Ingen respons från Webhallen

Permalänk
Webhallen

Hej @Asus_84!

Verkligen inte kul att behöva uppleva så mycket strul som du har. Vår vision är att vi ska kunna leverera världsklass service, snabbt och enkelt.

Med det sagt kan vi berätta att vi har nyligen anställt en ny kundserviceansvarig för att kunna ge vår service mer kärlek, kärlek som ni kunder förtjänar. I just detta läget har det skett en bugg i samband med vår systembyte, jag kan gå in på detaljer men kortfattat har en produkt som finns i gamla systemet inte migrerats över till nya, vilket skapar en stopp.

Vårt mål är att transparensen ska öka gentemot våra kunder genom att vara mer aktiv i forum som SweClockers. Vi kommer så klart inte kunna svara på varje tråd eller varje fråga, men vi kommer göra vårt bästa med att bedöma vart vi kan göra bäst nytta.

I ditt fall som du säger har du gjort en avbeställning och jag hoppas att du har lyckats få tag på det du ville ha. Då det framgår inte om du har fått tillbaka dina pengar eller inte, skicka oss gärna ett meddelande privat här, just på grund av det kan innehålla känsliga uppgifter.

För att svara på några av er andra här i tråden medan vi ändå är här:

• Om det framgår att någon har ljugit om priser, varit otrevlig eller något som kan tolkas åt det hållet vill vi veta om det ASAP. Publikt eller inte - vi tolererar inte sådant beteende och kommer rätta till det på studsen.

• Vi kommer göra oss förtjänat av vara er go-to återförsäljare igen. Vi förstår att vi inte alltid gör en home run, men det kommer bli mycket bättre i linje med den servicen ni förtjänar som kunder.

• Kötiderna är relativt långa just nu, ni har inte fel. Det kommer komma en rad olika förändringar och förbättringar vi kommer även berätta om publikt inom kort, däribland prioritetsköer, proaktiva köer, och bemanningsförbättringar.

Nu kommer det mer standard avslutet från en kundservice:

Hör av er om ni har flera funderingar. Skapa en tråd om ni tycker det har blivit fel och inte får rätt hjälp, håll er till den standarden ni förtjänar.

Vi håller er uppdaterade på SweClockers om kommande förändringar!

Bästa,
Webhallen Service Team

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Kontaktade Webhallen via chat. Kan notera att de två gångerna jag använt chatten i detta ärende har det varit över 30 min kö.

Hur som helst ordern som denna tråd gäller är avbeställd och pengarna åter på mitt konto.
Även min andra order (där varan saknades) är avbeställd men där väntar jag fortfarande på pengarna.
Jag är säker på att dom kommer in dom närmaste dagarna.

För mig personligen betyder inte detta att jag aldrig mer kommer handla på Webhallen. Men bara det faktum att dom tvingade mig prova andra leverantörer har gjort att nästa gång jag ska handla teknik kommer valet inte vara lika självklart som innan.

Vad beträffar denna tråd anser jag den avslutad.

Permalänk
Medlem

Men hallå! Kan väl inte skylla på bugg i system när stackarn inte får svar på flera dagar. Att det dessutom skall behövas en tråd på ett forum blir ju bara töntigt och otroligt oproffessionellt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Påminner mig när jag köpte en Portabel AC från de i Maj förra året, den behövde skickas tillbaks för det var fysiska defekter på den och det tog totalt till Oktober innan jag fick nya ersättningsprodukten.

Delvis av anledningen till att det tog så långt var att de tog typ 3-7 dagar varje gång de svarade på ett support mail och sen svarade de aldrig ordentligt på alla frågorna i mailet utan valde en av de och ignorerade resten. Plus jag tog lite extra tid på mig innan produkten faktiskt skickades tillbaks så det var delvis mitt eget fel med.

Hjälpte inte att produkten utgick heller så var tvungen att ersättas med en annan modell, problemet var att det tog en månad innan jag lessnade på att vänta om support ärendet och bara då insåg det att de var tvungen att ersätta med ny modell så vet inte hur lång tid det hade tagit om jag inte hade skickat en fråga för o se statusen. Hela situationen lämnade inte direkt bra intryck kan man lugnt säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

De har gjort ca 160 MSEK i förlust bara senaste två åren (då är resultatet för 2024 inte inne ännu) så det är inte direkt en blomstrande butik som ni säger.
Känns som det är Webhallen som dyker upp här i tid och otid numera när kunder haft problem.

https://www.allabolag.se/foretag/webhallen-sverige-ab/solna/b...

Permalänk

Webhallen ser ut att gå mot konkurs. Besökt de 2-3 månader i sträck från pre-release av 50 serien till senast för 2 veckor sedan. Detta för att inhandla massa datorkomponenter och inte specifikt ett grafikkort.

