Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Börsras gör Microsoft till högst värderade bolaget igen

Permalänk
Melding Plague

Börsras gör Microsoft till högst värderade bolaget igen

Apple har tappat över 20 procent av sitt värde den senaste veckan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Satya kanske donerade mer än Tim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Snarare att Microsoft påverkas mindre av de amerikanska tullavgifterna, då inkomsterna är betydligt mer från services.

Apple säljer ju också vad man typisk kan klassificera som lyxvaror, och de brukar vara de första som går vid ekonomiska oron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Snarare att Microsoft påverkas mindre av de amerikanska tullavgifterna, då inkomsterna är betydligt mer från services.

Apple säljer ju också vad man typisk kan klassificera som lyxvaror, och de brukar vara de första som går vid ekonomiska oron.

Säljer Apple lyxvaror gör fan Indiska det också, kränger drivved för massor av svenska riksdaler.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Säljer Apple lyxvaror gör fan Indiska det också, kränger drivved för massor av svenska riksdaler.

Med lyxvaror menar jag den ekonomiska klassificeringen.
Det vill säga ”non-essentials”, saker man inte behöver men som kan vara kul / komfort / status, etc. En TV (observera: inget nämnt märke) är en lyxvara i den här klassificeringen.

Kortfattat: Apple påverkas för att huvudintäckterna är mobiltelefoner, surfplattor, datorer. Lyxvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Det var ett skämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Skrivet av eXale:

Apple är ju också enormt beroende av Kina, mer så än Microsoft.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Haha ja fint ska det vara, hörde att rika människor/sorkar alltid köper drivved på Indiska för att elda med i öppna spisen på vintern, bara för lyxkänslans skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Med lyxvaror menar jag den ekonomiska klassificeringen.
Det vill säga ”non-essentials”, saker man inte behöver men som kan vara kul / komfort / status, etc. En TV (observera: inget nämnt märke) är en lyxvara i den här klassificeringen.

Kortfattat: Apple påverkas för att huvudintäckterna är mobiltelefoner, surfplattor, datorer. Lyxvaror.

De påverkas inte för att de är (enligt mig VAR) Lyxvaror.

Snarare så att folk ser Apple 🍏 som vilken annan telefon som helst. "Förr" var iPhone lyx eftersom det - med den tidens mått och anda - gick så bra att surfa och texten var kniv 🔪 skärp samt att sidan anpassades till telefonen.

Ja ni känner till hela historien inget jag behöver dra.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Du behöver nog dra den igen för jag kan inte minnas att iphones ansågs vara lyx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du behöver nog dra den igen för jag kan inte minnas att iphones ansågs vara lyx.

Folk har ju inte råd att ”casha” dem ens. Sen får du minnas att det finns väldigt många länder med avsevärt sämre snittlöner än i Sverige.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Folk har ju inte råd att ”casha” dem ens. Sen får du minnas att det finns väldigt många länder med avsevärt sämre snittlöner än i Sverige.

Så är det men jag tycker likväl inte att iphones historiskt sätt har varit en lyxprodukt.

Permalänk
Medlem

Varje anställd person på Microsoft är värderad till drygt 100 miljoner kronor om man sprider Microsofts värdering på varje anställd.

Rimligt?

Det här är en extrem bubbla som håller på att spricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Varje anställd person på Microsoft är värderad till drygt 100 miljoner kronor om man sprider Microsofts värdering på varje anställd.

Rimligt?

Det är väl till stor del inte de nuvarande anställda på MS som skapar värdet, utan de är rätt utbytbara. Det är den sammanlagda massan av programvaror och tjänster som MS tillhandahåller som är värdet. Något som de har byggt upp genom decennierna.

Om du har ett företag med 1 000 anställda som utvecklar en app som alla vill använda, sen sparkar du alla utom 3 som ska hålla appen igång, är då de 3 anställda värda miljarder styck?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är väl till stor del inte de nuvarande anställda på MS som skapar värdet, utan de är rätt utbytbara. Det är den sammanlagda massan av programvaror och tjänster som MS tillhandahåller som är värdet. Något som de har byggt upp genom decennierna.

