. Valde dock 1000w nu, det borde väl räcka inkl strömspikar för ett 5080? Kommer inte byta till ett kraftigare grafikkort utan att byta dator ändå.

Skulle dock fortfarande behöva chassifläktar - vad ska jag ha om jag vill ha den absolut bästa balansen mellan 1. Ljudnivå 2. Kylning/prestanda 3. Nån hyfsat stilren RBG som inte ser billig ut

Om jag kör på ett H6 Flow, vad ska jag ha och hur ska det konfigureras för bästa kylning? Jag ska väl dessutom ha övertryck då jag inte är bäst på att damma ur datorn, och gärna vill slippa.

Chassit har detta:

Fläktplatser fram: 3 st 120mm
Fläktplatser bak: 1 st 120mm
Fläktplatser topp: 2 st 140mm eller 3 st 120mm
Fläktplatser botten: 2 st 140mm

Kingstone är juuh störst av en anledning med nästan 70% av marknaden så är inget att vara orolig för!

Har allt populerat i mitt H6 förutom fläkten på baksidan och är riktigt bra flöde (då med billigare fläktar) däremot val av fläktar får nog någon annan svara på då jag inte har koll på RGB (inte ens kopplat in kablarna för RGB i min dator)

Däremot om du är orolig över dam så skulle jag nog skippa h6 då chassit saknar damfilter på intaget på sidan, så är du dålig att städa kör på något annat med damfilter!

Men hade oavsätt tänktöver både modell av 5080 samt moderkort, är ändå 7000kr du betalar utan att få några direkta fördelar (utöver grafikkortet men övervakningen av kontakten per pinne, inte direkt värt 4000kr enligt mig)
Bara gå ner till ett moderkort för 2000kr är halva uppgraderingen till ett 5090 (om det finns för MSRP)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Däremot om du är orolig över dam så skulle jag nog skippa h6 då chassit saknar damfilter på intaget på sidan, så är du dålig att städa kör på något annat med damfilter!

Hmmm okej; finns det nåt bättre alternativ i så fall? Det verkar vara dåligt med sånt om man gillar dual chamber-chassin. Lian Li O11 RGB verkar inte bättre på den punkten, väl?

En annan grej - om jag kör H6 Flow, är det nån fara om det inte är 100% fritt framför det sneda insuget? Jag kommer behöva ha datorn på vänster sida av skrivbordet - så baksidan är mot vänster vägg och chassits högersida (sett framifrån) är mot väggen bakom mina skärmar. Och då kommer en skärm-arm att vara i närheten av insuget. Det ligger ju inte tätt intill eller tar upp så mycket plats, men helt fritt är det ju inte. Vet inte om det påverkar något nämnvärt.

Skrivet av norrby89:

Men hade oavsätt tänktöver både modell av 5080 samt moderkort, är ändå 7000kr du betalar utan att få några direkta fördelar (utöver grafikkortet men övervakningen av kontakten per pinne, inte direkt värt 4000kr enligt mig)
Bara gå ner till ett moderkort för 2000kr är halva uppgraderingen till ett 5090 (om det finns för MSRP)

Moderkortet kanske känns lite overkill, men det är det estetiska också i kombination med senaste chipset. Bara känns ovärt att köra nåt äldre/sämre när det är så påkostat i övrigt. Sen förstod jag inte "men övervakningen av kontakten per pinne"?

Gällande 5080t så vill jag ju att Inet bygger så nåt FE (om det var det du menade med MSRP) kommer inte gå. Jag gillar Astrals design bäst, och även prestandan har ju fått hyfsat bra kritik, även om det är några tusenlappar dyrare. Men är öppen för förslag om det finns andra varianter som är bättre lämpade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Hmmm okej; finns det nåt bättre alternativ i så fall? Det verkar vara dåligt med sånt om man gillar dual chamber-chassin. Lian Li O11 RGB verkar inte bättre på den punkten, väl?

En annan grej - om jag kör H6 Flow, är det nån fara om det inte är 100% fritt framför det sneda insuget? Jag kommer behöva ha datorn på vänster sida av skrivbordet - så baksidan är mot vänster vägg och chassits högersida (sett framifrån) är mot väggen bakom mina skärmar. Och då kommer en skärm-arm att vara i närheten av insuget. Det ligger ju inte tätt intill eller tar upp så mycket plats, men helt fritt är det ju inte. Vet inte om det påverkar något nämnvärt.