Tomt.

Bor i Stockholm så jag har besökt Infracity/Bredden, Barkarby, Täby, Mall of Scandinavia etc - tomt. Inget i lager och ingen vet någonting.

Höll även på att bli lurad på en kampanj tills jag upptäckte att varan var slut och de försökte med ett påslag i pris för att ”ersätta varan som var slut”. Fick mitt kampanjpris och en lite dyrare vara.

Varit Webhallen kund sedan 2017. Slut med det.

Handlar mina grejer från inet från och med 2025 - billigare och ruggigt bra utbud!

Visa signatur

Jag har fler GPU än du och ser mig själv som GPU fattig ändå

Permalänk
Medlem

Webhallen har mycket att jobba på, det är rätt länge nu man läst mycket negativt härinne med långa tider på kundtjänst som inte återkopplar i god tid och alla andra problem och strul användare här har... klart trist utveckling senaste 5-10 åren för dom och nu har dom inte ens en enda fysisk butik i hela skåne....

Permalänk
Medlem

Jag beställde en vara 16/3 som ännu inte finns i lager.
Jag satt i chatten i flera timmar för några veckor sedan, sedan stängdes den.
Ringde dagen efter och de skulle ringa upp, det gjorde de 3 timmar senare, men fick inget svar på leveranstid.
Mailade 31/3, fortfarande inget svar.
Mailade igen 6/4 och avbeställde ordern. Inget svar, men det är klart, det har ju bara gått en dag.

Tyvärr så blir det ingen ny soundbar eftersom jag beställde från Webhallen, istället från andra som hade samma deal.
Nu är det fullpris igen... Och jag ligger ute med 10 000:-...
Tack och hejdå WH efter 20+ år.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingturken:

Bor i Stockholm så jag har besökt Infracity/Bredden, Barkarby, Täby, Mall of Scandinavia etc - tomt. Inget i lager och ingen vet någonting.

Tycker tyvärr att Webhallen numera aldrig har det jag är ute efter i lager. Väntetiden i chatten för att bråka om eventuell prisgaranti har också motsatt effekt på mig. Alltid enklare att beställa från den billigare butiken direkt istället.

Att man varit trogen kund i ~20 år är tydligen inte värt ett skit.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Kan det månne vara följdproblem efter att ha flyttat centrallager? Det är säkerligen ingen liten operation. Förhoppningsvis är det snart åtgärdat. Alltid tråkigt att läsa om när kunder kommer i kläm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Kan det månne vara följdproblem efter att ha flyttat centrallager? Det är säkerligen ingen liten operation. Förhoppningsvis är det snart åtgärdat. Alltid tråkigt att läsa om när kunder kommer i kläm.

Det är just det som inte sker, "snabbt åtgärdat".

Jag väntade i flera månader på ett grafikkort som aldrig kom, fast det fanns i lager flera gånger skickades det aldrig iväg. Ångrade/makulerade ordrar där beloppet inte tas bort eller betalas tillbaka trots upprepade samtal till kundtjänst, en kundtjänst som för övrigt alltid gav olika svar från olika medarbetare och lovar runt men håller tunt.

Webbhallen kommer att gå under om de inte slutar misshandla sina kunder och tar ansvar för sina misslyckanden.

För min egen del så tog jag bort mina ordrar, kommer aldrig någonsin handla från dem igen och inte heller rekommendera som butik, snarare motsatsen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hur påverkar det kundservice så att de ej kan svara på 3 veckor?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har handlat från webhallen sen 2005 ca. aldrig haft problem med dom, bra kundservice, aldrig något strul. hade RAM minnen som blåskärma min dator, åkte in till en fysisk butik och fick ett nytt kit inom 15 minuter.

Jag har handlat MYCKET av webhallen genom åren, så din upplevelse känns främmande för mig, men tråkigt att det har hänt!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av frong:

Hur påverkar det kundservice så att de ej kan svara på 3 veckor?

Ett hypotetiskt scenario skulle kunna vara att de haft så pass massivt strul med flytten, vilket lett till att tusentals beställningar ligger efter - samtidigt som hundratals nya (som snart också kommer att ligga efter) inkommer varje dag. Det leder till att kundservice skyfflar sand i Sahara. Förut kunde också artiklar smidigt, och ofta samma dag, skickas från Sthlm-butiker för att täcka upp centrallager, vilket jag får gissa mig till antingen inte längre är möjligt. Eller tar längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Ett hypotetiskt scenario skulle kunna vara att de haft så pass massivt strul med flytten, vilket lett till att tusentals beställningar ligger efter - samtidigt som hundratals nya (som snart också kommer att ligga efter) inkommer varje dag. Det leder till att kundservice skyfflar sand i Sahara. Förut kunde också artiklar smidigt, och ofta samma dag, skickas från Sthlm-butiker för att täcka upp centrallager, vilket jag får gissa mig till antingen inte längre är möjligt. Eller tar längre tid.

