Anmäl dig till Roborock Challenge!

Testlabbet presenterar RAMverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

I Swecs tester så var 4060 upp till 10% snabbare beroende på upplösning. Det är väl ändå noterbart?

Har själv spelat med RT på ett 3060, så jo, det är relevant, beroende på preferenser såklart.

Angående drivrutinerna så var den jämförelsen mot intel, ifall det inte var tydligt.

Jag inser nu att B650 skulle vara B580 och att jag missuppfattade lite ja.

Upp till 10%, tycker jag inte är jättemycket, men ja annars var det också ett stycke jag missuppfattade betoningen lite. Inte alltid lätt att lägga rätt betoning när man läser 😅.

Den RT du kört med 3060 kan man med hög sannolikhet klara med ett 7600 också dock.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Enda riktiga problemet med 4060 är ju hur mycket VRAM grafikkortet har där det kan bli en begränsande faktor i vissa spel, men det är ju tyvärr inte något Sweclockers kan påverka, utan är ju Nvidia som envisas att lansera budgetgrafikkort med för lite VRAM.

Verkar ju inte heller bli någon bättring i nästa generation då både Nvidia och AMD kommer lansera 8 GB grafikkort.

Jag tycker det pratats om för lite Vram online på forum i åratal, men blir det ofta en verklig begränsning? Mer Vram och samma pris på kortet, skulle innebära sämre komponenter i övrigt och då sämre prestanda i de spel som inte behöver extra minne. Nu har jag förvisso 16 GB på mitt kort och har alltid haft grafikkort kring medel eller bättre så inga xx60 kort, men jag tänker ändå att om det kräver strax över 8 GB i vissa spel i låga grafikinställningar så kan det flyta skapligt oavsett?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker ASUS TUF Gaming X870-Plus WIFI är ett rätt dåligt val, 4000 kronor för ett moderkort som inte har optisk ljud ut känns dumt.

Om man ändå ska köpa ett såpass dyrt moderkort förväntar iaf jag mig att man har optiskt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Enda riktiga problemet med 4060 är ju hur mycket VRAM grafikkortet har där det kan bli en begränsande faktor i vissa spel, men det är ju tyvärr inte något Sweclockers kan påverka, utan är ju Nvidia som envisas att lansera budgetgrafikkort med för lite VRAM.

Verkar ju inte heller bli någon bättring i nästa generation då både Nvidia och AMD kommer lansera 8 GB grafikkort.

Den oron finns absolut. Har ett RTX 4060 själv. Det jag ofta räddas av är att man får välja låga grafikinställningar för att nyare spel ska flyta på vilket även brukar sänka VRAM-kravet. Lär ju finnas undantag som inte bekräftar regeln dock.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag tycker det pratats om för lite Vram online på forum i åratal, men blir det ofta en verklig begränsning? Mer Vram och samma pris på kortet, skulle innebära sämre komponenter i övrigt och då sämre prestanda i de spel som inte behöver extra minne. Nu har jag förvisso 16 GB på mitt kort och har alltid haft grafikkort kring medel eller bättre så inga xx60 kort, men jag tänker ändå att om det kräver strax över 8 GB i vissa spel i låga grafikinställningar så kan det flyta skapligt oavsett?

Kostnadsökningen för mer VRAM är inte särskilt stor för tillverkarna, så marginellt högre pris för de grafikkorten hade varit rimligt eftersom det ökar livslängden på grafikkorten. Prestandan de erbjuder är ju helt okej, så varför ha en svag länk när det hade varit enkelt att åtgärda? Sedan finns det ju faktiska exempel på spel där 8 GB VRAM faktiskt är en begränsande faktor nuförtiden.

Har man tänkt ha grafikkortet en längre tid så är det synd att grafikkorten kommer bli gamla onödigt fort, det är slöseri med resurser.

1000-serien lanserades 2016 och hade 8 GB VRAM på 1070, 2060 hade 8 GB VRAM och lanserades 2019. Det är väl inte så konstigt att man förväntar sig mer av ett nyare grafikkort? Så att 5000-serien kommer ha grafikkort med enbart 8 GB VRAM är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Jonhed
MinMaxaren väljer AM5-plattformen för hen förväntar sig att det snart kommer prisvärde X3D processorer snart och funderar på att byta då. Eller möjligen om 2 år när nästa generation kommer. Oavsett vilket, "inom en inte allt för avlägsen framtid", som du är inne på.

