Ny plattform för nationella prov kraschade

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hmm det behövs nog 700 miljoner till

Sluta, men dom idéerna så anställs du väl snart som högsta chef.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Är bättre när det inte är lärarna själva som rättar. Då blir det neutral rättning och lika skola för skola.

Är det så det funkat? nu var det ju rätt längesedan jag gjorde nationella men jag vill minnas det skickdes iväg nånstans.
vi rättade bara för skojs skull för att se var vi troligen låg och det vår rättning var inte den som gällde. inte vi som bestämde resultatet och hur sverige/vår stad låg till eller hur nu indelningarna var.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Jag vet inte ett skit om denna plattform, men min generella åsikt är att folk ofta kommer med populiska argument utan att för den skull precis som mig veta ett skit om lösningen

Offentlig upphandling har sedan problem. De läggs ut, många företag räknar på dessa kanske lägger ner arbetstid som de hade kunnat fakturerat över hundra tusen kronor för. Ett företag vinner sedan upphandlingen p.g.a att de hade lägst pris plus diverse beräkningar av bonuspoäng. Företag kan överklaga, som kostar tid för dem att göra.

Om vi ser på andra auktioner som hus och lägenheter. Hur tusan hade det fungerat om varje person som är intresserad av en bostad endast får lägga ett enda bud? Så ena personen bjuder 4 miljoner, andra bjuder 4,1 miljoner. Då får den sista huset. Detta trots att den första personen skulle kunna bjuda 4,5 miljoner.
Där det motsatta kan ske, första bjuder 3 miljoner, andra bjuder motvilligt 4,5 miljoner. Då får den köpa huset för 4,5 miljoner och vara sur på att den gav 1,5 miljoner mer än vad den hade behövt och den känner inte att den gjorde en bra affär.

Permalänk
Medlem

Ingen kommer få sparken, ingen kommer straffas och vi skattebetalare kommer få ta smällen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Stora projekt blir ju ofta så här, se västlänken, northvolt m fl. Jag tror grundproblemet är att man allokerar för mycket pengar direkt. Man lockar därmed in aktörer vars prio 1 inte är projektet utan pengarna.

Sedan är ju systemutveckling svårt i sig, det är fortfarande lite av en lekstuga och ingen riktig ingenjörsverksamhet. Det finns knappt några objektiva sätt att ens mäta kompetens eller kvalite. Gårdagens "Best practice" är dagens legacyjunk som måste skrivas om.

De mest lyckade mjukvarorna i världshistorien skrevs av 1-3 pers. Så fick vi Linux, Minecraft, WWW, Mosaic, Google, Facebook etc.

När kärnan är satt kan man släppa på hundratals andra medarbetare för att hantera tillväxten, men grunden måste sättas av ett fåtal personer som har en bra tanke om hur det skall lösas.

Det går förstås inte att sälja in ett sådant arbetssätt till vare sig offentliga sektorn eller stora bolag, det är Gartner upper-right och miljoner som gäller. Spelar ingen roll hur många gånger det misslyckas, ingen av de inblandade förlorar ju någonsin egna pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warder:

Jag brukade jobba inom IT-branschen med inriktning mot offentlig verksamhet, och jag instämmer till punkt och pricka med att upphandlingarna allt som oftast var helt sanslösa. Vi kunde få skallkrav på sådant som "produkten ska fungera på alla nuvarande och framtida webbläsare" eller detaljerade krav på hur funktioner tekniskt skulle fungera i backend snarare än vad funktionernas syfte för slutanvändare egentligen var. En hel del upphandlingar var anpassade med smådetaljer i skallkraven för att ett speciellt företag skulle kunna svara ja och inga andra, men de allra flesta av dem hade skallkrav som var så märkliga att ingen aktör på marknaden kunde svara ja på dem.

Slutresultatet blev att alla aktörer - vi var väl tre-fyra stycken - svarade ja på exakt allt och förhandlade bort saker sedan. Det gjorde ont i mig hur skattepengar bara slösades bort och det finns en anledning att jag aldrig vill återvända till den branschen.

Mycket av det beror på lagen om offentlig upphandling. Problemet som de som ska köpa något hamnar i är detta.
Har man inte specificerat ALLT som ett system ska kunna göra så kan man sluta med ett system som inte fyller de funktionerna man måste ha.
Gå sedan till nästa nivå där man också ska ha ett system som ska vara så bra och användarvänligt som möjligt, och försök lista det som ska krav så blir det väldigt svårt.