Visst.

Vet inte varför du försvarar Webhallen med hypotetiska scenarion när de dominerar denna forumdelen och gjort ett par månader. Har du läst de andra trådarna? Det finns ett mönster.

Visa signatur

Permalänk

Tycker att Webhallens fysiska butiker är eminenta och jätteroliga att besöka. Personalen är skön också.

Synd att det tar sån förbannat lång tid att få svar på mail bara. Har själv råkat ut för det senast igår.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av frong:

Visst.

Vet inte varför du försvarar Webhallen med hypotetiska scenarion när de dominerar denna forumdelen och gjort ett par månader. Har du läst de andra trådarna? Det finns ett mönster.

Du menar att ge en möjlig förklaring är detsamma som ett försvara någon eller något? Jag har varken uttryckt bu eller bä, enbart svarat på en fråga om varför något kan vara på ett visst sätt.

Det finns många frågor och funderingar, men få svar. Själv har jag ett decenniums erfarenhet av att styra kundtjänsten på Webhallen (länge sedan). Inklusive erfarenhet av att flytta centrallager två gånger. Kanske kan jag ha ett relevant inspel. Kanske inte.

Permalänk
Medlem

Bra svarat av Webbhallen tycker jag. De kommer få mycket sälja mycket till mig framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Du menar att ge en möjlig förklaring är detsamma som ett försvara någon eller något? Jag har varken uttryckt bu eller bä, enbart svarat på en fråga om varför något kan vara på ett visst sätt.

Det finns många frågor och funderingar, men få svar. Själv har jag ett decenniums erfarenhet av att styra kundtjänsten på Webhallen (länge sedan). Inklusive erfarenhet av att flytta centrallager två gånger. Kanske kan jag ha ett relevant inspel. Kanske inte.

Okej, det var dålig uttryckt från min sida. Min poäng var snarare att det verkar vara systematiskt dåligt från webhallen med tanke på alla trådar och responsen i dem senaste tiden. Man har tagit bort funktioner som dränker kundservice ännu mer än behövligt t.ex. Ctrl+F webhallen i denna forumdelen och det blir många resultat med långa trådar där folk haft massa problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

I det hypotetiska läget så bör man ju tydligt kommunicera att kundtjänsten är överbelastad och att svar kommer att dröja..

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av clnr:

I det hypotetiska läget så bör man ju tydligt kommunicera att kundtjänsten är överbelastad och att svar kommer att dröja..

Ja, det hade jag gjort! Men oklar kommunikation tycks vara ett återkommande tema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Håller med, jag har ett ärende som jag har skrivit i en av de andra Webhallentrådarna om.

Det enda som står är "Just nu upplever vi längre svarstid än normalt på mailen. Vi återkommer så fort som möjligt på ditt meddelande." Ifall man går in på "kontakta oss".

Men när jag har ringt så har de stängt telefonen tidigare(1gång visserligen), samt fick sitta i chatten i flertalet timmar innan hjälp.
Nu senast jag försökte med chatten var det bara ca 20-30minuter så det är väl helt okej tid.
Vore ju bra om man flaggar att det kanske är längre svarstider på samtliga metoder?

De gånger jag har mailat, har jag tröttnat på att vänta och skrivit i chatten istället. Men det är mest för det är otydligt hur länge det är rimligt att vänta, på "kontakta oss" står det normalt inom 48h. Men om man skickar ett mail via deras formulär står det inom 24h.

Nog med att det ibland tar lång tid att få kontakt med dem. Men returärenden verkar ha en väldigt lång kö och det blir ingen uppföljning eller någon kontakt om de ens har påbörjat jobbet eller något liknade. Så man står helt utan respons från det man har registerat sin retur/reklamation tills, ja inte vet jag, jag har väntat nu 4veckor på någon respons mer än chattens "de jobbar på det".

Detta gör en ju orolig då jag köpte grejer som för mig kostar mycket pengar, och jag får ligga ute med dem i okänd tid.

Nu kan det ju alltid bli fel och någon hamnar mellan stolarna, men verkar ju hända väldigt många senaste tiden om man ska gå efter trådarna här.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Lyckades komma fram och avboka.
Men nu har de dragit ytterligare 10000:- från mitt konto!!

Visa signatur

| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Anmäl det till banken med. Låter helt befängt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Avbokningsavgiften serru!

