Permalänk

IPTV Bahnhof + Allente VLAN?

Någon som har koll på vilket vlan Bahnhof använder för Allente ?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dominion68:

Någon som har koll på vilket vlan Bahnhof använder för Allente ?

Tack på förhand

Vad menar du? Vlan är något du sätter upp själv i routern.
På vissa routers kan du behöva öppna portar för viss iptv

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Vi hat fått Bahnhof i vår brf, samt allente för tv.

Fick Bahnhof router där de vill att jag kopplar tv-boxen till port 4. Men jag vill använda min Ubiquiti udm-pro istället.

Så jag fick för mig att de sände iptv via vlan. Jag kanske tänker fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dominion68:

Vi hat fått Bahnhof i vår brf, samt allente för tv.

Fick Bahnhof router där de vill att jag kopplar tv-boxen till port 4. Men jag vill använda min Ubiquiti udm-pro istället.

Så jag fick för mig att de sände iptv via vlan. Jag kanske tänker fel.

De sänder absolut ip tv via en speciell port. Så du måste öppna den, sen måste din router stödja STb/igmp. Detta gör inte alla routers

Kanske detta hjälper?
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/sia6je/stb_and_no_...

Annars kan du köra bryggat på bahnhof routern?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad menar du? Vlan är något du sätter upp själv i routern.
På vissa routers kan du behöva öppna portar för viss iptv

Vad snackar du om? Vet du ens vad vlan är för något? Det verkar inte så med tanke på ditt svar.
De skickar inte Iptv på en "port".

De skickar Internet otaggat till tjänstedelaren och Iptv taggat på ett Vlan. OP vill veta vilket Vlan det är.
Ditt svar betyder ingenting

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Vad snackar du om? Vet du ens vad vlan är för något? Det verkar inte så med tanke på ditt svar.
De skickar inte Iptv på en "port".

De skickar Internet otaggat till tjänstedelaren och Iptv taggat på ett Vlan. OP vill veta vilket Vlan det är.
Ditt svar betyder ingenting

Yes och du väljer i routern stb port! Det är allt, såhär är det i asus merlin. Man behöver inte välja "vlan"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad Bahnhof kör för VLAN för IPTV men när jag bytte ut Telias hårdvara emot min pfSense-setup jag körde då så behövde jag ta reda på VLAN. Det var många år sedan och nu kan man hitta den informationen på internet (t.ex. här) för just Telia.

Nu har Telia slutat med specifik VLAN för IPTV, i alla fall här där jag bor.

Men om du inte hittar vilka VLAN just Bahnhof använder sig av där du bor så kan du ta reda på det själv, koppla in din dator direkt i väggen (ingen hårdvara framför) om det är fiber du har så kan du ju behöva använda en media konverterare (fiber till RJ45) om du inte har en SFP/SFP+ i din dator.

Därefter kan du anvädna mjukvaror så som yersinia eller Wireshark för att ta reda på vilka VLAN som används, det finns lite guider för detta runt om på internet, och guider som är någorlunda inne på det du är ute efter.

Du får delar av den info du är ute efter här, skippa bara biten då han pratar om VLAN hopping för det ska du inte göra
https://the-packet-thrower.com/2017/03/12/breaking-in-fun-wit...

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika sätt att lösa Allente TV.
Det bästa är att skaffa en Apple TV eller Google box och köra deras app. Då slipper man krångla med deras box och IPTV multicast.

Eftersom du bor i en brf så antar jag att du bara har en rj45 kontakt för internet.
Om du har möjlighet att dra en egen sladd till uttaget från Allente boxen så är det lättaste att sätta en switch i internet uttaget och koppla Allente boxen och router till denna.
Annars kan du m.h..a av två vlan switchar göra en virtuell sladd till Allente boxen.

Allente boxen kan köra både IPTV och streaming appar. För att göra detta med en annan router än Allentes så måste den kopplas direkt till internet med sladd (IPTV) och till router med Wifi (streaming).

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W