Permalänk
Medlem

Ubuntu the Arch way

Halloj!
Nu i slutet av april / början av maj tänkte jag blåsa om en av mina skrotdatorer till Ubuntu 25.04 (som släpps om någon vecka).
(jag brukar hoppa mellan Ubuntu, Fedora och Endeavour beroende på humör - kravet jag har är att distron ska ha senaste versionen av GNOME)

Den här gången tänkte jag se om jag kan "bygga" Ubuntu, ungefär som man "bygger" Arch Linux vid en manuell Arch-installation.

Just nu testar jag och har 2 (GNOME Boxes) VM: Ubuntu 24.10 Desktop och Ubuntu 24.10 Server. Tanken är att jag ska få Serverversionen att fungera som Desktopversionen.
Det är INTE meningen att jag ska bygga Server till en exakt kopia av Desktop, jag är bara ute efter samma funktionalitet.

Jag behöver all hjälp jag kan få att hitta saker jag missar

Grunden är Ubuntu Server. Även om installationen inte är grafisk med mus, utan mer en terminal-installation, liknar det mer Archs installationprogram, än en klassisk manuell Arch-installation.

Det första man gör efter installation är att uppdatera systemet:

sudo apt update && sudo apt upgrade

Nästa steg är att installera GNOME.
Här använder jag tasksel, som är en del av Debianinstallationen:

sudo apt install tasksel; sudo tasksel

Här kan man välja olika DE, så jag väljer och installerar GNOME.
Eftersom tasksel är ett Debian-program får man Debians version av vanilla GNOME, inte Ubuntuversionen.
Det är är till och med så att jag får Debians wallpaper, med Debian-loggan, istället för Ubuntus wallpaper.

Nu har jag faktisk en minimal, men fungerande linuxinstallation.
Vad behövs mer, t.ex. för att man ska kunna spela enklare spel?
(det här är en skrotdator, utan något grafikkort)

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra Arch isf? Alternativt, har du kikat på om det finns en minimal-image av Ubuntu likt Debians minimal?

Permalänk
Medlem

Känns lite som att köpa en Skoda och ett måla den röd och tejpa ett Ferrarimärke på den

Permalänk

"Riktiga" Ubuntu installerar väl mycket genom sitt äckliga snap-paketsystem.
Kanske Ubuntu brandat Gnome hittas där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Känns lite som att köpa en Skoda och ett måla den röd och tejpa ett Ferrarimärke på den

Well, av nån anledning verkar det vara poppis med Volvo-bilar och dekaler med älgar...
https://www.google.com/search?q=volvo+elk
Så ironin föll, då folk redan gör på det viset.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Datavetare

@anthra går att göra det du vill, men frågan är rätt mycket "varför?".

Går, likt Gentoo, att bygga varje Ubuntu paket från source om man absolut vill. Det är integrerat i "apt". Men varför välja Ubuntu om man vill göra så?

En av de viktiga poängerna med att köra Ubuntu är att det finns två, och endast två, väldefinierade paketeringar som många, bl.a. alla de 3 GPU-tillverkarna, explicit testar sina saker mot. Det är "server" och "desktop".

Det är mindre flexibelt jämfört mer Arch, men med Ubuntu får man något som har mindre risk att få "konstiga fel" med t.ex. Nvidias GPU-drivers och relaterade paket då de rent krasst aldrig kan testas med varje random konfiguration någon får för sig att göra.

Nu är inte Arch riktigt på Gentoo-nivå, men ändå så att ingen av Arch/Gentoo är något speciellt mycket explicit testas mot.

Skrivet av orp:

Varför inte bara köra Arch isf? Alternativt, har du kikat på om det finns en minimal-image av Ubuntu likt Debians minimal?

Ubuntu slutade med "minimal-image" efter 18.04 LTS. Och det var aldrig en officiellt stödd variant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Skrivet av dlq84:

Skrivet av FattarNiInte:

"Riktiga" Ubuntu installerar väl mycket genom sitt äckliga snap-paketsystem.

Skrivet av Yoshman:

@anthra går att göra det du vill, men frågan är rätt mycket "varför?".

Ni frågar alla: varför?

Mitt svar: varför inte?

Jag har installerat Arch manuellt, done that, been there.

