Krångligare installera Windows utan Microsoft-konto

Permalänk
Melding Plague

Krångligare installera Windows utan Microsoft-konto

Det enkla knepet att skriva in oobe\bypassnro i kommandotolken är på väg bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänker de oxå inkludera ALLA wifi/nätverksdrivrutiner oxå då inklusive ej släppta nätverkskort alternativt ett enkelt sätt att installera dom under windows-installationen? (den vanligaste anledningen för mig personligen att skriva in oobe\bypassnro)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Windows 11 Pro går att köra på lokalt konto utan Microsoft-konto har jag för mig att jag läst någonstans.

Permalänk

De ska krångla till det. Säg att man ska köpa en billig laptop, surfplatta whatever som man ska konfigurera upp och sedan lämna över till en helt annan användare. Då vill man inte först ha behövt lägga in sin egen användare. Att få den andra partens användare är inte alltid enkelt, speciellt om datorn ej är till en enda fysisk individ.
Det skulle kunna vara en gemensam surfplatta för många där.

Permalänk
Medlem

Eftersom oobe\bypassnro är på väg bort från Windows så går man bort från Windows och går till Linux.

And that's that.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken är Ärlig med sin: "Jag skiter i detta" -politik, Det Hurrar, Det hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem

Varför gör Microsoft det krångligare för kunder?

Tur att det finns bra alternativ som t.o.m. både är fria och gratis

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Det övriga forumkollegor har sagt ligger i öppen dag, så jag brydde mig inte ens att kommentera detta.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken är Ärlig med sin: "Jag skiter i detta" -politik, Det Hurrar, Det hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem

Hm. Kommer alternativet att ha nätverkskabeln bortkopplad att fungera. Eller kräver installationen att en nätverkskabel är ansluten alternativt ansluten via wifi.
Har aldrig nätverket anslutet själv när jag behöver ominstallera. Kopplar in nätverket efter första inloggningen för att få uppdateringar.

Funderar även på varför det är så viktigt att det första kontot som dessutom är ett Adminkonto måste vara ett inloggat konto. Anser att det första kontot alltid ska vara ett offlinekonto.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nyhet:

Det enkla knepet att skriva in oobe\bypassnro i kommandotolken är på väg bort.

Läs hela artikeln här

Det lär komma andra metoder för att kringgå det hela, eller ja det finns redan andra metoder. Men för autounattend lär det behövas uppdateras med dessa andra metoder. Rätt säker på att det kommer gå rätt fort dock, brukar ha en tendens att göra det när brett missnöje uttrycker sig

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Säg att man ska köpa en billig laptop, surfplatta whatever som man ska konfigurera upp och sedan lämna över till en helt annan användare. Då vill man inte först ha behövt lägga in sin egen användare. Att få den andra partens användare är inte alltid enkelt, speciellt om datorn ej är till en enda fysisk individ.
Det skulle kunna vara en gemensam surfplatta för många där.

Enkla lösningen är att blåsa diskarna på den begagnade prylen, installera Windows från ISO och sedan får användaren själv lösa med att logga in och konfigurera saker. Eller så använder man ovannämnda autounattend-metod när den väl är uppdaterad; med den adderade plussidan att det går att få bort telemetri och annat bök direkt vid installation för mottagaren av den begagnade produkten då med!

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att vi kan väl göra det omvända? Skaffa ett sweclockers@onedrive.moon och regga bokstavligen alla datorer vi kan på samma konto, det blir nog bra ska MS se

Permalänk
Medlem

Kommer bara sluta med en massa slask-Microsoft-konton.

1. Skapa slask MS konto vid installation
2. Installera Windows
3. Logga in med slask MS konto, skapa lokalt konto och lägg till det i gruppen Administratörer
4. Logga in med lokalt konto
5. Ta bort MS konto från Windows
6. Glöm att MS kontot finns
7. ???
8. Profit

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tänker de oxå inkludera ALLA wifi/nätverksdrivrutiner oxå då inklusive ej släppta nätverkskort alternativt ett enkelt sätt att installera dom under windows-installationen? (den vanligaste anledningen för mig personligen att skriva in oobe\bypassnro)

De har redan lagt till en funktion så man kan installera Wi-Fi/Ethernet drivrutin när man kommer till steget att välja Wi-Fi nät i 24H2 versionen. Jag har själv behövt använda den på en Dell dator (som inte har officiellt stöd för Windows 11) och det bra för mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Enkla lösningen är att blåsa diskarna på den begagnade prylen, installera Windows från ISO och sedan får användaren själv lösa med att logga in och konfigurera saker. Eller så använder man ovannämnda autounattend-metod när den väl är uppdaterad; med den adderade plussidan att det går att få bort telemetri och annat bök direkt vid installation för mottagaren av den begagnade produkten då med!