Moderkortet kanske känns lite overkill, men det är det estetiska också i kombination med senaste chipset. Bara känns ovärt att köra nåt äldre/sämre när det är så påkostat i övrigt. Sen förstod jag inte "men övervakningen av kontakten per pinne"?

Gällande 5080t så vill jag ju att Inet bygger så nåt FE (om det var det du menade med MSRP) kommer inte gå. Jag gillar Astrals design bäst, och även prestandan har ju fått hyfsat bra kritik, även om det är några tusenlappar dyrare. Men är öppen för förslag om det finns andra varianter som är bättre lämpade.

När det kommer till h6 så har jag mitt nu mer eller mindre upp mot en vägg och iom designen (intaget sitter på en vinkel) så fungerar det galant!

Angående moderkortet så är nya 8xx chipset bara en ren rebrand med nya krav på antal usb portar, så det är inget som kommer bidra med sämre prestanda eller liknande.

Med msrp så menar jag pris, går det att få ett 5090 för 28000kr så är skiftet till säg B650 tuf för 2000kr halva vägen till ett 5090 då du sparar 4000kr på moderkortet. Men är det design du är ute efter och är villig att betala i ditt fall nu 7000kr (för moderkort och gpu) bara för design så är det helt klart upp till dig, i sånt fall är det bara att köra på

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Välj ett 5090, ångesten går över efter en vecka.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Välj ett 5090, ångesten går över efter en vecka.

Haha ja, jag är sugen. Det är något jag nyttjar ett antal timmar (både i jobbet och privat) varje dag och det ska hålla i 5-ish år. Om det blir 50 eller 60 tusen spelar kanske mindre roll i det långa loppet.

Då är detta ett alternativ nu då:

https://www.inet.se/datorbygge/b1641418/lianli2025

- 5090 eller 5080 är osäkert; det kanske blir ett 5090 ändå pga ovan. 10 papp extra är inte så mycket på fem år.

- Då tänker jag mig fullbelagt med 120mm-fläktar, med 3x insug i botten, 3x insug i sidan, 3x utblås i toppen, 1x utblås på baksidan? Eller? Samma variant för H6 Flow eller missar jag något?

- Ska jag köra 5090, även om jag tänkte undervolta det lite, så vill jag safea med 1200w - känns bättre i magen bara. Så då blir det ASUS-agget. Hittar inget om högljudda fläktar i det, tvärt om - men länka gärna om det är nåt jag missat. Jag är MYCKET känslig för missljud så har inget emot att kasta pengar på problemet om jag kan undvika det.

- Kan inte bestämma mig för NZXT H6 Flow eller Lian Li O11D EVO RGB. De ska vara hyfsat likvärdiga vad gäller luftflöde, vad jag förstår. Lian Li har ju "matchande" fläktar med AL120 som fått bra kritik; de ska vara en av de bästa allroundfläktarna. Men dessa kanske funkar precis lika bra i H6 Flow? Eller kan ni rekommendera några andra som passar bra för att kyla ett 5090 och fortfarande är så tysta som möjligt och har stilren RBG?

- Är något av chassin för tajt om jag vill köra 5090 vertikalt (menar inte upright nu alltså)? Bör jag ens köra vertikalt eller är det sämre än vanligt horisontellt? Och vad ska jag köra för fläktkonfiguration om jag vill köra fullbelagt med 120mm-fläktar?

Detta är en sån djungel; jag vill bara hitta något som håller och som jag blir nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Jag skulle rekommendera att ta bort windows och köpa själv för en bråkdel av vad Inet tar.

typ köpa här

https://www.gamers-outlet.net/en/buy-windows-11-pro-cd-key-oe...

sen kan du ta mellanskillnaden och köpa pingvinstänger

Sen förstår jag inte varför TS inte väljer en 9950X3D för 8949kr och får dubbla antalet kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Sen förstår jag inte varför TS inte väljer en 9950X3D för 8949kr och får dubbla antalet kärnor.

Jag är öppen för förslag. Bara osäker på hur mycket bang for the buck som jag får. Har en i9 10900K idag - är mest rädd för att en 9950X3D bara drar mer ström och blir varmare utan att jag egentligen nyttjar det tillräckligt.

Men kommer som nämnt att köra en del virtualiserat framöver tror jag, samt en herrans massa tabs öppet (det drar väl mest ram dock, inte så mycket CPU?) så om det kan vara värt det så absolut!