Bygga egen GPS-sändare för sitt husdjur, erfarenheter?
Hej hallå!
Jag försöker hjälpa en bekant att hitta en vettig GPS-sändare som dennes blivande utekatter kan ha på halsbandet, men det är lite utav en djungel och de flesta, eller rent utav alla, färdiga produkter jag hittar har en eller flera begränsningar.
Batteritiden är oftast väldigt låg, samt det är alltid någon relativt dyr abonnemangslösning inbakad för att de över huvud taget ska fungera.
Men! Man verkar kunna bygga en egen, om man har kunskapen och en del tålamod.
Jag tycker att denna lösning låter väldigt tilltalande: https://www.findmycat.io/
Under menyn "Engineering" så ska då allt man behöver finnas, vilket jag än så länge bara ögnat igenom. Enbart hårdvaran till PCB:n verkar hamna på strax över 100€.
Jag vet att jag i dagsläget inte har den kunskap eller tålamod som finns för detta projekt, men tänker att jag kanske kan få det genom att höra efter här.
Så jag undrar nog först och främst om det är någon som byggt ihop just en sån här och kan dela med sig av sin erfarenheter.
Jag undrar också om det finns någon tjänst för att mer eller mindre beställa en byggnation av åtminstone PCB:n? Alternativt någon svensk sida där privatpersoner kan efterfråga såna tjänster?
Det verkar inte som om man kan eller får efterfråga såna tjänster här på Sweclockers marknad.
När ämnet GPS-sändare för husdjur ändå är på tapeten så välkomnar jag även tips på andra produkter.
Någon typ av AirTag har t.ex. funderats på och skulle kanske funka någorlunda.
Jag har försökt hitta någon variant som kan tala med både iPhones och androider, men det är lite samma problem där som med färdiga GPS-lösningar, att det finns en eller flera begränsningar som gör dem mindre tilltalande.
Katterna bor relativt centralt, men det finns ett större skogsparti i närheten av huset där AirTag-lösningar sannolikt inte kommer fungera så bra.
Jag ser fram mot feedback, tack så länge!