Som exempel tänk att du ska köpa in stolar. Om du bara skriver 300 stolar och tar billigaste offert så slutar det med att du fick 300 plaststolar istället för de 300 kontorsstolar du ville ha. Detta är ju ett lätt exempel på att man lägger till lite krav på olika mått och anpassningsmöjligheter så har man plötsligt en beställning på 300 kontorsstolar med rätt egenskaper.

Men att göra samma sak med system där du vet att det finns ett behov av något men du kan inte alla detaljer som måste beställas för att få ett vettigt system. Det kräver nästan att du vet exakt hur alla system fungerar för att kunna göra en bra beställning som inte lämnar ut dig till att bli tvungen enligt lag att köpa ett system som är odugligt för ditt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vad är det för fel på papper och penna

Problemet är att varje år läcker de nationella proven ut. Det slipper man om det är digitalt kombinerat med att det är klart lättare att slippa skicka ut papper och USB-minnen till varje skola.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Varenda program jag använt har sett ut som något från Windows 98-tiden och varit absolut skräp.

De är säkert utvecklade för Windows 98 också.

Nu borde iof ett simpelt utformat gränssnitt inte vara en del av problemet utan snarare en fördel både för användbarhet och utveckling.

Skrivet av Sarato:

Problemet är att varje år läcker de nationella proven ut. Det slipper man om det är digitalt kombinerat med att det är klart lättare att slippa skicka ut papper och USB-minnen till varje skola.

Ja men det fuskas dessutom stort även i mellanled på vissa skolor.

Glädjebetygen måste såklart reflekteras i det som kan verifieras.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Myndighet och IT passar inte i samma mening. Finns bara ett land som verkar sköta det bra.

Vilket land då?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Gissningsvis menar hen Estland. https://e-estonia.com
Vansinnigt långt före övriga Europa.

Permalänk
Medlem

Det är inte mycket bättre i den privata industrin men det hör man inte så mycket om eftersom de flesta inte skryter med misslyckade projekt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Bara väntar på att AI införs för att bedöma elever, AI kommer kunna göra extremt bra analyser av vad någon kan. Ett område som AI passar bra för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ingen kommer få sparken, ingen kommer straffas och vi skattebetalare kommer få ta smällen.

Ja för att hitta en syndabock löser ju problemet.

Det är ju rätt uppenbart att vi har ett systemfel då sådana här saker händer gång på gång.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Samtidigt har Skolverket inlett arbetet med nästa upphandling – nuvarande kontrakt löper till 2028 och plattformens drift och vidare utveckling kan därefter hamna hos en annan leverantör.

Det måste väl hamna på en annan leverantör eftersom man inte får bedöma en leverantör på tidigare meriter i en offentlig upphandling?

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

De är säkert utvecklade för Windows 98 också.

Nu borde iof ett simpelt utformat gränssnitt inte vara en del av problemet utan snarare en fördel både för användbarhet och utveckling.

Jag vet inte hur jag kunde missförstås men det är alltså varken simpelt utformat eller användbart utan det är motsatsen.

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Detta händer konstant när myndigheter ska upphandla itsystem. De behöver verkligen anställa folk som kan både IT och upphandling

Det räcker inte med att bara kunna IT och upphandling. Dessa personer måste även ha god kännedom om sin egen verksamhet och det problemområde som systemet är tänkt att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vilket då?

Skrivet av jeffan97:

Vilket land då?

Estland ska ha jobbat stenhårt på att göra digitaliseringen så bra som möjligt.
När vi trappade ned så fortsatte de att pusha vidare.

De har satt upp en sida där man kan läsa lite om det.
e-estonia

Finns även en ganska informativ video som snackar om vad de gjort.

Dock vet jag ju inte om de har gjort några fuckups längs vägen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

https://www.vilarare.se/nyheter/digitala-nationella-prov/kons...

- Vi Lärare har undersökt vilka konsultföretag som under perioden 2017–2024 arbetade med Skolverkets plattform för digitala nationella prov och vad som hör till den, till exempel provisionering och inloggning.

- Enligt verket handlar det om cirka 35 konsultföretag förutom leverantören av själva provplattformen – Sonet Systems (som idag ägs av det brittiska företaget RM plc).

Sonet Systems har fakturerat Skolverket 59 505 095 kronor (2019–2024).