Ja jag trodde ju det först och gav några exempel, fast då skulle dom som sagt inte skriva som dom gör. Dom skriver ju att minmaxaren köper en av dom dyraste CPUerna för att han INTE tror att 3DV cache kommer att nå AM5-processorerna inom en snart framtid.

Så det ända logiska är ju att han köper en så dyr CPU för att den har 3DV-cache och är nog bra för att vara såpass framtidssäker att han kan vänta tills billigare AM5-cpuer också får 3DV-cache.

Antingen det eller så har dom helt enkelt skrivit fel.
För om dom menar som du säger, och som jag först trodde, så kan dom inte skriva att han tror att det kommer ta lång tid tills 3DV i mellanklassen börjar säljas

Hade dom skrivit att min-maxaren tror att det en inom en snar framtid kommer göras så hade jag överhuvudtaget inte undrat haha!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Gör ju lite ont av att see VRM'en på budgetsegmentet, har ju sett vissa moderkort med något bättre VRM i samma prisklass men då gäller det Intel B760 styrkretsen.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Kostnadsökningen för mer VRAM är inte särskilt stor för tillverkarna, så marginellt högre pris för de grafikkorten hade varit rimligt eftersom det ökar livslängden på grafikkorten. Prestandan de erbjuder är ju helt okej, så varför ha en svag länk när det hade varit enkelt att åtgärda? Sedan finns det ju faktiska exempel på spel där 8 GB VRAM faktiskt är en begränsande faktor nuförtiden.

Har man tänkt ha grafikkortet en längre tid så är det synd att grafikkorten kommer bli gamla onödigt fort, det är slöseri med resurser.

1000-serien lanserades 2016 och hade 8 GB VRAM på 1070, 2060 hade 8 GB VRAM och lanserades 2019. Det är väl inte så konstigt att man förväntar sig mer av ett nyare grafikkort? Så att 5000-serien kommer ha grafikkort med enbart 8 GB VRAM är dåligt.

Att förvänta sig är en sak, men det finns en anledning tänker jag att VRAM inte blivit så mycket mer på 10 år. Det har blivit snabbare minnen däremot. Men om inte mer minne behövs är det bättre att lägga pengarna på andra delar av grafikkortet. Min tanke är att de som kör med xx60 kort kan spela i 1080p och på lite lägre inställningar och att 8 GB kan räcka till de flesta spel, och i vissa enstaka spel behöver det buffra till vanliga RAM och sega ner en del. Men snart kanske 12/16 GB nånstans blir standard.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

så dyrt mobo för 5080datorn. wtf ett moderkort för tom under 2k duger gott och väl för en 9800x3d, tuf gaming b650 plus wifi kostar tom olika fast när man trycker på länken så kommer samma pris upp då det borde vara samma mobo. Borde vara mobot för 9800x3d oxå.

det är liksom inte så att mobot i 5080datorn gör någt bättre än tuf mobot när det gäller cpun.

jag ska inte säga nått då jag kör med b650e master men att pracka på svennson ett sånt mobo helt i onödan e lite av att lura dem.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Det som blir tokigt enligt mig är att jag skulle klassa 8400f som "jag måste välja det billigaste för att ha råd med mat också" valet (på AM5). Att den sen då kombineras med det dyrare grafikkortet med sämre pris/prestanda än jämförbara konkurrenter gör att det känns skevt.
Som sagt är 8400f långsammare än 5600x (~10%), så tror risken för CPU-begränsade scenarier kan bli framträdande. Kanske speciellt om man ska kombinera med 4060 och försöka sig på RT (som ju även ökar belastningen på CPU rätt ordentligt). Tror fortfarande inte heller korten är tillräckligt starka för att sätta på en nivå av RT där RT-skillnaden mellan korten blir avgörande (dvs kan 4060 köra lättare RT i något spel så går det även på övriga kort). Personliga åsikten är dock att ha fps i 90-trakten på single player spel så kan inte tala för de som accepterar 30 fps.

Får väl annars komma överens om att inte komma överens 😊. Som du skrev är det bättre än många färdigbyggda alternativ. Sen är det fint att vi har forumet, där man kan diskutera och hjälpas åt att skruva på listan så den passar ens ändamål.

