Nintendo Switch 2 släpps den 5 juni för 469 euro

Permalänk
Medlem

Blir säkert ett köp. Enda roliga familjekonsollen.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Som förväntat, en kraftfullare Switch med lite lull lull som jag personligen inte bryr mig om. Får se om jag plockar upp en när det kommer OLED version, men kul att de har stöd för 120 fps och 4k. Det viktiga är ju spelen men där är det ganska säkert att Nintendo levererar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Ingen info om hårdvaran? Känns mer som en switch XL än switch 2.

Har är en sammanfattning av hårdvaran. Att den klarar spel som Elden Ring och CP2077 är tillräckligt för mig för att det inte ska vara ett Switch XL

Dock kommer jag inte köpa på release. Förmodligen landar priset i Sverige på runt 5500. Sen spel på det för nästan 1000 kr styck... Nja

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas den floppar så de släpper en billigare variant som är stationär.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

"ny hårdvara", presterar som PS4 och Xbox One

Prestanda som en vanlig laptop idag bättre de gör en app och låter en spela på pc/mobil kontrollerna är ju redan bluetooth istället för att tvinga på folk 6000 kr e-waste...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Hm. Finns väl en risk att man måste köpa detta nån gång för att kunna spela nästa "riktiga nya" Zelda-spel, men det blir då ett ganska dyrt köp för ett eller ett fåtal spel. Hade lätt köpt 10 gånger fler spel om de kostat 150kr istället för 700, men sådan är jag. Samma med datorprogram och appar till mobilen. Hade absolut lagt flera gånger mer pengar på mjukvara/spel om priserna varit lägre.

Turligt nog har Wii, Wii U, 3DS och Switch varit riktigt bra köp sett till totalkostnaderna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Vart fick du 569 euro ifrån? Söker som en galning.

Från https://store.nintendo.de/de

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Tjejen är frälst i sin gamla switch. Tror ni den hinner ut innan 24 april? (Hennes födelsedag)

Tips om den ej kommer ut tills dess. Skriv ut en bild på en Switch 2 och lägg den i ett kuvert/paket som ser ut som ett födelsedagspresent, På kortet skriver du att du förbeställt/kommer köpa ett Switch 2 till henne när den kommer ut. Tror hon hade uppskattat det lika väl som en riktig. Speciellt bra om du inte kan hitta något annat lämpligt att köpa till henne i stället.

Edit: Såg nu att du hade redan fått det tipset! Bra!

Permalänk
Medlem

Vill gärna se lite nya bra spel till Switch 2 först innan den blir intressant. Ett nytt 3D-mario skulle vara trevligt. Annars ser den bra ut hårdvarumässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Står ju 469€? ca 5500 kanske något lägre?

Permalänk
Medlem

Om spelen är så dyra blir man väl lite fundersam. Nästan som de gör så för att rättfärdiga digitala köp 🤔

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av pt96hni:

Tackar! Jösses vad det tog tid att ta sig in på den sidan. Lätt overload!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Står ju 469€?

Det var inte jag som skrev 569...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det var inte jag som skrev 569...

Ah såg det men var inte mening som kritik bara förvirring

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Har ni sett prisen på spel eller? 90€ för mariokart. Helt sjuka priser! <Uppladdad bildlänk>

Har två kids som skulle få varsin switch 2 enligt planerna. Detta sätter faktiskt stopp för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag ville mest bara ha en mer kraftfull Switch, så för min del blir det ett givet köp. Lite tråkigt att Nintendo hänger på Sony och tar betalt för Switch 2-uppgraderingar av spel bara, förhoppningsvis är andra utvecklare lite mer generösa.

Och Elden Ring + ett Nintendo-exklusivt FromSoft-spel var inte på min bingobricka, då kanske man kan hoppas på att DS2/3 också dyker upp senare.

