Problem med bios, ez flash hänger sig.

Permalänk
Medlem

Problem med bios, ez flash hänger sig.

Kolla min signatur för moderkort och processor og ansra hårdvaru.

Sen jag köpte cpu ihop med moderkortet när jag är inne i bios så laggar musen pekaren (stutters). Det har blivit värre med tiden som gått idag skulle jag uppdatera ny bios version så hänger uppdateringen sig. Hänger sig här se bild.

Blev tvungen att använda flash usb med hjälp av flash knappen på moderkortet.

Jag har felsökt, genom att ta ut gpu kört med intrigerade gpu, testat med andra usb uttag på moderkortet, testat utan ljudkortet. Har 2 m.2 diskar 990 pro och 980 pro samsung har testat utan dessa också. Allt misslyckas bios laggar frunktansvärt mycket.

Är det bara retunera moderkort ihop med cpu till INET där det är köpt. Eller någon som kan komma med fler förslag hur jag löser detta problem?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Har du gjort clr cmos?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Kolla min signatur för moderkort och processor og ansra hårdvaru.

Sen jag köpte cpu ihop med moderkortet när jag är inne i bios så laggar musen pekaren (stutters). Det har blivit värre med tiden som gått idag skulle jag uppdatera ny bios version så hänger uppdateringen sig. Hänger sig här se bild. <Uppladdad bildlänk>

Blev tvungen att använda flash usb med hjälp av flash knappen på moderkortet.

Jag har felsökt, genom att ta ut gpu kört med intrigerade gpu, testat med andra usb uttag på moderkortet, testat utan ljudkortet. Har 2 m.2 diskar 990 pro och 980 pro samsung har testat utan dessa också. Allt misslyckas bios laggar frunktansvärt mycket.

Är det bara retunera moderkort ihop med cpu till INET där det är köpt. Eller någon som kan komma med fler förslag hur jag löser detta problem?

Bytte du namn på BIOS-filen innan du flashade?

"Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (A5557.CAP) using BIOSRenamer."

https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-x870...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag hade en nybyggd dator 2020 som uppförde sig precis likadant. I det fallet var det en utav usb enheterna som jag kopplat in på baksidan som störde ut på något sätt.

Efter att jag ryckt ur allt förutom hdmi och flyttat om tangentbord/mus (tror jag kopplade in dem via chassits framsida istället) så försvann problemet. Efter att jag flashat bios så kopplade jag in allt på baksidan igen och problemet var borta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du gjort clr cmos?

Allt hängde sig under updatering, jag gjorde en CMOS reset utan resultat fick svart skärm. Ladda ner senaste bios uppdateringen med hjälp av USB flash knappen på moderkortet, detta fungerade att flasha till ny version men fortfarande efter ny version i bios laggar allt konstant.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Bytte du namn på BIOS-filen innan du flashade?

"Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (A5557.CAP) using BIOSRenamer."

https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-x870...

Ja

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hasjon:

Allt hängde sig under updatering, jag gjorde en CMOS reset utan resultat fick svart skärm. Ladda ner senaste bios uppdateringen med hjälp av USB flash knappen på moderkortet, detta fungerade att flasha till ny version men fortfarande efter ny version i bios laggar allt konstant.

Musen laggar rätt extremt på mitt b550 med senaste asus bioset.

Men att navigera med tangenbordet fungerar bra för mig bara musen som hoppar runt hej vilt när man rör den.

Tippar att de e nått med asus bioset.

Datorn fungerar bra i övrigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Vad har du för filsystem på USB-minnet, Fat32 eller NTFS, om nu det kan ha betydelse?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Edit: Tycker beskrivningen är lite oklar, är det bara när du är inne i BIOS som det laggar?

Krånglande USB-tillbehör kan ge upphov till liknande problem.
Koppla bort alla oväsentliga USB-tillbehör.
Om det inte hälper, testa med annan mus / annat tangentbord.

(Även krånglande diskar, kan i vissa fall ge upphov till "lagg")

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Edit: Tycker beskrivningen är lite oklar, är det bara när du är inne i BIOS som det laggar?

Krånglande USB-tillbehör kan ge upphov till liknande problem.
Koppla bort alla oväsentliga USB-tillbehör.
Om det inte hälper, testa med annan mus / annat tangentbord.

(Även krånglande diskar, kan i vissa fall ge upphov till "lagg")

Det är bara i bios som det laggar och den hänger sig vid uppdatering med ez flash inne i biosen.

USB kontakterna är testade inget fel här.

Uppdatering*

När jag kör på EXPO så börjar laggen i biosen. Så nu håller jag på köra memtest86 och ser om det är minnen som klabbar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Vad har du för filsystem på USB-minnet, Fat32 eller NTFS, om nu det kan ha betydelse?

Ez flash säger ifrån om du inte kör rätt formatering system för körq igång bios update. Det lagga ganska mycket när jag körde igång bios updateringen sen hängde datorn sig mitt under upgraderingen.

Visa signatur