Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdkakemuffins:

Installerade samma kort häromdagen. Kör med originalkabeln från nätagget (90YE00W1-B0NA00), dvs 12V-6x2 och allt funkar prima. Vad jag läst så ska 12VHPWR-kabeln som du har också funka.

Klagar den på dålig ström i GPU Tweak III?

Samma problem igen, coldboot verkar fungera bra, där jag dragit ur strömmen från agget och pluggar in igen. Då ger den jämnt och fint. Nu när jag startade datorn (vanlig start alltså, utan att strömkabeln varit ute) så ger den fel direkt i Furmark...
Har svårt att se att samtliga 3 kablar skulle vara dåliga, dels mina 2 nya samt adaptern.
Sen verkar den ge ström på samtliga för den hoppar runt på vilken pin den klagar på, oftast strax under 9,5.
Men att det skulle fungera coldboot men inte vanlig start känns ju märkligt tycker jag.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Någon mer än jag som har problem med 12vhpwr kontakten?
Fick tag på ett ROG Astral OC kort, den klagar konstant, då har jag provat med en sleevad corsair kabeln jag köpte (öppnades ny i förpackning till kortet) samt den medföljande bläckfisk adaptern, Båda med samma problem.
Även provat sätta om kontakterna både i PSU och på grafikkortet utan framgång, när man hör hur dessa kablar degraderas vill man ju inte göra det för mycket och ofta heller direkt
Detta med ett nytt HX1200i. Ska senare idag prova med den medföljande kabeln där, men som jag ser det verkar det vara Pin5 som inte riktigt vill sig väl.

Har också ett Astral OC. Kör med 12-pin kontakt som var inkluderad med min PSU. Hade VÄDLIGT mycket problem med att få i 12-pin ordentligt i grafikkortet. Jag var 100% på att den satt i ordentligt (gick omöjligt att få i längre. Har haft 4090 tidigare, så tyckte mig ha bra koll på hur man sätter i ordentligt.) Men under körning (framför allt tunga grafiska spel) så kunde jag få omstarter, och även se att dioden lös på grafikkortet (vilket indikerar att den inte får ordentlig strömförsörjning).
Hur som. Efter att (med stor ångest) dragit ut och satt i 12-pin kabeln ett gäng gånger, så tycks den (gissningvis av slitaget) åka in helt utmärkt i grafikkortet nu utan att behöva ta i från kung och fosterland, som nu är helt stabilt. Visar perfekt balans mellan ström över pins i GPU Tweak III.

Jag gillar inte 12-pin..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdkakemuffins:

Installerade samma kort häromdagen. Kör med originalkabeln från nätagget (90YE00W1-B0NA00), dvs 12V-6x2 och allt funkar prima. Vad jag läst så ska 12VHPWR-kabeln som du har också funka.

Klagar den på dålig ström i GPU Tweak III?

Skrivet av 1Z3C0LD:

Japp, den ger för mycket ström på nästan alla pinnar mellan varven, men framförallt pin5 har jag sett.
Men på lunchen satte jag in den medföljande kabeln till nätagget. Då verkade den för stunden iaf fungera. Ska försöka hinna göra fler tester här under kvällen när barnen lagt sig
Men initialt verkar det fungera nu, men det gjorde det igår också efter en coldboot, så ska bli intressant att se nu.

Om ni som jag inte e helt förtjusta i cpu tweak iii, så kan man köra hwinfo64 istället, den håller också koll på strömmen i pinnarna.

Permalänk

Något som fattat vad exakt de uppdaterat i senaste GPU tweak III? Power detectorn fanns ju där redan innan. Varnar de nu om något håller på att gå åt helvete på ens astral?

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silkystreet:

Något som fattat vad exakt de uppdaterat i senaste GPU tweak III? Power detectorn fanns ju där redan innan. Varnar de nu om något håller på att gå åt helvete på ens astral?

Sista uppdateringen jag kollade (tror det var i slutet av mars) var någon fix för att VF försvann (det gjorde den för mig iaf, men med uppdateringen så var det löst) men jag har dumpat det och kör afterburner istället, mer van vid det och kör hellre en källa för sensor läsning så de inte krockar. Var det som fick 3dmark att ge mig skumt beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Har också ett Astral OC. Kör med 12-pin kontakt som var inkluderad med min PSU. Hade VÄDLIGT mycket problem med att få i 12-pin ordentligt i grafikkortet. Jag var 100% på att den satt i ordentligt (gick omöjligt att få i längre. Har haft 4090 tidigare, så tyckte mig ha bra koll på hur man sätter i ordentligt.) Men under körning (framför allt tunga grafiska spel) så kunde jag få omstarter, och även se att dioden lös på grafikkortet (vilket indikerar att den inte får ordentlig strömförsörjning).
Hur som. Efter att (med stor ångest) dragit ut och satt i 12-pin kabeln ett gäng gånger, så tycks den (gissningvis av slitaget) åka in helt utmärkt i grafikkortet nu utan att behöva ta i från kung och fosterland, som nu är helt stabilt. Visar perfekt balans mellan ström över pins i GPU Tweak III.

Jag gillar inte 12-pin..

Mycket intressant, har dock inte fått några som helst omstarter eller andra "problem" körde Shadows på maxade grafikinställningar igår utan problem, höll koll på GPU TWEAK och det var lite rött mellan varven (hade inte gjort en coldboot, så error dök upp) men allt verkade till synes fungera helt perfekt iaf i de 2 timmar jag spelade.

Skrivet av Deeziel:

Om ni som jag inte e helt förtjusta i cpu tweak iii, så kan man köra hwinfo64 istället, den håller också koll på strömmen i pinnarna.

Det här kanske vore något? Då det ger ju att utesluta att det är GPU TWEAK som läser eller ser galet...

Gjorde precis en coldboot igen, utan att ha rört någonting alls, och alla pinnar är gröna och fina och visar inga som helst tendenser till snelast. Spontant känns det som att det antingen är software issue, eller att något PSU? Grafikkort? gör eller inte gör något bra när datorn bara stängs av, fastboot är avstängt, men frågan är om det är något annat jag behöver aktivera/inaktivera för att få det att lira konstant......

Har ju diverse ERP läget avstängt om jag kommer ihåg rätt, detta för att få led på diverse tillbehör att dö vid avstängning.

Har även skickat ett ärende till Asus för att se om de har någon idé

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Deeziel:

Sista uppdateringen jag kollade (tror det var i slutet av mars) var någon fix för att VF försvann (det gjorde den för mig iaf, men med uppdateringen så var det löst) men jag har dumpat det och kör afterburner istället, mer van vid det och kör hellre en källa för sensor läsning så de inte krockar. Var det som fick 3dmark att ge mig skumt beteende.

Tänkte på denna artikeln (https://videocardz.com/pixel/asus-releases-gpu-tweak-iii-upda...) men jag fattar inte vad som är nytt. Sensorläsningen har ju funnits länge...

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silkystreet:

Tänkte på denna artikeln (https://videocardz.com/pixel/asus-releases-gpu-tweak-iii-upda...) men jag fattar inte vad som är nytt. Sensorläsningen har ju funnits länge...

Ah, ok, det är efter att jag dumpade gpu tweak så inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silkystreet:

Finns en ny, jäkla märklig funktion, som heter "Equipment Installation". Den visar, i realtid, hur plant ditt grafikkort är. Kan bara gissa att det finns någon form av gyro i (vissa?) grafikkort. Annars förstår jag inte hur i hela världen den gör det. Men det känns som ett försenat april-skämt
Som default så varnar den om ditt grafikkort har en avvikelse på 0.1 grader (!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Finns en ny, jäkla märklig funktion, som heter "Equipment Installation". Den visar, i realtid, hur plant ditt grafikkort är. Kan bara gissa att det finns någon form av gyro i (vissa?) grafikkort. Annars förstår jag inte hur i hela världen den gör det. Men det känns som ett försenat april-skämt
Som default så varnar den om ditt grafikkort har en avvikelse på 0.1 grader (!).

Nja, den fanns där redan innan. Tittade på den och struntade i den (har ett stöd från MSI). Skullen nog få bryta av kortet för att den där skulle bli nöjd XD

Skrivet av Jackie_moon:

Finns ett ROG Astral 5090 LC OC som fyndvara på Webhallen. Kan endast köpas i butik i Fruängen står det, så den som är sugen och har vägarna förbi.

https://www.webhallen.com/se/product/384115-ASUS-ROG-Astral-L...

hua, "fynd" som forftarande är 4000:- mer än vad jag gav för mitt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast enligt Reddit-tråden som postades så verkar både Windforce, Gaming och även Aorus vara påverkade. Sen vet jag inte varför just Windforce är mest påverkad men så verkar vara fallet.

Skulle du inte behålla kortet tills nytt kom in? Eller fick du byta ut det mot något annat?
Jag blev rekommenderad att vänta (har ändå inte lust att betala upp till 10k extra för en annan modell). Felet täcks dessutom av garantin.

Jodå nytt kort kommer. Ett Asus tuf istället för samma pengar.

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Skrivet av JBE:

En mildare limit på 10% och +200ish offset ger ju istället +~5% ökad prestanda, så då är avvägningen plötsligt om man verkligen vill förlora en differens på ~10% prestanda i de mest krävande spelen för att spara lite el/värme.

Jag har nu testat runt lite med power limits under 0.9 (med 250 oc) och 0.85 PL funkar fint om man nöjer sig med default prestanda. PL 80 tappar man några procent men inte mycket (förvånansvärt lite givet att man kör kortet i 480w som max)

Superposition 4k
Default 43709 min 198
PL 90 44656 min 188 +2%
PL 85 44273 min 201 +1.3%
PL 80 43230 min 199 -1%

Wukong (dlss quality plus frame gen)
Default 100 min 87 low 5th 90
PL 90 101 min 88 low 5th 91 +1%
PL 85 100 min 87 low 5th 90 0%
PL 80 99 min 82 low 5th 88 -1%

Cp (dlss quality plus frame gen)
Default 117.04 min 107
90 118.31 min 108.59 +1%
85 116.17 min 106.43 -0.75%
80 113.14 min 103.63 -3.2%

80-85 körda med 250 core oc och 900 på minnena.90 med 200 och 900 på minnena.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av 1Z3C0LD:

Någon mer än jag som har problem med 12vhpwr kontakten?
Fick tag på ett ROG Astral OC kort, den klagar konstant, då har jag provat med en sleevad corsair kabeln jag köpte (öppnades ny i förpackning till kortet) samt den medföljande bläckfisk adaptern, Båda med samma problem.
Även provat sätta om kontakterna både i PSU och på grafikkortet utan framgång, när man hör hur dessa kablar degraderas vill man ju inte göra det för mycket och ofta heller direkt
Detta med ett nytt HX1200i. Ska senare idag prova med den medföljande kabeln där, men som jag ser det verkar det vara Pin5 som inte riktigt vill sig väl.

enligt Jays2Cents så blev kabeln bättre efter 100 in och ut pluggningar

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

enligt Jays2Cents så blev kabeln bättre efter 100 in och ut pluggningar
https://www.youtube.com/watch?v=lAdLOf5of8Y

Citat från en kommentar under videon:

"Hi, engineer here.
From what i see from your graphs and testing, the more you reinsert the cable the better the contact is making, the contact points are gradually wearing down making a better contact.

Initially the contact points on both the plug and socket are not perfectly smooth or mating with each other as optimally as they could be, making a slightly less consistent, more resistive contact.

This design is just soo poor, multiple points for failure; the connectors, sense wires, and the card itself with no way to fully know if there is an issue with singular or multiple contact points, current imbalance, or even overcurrent to the point of melting or burning until it is too late.

This is not the way this should be done, it should be designed in a way that multiple failures have to happen before anything bad happens.

The engineers who designed or approved this system should be ashamed and i don’t often say that about fellow engineers."

Permalänk
Skrivet av landahl:

Citat från en kommentar under videon:

"Hi, engineer here.
From what i see from your graphs and testing, the more you reinsert the cable the better the contact is making, the contact points are gradually wearing down making a better contact.

Initially the contact points on both the plug and socket are not perfectly smooth or mating with each other as optimally as they could be, making a slightly less consistent, more resistive contact.

This design is just soo poor, multiple points for failure; the connectors, sense wires, and the card itself with no way to fully know if there is an issue with singular or multiple contact points, current imbalance, or even overcurrent to the point of melting or burning until it is too late.

This is not the way this should be done, it should be designed in a way that multiple failures have to happen before anything bad happens.

The engineers who designed or approved this system should be ashamed and i don’t often say that about fellow engineers."

Aa precis, så har du problem med kabeln pröva koppla in och ut lite och testa i mellan tills det blir bättre kontakt haha. Behöver formas lite som ett nytt par läderstövlar

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag testkört 5090 i 1½ vecka med ett 850W kvalitetsagg och än så länge verkar det funka fint. Har ett ouppackat RM1000x agg men vettefan om det behövs. Med undervolt och V-sync på 180Hz så har jag sällan sett mer än 460W power draw. När jag testade Portal 2 RTX så gick det upp till 500W men även då överlevde datorn.

Kan dock tänka mig att de flesta här kör med 1200-1600W, känns dock lite onödigt.

Skrivet av Gloremir:

Jodå nytt kort kommer. Ett Asus tuf istället för samma pengar.

Gött. Men hur är det med coilwhine? ASUS är ju kända för att krydda sina kort ordentligt med coilwhine. Iaf var det så med mina första två ASUS TUF 4090, det var så högt att det typ hördes igenom hörlurarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa ett Gigabyte 5090 Auros Master pga ljudet när fläktarna stannar?

Någon som har det kortet?
Är det någon coil whine?
Uppgraderat från 4090 till 5090 och vilken skillnad märker ni?

Permalänk
Medlem

Asus och coilwhine är en klassiker, men man vet ju aldrig vad man får innan man har det så att säga. Jag har tycker mig ha läst färre klagomål med 5000-serien, kanske är de bättre nu eller så har folk vant sig vid att de kan ha det?
Gigabyte-kortet har ingen coilwhine alls vad jag har märkt vilket är trevligt. Tyvärr finns inget vattenblock till Gigabyte vilket det gör till Asus-korten. Min överdimensionerade loop kyler nu bara en 7800x3d som ju en av de strömsnålare processorerna.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Vågar man köpa ett Gigabyte 5090 Auros Master pga ljudet när fläktarna stannar?

Någon som har det kortet?
Är det någon coil whine?
Uppgraderat från 4090 till 5090 och vilken skillnad märker ni?

Jag har inte Aorus utan Windforce men kan säga att det där med fläktarna inte påverkar kortets funktion. Någon postade ett officiellt uttalande från Gigabyte som själva sa att det inte är någon fara. Det som kanske påverkas är andrahandsvärdet, men eftersom felet täcks av garantin kan man vänta tills tillgången är bättre och byta ut det då (bara man dubbelkollar med inköpsstället).

Gällande coilwhine så tycker jag att iaf mitt kort är hyfsat tyst. Klart det kan höras lite vid väldigt hög fps (bara testat en gång och då var det 400+) eller väldigt hög load (inte testat) men så som jag lirar (180fps 250-450W) så hör jag det inte om jag lirar med högtalare.

Skillnaden mellan 4090 och 5090 varierar mycket beroende på spel men visst är det skillnad (medel är väl ca 30% i 4K). Och MFG är rätt så fräckt, fungerar bra med få artefakter och låg latens samt låter mig köra spel i 4K/240fps (Tex CP2077 på max).

Skrivet av Bakwetu:

Asus och coilwhine är en klassiker, men man vet ju aldrig vad man får innan man har det så att säga. Jag har tycker mig ha läst färre klagomål med 5000-serien, kanske är de bättre nu eller så har folk vant sig vid att de kan ha det?
Gigabyte-kortet har ingen coilwhine alls vad jag har märkt vilket är trevligt. Tyvärr finns inget vattenblock till Gigabyte vilket det gör till Asus-korten. Min överdimensionerade loop kyler nu bara en 7800x3d som ju en av de strömsnålare processorerna.

Hoppas att ASUS tog sig i nackskinnet gällande coilwhine, det var verkligen extremt förra generationen.