Varför installera Ubuntu från grunden?
För att jag aldrig gjort det och jag kanske lär mig något när jag gör det.
Det är hela poängen.

Jag hade mycket hellre kört Debian Sid, men den är för opålitlig (men inte på det sätt ni tror).
Mitt mål är att ha en distro med senaste GNOME och Sid är väldigt dålig på att ha senaste GNOME, fast det ska vara rullande.

Och jag påpekar det igen, eftersom de flesta av er verkar ha missat det: målet är inte att få Server att se ut som Desktop, utan att server ska ha en fungerande Desktop - vilket är något helt annat.

När det gäller snap:
Jag har inget emot snap. Finns det ingen annan lösning fungerar snap utmärkt. Finns det flatpak kör jag antagligen det istället.
Jag tror att jag har 3 snaps efter att skrivbordet är installerat och jag kommer antagligen inte få så många fler snaps än så.

Istället för att hacka, hjälp istället till med vad som behövs för att Ubuntu Server ska bli en fungerande Desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Det är hela poängen.

Om du installerat Arch så borde du redan veta vad du behöver göra för att installera DM, WW osv för att få en desktopmiljö. Jag kan väl också tycka att du borde ha uppmärksammat att det inte är mycket skillnad mellan distros i samma veva. Bootloader, kernel, init-system, DM, WM osv ... Det som skiljer mest är ju pakethanteraren med det är ju ganska oviktigt så länge man inte planerar att paketera saker själv.

Skrivet av anthra:

Jag hade mycket hellre kört Debian Sid, men den är för opålitlig (men inte på det sätt ni tror).
Mitt mål är att ha en distro med senaste GNOME och Sid är väldigt dålig på att ha senaste GNOME, fast det ska vara rullande.

Då kan du ju köra Debian Sid och paketera GNOME själv?

Skrivet av anthra:

Och jag påpekar det igen, eftersom de flesta av er verkar ha missat det: målet är inte att få Server att se ut som Desktop, utan att server ska ha en fungerande Desktop - vilket är något helt annat.

Då får du nog spec:a tydligare vad du menar. I Arch så finns det ingen skillnad mellan desktop och server. Ubuntus skillnad mellan Desktop och Server är väl framförallt att inte ta med desktop environment och istället installera lite server-nischade saker för Server-releasen.

Det är ju däremot inte svårt att antingen utgå från Ubuntu server och installera ett desktop environment och få något som efter liknar Desktop-releasen eller för den delen att utgå från Desktop-releasen och ta bort desktop environment:et för att hamna nära server-releasen.

Skrivet av anthra:

Istället för att hacka, hjälp istället till med vad som behövs för att Ubuntu Server ska bli en fungerande Desktop.

Jag tror framförallt att folk kliar sig i huvudet och inte förstår syftet men sedan måste jag iaf också förstå vad du vill uppnå. Vad är det som du behöver veta? `apt-get install gnome` (provokativt skämt) ?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anthra:

Ni frågar alla: varför?

Mitt svar: varför inte?

Det är hela poängen.

När det gäller snap:
Jag har inget emot snap. Finns det ingen annan lösning fungerar snap utmärkt. Finns det flatpak kör jag antagligen det istället.
Jag tror att jag har 3 snaps efter att skrivbordet är installerat och jag kommer antagligen inte få så många fler snaps än så.

Alright, men tror du kanske blir besviken på svaret givet hur absolut trivialt det är om det "bara" handlar om att installera det som behövs via apt.

$ sudo apt update && sudo apt upgrade -y $ sudo apt install --no-install-recommends ubuntu-desktop-minimal -y $ sudo ubuntu-drivers autoinstall

Efter det har du, utan att använda flatpack/snap eller liknande, (har kört Ubuntu sedan 6.06, fortfarande aldrig behövt använda snap, men det kanske kommer...) en minimal desktop, med drivers för det aktuella systemet, utan några "extraprogram" alls.

Givet att du nämner spel. Det rekommenderade sättet att installera Steam på Ubuntu är numera snap. Inte för att Canonical är rövhattar, utan därför att spelande på Linux kräver en en hel del tekniker som är lite "experimentella" i sin natur samtidigt som en nackdel med apt är att Steam installerat den vägen har i praktiken totalt oinskränkt access till din hemkatalog på ett sätt som inte alls är möjliga om man använder snap.

