Permalänk
Medlem

Itunes ljuger?

Fick en gammal 5s för att se om det fanns någon möjlighet att få tillbaka bilder från den.
Ej synkad med mera.
Stod bara att iPhone inaktiverad, anslut till iTunes.
Hoppade in i recovery mode och iTunes meddelade att telefonen behövde uppdateras eller återskapas.
Vid uppdatering tas inget bort. Valde uppdatera.
Guess what, telefonen är helt blåst efter det..

Är det standard för Apple eller?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Fick en gammal 5s för att se om det fanns någon möjlighet att få tillbaka bilder från den.
Ej synkad med mera.
Hoppade in i recovery mode och iTunes meddelade att telefonen behövde uppdateras eller återskapas.

Om den var i återhämtningsläge så har jag för mig att allt blåses. Det var jävligt länge sedan jag gjorde detta dock. Har nog dock aldrig uppgraderat en iPhone via iTunes som går att starta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om den var i återhämtningsläge så har jag för mig att allt blåses. Det var jävligt länge sedan jag gjorde detta dock. Har nog dock aldrig uppgraderat en iPhone via iTunes som går att starta

Stod inget om det, bara att det behövde uppdateras eller återskapas.
Vid uppdatering tas inget bort.
Väldigt lyckat Apple.
"tA bAcKup iNaNN dÅ" - väldig enkelt om man inte kommer in i den.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ej synkad med mera.

Tolkar de som att du inte kom in i telefonen den vanliga vägen (PIN-kod etc)? Då kommer man heller inte åt datat om det inte är synkat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tolkar de som att du inte kom in i telefonen den vanliga vägen (PIN-kod etc)? Då kommer man heller inte åt datat om det inte är synkat.

Det må vara hänt, men det ska väl ändå inte rensa telefonen.
Särskilt inte när man trycker på en knapp vars beskrivning är att inget tas bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ej synkad med mera.

När en iPhone är inaktiverad så behöver du nästan alltid göra en fabriksåterställning och då rensas allt tyvärr.

Vet du om det finns någon säkerhetskopia på den telefonen sen tidigare? För i sådana fall borde den kunna gå att återskapa genom iCloud-kontot.

https://swappie.com/se/blogg/sa-har-laser-du-upp-en-funktions...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

När en iPhone är inaktiverad så behöver du nästan alltid göra en fabriksåterställning och då rensas allt tyvärr.

Vet du om det finns någon säkerhetskopia på den telefonen sen tidigare? För i sådana fall borde den kunna gå att återskapa genom iCloud-kontot.

https://swappie.com/se/blogg/sa-har-laser-du-upp-en-funktions...

Nej, den har aldrig varit inloggad med något konto.
Det var inte jätteviktiga saker på den, men att väljer man ett alternativ som säger att inget tas bort så förväntar man sig inte att allt tas bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ej synkad med mera.

Har för mig ... Är ingen expert på detta men... Jag har för mig att iPhone är så "tråkiga" att de bara kan uppdateras och återskapas från den dator de "först backuppade till", detta hänger ihop med apples "du har en dator och det är din dator"-princip.
Jag vet det är svårt att t.ex synka bilder via itunes till sin telefon genom flera datorer, för jag testade det en gång och fick då upp typ "Koppla telefonen till den datorn som den synkade med första gången"..

Då blev jag lite trött på apple faktiskt, men man accepterar motvilligt att det är så det fungerar (eller ja, nu kör jag Linux, och inget iTunes, så jag är ju i händerna på backuppen i iCloud )

Det kan vara så, att det är som jag beskriver. Eftersom du fick den av en bekanting och att den 5:an aldrig har sett din dator förut.