Håller med dig att insteg datorn sparar in på fel ställen det som man inte vill spara in allt för mycket på är.

PSU, CPU och Moderkort då väldigt lite extra pengar här gör att man slipper göra en ganska dyr uppgradering senare.

CPU 7500F Tray för 1900 kr är mycket bättre
Moderkort även om inte MSI B650-E är optimalt så fungerar nog moderkort okej till 9800X3D men inget bättre. Edit Meande fler kärnor
PSU en ATX 3,1 750W PSU är inte mycket dyrare DeepCool PL750D V2 750W ATX 3.1 kostar 849 kr

Saker man kan spara in på utan att påverka prestandan är.

SSD kan man enkelt spara in 500-600 kr på att köpa en billigt PCI-e 3.0 eller PCI-e 4.0 1TB SSD för 600-700 kr
CPU Kylare Finns faktiskt helt okej CPU kylare under 300 kr

Kingston NV3 NVMe PCIe 4.0 1TB 650 kr
ID-Cooling FROZN A410 SE 199 kr på rea just men kostar 279 kr när den ej är på rea

Man sparar runt 621 kr på dessa nedgraderingar påverkar inte prestandan men i gengäld så får man en 7500F istället för 8400F ifall man vill lägga lite extra man bör också få plats men DeepCool PL750D V2 750W ATX 3.1 ifall man är villig att addera lite till budgeten.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Min-maxaren vart nästan komiskt likt datorn jag byggde runt 9070 Reaper kortet som jag fick för "MSRP" dvs 7350.

Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-E WIFI
Processor: AMD Ryzen 5 9600X (105w TDP, -30 CO)
Internminne: Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast
Grafikkort: PowerColor Radeon RX 9070 16GB Reaper (-70mV Voltage Offset)
Lagring: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB
Chassi: Jonsbo D41 Mesh
Nätdel: Seasonic Core GX V2 650W ATX 3.1
Processorkylare: Thermalright Phantom Spirit 120
Chassifläktar: 4st Arctic P14 PWM Svart PST samt 2st Arctic P12 PWM Svart PST
18.509:-

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Undrar lite varför Asus-moderkort rekommenderas? När jag köpte det och byggde nytt i vintras såg jag bara folk överallt som stark avrådde från deras moderkort

Flest/bäst funktioner för priset oftast, därav Asus. Jag är en av dem som tidigare avrådit (har ett Asus B650 själv) men ram problemen blev fixad med bios uppdateringar, driversen med windows och poppande ljud är inget jag hör eller stör mig på. Inget märke är perfekt ändå.

Skrivet av Sebbepojken:

Många menar att deras Armoury Crate är lite väl påträngande bland annat. Utöver det har de börjat plocka bort funktioner och försämra specifikationerna på sina kort med åren - så att man betalar mer men får mindre

Verkligen? Alltså visst hatar jag det men det stängs av enkelt från bios (alt. en inställning i Windows) och de andra har lika dålig mjukvara som eg. Gigabyte Control Center.

Permalänk
Medlem

Vanilla X870 har väl ingen plats i raytracern. MSI Mag X870e Tomahawk är på precis alla sätt ett bättre kort till mindre pengar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hade hållt med dig. Har till och med för mig 7500f inte är lika nedklippt som 8400f. Dock är 7500f dyrare när jag kollar nu och då är jag inte lika säker på om jag valt 7500f (1890kr) över 8400f (1690 från inet, 1350 från proshop).

Stämmer bra det, 8400f är lite av en en anomali: Begränsad av Boost-frekvens, L3 cache, PCIe banor och revision jämfört med 7500F.

Max x16 SSD Rest CPU MHz Cache GPU CU MHz Modell Familj 10 4 4 2 4.0-4.9 16 MB 740M 4 2600 8300G Phoenix2 with c-cores 10 4 4 2 4.1-5.0 16 MB 740M 4 2800 8500G Phoenix2 with c-cores 16 8 4+4 0 4.2-4.7 16 MB - - - 8400F Phoenix 16 8 4+4 0 4.3-5.0 16 MB 760M 8 2800 8600G Phoenix 16 8 4+4 0 4.2-5.1 16 MB 780M 12 2900 8700G Phoenix 24 16 4+4 0 3.7-5.0 32 MB - - - 7500F Raphael PCIe 5.0 24 16 4+4 0 3.8-5.1 32 MB Rad. 2 ? 7600 Raphael PCIe 5.0 24 16 4+4 0 4.7-5.3 32 MB Rad. 2 2200 7600X Raphael PCIe 5.0

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Ryzen_processors

Sen bör man vara medveten om att 6000-36 förmodligen är sämre kretsar än vad som erbjuds i 6000-30 produkterna. Jag sitter just nu och jämför hur Samsung och Hynix beter sig på DDR4, de är som hund och katt.

