Permalänk
Medlem

Hjälp med att överklocka RAM

Hej på er.

Jag sitter just nu och funderar på att överklocka mina ram minnen då jag har förstått att AMD cpuer fungerar bättre i 6000Mhz. (Har 2x16GB Corsair Vengeance CL40 5200Mhz)
Hur går jag tillväga? Kan jag uppnå 6000Mhz utan att systemet kraschar?

Finns det en bra guide på youtube ni rekommenderar så är jag tacksam🙏🏼

Mina specs är:
Gigabyte b650 ud ac
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengance
Ryzen 5 7600X (ska byta till ryzen 7 9800x3d när priset går ner lite)

Edit; XMP1 har jag redan

Glömde en sak
Permalänk
Medlem

Oftast så köper man minnen som är gjorda för 6000MHz då man vet att de ska klara den hastigheten. Eftersom du kör relativt långsamma minnen så skulle du behöva spendera en viss tid på att testa olika inställningar, och att läsa upp om några DDR5-detaljer. Sen så är det inte säkert att dina minnen klarar särskilt höga hastigheter, och om du ökar spänningen så kanske de blir för varma.

1. Du bör ha något minnestest redo, t.ex MemTest86 på en USB-sticka.
2. Prova att höja hastigheten ett snäpp. +200MHz eller liknande.
2a. Bootar systemet? Kör stresstestet en stund för att se om du får några fel.
2b. Svart skärm? Omställ CMOS/BIOS. Antagligen skulle du behöva öka minnesspänningen för att kunna boota i en snabbare hastighet. Stresstesta om du lyckas.

Upprepa 2 om du inte upptäcker några fel i stresstest(er). När du får fel så behöver du öka spänningen. Jag tror du vill hålla dig under ~1,40V.

Gissningsvis så kan du även behöva höja de primära latenserna för att kunna köra i en högre hastighet också. Alternativt om du höjer dem till något extremt högt för att fokusera enbart på frekvensen först, och optimera latenserna sist.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Hej på er.

Jag sitter just nu och funderar på att överklocka mina ram minnen då jag har förstått att AMD cpuer fungerar bättre i 6000Mhz. (Har 2x16GB Corsair Vengeance CL40 5200Mhz)
Hur går jag tillväga? Kan jag uppnå 6000Mhz utan att systemet kraschar?

Finns det en bra guide på youtube ni rekommenderar så är jag tacksam🙏🏼

Mina specs är:
Gigabyte b650 ud ac
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengance
Ryzen 5 7600X (ska byta till ryzen 7 9800x3d när priset går ner lite)

Edit; XMP1 har jag redan

vad är det du vill uppnå med ram som körs i 6000mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

vad är det du vill uppnå med ram som körs i 6000mhz?

Som jag skrev så fungerar tydligen amd's cpuer bättre i 6000mhz. Det är väl det jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Som jag skrev så fungerar tydligen amd's cpuer bättre i 6000mhz. Det är väl det jag vill.

Fungerar som i att din dator krashar flera ggr per dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Fungerar som i att din dator krashar flera ggr per dag?

Skulle det hända får jag väl återställa allt till default? Herregud..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Skulle det hända får jag väl återställa allt till default? Herregud..

Va? nej jag menar, du säger att hela anledningen är att "amd fungerar bättre i 6000mhz" så min fråga är vad är det som inte fungerar idag med 5200mhz? krashar du flera gånger per dag eller vad är anledningen att köra i 6000mhz? vill du ha mer FPS i spel? jobbar du med video-redigering? eller andra program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Va? nej jag menar, du säger att hela anledningen är att "amd fungerar bättre i 6000mhz" så min fråga är vad är det som inte fungerar idag med 5200mhz? krashar du flera gånger per dag eller vad är anledningen att köra i 6000mhz? vill du ha mer FPS i spel? jobbar du med video-redigering? eller andra program?

Jaha!
Nej, inga krasher eller så utan jag vill bara ha mer fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Jaha!
Nej, inga krasher eller så utan jag vill bara ha mer fps

Ok, då vet vi hur vi kan hjälpa dig.

kommer inte vara någon skillnad mellan 5200mhz och 6000mhz

https://www.youtube.com/watch?v=W_lbsSFYVvc

https://www.youtube.com/watch?v=b-WFetQjifc

värt att notera från LTT's video att DDR4 (dvs gammalt ram) är snabbare i dem flesta spel än dem snabbaste DDR5 ramen du kan köpa idag.
Men även om du lyckas superklocka ditt ram (och få ner latensen REJÄLT) så kommer du se ungeffär 5 extra frames eller 1-2% skillnad i best case scenarios. under 1% skillnad i 99% av titlarna

Permalänk
Medlem

Ser ut som att ett bättre grafik-kort, kan hjälpa.
Hetta upp minnena, gör ingen större nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Ser ut som att ett bättre grafik-kort, kan hjälpa.
Hetta upp minnena, gör ingen större nytta.