Av konsultföretagen har Magello Group AB debiterat mest, 48 983 437 kronor. På sin hemsida beskriver företaget sig som att man ”förser marknaden med den kompetens som behövs för att skapa värde i den digitala omvärlden – på plats hos kund, i åtagandeform från något av våra kontor eller kompletterar via våra partners. Vårt mål är att hjälpa människor och verksamheter att förverkliga sina ambitioner. Och att utvecklas själva under tiden.”
<Uppladdad bildlänk>

Ca 100M där, småpengar.. vart är de 600.000.000 andra pengarna? Utomlands????

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Ja för att hitta en syndabock löser ju problemet.

Det är ju rätt uppenbart att vi har ett systemfel då sådana här saker händer gång på gång.

Någon har ju godkänt eller köpt in detta? Att rensa bort inkompetens brukar lösa problem eller straffa de som gör fel. Enkel logik som funkat i alla tider.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns svenskt på något vis. Ju dyrare något är ju sämre blir det. Överkomplicerat allt. Ser framför mig många möten, stel stämning vid kaffeautomater. Sen brakar bara allt ihop första dagen. Ingens fel... det bara blev så. Fler "möten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Mycket av det beror på lagen om offentlig upphandling. Problemet som de som ska köpa något hamnar i är detta.
Har man inte specificerat ALLT som ett system ska kunna göra så kan man sluta med ett system som inte fyller de funktionerna man måste ha.
Gå sedan till nästa nivå där man också ska ha ett system som ska vara så bra och användarvänligt som möjligt, och försök lista det som ska krav så blir det väldigt svårt.

Som exempel tänk att du ska köpa in stolar. Om du bara skriver 300 stolar och tar billigaste offert så slutar det med att du fick 300 plaststolar istället för de 300 kontorsstolar du ville ha. Detta är ju ett lätt exempel på att man lägger till lite krav på olika mått och anpassningsmöjligheter så har man plötsligt en beställning på 300 kontorsstolar med rätt egenskaper.

Men att göra samma sak med system där du vet att det finns ett behov av något men du kan inte alla detaljer som måste beställas för att få ett vettigt system. Det kräver nästan att du vet exakt hur alla system fungerar för att kunna göra en bra beställning som inte lämnar ut dig till att bli tvungen enligt lag att köpa ett system som är odugligt för ditt ändamål.

Precis!

Samt att verksamheten sällan får resurser att anställa egen kompetens i området. Och de som borde ha kompetens kan inte kopplas in pga stuprörsmentalitet från ledningen där man istället jagar besparingar på nivån att dra in kaffet.
Det är dock inte unikt för det offentliga, jobbade på ett bolag där vi gick miste om många hundratusentals kronor i veckan för att en chef i andra delen av huset vägrade bemanna upp sin del av verksamheten som vi var beroende av.

Dessutom har man helt enkelt många som bär ärren från att ha utsatts för misslyckande upphandlingar. Det är lätt att det går överstyr med kraven då man vet resultatet av en tidigare upphandling där företaget fultolkat till sig ett kryphål vilket verksamheten levt med de senaste 15 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Känns svenskt på något vis. Ju dyrare något är ju sämre blir det. Överkomplicerat allt. Ser framför mig många möten, stel stämning vid kaffeautomater. Sen brakar bara allt ihop första dagen. Ingens fel... det bara blev så. Fler "möten".

Haha, så sant att det till och med är sant åt båda hållen.
Ibland är Sverige också experter på att göra simpla, billiga lösningar som är genialiska i sin enkelhet.

Skulle vara kul att försöka få ut någon statistik i frågan - ingen aning om hur det skulle gå till dock.
...vi får samla ihop en grupp och ta ett möte om det.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Någon har ju godkänt eller köpt in detta? Att rensa bort inkompetens brukar lösa problem eller straffa de som gör fel. Enkel logik som funkat i alla tider.

Har du något bra exempel där det fungerat?

En person sparkas och en ny, mindre erfaren person med samma utbildning och lönekrav tillsätts. Samma sorts regler, arbetssystem och stöd används. Vad du tror du händer? Kommer spruta ut lysande utförda upphandlingar ur öronen på den nyanställda så klart.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Har du något bra exempel där det fungerat?

En person sparkas och en ny, mindre erfaren person med samma utbildning och lönekrav tillsätts. Samma sorts regler, arbetssystem och stöd används. Vad du tror du händer? Kommer spruta ut lysande utförda upphandlingar ur öronen på den nyanställda så klart.