I.e. det är långt bättre ur ett säkerhetsperspektiv att installera något likt Steam via snap. Så vill du ha Steam-stöd, använd snap men det kräver inget extra utöver det som listas ovan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan nu, men jag har kört den installationsvägen som (typ) Yoshman föreslår. Först en server-USB-image och sedan typ

sudo apt install ubuntu-desktop

Det var i alla fall på den tiden fullständigt odramatiskt.

Lite mer utmaning skulle ju vara att bygga sin egen image och installera från den.

Permalänk
Medlem

För övrigt så går det att köra Gentoo utan att kompilera paketen numera. All konfigurering kvarstår dock. (Jag brukar spara hela min /etc som referens när jag bygger om systemen.)
https://wiki.gentoo.org/wiki/Gentoo_Binary_Host_Quickstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Nej, Debian Sid är inte, och har aldrig varit "rullande". Debian Sid är utvecklingsversionen av Debian med målet att bygga Debian Stable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet att du nämner spel. Det rekommenderade sättet att installera Steam på Ubuntu är numera snap. Inte för att Canonical är rövhattar, utan därför att spelande på Linux kräver en en hel del tekniker som är lite "experimentella" i sin natur samtidigt som en nackdel med apt är att Steam installerat den vägen har i praktiken totalt oinskränkt access till din hemkatalog på ett sätt som inte alls är möjliga om man använder snap.

Hur ny är infon att snap är den rekommenderade metoden för Steam?

För något år sedan var det bråk mellan Canonical och Valve.
Valve paketerar själva Steam som Flatpak.
Canonical paketerar Steam som Snap, men det ser ut som om det är Valve som paketerat.
Tyvärr så paketerade Canonical inte Steam korrekt, varpå folk klagade hos Valve (för folk trodde att det var Valve som paketerat).
Sist jag kollade rekommenderar Valve Flatpakversionen som de själva paketerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

$ sudo apt update && sudo apt upgrade -y $ sudo apt install --no-install-recommends ubuntu-desktop-minimal -y $ sudo ubuntu-drivers autoinstall

Skrivet av KAD:

sudo apt install ubuntu-desktop

Jag blir lite förvirrad av alla olika paket.

Som jag förstår är det man får med vanliga Ubuntu ett paket som heter ubuntu-desktop
https://packages.ubuntu.com/oracular/ubuntu-desktop

Sedan säger ni att det finns ett mindre paket som heter ubuntu-desktop-minimal
https://packages.ubuntu.com/oracular/ubuntu-desktop-minimal

Men jag har alltid trott att att mini-installationen är med paketet vanilla-gnome
https://packages.ubuntu.com/oracular/vanilla-gnome-default-se...

Därför blev jag lite förvånad när jag installerade GNOME med tasksel och fick ett paket som bara heter gnome
https://packages.ubuntu.com/oracular/gnome

Det jag har installerat ser precis ut som en Debian-installation.
Det verkar som att paketet gnome får man även flera gnome-appar + libreoffice + firefox-esr.

Den verkligt minimala installationen verkar vara vanilla-gnome, då verkar man inte få något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Nej, Debian Sid är inte, och har aldrig varit "rullande". Debian Sid är utvecklingsversionen av Debian med målet att bygga Debian Stable.

Jupp jag vet. det är av ren lathet jag kallar den för rullande.

Det viktiga för mig är att jag inte får senaste versionen av GNOME när jag kör Sid.
(och om jag får det har det nästan tagit så lång tid att nästa GNOME-version släppts)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Den verkligt minimala installationen verkar vara vanilla-gnome, då verkar man inte få något alls.

Har man vanliga Ubuntu kan man testa med:

sudo apt install vanilla-gnome-desktop

Sedan kan man växla mellan Ubuntu och GNOME när man loggar in.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anthra:

Hur ny är infon att snap är den rekommenderade metoden för Steam?

För något år sedan var det bråk mellan Canonical och Valve.
Valve paketerar själva Steam som Flatpak.
Canonical paketerar Steam som Snap, men det ser ut som om det är Valve som paketerat.
Tyvärr så paketerade Canonical inte Steam korrekt, varpå folk klagade hos Valve (för folk trodde att det var Valve som paketerat).
Sist jag kollade rekommenderar Valve Flatpakversionen som de själva paketerar.