Permalänk
Medlem

Många som glömt bort GN och ASUS...

ASUS armory crate måste vara den största dyngan till mjukvara ASUS gjort även AI Suit är rena fröjden gämf och det säger en del..

Sedan Phantom Spirit är ett betydligt bättre val ön Pearless, har 2 pearless och vart tvungen låsa på 25 % folk skulle behöva gå till öron läkare och kolla hörseln ett fruktansvärt högfrekvent vinande vid högre än 40%

Men detr dock en väldigt bra kylare och håller sig med runt 75c om inte jag minns fel (länge sedan jag kollade) på en AMD 7800x3d med låst fläkt kurva

Kör även en Phantom Spirit på en gammal Intel 5820

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Den RT du kört med 3060 kan man med hög sannolikhet klara med ett 7600 också dock.

Detta är jag mycket skeptisk till. I Swecs tester presterar 3060 dubbelt så bea i vissa titlar med RT. I andra var det inte mer än ~20% snabbare. Sedan så är ju 4060 ytterligare ett steg upp från 3060, vilket är vad som diskuterades.

Permalänk
Medlem

Något som hade gjort denna artikel ännu bättre hade varit om respektive setup hade parats ihop med två eller tre bildskärmar som passar bra till komponenterna.
Som det ser ut nu har du ju fina setups men ingenting som kan visa bilden den producerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Något som hade gjort denna artikel ännu bättre hade varit om respektive setup hade parats ihop med två eller tre bildskärmar som passar bra till komponenterna.
Som det ser ut nu har du ju fina setups men ingenting som kan visa bilden den producerar.

Min första tanke att du menade typ en workstation som gissningsvis i större grad har fler bildskärma, fast nu har typ varenda kotte minst 2 st.
Det hade inte alls varit dumt med en workstation inspired dator

Men du har en bra poäng jag hade gärna sett skärm till dessa

Fast det borde snarare få vara en egen artikel att komplettera till

Blir rätt många skärmar dv storlek / hz och upplösning kontra ratio dvs 16.9 / 21.9 / 32.9

Då vore det enklast om Swec kan muta/hota med skicka spamm med kattvideos 😅 @Laxpudding
För detta ändamål

Permalänk

"Ena dagen kan bygget landa på 35 000 kronor, andra dagen 39 000. Det hänger helt och hållet på dagens fångst " Det brukar alltid finnas bra erbjudanden som bara vi "nördar" har koll på ca 10% av priset på en 10 000kr dator eller bättre produkter. Att få ihop en dator som är kompatibel/fungerar brukar de flesta PC komponent sidorna hantera...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fint initiativ! Personligen kommer jag nog inte förbehållslöst rekommendera någon av dessa konfigurationer exakt som de är, eftersom jag vidhåller att många har glädje av en betydligt mindre dator.

Därtill kan det vara önskvärt med ett chassi som smälter in så bra som möjligt i inredning av mer stilriktig karaktär (dvs med hög så kallad WAF) – vilket jag skulle säga gäller Fractal Design North, men inte direkt Kolink Citadel Mesh eller DeepCool Matrexx 55 Mesh.

Håller med till fullo. Skaffade Fractal Designs Ridge när jag fick nedgradera storleken på min "man-cave" och därav också ett nytt moderkort från ASrock som gör sitt jobb utan problem. Aldrig byggt ITX tidigare och Ridge chassit ger många möjligheter men det är trångt.

Har två monitorer, varav en sitter på en arm från IKEA och jag vill ha datorn ståendes vertikalt bakom monitor #1 (som är vågrätt)

Köpte ett https://amzn.eu/d/80BQJWT som monterades upp och sedan ner då jag inte kunde placera Ridge Chassit på ett vettigt sätt.