Nintendo är kungar på ta betalt för gammal skåpmat, långt "bättre" än alla andra. Det är inte ovanligt att behöva köpa om spel 2-3 gånger med Nintendo. Det intressanta ska bli vad priset blir, om det blir full release som de gjort tidigare eller om de faktiskt bara tar betalt för en grafiskt uppdatering, jag är övertygad om det första men hoppas på det sista.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Elden Ring ser inte speciellt stabilt ut, kolla bara bilduppdateringen.

Sedan €90 för spelen, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Har två kids som skulle få varsin switch 2 enligt planerna. Detta sätter faktiskt stopp för det.

Du har ju Gameshare.
https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/features/...

Permalänk
Medlem

Trevligt ändå. 469 euro borde ge oss ett pris på runt 5000kr i Sverige hade nog trott det skulle bli dyrare denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Trevligt ändå. 469 euro borde ge oss ett pris på runt 5000kr i Sverige hade nog trott det skulle bli dyrare denna gång.

Jag tror 5000kr tyvärr blir lite av ett önsketänkande. Mer troligt är 6000kr med skatt och kronans värde.
Sen på det spel som kostar runt 1000kr/st

Visa signatur

Stora fötter stor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Tjejen är frälst i sin gamla switch. Tror ni den hinner ut innan 24 april? (Hennes födelsedag)

5 Juni är efter 24 April...

Permalänk
Medlem

Hoppas spelen är kompatibla med yuzu/ryujinx 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Jag tror 5000kr tyvärr blir lite av ett önsketänkande. Mer troligt är 6000kr med skatt och kronans värde.

Det är moms inräknat i 449EUR, frågan är bara hur mycket? 20%? Isf om den skulle den landa på 6000kr här så är det ju bara att köpa från ett annat EU-land.

Tycker det känns på gränsen alltså, så länge det inte är över 6000kr så känns det väl ändå ok, även om max 5000kr är rimligare med tanke på hårdvarans ålder... Men spelen, för en som tänkte gå tillbaka till en konsoll för första gången på ett bra tag, så är det ju sinnesjukt dyrt i jämförelse mot mina köpvanor på stream... Alltså det kommer ju inte vara långt ifrån tusenlappen för fysiska spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Skrivet av sleepzou:

Är det fortfarande Bergsala som är svensk distributör? Då kan man nog lägga på ett par hundralappar till.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Det hadde jo vært fint å kunne spille Zelda i noe annet enn 13-20fps...

Vil Switch2 ha bedre hardware/gpu?

Det gör man ju väldigt enkelt på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nintendo är kungar på ta betalt för gammal skåpmat, långt "bättre" än alla andra. Det är inte ovanligt att behöva köpa om spel 2-3 gånger med Nintendo. Det intressanta ska bli vad priset blir, om det blir full release som de gjort tidigare eller om de faktiskt bara tar betalt för en grafiskt uppdatering, jag är övertygad om det första men hoppas på det sista.

Man köper till ett "upgrade pack" om man redan äger spelet, de visade det under Direct-presentationen. De har inte sagt vad det kommer kosta, eventuellt kommer det variera eftersom vissa spel verkar få större uppgraderingar än andra. Zelda-spelen får ju t.ex. mest bara bättre grafik medan Mario Party får en massa nya funktioner.

Permalänk
Medlem

Har de berättat vad för ljud-format och ljud-kanaler den kommer stödja? Dolby Atmos? 5.1? 7.1?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Har de berättat vad för ljud-format och ljud-kanaler den kommer stödja? Dolby Atmos? 5.1? 7.1?

Supports linear PCM output 5.1ch

https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/tech-spec...

Permalänk
Medlem

800€ på PS5 Pro vart 10500Kr här, så man får nog räkna med 6000Kr i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det gör man ju väldigt enkelt på PC.

Ja, men det får man ikke prate om her.

Dessuten synes jeg Nintendo bør ha en minste-standard i det minste, med tanke på framerate. Det er ikke akkurat de værste spillene nintendo lager grafikkmessig så det burde jo gå med relativt mid hardware.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.