Näe mitt 7800xt duger fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

värt att notera från LTT's video att DDR4 (dvs gammalt ram) är snabbare i dem flesta spel än dem snabbaste DDR5 ramen du kan köpa idag.
Men även om du lyckas superklocka ditt ram (och få ner latensen REJÄLT) så kommer du se ungeffär 5 extra frames eller 1-2% skillnad i best case scenarios. under 1% skillnad i 99% av titlarna

Okej, det låter alltså som att det inte är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Oftast så köper man minnen som är gjorda för 6000MHz då man vet att de ska klara den hastigheten. Eftersom du kör relativt långsamma minnen så skulle du behöva spendera en viss tid på att testa olika inställningar, och att läsa upp om några DDR5-detaljer. Sen så är det inte säkert att dina minnen klarar särskilt höga hastigheter, och om du ökar spänningen så kanske de blir för varma.

1. Du bör ha något minnestest redo, t.ex MemTest86 på en USB-sticka.
2. Prova att höja hastigheten ett snäpp. +200MHz eller liknande.
2a. Bootar systemet? Kör stresstestet en stund för att se om du får några fel.
2b. Svart skärm? Omställ CMOS/BIOS. Antagligen skulle du behöva öka minnesspänningen för att kunna boota i en snabbare hastighet. Stresstesta om du lyckas.

Upprepa 2 om du inte upptäcker några fel i stresstest(er). När du får fel så behöver du öka spänningen. Jag tror du vill hålla dig under ~1,40V.

Gissningsvis så kan du även behöva höja de primära latenserna för att kunna köra i en högre hastighet också. Alternativt om du höjer dem till något extremt högt för att fokusera enbart på frekvensen först, och optimera latenserna sist.

Tack för bra genomgång och tips, men jag ska nog avstå från detta då det verkar vara lite för krångligt och jag är amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Okej, det låter alltså som att det inte är värt det.

Nope, du tjänar mer på att överklocka CPU/GPU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

Lite intressant att det du skriver faktiskt går emot det som den relevanta källan säger -- dvs LTT som faktiskt testar AMD. Intel är rätt irrelevant eftersom de skiljer sig så kraftigt här.
Rätt nämnvärd skillnad på 5200 CL42 och 5600 CL28 där, eller?
4%, 10%, 19%, 10% i de 4 första spelen.

Skillnaden blir dock mindre relevant när du skaffar 9800X3D, och skillnaden är också mindre i högre upplösning än 1080p.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Lite intressant att det du skriver faktiskt går emot det som den relevanta källan säger -- dvs LTT som faktiskt testar AMD. Intel är rätt irrelevant eftersom de skiljer sig så kraftigt här.
Rätt nämnvärd skillnad på 5200 CL42 och 5600 CL28 där, eller?
4%, 10%, 19%, 10% i de 4 första spelen.

Skillnaden blir dock mindre relevant när du skaffar 9800X3D, och skillnaden är också mindre i högre upplösning än 1080p.

exakt, eftersom latency är det som faktiskt gör nånting, som jag skrev, DDR4 är snabbare än DDR5 i nästan alla titlar inte bara dem han testar, så jag går inte emot nånting.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

exakt, eftersom latency är det som faktiskt gör nånting, som jag skrev, DDR4 är snabbare än DDR5 i nästan alla titlar inte bara dem han testar, så jag går inte emot nånting.

Jag tänkte på:

Citat:

Det verkar ju snarare vara några procent worst-case och runt 20% best-case, med 10% i de flesta titlarna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tänkte på:
Det verkar ju snarare vara några procent worst-case och runt 20% best-case, med 10% i de flesta titlarna.

menade specifikt med hans ram, kan kommer inte komma i närheten av 28 CL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

menade specifikt med hans ram, kan kommer inte komma i närheten av 28 CL

Aha. Fast är det helt säkert? Vad jag hittar av att söka runt så finns snarlika kit med både Samsung och Hynix M-die, där de sistnämnda verkar kunna klara av bra inställningar (typ 6000-6400 MT/s CL30), så jag vet inte om det finns nog med info för att säga säkert vad de kan tänkas klara.
Samsung-kitten verkar potentiellt ha svårare att gå under typ CL36 eller däromkring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu beställt 2x16gb kingston fury black cl30 6000mhz. Nu är jag nervös för att behöva ta bort cpukylaren för att kunna komma åt ramen istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Har nu beställt 2x16gb kingston fury black cl30 6000mhz. Nu är jag nervös för att behöva ta bort cpukylaren för att kunna komma åt ramen istället..

Hur gick uppgraderingen Brambas? Blev det någon förbättring på FPS-siffrorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Hur gick uppgraderingen Brambas? Blev det någon förbättring på FPS-siffrorna?

Jodå, jag snittar kanske 5-6 mer i fps nu