Kör trådat men med Asus ZenWifi XD5 och borde ju för skojs skull (att jag inte tänkt på det tidigare?) jämföra hastigheten trådat vs Trådlöst

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem

Kul artikel

Tänker på moderkortet till instegsdatorn, räcker det till om personen skulle vilja kasta i en strömtörstigare cpu i framtiden? Nu är jag inte speciellt kunnig i ämnet men jag har förstått det som att även om en vassare cpu passar så kanske inte det billiga moderkortet kan förse den med tillräckligt med kraft så den kommer att throttla och därmed inte prestera max. Eller är jag ute och cyklar?

Byggde precis en instegsdator till grabben (12år) då han skulle ta steget från Xbox series S till en egen spelburk.
Med tanke på att det skulle bli hans första dator och jag inte visste hur stort intresset skulle bli (även om jag kunde ana att intresset skulle bli stort) så ville jag bygga något billigt men som ändå rullade på bra i 1080.
Efter mycket velande fram och tillbaka vid val av processor så blev det faktiskt en 12400f istället för amd's 8400 eller 7500 då den var billigast (och presterade likvärdigt).

Visst är Intels 1700 en "död" plattform men jag resonerade så att den dagen han faktiskt behöver uppgradera processorn så har det kommit ut nya plattformar hos både Intel och Amd och då kan man lika gärna byta hela plattformen (och det finns ju möjlighet att byta till en Intel 13 eller 14 prolle om dom skulle dyka upp i en reaback, även om dom haft sina problem).

Och med tanke på hur 12400f presterar kontra priset så är jag mycket nöjd (och grabben också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Att förvänta sig är en sak, men det finns en anledning tänker jag att VRAM inte blivit så mycket mer på 10 år. Det har blivit snabbare minnen däremot. Men om inte mer minne behövs är det bättre att lägga pengarna på andra delar av grafikkortet. Min tanke är att de som kör med xx60 kort kan spela i 1080p och på lite lägre inställningar och att 8 GB kan räcka till de flesta spel, och i vissa enstaka spel behöver det buffra till vanliga RAM och sega ner en del. Men snart kanske 12/16 GB nånstans blir standard.

RX 480 som gick att köpa 2016 för 2590:- hade 8 GB redan då,och kostade även mindre än GTX 1060 med enbart 6 GB. Det var förutseende,och gjorde det enkelt att lägga till HD Texture Pack utan prestandaförluster.

Min inställning är att det ska finnas kort inom 1080p-prisklassen som ska kunna maxa grafiken i 1080p (undantaget än så länge tyngre raytracing). Eftersom en del spel börjar kräva raytracing redan i grundinställningarna, och även det kräver mer minne, är det inte orimligt ett sånt nytt grafikkort för 1080p ska ha minst 12 GB, snarare helst 16, med tanke på högupplösta texturer etc. Det är en enkel och billig sak som förbättrar både spelbredden och kvaliteten idag och kortets livslängd i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Kul artikel

Tänker på moderkortet till instegsdatorn, räcker det till om personen skulle vilja kasta i en strömtörstigare cpu i framtiden? Nu är jag inte speciellt kunnig i ämnet men jag har förstått det som att även om en vassare cpu passar så kanske inte det billiga moderkortet kan förse den med tillräckligt med kraft så den kommer att throttla och därmed inte prestera max. Eller är jag ute och cyklar?

Byggde precis en instegsdator till grabben (12år) då han skulle ta steget från Xbox series S till en egen spelburk.
Med tanke på att det skulle bli hans första dator och jag inte visste hur stort intresset skulle bli (även om jag kunde ana att intresset skulle bli stort) så ville jag bygga något billigt men som ändå rullade på bra i 1080.
Efter mycket velande fram och tillbaka vid val av processor så blev det faktiskt en 12400f istället för amd's 8400 eller 7500 då den var billigast (och presterade likvärdigt).

Visst är Intels 1700 en "död" plattform men jag resonerade så att den dagen han faktiskt behöver uppgradera processorn så har det kommit ut nya plattformar hos både Intel och Amd och då kan man lika gärna byta hela plattformen (och det finns ju möjlighet att byta till en Intel 13 eller 14 prolle om dom skulle dyka upp i en reaback, även om dom haft sina problem).

