Permalänk
Medlem

Köpråd: Knäpptyst dator

Nuvarande dator är en Beelink, den ligger på ca 30 db vid belastning men även det gör ont i öronen så behöver hitta något knäpptyst. Vill åtminstone kunna fortsätta köra de spel jag gör nu med maxad grafik på 1440p, BF4, Far cry 4, Mafia 2, Ets2 och liknande.

Begagnat funkar också fint. Har haft en setup helt utan fläktar med vattenblock och bilkylare men klarade inte av ljudet från vattenpumpen även på lägsta fart och trots att den var inbyggd i 10 cm ljuddämparskum. Löste det då genom att borra hål i väggen och så fick datorn stå i nästa rum, men den möjligheten har jag inte i nuvarande bostad. Så tänker att datorn behöver vara helt passiv kyld.

Permalänk
Medlem

För en tyst dator behöver du ett stort chassi med mycket bra luftgenomgång och många fläktar på låg (ljudlös) hastighet.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

För en tyst dator behöver du ett stort chassi med mycket bra luftgenomgång och många fläktar på låg (ljudlös) hastighet.

Klarar inte av några fläktar eller motorer, alls. Har haft Akasa passiv chassin till våra äldre nuc, men hittar de inte till t ex Beelink och liknande prestanda barbones.

Permalänk
Medlem

Hej!

Att du har 30 db från datorn säger faktiskt knappt ett endaste smack!
Inte förrän du talar om vilka förutsättningarna är, vilket mätverktyg du använde och mätmetod osv.

Och precis som ovan, så kan du få en knäpptyst dator med ett stort chassi och en kraftfull AIO.
Jag har lite svårt att förstå varför du ratar fläktar även om de kan vara tysta?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Ställ datorn i ett annat rum. Problem solved.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Ställ datorn i ett annat rum. Problem solved.

Det blir svårt, bor på 6 kvadratmeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Det blir svårt, bor på 6 kvadratmeter.

Då låter det nästan som omöjligt att få totalt tyst om du inte ljudisolerar hela rummet med cellulosa/hampa isolering eller skaffar dig hörselskydd med bommikrofon.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Hur känslig är din hörsel om 30 dB gör ont? En viskning är typ 30 dB.

Hur funkar en vardag utanför dina 6 m²? Bara livet utanför måste spränga dina öron om 30 dB gör ont. Varför jag tog hörselskydd med innan, är i mitt arbetsrum där 100+ dB är vanlig ljudnivå. Dom flesta som spelar spel på dator har hörlurar som på något sätt dämpar eventuella "oljud" från kylning till datorn. Men spelar du med externa högtalare så kan jag förstå om det blir störigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget, samt förutsättningar med storlek på dator? Du bor på 6kvm och har en väldigt liten burk idag.
Då kan säkert någon plocka ihop något bygge.

Största besväret med att få något helt passivt är nog grafikkort av någon kraft(utan att behöva modifiera kortet). Processorn kan man t.ex. ha en Noctua NH-P1 på, men det begränsar vilken processor man kan ha.

Nätaggregat finns passiva med rätt hög effekt så det borde inte vara något problem.

När du säger att du inte klarar av några fläktar eller motorer alls, har du testat t.ex. några riktigt tysta fläktar typ Noctua NF-A14x25 G2 LS-PWM? Dessa är specificerade för 11.4dB på fullt varv (800rpm).

Nu är jag inte jättekänslig, men de fläktar jag har (båda Noctua och Arctic) hör jag inte när de är under 800rpm, då bakgrundsljudet i huset är högre. Detta med huvudet precis intill chassit.

Det blir klart lättare att kyla maskinen semi-passivt, och låta fläktar användas vid spel, men de är avstängda när de inte behövs. Antar du använder något ljud i spelen, det lär ju överrösta fläktar på max 800rpm.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Hur känslig är din hörsel om 30 dB gör ont? En viskning är typ 30 dB.<Uppladdad bildlänk> Hur funkar en vardag utanför dina 6 m²? Bara livet utanför måste spränga dina öron om 30 dB gör ont. Varför jag tog hörselskydd med innan, är i mitt arbetsrum där 100+ dB är vanlig ljudnivå. Dom flesta som spelar spel på dator har hörlurar som på något sätt dämpar eventuella "oljud" från kylning till datorn. Men spelar du med externa högtalare så kan jag förstå om det blir störigt.