Det lär inte så enkelt. Det kan vara en sprillans ny pryl man köper och någon vill ha denna konfigurerad för något. Liksom det finns jordbruksmaskiner som har en iPad som display, bonden vill då ha alla program inlagda och färdigkonfiguerade.
Det finns väldigt många liknande scenarier där slutanvändare inte är en enda människa och ingen enskild individ

Permalänk
Medlem

De som inte vill använda ett MS konto, Kommer aldrig göra.
Sluta håll på så slipper nån sida lägga tid på detta.

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Windows 11 Pro går att köra på lokalt konto utan Microsoft-konto har jag för mig att jag läst någonstans.

stämmer

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Kul att se Dig i tråden. :)

Skrivet av medbor:

Jag tänkte att vi kan väl göra det omvända? Skaffa ett sweclockers@onedrive.moon och regga bokstavligen alla datorer vi kan på samma konto, det blir nog bra ska MS se

Kul att se Dig här. Du verkar vara en bra och trevlig kille.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eh ! men Ok

Ytterligare en punkt till att lägga på listan på "vad är orsaken till att inte använda Windows"

Har en till, läste i morse att Windows kan lägga till så att moderkortBIOS uppdateras via Windows update så att äldre moderkort slutar fungera. Väldigt sjukt agerat av Microsoft.

Microsoft blir verkligen bara sjukare och sjukare. Alltså inte dåligt bara sjukt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Eh ! men Ok

Ytterligare en punkt till att lägga på listan på "vad är orsaken till att inte använda Windows"

Har en till, läste i morse att Windows kan lägga till så att moderkortBIOS uppdateras via Windows update så att äldre moderkort slutar fungera. Väldigt sjukt agerat av Microsoft.

Microsoft blir verkligen bara sjukare och sjukare. Alltså inte dåligt bara sjukt.

Windows svar på Actus Reus.

Inte ens ett svin beter sig så här illa... :/ 😑

Ens ett föll bort
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha ett Microsoft-konto, utan ett lokalt.
Tvingar de MS-konton så kommer jag nog gå ifrån Windows helt och hållet.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Allt det där handlar ju i nuläget om vilka begränsningar installationsprogrammet tvingar på dig.

Jag tänker att det kanske är detta du syftar på:
Pro och uppåt har stöd för domäninloggning och ett val för detta under installationen. I nuvarande versioner så fungerar det valet så att man får ett lokalt administratörskonto skapat och har sedan själv möjligheten att fixa domänmedlemskapet (eller skita i det!).

De kan förstås ändra på hur saker fungerar, men det där är ju iaf än så länge ett exempel på en annan väg genom installationsprocessen utan Microsoftkonto och utan att använda bypassnro.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det ska aldrig krävas onlinekonto för att kunna installera eller använda ett OS, någonsin.

Inga undantag.

Måtte fan dra er i håret raka vägen till helvetet, MS.

Dold text
Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Windows svar på Actus Reus.

Inte ens ett svin beter sig så här illa... :/ 😑

Mmm dom kanske inbillar sig att dom är Biggus Dickus och kan bestämma allt men hamnat i ett stadie av längre pågående Rektum Fläktum

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Mmm dom kanske inbillar sig att dom är Biggus Dickus och kan bestämma allt men hamnat i ett stadie av längre pågående Rektum Fläktum

Du har en poäng helt klart.
Rektum Flektum borde inte vara ett Faktum avseende Windows konton.

Allvarligt talat:

Det folk irriterar sig på är givetvis The Abuse som Windows håller på med (telemetri och andra åtgärder för att få veta mer om kunden och vad denne inte vill konsumera) och visst kan man betala EN licens - inte månadsabonnemang - för att få The Not So Good Windows Upplevelse om man så vill (någon tjej i förorten som tittar på rosa hästar och annat fluff fluff och som kanske inte är så teknik intresserad) men då ska Windows nöja sig med detta och inte straffa användaren för att användaren vill använda Windows.