Och med tanke på hur 12400f presterar kontra priset så är jag mycket nöjd (och grabben också).

12x60ampers mosfets på det mobot, räcker och blir över även till en 300w r9. behövs inte mer med dessa mobos. så behövs eg inget bättre för cpun.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Kul artikel

Skrivet av DST:

12x60ampers mosfets på det mobot, räcker och blir över även till en 300w r9. behövs inte mer med dessa mobos. så behövs eg inget bättre för cpun.

Nej moderkortet kommer inte riktigt hantera några törstigare processorer tyvärr. Tror det är begränsat till 90 W..
Instegsmodellen överlag behöver kanske ses över en del som jag varit inne på tidigare.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lith:

Har två monitorer, varav en sitter på en arm från IKEA och jag vill ha datorn ståendes vertikalt bakom monitor #1 (som är vågrätt)

Great minds think alike!

Klicka för mer information
Visa mer

(Louqe Ghost S1.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Nej moderkortet kommer inte riktigt hantera några törstigare processorer tyvärr. Tror det är begränsat till 90 W..
Instegsmodellen överlag behöver kanske ses över en del som jag varit inne på tidigare.
https://youtu.be/naX-DnKekCM?si=WZWN2DvVwLkfaD_j

det är klart det kan. det är bara att dra en uträkning så ser du att den gör det med råge. har hela 12x60a mosfets.

även om vi halverar totala strömkapaciteten å x med 1.3v så får vi 468w.

vi kan tom dra ner med ytterligare å kör på 1/3 av tot kapaciteten så kommer vi ändå upp i 312w.

gör bara en snabbräkning här, så är dessa mobos "op" för am5.

när jag hade en asus rog strix b660i så klarade den av att driva 13900kf upplåst i 5.5ghz all day long med sina 8x60a mosfets.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

det är klart det kan. det är bara att dra en uträkning så ser du att den gör det med råge. har hela 12x60a mosfets.

även om vi halverar totala strömkapaciteten å x med 1.3v så får vi 468w.

vi kan tom dra ner med ytterligare å kör på 1/3 av tot kapaciteten så kommer vi ändå upp i 312w.

gör bara en snabbräkning här, så är dessa mobos "op" för am5.

när jag hade en asus rog strix b660i så klarade den av att driva 13900kf upplåst i 5.5ghz all day long med sina 8x60w mosfets.

Den har väl inte 12x60A dock, det är 6+2+1 faser i alla fall (AM5 moderkort översikt).
Hur som spelar det ingen roll eftersom moderkortet är begränsat till 90 W. Där är alltså en power limit så hur du än vill räkna får du aldrig mer än 90 W ur det.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Den har väl inte 12x60A dock, det är 6+2+1 faser i alla fall (AM5 moderkort översikt).
Hur som spelar det ingen roll eftersom moderkortet är begränsat till 90 W. Där är alltså en power limit så hur du än vill räkna får du aldrig mer än 90 W ur det.

det är 12st 60vrm för just cpun, asus å många andra kör med dubblering å den kör mer än 90w easy peasy.
om den inte kunde så hade den inte ens kunnat köra en vanlig octa core då de kan dra 110w.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

det är 12st 60vrm för just cpun, asus å många andra kör med dubblering å den kör mer än 90w easy peasy.
om den inte kunde så hade den inte ens kunnat köra en vanlig octa core då de kan dra 110w.

Okej orkar inte mer efter detta men nej 90 W max. Kolla någon video (t.ex. den jag länkade i första inlägget) eller läs en recension. Max 90 W sen klockas CPU ner. Påverkar såklart inte en 7600 t.ex. men som du är inne på så kan en vanlig octa core t.ex. prestera sämre på detta moderkortet.
Over and out.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Okej orkar inte mer efter det men nej 90 W max. Kolla någon video (t.ex. den jag länkade i första inlägget) eller läs en recension. Max 90 W sen klockas CPU ner. Påverkar såklart inte en 7600 t.ex. men som du är inne på så kan en vanlig octa core t.ex. prestera märkbart sämre på detta moderkortet.
Over and out.

det finns liksom tester, gjorda av hw unboxed.

asus tuf brädan klarade sig utmärkt med en 7950x liksom å bara 3 mobos "faila" egentligen.

Visa signatur