Livet funkar inte. Sover, duschar, äter, existerar helt enkelt med silikonproppar över befintliga öronproppar och hörselskydd på det. Kan knappt tugga maten utan att det smärtar av dess ljud. Får ont i öronen av mina egna hjärtslag. Hyperacousis heter fenomenet. Lyssnar jag på ljud som gör ont, även låga ljud då får jag permanent hörselförlust, jag slutar höra ljuden men får fortsatt ont av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Då låter det nästan som omöjligt att få totalt tyst om du inte ljudisolerar hela rummet med cellulosa/hampa isolering eller skaffar dig hörselskydd med bommikrofon.

Jag har på mig silikonproppar + traditionella proppar och Peltor X5 23 av dygnets 24 timmar. Allt jag äger är ljudisolerat. Bilen t ex har 250 kg extra ljudisolering i olika material, laminerade dubbelglas, akustikdäck mjukare bussningar specialfjädring och stötar som
är extra mjuka med mera, allt för att minimera vibrationer. Bilen är svajig och den men med denna setup och hörselskydden ovan så klarar jag av att åka i 60 km/h utan smärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Vad har du för budget, samt förutsättningar med storlek på dator? Du bor på 6kvm och har en väldigt liten burk idag.
Då kan säkert någon plocka ihop något bygge.

Största besväret med att få något helt passivt är nog grafikkort av någon kraft(utan att behöva modifiera kortet). Processorn kan man t.ex. ha en Noctua NH-P1 på, men det begränsar vilken processor man kan ha.

Nätaggregat finns passiva med rätt hög effekt så det borde inte vara något problem.

När du säger att du inte klarar av några fläktar eller motorer alls, har du testat t.ex. några riktigt tysta fläktar typ Noctua NF-A14x25 G2 LS-PWM? Dessa är specificerade för 11.4dB på fullt varv (800rpm).

Nu är jag inte jättekänslig, men de fläktar jag har (båda Noctua och Arctic) hör jag inte när de är under 800rpm, då bakgrundsljudet i huset är högre. Detta med huvudet precis intill chassit.

Det blir klart lättare att kyla maskinen semi-passivt, och låta fläktar användas vid spel, men de är avstängda när de inte behövs. Antar du använder något ljud i spelen, det lär ju överrösta fläktar på max 800rpm.

I de senaste datorerna jag haft då har processorn haft inbyggd grafik som jag klarat mig rätt fint på.

Min förra NUC kostade 1700 kr med i5 processor, sen drygt 1000 kr för 64 gb ram och 1 Tb ssd, samt passivt kylt chassi på ca 1900 kr. Den har klarat de flesta spel rätt bra på medium grafik. Så tänker att något liknande för kanske max 5000 kr nu 10 år senare borde klara av med hög/ultra grafik? Beelink kostade ungefär lika mycket men den är ju inte tyst då.

Det låter oerhört tyst! De fläktarna lär man ju inte höra då! Men vill helst vara helt utan något snurrande, det går ju onekligen. Men hittar nästan inga passivt kylda chassin alls på nätet, innan fanns det gott om dom från även de mindre tillverkarna. Använder inga ljud alls i spel eller film sedan ett par år bakåt, bara i undantagsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag har på mig silikonproppar + traditionella proppar och Peltor X5 23 av dygnets 24 timmar. Allt jag äger är ljudisolerat. Bilen t ex har 250 kg extra ljudisolering i olika material, laminerade dubbelglas, akustikdäck mjukare bussningar specialfjädring och stötar som
är extra mjuka med mera, allt för att minimera vibrationer. Bilen är svajig och den men med denna setup och hörselskydden ovan så klarar jag av att åka i 60 km/h utan smärta.

Hej!

Tråkigt att höra om dina stora och omfattande problem! Det är faktiskt synd om dig.

Efter det som du nu har berättat, så är tanken på fläktar eller överhuvudtaget, andra typer av datorkomponenter en fullkomligt fel väg att gå för dig!

Det som jag tror skulle göra allra mest nytta för dig, vore nog ett eller flera besök hos en psykitatriker.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Akasa har sådana här till NUC och liknande:
https://www.amazon.se/-/en/ExpertCenter-Aluminum-Free-Horizon...
Har ingen aning hur bra/dåliga de är.

