15+ meter (optisk) HDMI kabel, märke, max böjning etc?

Permalänk
Medlem

15+ meter (optisk) HDMI kabel, märke, max böjning etc?

Skulle vilja ha dator från kontoret kopplad till TV:n i vardagsrummet och även om jag "bara" har ett 2080 RTX kort just nu så funderar jag på att uppgradera till något nyare så en kabel som hanterar 4k 120Hz med VRR är ju önskvärt.

I dagsläget har jag en 10meter lång kabel som ganska precis räcker fram om den bara ligger lite fult på golven.

och den lata sidan av mig kan väl erkänna att jag är lite sugen på att bara spika in lite kabelklamrar i listen längs med golvet, eller sätta dit lite kabelkanaler, men det är ju definitivt den mist snygga lösningen.

Alternativet som är åtminstone lite bättre vore ju att lägga kabeln uppe på listen och ledan den runt den dörren den passerar på vägen, men då räcker inte min 10 meters kabel till längre utan då måste jag titta på något nytt, åtminstone 15 meter långt alternativ.

Jag inser att man får vad man betalar för men optiska HDMI-kablar som är 15+ meter långa känns lite som en niche-produkt så känns svårt att utvärdera baserat på pris eftersom det känns som butikerna prissätter dem lite som de vill. Hittar t.ex en 20 meters kabel från Lanberg som kostar 899kr hos Max Gaming och 439kr hos Computer Salg och eftersom det är samma kabel så blir den ju inte dubbelt så bra bara för att jag köper den från Max Gaming Frågan är, ska man bara blunda och chansa eller finns det några alternativ som ändå är hyffsat pålitliga utan att kosta en arm och ett ben?

Från en relativt snabb sökning, om man vill hålla sig under eller runt 1000kr så har förutom tidigare nämnda Lanberg, hittat alternativ från Cableexpert, Deltaco och Nördic, vet inte om något av dem sticker ut som mer eller mindre pålitligt än de andra?

Men även om jag köper en längre kabel så kommer ju nästa fråga, om man vill leda den runt dörren, hur skarpa vinklar vågar man böja den i, vågar man böja den optiska kabeln i nära nog 90 graders vinklar för att leda den runt hören på dörren eller måste man vara lite "artistisk" och göra någon form av utbuktning vid alla vinklar så att man kan böja kabeln mer försiktigt?

Sedan har den tidigare ägaren, som byggde huset, i princip gödslat med parabol-uttag (alla rum i huset utom ett har dubbla uttag), så om jag verkligen ville gå på något överkurs alternativ skulle jag kunna försöka leda dem den vägen.

men utan att veta exakt hur rören är dragna i väggen, bara att de går "åt fel håll" före de möts uppe på vinden, så kan jag anta att jag minst behöver sikta på 30 meter i så fall, sannolikt mer för att vara på den säkra sidan. Dessutom litar jag inte på min förmåga att få kabeln genom rören hela vägen utan att det fastnar någonstans (eller lossnar från vad för lösning jag än väljer att sätta ihop nya och gamla kablar för att kunna dra den nya genom rören ) så jag tror jag avstår från det alternativet just nu åtminstone.

Permalänk
Medlem

Denna klarar en radie på 20mm enligt profuktdatabladet

https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-2-1-fi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Denna klarar en radie på 20mm enligt profuktdatabladet

https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-2-1-fi...

Tack! Den informationen missade jag helt när jag tittade på den kabeln. 20mm känns bra nog för att det inte ska se allt för konstigt ut när man leder den runt dörren så då känns det ju helt klart som ett användbart alternativ.