Permalänk
Medlem

Handlar ni med kreditkort så ring bara er bank så får dom ta den striden. Slipper man ligga ute med pengar och bråka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Handlar ni med kreditkort så ring bara er bank så får dom ta den striden. Slipper man ligga ute med pengar och bråka.

Exakt, men men det löste sig ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är så synd...

Skrivet av marcusOCZ:

Men hallå! Kan väl inte skylla på bugg i system när stackarn inte får svar på flera dagar. Att det dessutom skall behövas en tråd på ett forum blir ju bara töntigt och otroligt oproffessionellt.

Skrivet av gamingturken:

Webhallen ser ut att gå mot konkurs. Besökt de 2-3 månader i sträck från pre-release av 50 serien till senast för 2 veckor sedan. Detta för att inhandla massa datorkomponenter och inte specifikt ett grafikkort.

Tomt.

Höll även på att bli lurad på en kampanj tills jag upptäckte att varan var slut och de försökte med ett påslag i pris för att ”ersätta varan som var slut”. Fick mitt kampanjpris och en lite dyrare vara.

Varit Webhallen kund sedan 2017. Slut med det.

Handlar mina grejer från inet från och med 2025 - billigare och ruggigt bra utbud!

Skrivet av HazZarD:

Webhallen har mycket att jobba på, det är rätt länge nu man läst mycket negativt härinne med långa tider på kundtjänst som inte återkopplar i god tid och alla andra problem och strul användare här har... klart trist utveckling senaste 5-10 åren för dom och nu har dom inte ens en enda fysisk butik i hela skåne....

Skrivet av f@boy:

Jag beställde en vara 16/3 som ännu inte finns i lager.
Jag satt i chatten i flera timmar för några veckor sedan, sedan stängdes den.
Ringde dagen efter och de skulle ringa upp, det gjorde de 3 timmar senare, men fick inget svar på leveranstid.
Mailade 31/3, fortfarande inget svar.
Mailade igen 6/4 och avbeställde ordern. Inget svar, men det är klart, det har ju bara gått en dag.

Tyvärr så blir det ingen ny soundbar eftersom jag beställde från Webhallen, istället från andra som hade samma deal.
Nu är det fullpris igen... Och jag ligger ute med 10 000:-...
Tack och hejdå WH efter 20+ år.

Skrivet av walkir:

Tycker tyvärr att Webhallen numera aldrig har det jag är ute efter i lager. Väntetiden i chatten för att bråka om eventuell prisgaranti har också motsatt effekt på mig. Alltid enklare att beställa från den billigare butiken direkt istället.

Att man varit trogen kund i ~20 år är tydligen inte värt ett skit.

Skrivet av Rosenvik:

Skrivet av Aeig:

Det är just det som inte sker, "snabbt åtgärdat".

Jag väntade i flera månader på ett grafikkort som aldrig kom, fast det fanns i lager flera gånger skickades det aldrig iväg. Ångrade/makulerade ordrar där beloppet inte tas bort eller betalas tillbaka trots upprepade samtal till kundtjänst, en kundtjänst som för övrigt alltid gav olika svar från olika medarbetare och lovar runt men håller tunt.

Webbhallen kommer att gå under om de inte slutar misshandla sina kunder och tar ansvar för sina misslyckanden.

För min egen del så tog jag bort mina ordrar, kommer aldrig någonsin handla från dem igen och inte heller rekommendera som butik, snarare motsatsen

Mvh

Skrivet av Gtoxed:

Har handlat från webhallen sen 2005 ca. aldrig haft problem med dom, bra kundservice, aldrig något strul. hade RAM minnen som blåskärma min dator, åkte in till en fysisk butik och fick ett nytt kit inom 15 minuter.

Jag har handlat MYCKET av webhallen genom åren, så din upplevelse känns främmande för mig, men tråkigt att det har hänt!

Skrivet av Rosenvik:

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag saknar den Genuina Kundtjänsten om den var när man var liten. D.v.s. Att kunna prata och lösa och köpa och reklamera... ;P Ja ni fattar.

Allt verkar vara en ktj som om den hade sina rötter i kommunismens dagar :S man måste argumentera med Jävulen för att få lösningen av Gud (bildligt talat)... Som om det vore Postnord.

Det finns så många exempel (även där anställda ljug...host...missförstått dig som kund. :/

Som jag sa i någon annan tråd: visst finns det säkert någon ogin jäv...ehrm...KUND som försöker att utnyttja systemet MEN de flesta friska människor vill allt som oftast få en BRA vara, få sin reklamation löst och möjligtvis pengar för bilresan / bensin ⛽ pengar ToR.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken är Ärlig med sin: "Jag skiter i detta" -politik, Det Hurrar, Det hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