Permalänk
Medlem

Om du kör med en vattenkylningssetup med d5-pumpar eller dubbla d5 som jag kör med https://www.ekwb.com/news/ek-releases-new-revo-dual-d5-pwm-pu... så är de i princip ljudlösa om de körs på lägre hastighet. Kopplat detta till en MoRa radiator utan fläktar kanske fungerar som passiv kylning?

Nackdelen är att det lätt blir dyrt och nya MoRa radiatorer kostar mycket. Jag har en MoRa3 420 som jag köpte beg. av en här för många år sedan, men de syns inte ofta till på beg.-marknaden. Begagnade mindre radiatorer brukar inte vara så dyra, kanske kan du köpa på dig ett antal sådana?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Låter som ett liv med mycket motgångar i livet. Att bo på landsbygden kan väl knappast vara för dig heller. Djur som låter som fåglar m.m. och städer är ju ännu värre. Tillbaka till dator som är typ semi/passiv så kan jag bara rekommendera stort chassi med high flow (över 100 m³/h) typ fläktar som snurrar på lågt varvtal så du knappt hör dom. https://www.inet.se/produkt/5324021/nzxt-f140q-140mm-svart 23 dB enligt Inet vid max hastighet.
Stort kyltorn utan eller med fläktar om du kan ha det. Grafikkortet blir nog den som blir jobbigast. Men som du skrev tidigare så var vattenpumpen för högljudd trots att du isolerade den. https://www.electrokit.com/vatskepump-peristalisk-6v Bara tog denna som ett exempel. Men en peristaltisk pump bör vara mycket tystare med tanke på att den ej har en impellern som skapar kavitation i vattnet som gör oljud. Det smarta med dessa pumpar är att du kan även pumpa vätskor med objekt som sand och grus utan att ta skada. Sen hur stor den kommer bli för att få lagom med cirkulation för kylning låter jag vara osagt.

Hur gör du med mus och tangentbord? Dom låter också. Touchpad och membran?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående Peristaltisk pumpar så låter även dom också men med ett annat sorts ljud. Så är låg frekventa ljud lika jobbiga som hög frekventa ljud? Ju större pumpen är ju lägre frekvens blir det på motorn. https://youtu.be/QHYyTIAT2JE?si=NV68j3nr2z4MPRhI så hörs den inte på 80 rpm men hörs när han vrider upp till typ 300 rpm, men det är ett helt annat ljud jämfört men en vanlig pump.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Akasa har sådana här till NUC och liknande:
https://www.amazon.se/-/en/ExpertCenter-Aluminum-Free-Horizon...
Har ingen aning hur bra/dåliga de är.

Har denna till min nuc men hittar inget till de nyare datorerna från t ex Beelink, Asus, Minisforum etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Låter som ett liv med mycket motgångar i livet. Att bo på landsbygden kan väl knappast vara för dig heller. Djur som låter som fåglar m.m. och städer är ju ännu värre. Tillbaka till dator som är typ semi/passiv så kan jag bara rekommendera stort chassi med high flow (över 100 m³/h) typ fläktar som snurrar på lågt varvtal så du knappt hör dom. https://www.inet.se/produkt/5324021/nzxt-f140q-140mm-svart 23 dB enligt Inet vid max hastighet.
Stort kyltorn utan eller med fläktar om du kan ha det. Grafikkortet blir nog den som blir jobbigast. Men som du skrev tidigare så var vattenpumpen för högljudd trots att du isolerade den. https://www.electrokit.com/vatskepump-peristalisk-6v Bara tog denna som ett exempel. Men en peristaltisk pump bör vara mycket tystare med tanke på att den ej har en impellern som skapar kavitation i vattnet som gör oljud. Det smarta med dessa pumpar är att du kan även pumpa vätskor med objekt som sand och grus utan att ta skada. Sen hur stor den kommer bli för att få lagom med cirkulation för kylning låter jag vara osagt.

Hur gör du med mus och tangentbord? Dom låter också. Touchpad och membran?

Jag har mina 20 år gamla Logitech som är knäpptysta om man trycker lugnt. Skrivbordet är filtat så det är tyst när man flyttar mus, tangentbord och annat. Försökte köpa ny mus och tangentbord för några år sedan och upptäckte då att precis allt klickar idag? Använder eye tracking i vissa sammanhang för att minimera knapptryck, de system som förlamade människor använder. Har tidigare även testat rollermouse, styrkula, touchpad, fingermus och olika spacemouse, men de ligger mest och samlar damm. Inget slår en klassisk Logitech mus!

Grafikkortet, Radeon 780M är som sagt inbyggt i processorn och tycker det räcker till de flesta spel. RDR2 är väl det enda som går lite väl tungt för att vara njutbart. https://youtu.be/hHOVu7T20LQ?si=ardLa6McBghlUkgJ

Funderar på om man kan ersätta den befintliga kylaren med en extra stor som sticker utanför chassit? Men hittar inget som passar FP8 socket, som jag tror den heter för Ryzen 7 8845HS. Temperaturen ligger på ca 60 grader vid belastning så tänker att om man har tillräckligt många och stora kylflänsar då borde det funka utan fläktar? Reservplan om det inte är tillräckligt, att man t ex bygger in datorn i ett 2 m långt "schakt" av plywood som är lika stort som datorn + utstickande kylare, typ 12x12 cm. Då tänker jag att det borde skapa ett naturligt luftflöde om kylflänsarna överstiger rumstemperatur? En tredje tanke är termoelektriskt element, visst kanske den kostar 2-5 kronor per dygn att ha igång, men det kan det ju helt klart vara värt om det funkar!

Permalänk
Medlem

Det finns passiva kylare som exempelvis Noctua NH-P1 men de klarar bara visst mycket värme utveckling innan de blir för mycket för de, håller man komponenterna inom vad de klarar så ska det fungera okej dock.

Andra lösningar skulle vara en ljuddämpande box där du placerar datorn i, problemet är att de krävs fortfarande fläktar för att cirkulera luft in/ut ur boxen så även om man kan få det väldigt tyst så är behovet du pratar om betydligt mer krävande än normen och fullt passiv är potentiellt enda "perfekta" lösningen (så länge du inte får coil whine).

Hade även rekommenderat någon sorts lösning där du placerar själva datorn i ett annat rum och drar kabel till den men det låter inte heller som ett alternativ med tanke på begränsad levnadsutrymme.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Enligt vad jag kan hitta så ska du inte undvika ljud, ta kontakt med en hörselklinik för att få hjälp och råd om du inte redan gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

I de senaste datorerna jag haft då har processorn haft inbyggd grafik som jag klarat mig rätt fint på.

Min förra NUC kostade 1700 kr med i5 processor, sen drygt 1000 kr för 64 gb ram och 1 Tb ssd, samt passivt kylt chassi på ca 1900 kr. Den har klarat de flesta spel rätt bra på medium grafik. Så tänker att något liknande för kanske max 5000 kr nu 10 år senare borde klara av med hög/ultra grafik? Beelink kostade ungefär lika mycket men den är ju inte tyst då.

Det låter oerhört tyst! De fläktarna lär man ju inte höra då! Men vill helst vara helt utan något snurrande, det går ju onekligen. Men hittar nästan inga passivt kylda chassin alls på nätet, innan fanns det gott om dom från även de mindre tillverkarna. Använder inga ljud alls i spel eller film sedan ett par år bakåt, bara i undantagsfall.

Okej, jag har tyvärr ingen jättekoll på vad för NUC och liknade som finns idag. Men rent generellt om du vill ha så tyst som möjligt och då helst passivt, så är det säkert mycket lättare att bygga/köpa en större stationär.
Det kommer ju dock bli dyrare. Men säkert mycket mer kraftfullt.

Någon här på forat kan säkert plocka ihop något system som saknar fläktar helt (eller vattenkylare också).
Som skrivet tidigare så har Noctua en stor passivkylare, RTX3050 finns passivt (finns säkert från AMD också) och nätaggregat finns passiva. Med ett stort och luftigt chassi så borde det gå att vara helt utan fläktar(man kan ju säkra upp med någon lågrpm som startar vid behov). Men tyvärr är ju en sådan setup dyrare än 5000kr.

En budget variant skulle vara att modda ihop något på en NUC, troligtvis så skulle någon större tower-kylare kunna kyla en NUC passivt. Eller någon begagnad gaminglaptop och göra liknade modifiering på.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.