Vara en god Kund 🛒 värd helt enkelt. För att inte tappa kunder.

Microsoft är inte så fattiga att de måste (bildligt talat) ha ihjäl sina egna kunder och sälja deras njurar (aka konsumentvanor) till högstbjudande. But that's just me...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Varför gör Microsoft det krångligare för kunder?

Tur att det finns bra alternativ som t.o.m. både är fria och gratis

För att du ska skaffa ett konto. Data och kundsynergi. Och eventuellt också för att folk hellre ska skaffa nya datorer. Företagsstnergier.

Detta förkommer dock naturligtvis för mer öppna kommersiella alternativ. Företaget bakom Ubuntu tex hade ju en grej där vissa funktioner begränsas bakom medlemskap.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pruttmuff:

Skrivet av Palme_570:

Har ni länk till detta? Mina googleskills failade mig..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Om man köper och bygger sin egen dator, så äger man den ändå fram till man installerar Windows, då ska de ha full kontroll…

Hjälpte grabben uppdatera moderkort och CPU, och när han sen skulle logga in i Windows så tog det stopp, för datorn hade inte fått internet via dhcp (tog ett par minuter), och fram tills dess var han utelåst.
Hade han behövt installera nån drivrutin för nätverket, hade han kanske inte fått logga in och göra det (genom att föra över via USB eller CD).

Detta är ändå på Windows 10. Jag bävar för den dagen då barnens datorer sakta börja gå upp till Windows 11.

Linux är svaret (om man absolut inte måste spela spel som kräver antihack direkt från kerneln).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det lär inte så enkelt. Det kan vara en sprillans ny pryl man köper och någon vill ha denna konfigurerad för något. Liksom det finns jordbruksmaskiner som har en iPad som display, bonden vill då ha alla program inlagda och färdigkonfiguerade.
Det finns väldigt många liknande scenarier där slutanvändare inte är en enda människa och ingen enskild individ

Skulle hävda att det till och med är enklare att installera från en ISO-fil med autounattend än att gå igenom processen den klassiska vägen. Den USB-sticka jag har konfigurerat stoppar jag i, väljer att boota från, och sedan kan jag gå iväg i en kvart-tjugo minuter och komma tillbaka till ett rent skrivbord med en lokal användare – klappat och klart. Fungerar varje gång.

Autounattend-filen kan konfigureras för att skapa flera användare, hantera val av disk manuellt och mycket annat. Skulle rekommendera att kika på det. Vill man ta det ett steg längre kan man skapa flera olika filer och ladda upp på en rad USB-stickor utifrån behov – exempelvis för eget bruk eller om man vill kunna låna ut eller hjälpa anhöriga och vänner. Det spara enormt med tid i det långa loppet.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Windows ME framstår ju som guld, jämfört med vad MS åstadkommit med Windows 11.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Allt det där handlar ju i nuläget om vilka begränsningar installationsprogrammet tvingar på dig.

Jag tänker att det kanske är detta du syftar på:
Pro och uppåt har stöd för domäninloggning och ett val för detta under installationen. I nuvarande versioner så fungerar det valet så att man får ett lokalt administratörskonto skapat och har sedan själv möjligheten att fixa domänmedlemskapet (eller skita i det!).

De kan förstås ändra på hur saker fungerar, men det där är ju iaf än så länge ett exempel på en annan väg genom installationsprocessen utan Microsoftkonto och utan att använda bypassnro.

Precis så. Jag gjorde på det sättet och hoppas det kommer finnas kvar i Pro.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Skulle hävda att det till och med är enklare att installera från en ISO-fil med autounattend än att gå igenom processen den klassiska vägen. Den USB-sticka jag har konfigurerat stoppar jag i, väljer att boota från, och sedan kan jag gå iväg i en kvart-tjugo minuter och komma tillbaka till ett rent skrivbord med en lokal användare – klappat och klart. Fungerar varje gång.

Autounattend-filen kan konfigureras för att skapa flera användare, hantera val av disk manuellt och mycket annat. Skulle rekommendera att kika på det. Vill man ta det ett steg längre kan man skapa flera olika filer och ladda upp på en rad USB-stickor utifrån behov – exempelvis för eget bruk eller om man vill kunna låna ut eller hjälpa anhöriga och vänner. Det spara enormt med tid i det långa loppet.

Detta hade varit riktigt trevligt som en guide här på Sweclockers om det inte redan finns?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz