Permalänk
Medlem

Hjälp med nya Fläktar och Hub

Nya fläktar och Hub
Tjena köpte en färdigbyggd dator med egen märkta fläktar (Troligvis nå lågbudget fläktar) dessa fläktar har 2 st av dem börjat leva om nu jävulskt och "styrningen" till fläktarna vill ej reagera. tänkte att jag skulle investera i helt nya bättre fläktar typ (Be quiet). 6 st då dessa faktiskt lever om en hel del när de väl fungerade. Moderkortet har inte tillräckligt med utgångar för att slippa en hub som det är i dagsläget. ( MSI PRO H1610M-E)

3 st Front fläktar (chassi) 120mm
1 st Bakre fläkt (chassi) 120mm
2 st CPU 120mm

är det nån som kan hjälpa mig få ihop nått "set" som passar mitt moderkort för ett rimligt pris.

Tack på förhand

felstavning och la till information
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygren87:

Nya fläktar och Hub
Tjena köpte en färdigbyggd dator med egen märkta fläktar (Troligvis nå lågbudget fläktar) dessa fläktar har 2 st av dem börjat leva om nu jävulskt och "styrningen" till fläktarna vill ej reagera. tänkte att jag skulle investera i helt nya bättre fläktar typ (Be quiet). 6 st då dessa faktiskt lever om en hel del när de väl fungerade. Moderkortet har inte tillräckligt med utgångar för att slippa en hub som det är i dagsläget. ( MSI PRO H1610M-E)

3 st Front fläktar (chassi) 120mm
1 st Bakre fläkt (chassi) 120mm
2 st CPU 120mm

är det nån som kan hjälpa mig få ihop nått "set" som passar mitt moderkort för ett rimligt pris.

Tack på förhand

Fläktarna till cpu ska du köra på cpu fan på moderkortet så dom får pwm styrning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Fläktarna till cpu ska du köra på cpu fan på moderkortet så dom får pwm styrning.

Moderkortet har 3 st 4 pin utgångar så behöver en hub för chassi fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ja jag hade kört med 3st splitterkabel, 1 splitter för CPU och 2 splitter på de två system fan platserna.

Permalänk
Medlem

Räcker bra med Y-kontakter, skall utan problem kunna driva 2-3 fläktar på en kontakt. Kostar inte många kronor eller om du bor i Göteborg så har jag säkert 20st. Får med en del när man köper noctua fläktar.
Tänk på att ha samma sorts fläkt splittrade på en kontakt för att undvika mindre problem.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Okej försöker köpa splitterkablar/Y-kontakter, rekommendationer på fläktar gärna lite tysta men inte kostar 500kr fläkten?

Permalänk
Medlem

Försöker också hitta tysta 120mm men problemet är att om dom är tysta så är dom i låg rpm. Möjligt att det finns tysta 120mm vid hög rpm men inget jag hittat ännu.
Jag kör mina fläktar i 600 rpm vid idle (vilket är tyst enligt mig) eller lätt arbete men i spel brassar jag på dom i 2000rpm vilket gör att dom kyler men låter fruktansvärt.
Inget som spelar roll om man har headset dock.
Tvivlar på att den finns någon 120mm fläkt över 1500rpm som är "tyst".
Kanske någon annan som vet.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Angående ljudet så finns det en filter funktion på inet för det om jag inte minns fel. Välj den med lägst dB och kolla recensioner. Sen jämför pris på andra sidor.
Men som sagt, 120mm låter bra mycket mer än 140mm.
Ångrar att jag köpte ett Phanteks NV5 som bara tar 120mm fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Titta på dessa, lämpar dessa sig som CPU fläktar också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Angående ljudet så finns det en filter funktion på inet för det om jag inte minns fel. Välj den med lägst dB och kolla recensioner. Sen jämför pris på andra sidor.
Men som sagt, 120mm låter bra mycket mer än 140mm.
Ångrar att jag köpte ett Phanteks NV5 som bara tar 120mm fläktar.

Läst nått om att Hur mycket tryck de ska ha och hur mycket luft de flyttar har lite betydelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygren87:

Läst nått om att Hur mycket tryck de ska ha och hur mycket luft de flyttar har lite betydelse

Hej!

Hur mycket luft en fläkt kan flytta har en väldigt stor betydelse!
Det gäller alla typer av fläktar i en dator.

Chassits storlek och utformning har också en väldigt stor betydelse för både kylförmågan och för den totala ljudvolymen.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Hur mycket luft en fläkt kan flytta har en väldigt stor betydelse!
Det gäller alla typer av fläktar i en dator.

Chassits storlek och utformning har också en väldigt stor betydelse för både kylförmågan och för den totala ljudvolymen.

Ja precis, Svarade bara en som sa att jag skulle kolla db och läsa recensioner.. för jag läst nått liknande du skrev nu

Skulle du säga att Arctic p12 passar som både Chassi och CPU fläktar ?

Permalänk
Medlem

Ett 5-pack Arctic p12 för 350kr är väldigt prisvärt.
Fläktarna är bra, och hyfsat tysta. MYCKET fläkt för pengarna.
Finns det fläktar som flyttar mer luft? Ja.
Finns det tystare fläktar? Ja.
Finns det fläktar som både är tystare och flyttar mer luft? Ja.
Kan du köpa 5 sådana för samma pris? Högst tveksamt.

Vill du lägga ut 350kr per fläkt så har du nog en uppsjö av fläktar att välja bland. Är det värt det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Beställde 6x Arctic P12 med till hörande Hub (ifall jag vill ha fler i framtiden) och beställde en splitter så jag kan koppla 2fläktar på CPUFAN utgången på moderkortet, detta får duga

tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygren87:

Beställde 6x Arctic P12 med till hörande Hub (ifall jag vill ha fler i framtiden) och beställde en splitter så jag kan koppla 2fläktar på CPUFAN utgången på moderkortet, detta får duga

tack för all hjälp!

Nice, när du väl har fläktarna så rekommenderar jag https://getfancontrol.com/ för att styra dem.