Angående problemen med Canonicals Steam så har de svarat på det.

https://discourse.ubuntu.com/t/install-steam-on-ubuntu-24-10/...

Sen får man ta Steam på Linux för vad det är. Listan med kända öppna buggar mot Proton är lång (tusentals).

Att köra Windows-spel på Linux ändå fungerar så bra som det trots allt gör är rätt häftigt. Men det är ett hack/plåster och om huvudmålet med dator är att spela Windows-spel bör man hålla sig till Windows!

Om huvudmålet är att köras saker som bäst rullar på Linux, men man vill kunna köra lite spel så är det ju en lysande workaround

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

<Uppladdad bildlänk>

Sen får man ta Steam på Linux för vad det är. Listan med kända öppna buggar mot Proton är lång (tusentals).

Att köra Windows-spel på Linux ändå fungerar så bra som det trots allt gör är rätt häftigt. Men det är ett hack/plåster och om huvudmålet med dator är att spela Windows-spel bör man hålla sig till Windows!

Om huvudmålet är att köras saker som bäst rullar på Linux, men man vill kunna köra lite spel så är det ju en lysande workaround

Tycker nog att Linux förtjänar lite mer cred än så! Av mina 125 Steam-spel är det bara de som bannat Linux pga anti-cheat som strular. Windows-spel på Linux har fungerat grymt bra de senaste åren. Lägg till gamescope med inställningar som till exempel "sdr-gamut-wideness" så tycker jag faktiskt att Linux klår Windows på spel alla dagar i veckan... så länge man inte vill spela något av de få titlar som inte fungerar, dvs.

Visa signatur

Main Desktop: 7800X3D - 48GB RAM - 7900 XTX
Main Laptop: Framework 13 - 7640U - 32GB RAM
+ en massa servrar, laptops, raspberries osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaks:

Tycker nog att Linux förtjänar lite mer cred än så! Av mina 125 Steam-spel är det bara de som bannat Linux pga anti-cheat som strular. Windows-spel på Linux har fungerat grymt bra de senaste åren. Lägg till gamescope med inställningar som till exempel "sdr-gamut-wideness" så tycker jag faktiskt att Linux klår Windows på spel alla dagar i veckan... så länge man inte vill spela något av de få titlar som inte fungerar, dvs.

Jupp, det har varit exakt min erfarenhet också. Under alla år som jag hade Windows & Steam på ett antal olika datorer, så var det långt vanligare med problem i spel, "crash-to-desktop", "game freeze" och saker i den stilen. Det har jag varit nästan 100% förskonad från under senare år med Steam/Linux och allting jag köpt vilket inkluderar dussintals med aaa titlar har bara varit att installera & spela.

(jag spelar dock inget med anti-cheat/multiplayer alls, så det finns inte den hämskon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

<Uppladdad bildlänk>

Tackar, då vet jag att snap blivit bättre och ska testa det.

Målet är inte att det ska se ut som Ubuntu.
Målet är inte att spela spel.

Målet är att det ska fungera som Ubuntu.

Vanilla GNOME verkar vara så minimalt man kan få en GNOME-desktop i Ubuntu.
Men hur är det med resten av funktionaliteten?

Ubuntu säger sig sig gjort massor för spelupplevelsen de senaste versionerna. De har t.o.m. anställt personer specifikt för att göra Ubuntu-distron till en bättre spelplattform (de vill konkurrera med, och få lika bra rykte som, Fedora/Nobara/Bazzite).
Om jag bara installerar Ubuntu server + vanilla GNOME + Steam, får jag då samma upplevelse som i vanliga Ubuntu, eller ska jag installera något mer?

Någon som vet i vilka paket ubuntuspecifika program, som Uppdate och Firmware finns?

Arch har en fantastisk wiki, det har inte Ubuntu - det betyder att jag inte kan läsa hur Ubuntu gjort, utan måste reverse engineer alla funktioner som Ubuntu har.
Nu vet jag exakt vilka paket i Ubuntu som olika skrivbordsmiljöer är byggda med (det länkade jag till ovan),
men det är ett jämrans meck att installera ett paket åt gången för att sedan se om en specifik funktion tillkommit.