Varför anställa en ny amatör? Man letar såklart upp en erfaren person som kan påvisa andra projekt han gjort förr som fungerat?
På min förra jobb kickades eller "förflyttades" hela projekt gruppen där allt alltid havererade så köptes tjänsterna istället in av erfarna företag med goda meriter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Varför anställa en ny amatör? Man letar såklart upp en erfaren person som kan påvisa andra projekt han gjort förr som fungerat?
På min förra jobb kickades eller "förflyttades" hela projekt gruppen där allt alltid havererade så köptes tjänsterna istället in av erfarna företag med goda meriter.

Problemet är att detta är väldigt komplicerat och du är bakbunden av lagen om offentlig upphandling.

Stora verksamhetssystem hanterar massor av olika delar som måste ta hänsyn till en rad olika lagar och förordningar, samt ska kunna integreras med andra system som verksamheten redan har. För att kunna kravställa på ett sätt som gör att systemet blir bra för verksamheterna krävs det en STOR kunskap om hur verksamheter arbetar rent praktiskt med sina olika processer. Detta ska sedan kunna översättas av den personen till "IT språk". Det är MÅNGA olika aspekter som ska med när stora verksamhetssystem köps in. Det är ofta en ganska begränsad skara som besitter denna kunskap, och ibland är det rakt av ingen som har det. IT konsulter eller annat utifrån tillför väldigt lite skulle jag säga.

Men sen kommer som tidigare skrivet det stora problemet att du måste förhålla dig till reglerna för offentlig upphandling. Du kan inte kolla av marknaden själv, testa intressanta system, se att detta uppfyller allt vi vill och bara köpa in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag vet inte hur jag kunde missförstås men det är alltså varken simpelt utformat eller användbart utan det är motsatsen.

Ja det går såklart att misslyckas med båda. Men vad jag menade var att ett "modernt" UI ofta är en snabb väg till både tillkrånglad användning och läsbarhet.

Många blir fortfarande betydligt mer förvirrade av modern stilren design än just de gamla hypertydligt definierade ramar och boxar som minner om eran runt 98.

Att det även inom den ramen kan vara kass utformning med bristande användbarhet är såklart fullt möjligt ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vilken skräll att staten skulle lägga mängder av tid och pengar på ett fiasko, ingen såg det komma.

Permalänk
Medlem

Man borde sluta med upphandlingar och köra med bounties istället. Som i sagorna!

Prata inte med en enda leverantör, ta inte in en enda offert, utan publicera specen på det önskade systemet inklusive krav på dokumentation, användarvänlighet, skalbarhet mm och säg "den som levererar detta får halva kungariket 350 miljoner."

Ett par gymnasieelever hade blivit rika inom ett år och sverige hade fått ett fungerande provsystem för halva pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Men hur ska jag nu kunna hävda att det var bättre förr!?

det var det.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Problemet är att detta är väldigt komplicerat och du är bakbunden av lagen om offentlig upphandling.

Stora verksamhetssystem hanterar massor av olika delar som måste ta hänsyn till en rad olika lagar och förordningar, samt ska kunna integreras med andra system som verksamheten redan har. För att kunna kravställa på ett sätt som gör att systemet blir bra för verksamheterna krävs det en STOR kunskap om hur verksamheter arbetar rent praktiskt med sina olika processer. Detta ska sedan kunna översättas av den personen till "IT språk". Det är MÅNGA olika aspekter som ska med när stora verksamhetssystem köps in. Det är ofta en ganska begränsad skara som besitter denna kunskap, och ibland är det rakt av ingen som har det. IT konsulter eller annat utifrån tillför väldigt lite skulle jag säga.

Men sen kommer som tidigare skrivet det stora problemet att du måste förhålla dig till reglerna för offentlig upphandling. Du kan inte kolla av marknaden själv, testa intressanta system, se att detta uppfyller allt vi vill och bara köpa in det.

Känner flera som är upphandlare och enligt dem är lagen inte så bra på mycket men kan kringås av företaget som man tar in och dessutom vilken typ av entrepenad man tar in? Ska man själv planera och tex rita ett hus blir det dum gör som dum säger och det är nog det största bekymret istället för att låta företaget man tar in för allt. Tror det kallas total enrepenad.
Många lagar som behöver ändras som helt enkelt är för gamla och daterade.

Visa signatur