Stor förbättring av Start-menyn på gång i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Stor förbättring av Start-menyn på gång i Windows 11

Snart kan den som vill helt slippa rekommendationer i Start.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vill man bli av med rekommendationer helt och hållet redan igår samt debloata OS:et finns chrisutil

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vill man bli av med rekommendationer helt och hållet redan igår samt debloata OS:et finns chrisutil

Kommer man iväg från att behöva gå in i en undermeny (dvs det som var högerklickmenyn i w10) för att döpa om mappar?
Inte en jättegrej, men absolut störmoment. Och på arbetet så har jag inte helt tid med det heller..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Kommer man iväg från att behöva gå in i en undermeny (dvs det som var högerklickmenyn i w10) för att döpa om mappar?
Inte en jättegrej, men absolut störmoment. Och på arbetet så har jag inte helt tid med det heller..

Jag kör den här lösningen för gamla högerklicksmenyn
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Rekommenderar Windows 11 IoT Enterprise LTSC. Då slipper du all bloat utom edge, kan installera offline och du behöver ingen TPM.

(Endast för information, rekommenderar inte att någon använder sig av denna länk i annat syfte)
https://massgrave.dev/windows_ltsc_links

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag kör den här lösningen för gamla högerklicksmenyn
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore...

ChrisTitus WinUtil har denna funktion också, under Tweaks fliken "Set Classic Right-Click Menu".

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Jag tror aldrig jag använt start-menyn så som det är tänkt, jag trycker på windows-tangenten och skriver det jag vill ha, det är allt.

Har jag missat något, är det ett power-tool jag bara inte hajat? Vad använder ni den till? För mig kunde dom lika gärna ta bort den.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att det tagit så lång tid, W11 kom för snart 4 år sedan, för Microsoft att försöka åtgärda startmenyn. Den är helt oanvändbar som den är nu, till den grad att jag ändrat mitt användningsmönster så att jag aldrig använder den.

Högerklickmenyn gick tack och lov väldigt enkelt att ändra tillbaka med ett enkelt registerhack.

Permalänk
Medlem

Precis som @Lussarn använder jag inte heller Start-menyn längre. Jag har de 10 vanligaste programmen pinnade på TaskBar (täcker 99% av mina use case) och ska jag öppna något annat blir det Win-tangenten och skriva vad jag vill öppna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Det är sjukt störigt, men just att döpa om kan man göra med F2. Det är något annat som de flyttat till en undermeny nu som jag står mig på som fan, men kommer inte ihåg vad.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Precis som @Lussarn använder jag inte heller Start-menyn längre. Jag har de 10 vanligaste programmen pinnade på TaskBar (täcker 99% av mina use case) och ska jag öppna något annat blir det Win-tangenten och skriva vad jag vill öppna.

Tack vare Windows 8 och den startmenyn så använder jag alltid Win + sök för att starta program nu.

Vilket har gjort mig snabbare :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tack vare Windows 8 och den startmenyn så använder jag alltid Win + sök för att starta program nu.

Nu när du säger det så var det nog Win8 som triggade min beteendeförändring också

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag avskyr att skriva om det går att lösa samma sak med musen. Att behöva använda tangentbordet är ungefär som att behöva skicka fysiska brev eller faxa i stället för att ringa eller mejla. Ett tvång i vissa sällsynta situationer, men inte förstahandsvalet.
Därför jag också avskyr att så många program förlitar sig på obskyra tangentkombinationer för olika saker i stället för att ge användaren en knapp eller ett menyalternativ.

Så Start-menyn är absolut viktig för mig. 99 % av alla gånger jag startar program är det från Taskbar, men jag kan inte ha hundratals program där, utan bara några tiotal, så för de mer sällananvända är det in i Start-menyn som gäller. Funktionen för det i Windows 10 är utmärkt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Så om en 4-5 år kanske de har alla funktioner från Windows 10 på plats?

Permalänk
Skrivet av holo:

Så om en 4-5 år kanske de har alla funktioner från Windows 10 på plats?

windows 10

Windows 95 - Windows 7 antar jag att du menar när starmenyn inte bara var en glorifierad reklampelare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur mycket man än polerar den användarfientliga skiten Win11 så kommer den fortfarande vara skit.
Designern har fel kernelkod.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Använder inte start-menyn till annat än logga ut/stänga av. Kan göra det på annat sätt men det blir så omständigt. Så tack för att du finns, logga ut/stänga av-menyn.

Permalänk
Medlem

Det måste du inte som det är "idag", du ser kanske inte "gamla rename" men du har en ikon istället för det, i senaste uppdateringarna står det dock Rename även vid ikonen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

windows 10

Windows 95 - Windows 7 antar jag att du menar när starmenyn inte bara var en glorifierad reklampelare.

Fixar de in AeroGlass igen så är jag på när taskbaren funkar som den ska!

Permalänk
Medlem

Har kört startallback sedan jag installera W11

Permalänk
Medlem

Jag vill ha tillbaks min (icke-third-party) analoga klocka från Windows 7...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Använder inte start-menyn till annat än logga ut/stänga av. Kan göra det på annat sätt men det blir så omständigt. Så tack för att du finns, logga ut/stänga av-menyn.

Tyvärr är det 3-4 klick idag även i Win10 istället för 2 klick.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Har du inte detta alternativ?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Flunster:

Rekommenderar Windows 11 IoT Enterprise LTSC. Då slipper du all bloat utom edge, kan installera offline och du behöver ingen TPM.

(Endast för information, rekommenderar inte att någon använder sig av denna länk i annat syfte)
https://massgrave.dev/windows_ltsc_links

Bra FYI för andra.

Lägger till:
IoT är inte riktigt gjort för vardagligt användande och licenser "kan vara lite svårare" att hitta genuint för Enterprise LTSC.
Inget jag normalt rekommenderar iom det och avsaknad av funktiuoner även om det funkar.
Du kommer fortfarande "behöva" köra chrisutil för vidare optimering.

Jag personligen använder bla vmware, Deployment Toolkit och annat för att automatisera byggandet av golden images och deployments av dessa. I dessa finns bla autounattend.xml för installera fullt automatiskt och gå förbi W11-krav.
PS: MDT låter mig deploya Windows 11 utan några som helst krav

Skrivet av underd0g76:

Känns onödigt att stänga av den;)

va?

Permalänk
Medlem

Föredrar PowerToys Run (eller eventuellt dess nya Windows Command Palette när den mognat), så för min del gör det väl ingen jätteskillnad hur startmenyn ser ut med tanke på att jag knappt använder den, men det är fortfarande välkommet att MS till synes lyckas få ut huvet ur röven någon gång ibland.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Snart kan den som vill helt slippa rekommendationer i Start

Var kommer reklamen ligga istället då?

• Direkt i programmen/apparna?

• Aktivitetsfältet?

• Låsskärmen?

• Datorn kan ju starta upp själv och installera uppdateringar, så varför inte visa reklamen då kanske?

All of the above?

Permalänk
Medlem

Hade varit gott om de även kunde lösa att inmatningen inte fryser/registrerar iböand när man trycker upp start o h börjar skriva. Det är mest irriterande av allt

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande windows 95 looken på startmenyn med hjälp av openshell. Enkelt och minimalistiskt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Man kan trycka på den jättestora Byt namn knappen längst upp i context menyn i win11. Eller ännu enklare, trycka på F2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vänta till du upptäcker sökfunktionen i Power Toys…

Visa signatur

Krusidullen är stulen