Ubuntu the Arch way
Halloj!
Nu i slutet av april / början av maj tänkte jag blåsa om en av mina skrotdatorer till Ubuntu 25.04 (som släpps om någon vecka).
(jag brukar hoppa mellan Ubuntu, Fedora och Endeavour beroende på humör - kravet jag har är att distron ska ha senaste versionen av GNOME)
Den här gången tänkte jag se om jag kan "bygga" Ubuntu, ungefär som man "bygger" Arch Linux vid en manuell Arch-installation.
Just nu testar jag och har 2 (GNOME Boxes) VM: Ubuntu 24.10 Desktop och Ubuntu 24.10 Server. Tanken är att jag ska få Serverversionen att fungera som Desktopversionen.
Det är INTE meningen att jag ska bygga Server till en exakt kopia av Desktop, jag är bara ute efter samma funktionalitet.
Jag behöver all hjälp jag kan få att hitta saker jag missar
Grunden är Ubuntu Server. Även om installationen inte är grafisk med mus, utan mer en terminal-installation, liknar det mer Archs installationprogram, än en klassisk manuell Arch-installation.
Det första man gör efter installation är att uppdatera systemet:
sudo apt update && sudo apt upgrade
Nästa steg är att installera GNOME.
Här använder jag tasksel, som är en del av Debianinstallationen:
sudo apt install tasksel; sudo tasksel
Här kan man välja olika DE, så jag väljer och installerar GNOME.
Eftersom tasksel är ett Debian-program får man Debians version av vanilla GNOME, inte Ubuntuversionen.
Det är är till och med så att jag får Debians wallpaper, med Debian-loggan, istället för Ubuntus wallpaper.
Nu har jag faktisk en minimal, men fungerande linuxinstallation.
Vad behövs mer, t.ex. för att man ska kunna spela enklare spel?
(det här är en skrotdator, utan något grafikkort)