Om du har ett företag med 1 000 anställda som utvecklar en app som alla vill använda, sen sparkar du alla utom 3 som ska hålla appen igång, är då de 3 anställda värda miljarder styck?

/hulle.

Tror att mycket i Microsofts värdering handlar om att de haft monopol eller väldigt nära monopol. Det tror jag de kommer ha svårare att försvara, alltså låsa kunderna samtidigt som kunder är beredda att betala.
Microsoft måste sänka priser för att inte riskera släppa fram konkurrenter

Permalänk
Medlem

När börjar Softbank med ARM och Ampere släppa datorer för gemene man kan man undra.
Gyllene tillfälle att konkurrera bort amerikanska datortillverkare.

Och när molntjänster kläms åt från Europa kommer däremot Google och MS etc. får det jobbigt med sina datacenter och enterprise-tjänster. Spännande tider framför oss.

Permalänk
Medlem

20%. Herre jävla gud.

Permalänk

Lite kul att dom som skänkt mest $ till Trump är dom som drabbas värst. Otacksam jävel

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Microsoft har ockrat på världens datoranvändare i 50 år! Hur länge kan de hålla på!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Dom här sä kallade tech-företagarna kan gratulera sig själva nu.

https://www.businessinsider.com/trump-inauguration-donors-see...

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur galningen Trump kan gnälla om att USA har handelsunderskott? Tittar man på tjänstesidan har USA världens överlägset största handelsöverskott. Det är sjuk dominans där. Min förhoppning är nu att världen går samman och lämnar USA ensamma, sedan kan Trump sitta där utan allierade och utan handels partners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

De påverkas inte för att de är (enligt mig VAR) Lyxvaror.

Snarare så att folk ser Apple 🍏 som vilken annan telefon som helst. "Förr" var iPhone lyx eftersom det - med den tidens mått och anda - gick så bra att surfa och texten var kniv 🔪 skärp samt att sidan anpassades till telefonen.

Skrivet av joakim99:

Skrivet av Dreijer:

Jag tycker att detta sammanfattar det hela. Men visst en liten tillbaka 🔙 blick:

Apple 🍏 hade ett WOW skimmer över sig ✨ alla hyllade telefonen för att man kunde surfa 🏄 med en liten "gadget" och blott använda pekfingret för att scrolla (d..v.s. knapp 🔳 satsen togs bort enligt Apple)

Form och funktion: Apple var en liten telefon 📱 i jämförelse med dåtidens telefoner som - i princip - bestod av ett batteri en knappsats och en liten svart vit skärm och ville man surfa fick man använda wap & edge teknikerna

Apple tog bort "teknikhindret för många personer" (många kvinnor attraherades av telefonens enkelhet och användarvänlighet), "It just works" som många sa på den tiden 2007 och framåt 🔛.

App store med deras appar var något som ansågs vara smidigt - innan äpple fanns inte ordet "App" på folks läppar.

T.o.m. Scammare gillade telefonen och försökte sälja försäkringar till "Din telefon" under [det mycket dåligt översatta] namnet Äppel Vård... xD xD

Man hade värld...nåja...internet för sina fötter...eller åtminstone bara ett pekfinger 👉 swipe bort. T.o.m. Japanerna var väldigt imponerade av Äpplet 🍏 så att de diskuterade telefon i minsta detalj (YouTube klipp).

Priset - Apples datorer och telefoner har alltid varit dyra - Du kan få en King size bed 🛏 hotellsäng för samma pris. XD

Som hulle nämner i tråden "En vara är exklusiv om den breda massan anser attX produkt är värd Y pris 🏆 (uppfattning på kommersiellt värde etc.).