Sen är alla olika men hade jag fått ett ersättningskort med mycket coilwhine så hade jag nog föredragit Gigabytekortet med fläkt"problemet".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Ja köpte ett 5090 astral endast för att choppa salad med sen märkte jag att 4090 fick all jobs,RIP 5090!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är värt det för min del när jag använder 34" 3440 skärm Alienware 34 Curved OLED Monitor AW3423DW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Måste säga att jag testkört 5090 i 1½ vecka med ett 850W kvalitetsagg och än så länge verkar det funka fint. Har ett ouppackat RM1000x agg men vettefan om det behövs. Med undervolt och V-sync på 180Hz så har jag sällan sett mer än 460W power draw. När jag testade Portal 2 RTX så gick det upp till 500W men även då överlevde datorn.

Kan dock tänka mig att de flesta här kör med 1200-1600W, känns dock lite onödigt.

Gött. Men hur är det med coilwhine? ASUS är ju kända för att krydda sina kort ordentligt med coilwhine. Iaf var det så med mina första två ASUS TUF 4090, det var så högt att det typ hördes igenom hörlurarna.

Jadu, det lär jag märka när kortet kommer hem.
Tur man handlar hos inet, så där brukar det inte vara några problem att reklamera.

En del kanske tycker fläkt ljudet är ok på gigabyte korten.
Men ett kort för den prislappen, som uppenbarligen har en defekt. Är inte ok. Mitt gigabyte 4090 låter inte sådär.

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Första Astral 5090 LC jag fick hem så lät pumpen lite över vad jag orkar (varkar som andra råkat ut för samma om man kollar asus forum). Andra har inte alls samma problem.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag skulle behöva lite support omgående min rtx 5090
gigabyte gaming oc

Kortet startar men fläktarna går på max samt dator visar ingen bild alls, har provat andra från pci 5 till 4 och 3.

Noterat att dator funkar med integrerat kortet

Mina specs
i7 13700k
z690 gigabyte
evga g2 1300w

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 14900k| Corsair H150i Elite| Corsair Vegance 32gb ddr4 4000+ |Rtx 5090 Gaming oc |Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 990 pro 1tb| Samsung 990 2tb|3xSeagate 18TB|Oled 42”C4|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Skrivet av warzeta:

Hej

Jag skulle behöva lite support omgående min rtx 5090
gigabyte gaming oc

Kortet startar men fläktarna går på max samt dator visar ingen bild alls, har provat andra från pci 5 till 4 och 3.

Noterat att dator funkar med integrerat kortet

Mina specs
i7 13700k
z690 gigabyte
evga g2 1300w

Har kortet dual bios så kan du pröva växla det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Hej

Har provat båda silent och performance utan att få det att fungera

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 14900k| Corsair H150i Elite| Corsair Vegance 32gb ddr4 4000+ |Rtx 5090 Gaming oc |Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 990 pro 1tb| Samsung 990 2tb|3xSeagate 18TB|Oled 42”C4|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzeta:

Hej

Prova med att montera om allt (alltså GPUn), tryck i alla kablar ordentligt mm. Du har säkert gjort detta redan, men gör det en gång till.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzeta:

Hej

Har du kollat i bios så att den ska initiera PCI grafiken och inte köra med den inbyggda i processorn? En annan sak att prova är en annan kabel mellan grafikkort och skärm

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Slog äntligen till på ett 5090, fick ett för 34k från Sharkgaming vilket inte är lika blodigt som 40k.
Verkade klokt då jag köper via mitt företag, vilket blev 27k utan moms, vilket hade motsvarat runt 10k i fickan efter arbetsgivaravgifter och skatt, vilket i rätt nära vad jag får för mitt 7900 XTX.

Finns det några som kör ett 5090 med ett 850W nätagg?
Misstänker att jag behöver köpa ett nytt agg, men tänkte jag skulle fråga först.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Jag har samma grafikkort och läst om olika bios, men hur når man det på grafikkortet? Jag vet bara hur man kommer in i BIOS på moderkortet.

På gigabytes hemsida ser jag bara hur man hämtar hem en mjukvara för att ändra fläktar och hastigheten på vram.