Om Apple 🍏 har Det värdet ligger inte inom ramen för detta mitt uttalande, det får andra bedöma. @joakim99 anser att telefonen inte är någon lyx - må så vara men Apple hade ett högt kommersiellt och ekonomiskt värde (och har säkert så än idag? 🤔 Jag har i alla fall inte råd att köpa loss bolaget xD)...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Förstår inte hur galningen Trump kan gnälla om att USA har handelsunderskott? Tittar man på tjänstesidan har USA världens överlägset största handelsöverskott. Det är sjuk dominans där. Min förhoppning är nu att världen går samman och lämnar USA ensamma, sedan kan Trump sitta där utan allierade och utan handels partners.

Eller inför tull på tjänster. Då jäklar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Rimligt?

Om vi ser på anställda som på kapital så kan det mycket väl vara rimligt. Lönen för den anställde blir då samma som lånekostnaden för kapital såsom dyra maskiner, verkstadslokaler etc. Alltså någonting som betalas av under många årtionden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

20%. Herre jävla gud.

Storm i en vattenglas, om det är så att du investerat i Apple längre tid än 12 månader så ligger du fortfarande ordentligt på plus, 18 procent upp det senaste året, 200 procent upp senaste 5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Japp, skulle man räkna in tjänster i kalkylen så dominerar dom kraftigt.
En dröm vore en Europeisk intiativ till molntjänster.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Storm i en vattenglas, om det är så att du investerat i Apple längre tid än 12 månader så ligger du fortfarande ordentligt på plus, 18 procent upp det senaste året, 200 procent upp senaste 5 åren.

Ja för mig är det ingen issue, men det är väldigt intressant att se vad jag inte kan tolka som annat än marknadsmanipulation från deras sida. Undrar hur många som handlade tech och andra stocks inför "pausen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag tycker att detta sammanfattar det hela. Men visst en liten tillbaka 🔙 blick:

Apple 🍏 hade ett WOW skimmer över sig ✨ alla hyllade telefonen för att man kunde surfa 🏄 med en liten "gadget" och blott använda pekfingret för att scrolla (d..v.s. knapp 🔳 satsen togs bort enligt Apple)

Form och funktion: Apple var en liten telefon 📱 i jämförelse med dåtidens telefoner som - i princip - bestod av ett batteri en knappsats och en liten svart vit skärm och ville man surfa fick man använda wap & edge teknikerna

Apple tog bort "teknikhindret för många personer" (många kvinnor attraherades av telefonens enkelhet och användarvänlighet), "It just works" som många sa på den tiden 2007 och framåt 🔛.

App store med deras appar var något som ansågs vara smidigt - innan äpple fanns inte ordet "App" på folks läppar.

T.o.m. Scammare gillade telefonen och försökte sälja försäkringar till "Din telefon" under [det mycket dåligt översatta] namnet Äppel Vård... xD xD

Man hade värld...nåja...internet för sina fötter...eller åtminstone bara ett pekfinger 👉 swipe bort. T.o.m. Japanerna var väldigt imponerade av Äpplet 🍏 så att de diskuterade telefon i minsta detalj (YouTube klipp).

Priset - Apples datorer och telefoner har alltid varit dyra - Du kan få en King size bed 🛏 hotellsäng för samma pris. XD

Som hulle nämner i tråden "En vara är exklusiv om den breda massan anser attX produkt är värd Y pris 🏆 (uppfattning på kommersiellt värde etc.).

Om Apple 🍏 har Det värdet ligger inte inom ramen för detta mitt uttalande, det får andra bedöma. @joakim99 anser att telefonen inte är någon lyx - må så vara men Apple hade ett högt kommersiellt och ekonomiskt värde (och har säkert så än idag? 🤔 Jag har i alla fall inte råd att köpa loss bolaget xD)...

Skulle inte kalla det särskilt dyrt med tanke på att det är något jag använder massvis med timmar varje dag både för arbete och nöje

Permalänk
Medlem

Är glad att jag sålde alla teknikfonder ... Förlorade en hel del, men hade förlorat ännu mer om jag inte gjort det. Allt hamnade i guld i stället tills vidare. Nu ska man bara veta när man ska byta tillbaka igen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?