Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem

Måste fasen titta på ”13 reasons why” igen, första säsongen var sjukt jäkla bra.

Permalänk
Medlem

SAS rogue heroes

Riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

The White Lotus

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Såg färdigt den idag och kan inte annat än att hålla med dig; helt otrolig. Dels att varje avsnitt är filmat i ett svep men framförallt berör den. Fy fanken vad man lever sig in i den.

Tekniskt imponerande (men jag blir för fokuserad på detta, faktiskt blir det hela negativt istället!), väldigt bra skådespeleri från vissa, bra från vissa och ingen var väl direkt dålig. Tyvärr föll inte berättarstilen mig i smaken riktigt utan att spoila för mkt.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Edin_II:

Har börjat kolla på 70-talsserien Tårtan nu. Kul kvällsunderhållning när det inte finns mycket annat.

Tårtan var inte igår man hörde talas om. Den kollade jag många gånger på hemma hos mormor och morfar.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

A murder at the end of the world.
Lite ojämn och förutsägbar, men ganska bra.
Tittar nu på senaste säsongen Black Mirror som börjar kännas lite meh...
Ser fram emot Murderbot Diaries i mitten av maj. Böckerna är riktigt bra.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Stenbeck på SVT Play.

Skaplig, om man vill slå ihjäl några timmar med att höra hur klurig Stenbeck var när han rundade lagen med sina telefon-, radio- och TV-bolag. 7 av 10 får den av mig, dvs sevärd.

Nu har jag sett tre avsnitt och jag tycker att den är bra och sevärd mest på grund av skådespelaren som gestaltar Jan.
Har själv en ganska unik erfarenhet där jag både är uppvuxen i Fagersta och varit upprörd över situationen då, och har även jobbat på Skeppsbron 18 i Gamla Stan för snart 20 år sen.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Rederiet

10/10

Permalänk
Medlem

The Diplomat säsong 1 och 2

"In the midst of an international crisis, Kate Wyler, a career diplomat, lands in a high-profile job for which she is not suited, with tectonic implications for her marriage and her political future."

https://www.imdb.com/title/tt17491088/

9/10
Jag gillar den här typen av serier. Säsong 3 kommer mot hösten.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Invincible, riktigt bra

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Landman

Blev för mycket av det mesta.
Ali Larter är sjukt läcker, men fy fan för hennes karaktär.

Nä, det blev inte många poäng.

Permalänk
Medlem

Rosewood
Disney + (2 säsonger, 5.1)

En patolog (Rosewood, kör en gul Pontiac G.T.O 69 cab å eget labb) å en kvinnlig polis löser mord tillsammans.

8/10.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Silo, säsong 2 på Apple TV+. Kan vara det bästa jag sett sedan Game Of Thrones.

Är det värt att se vidare? Jag såg S01 och tyckte det va riktigt bra, man ville bara se vidare för att se vad som händer.

Nu har jag sett två första avsnitten av S02 och tycker den tappat totalt. All mystik är borta och man känner inte att det finns nån röd tråd längre?

Tycker överlag det är väldigt väldigt ofta en serie levererar en bra S01, men sen är det bara som att skaparna aldrig hade någon plan bortom S01 utan typ: ”oj, detta blev ju succé, i måste vi vispa ihop nån S02 lite fort”.

Såg även the pitt, den var fantastisk. Gillar egentligen inte sjukhusserier men detta var bland det bästa jag sett på år.

Permalänk
Medlem

The Fall
(3 säsonger, Britbox).

En seriemördare härjar i Belfast.
En kvinnlig polisutredare (Gillian Anderson) från London ber om att få leda jakten på denne.

9/10
P.g.a Stereoljud.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Snusfri

Grimm.
Brukar köra en semi-binge på den 1-2 gånger varje år.

Riktigt bra serie och hoppas att spinoffen med Diana och Kelly blir verklighet någon gång

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är det värt att se vidare? Jag såg S01 och tyckte det va riktigt bra, man ville bara se vidare för att se vad som händer.

Nu har jag sett två första avsnitten av S02 och tycker den tappat totalt. All mystik är borta och man känner inte att det finns nån röd tråd längre?

Tycker överlag det är väldigt väldigt ofta en serie levererar en bra S01, men sen är det bara som att skaparna aldrig hade någon plan bortom S01 utan typ: ”oj, detta blev ju succé, i måste vi vispa ihop nån S02 lite fort”.

Ja, ge det en chans. Det blir väldigt spännande, iaf i mitt tycke.
Serien bygger på en trilogi av Hugh Howey. Som jag förstått det så är säsong 1 och 2 det som händer i första boken.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

White lotus, 5/10. Ingen story alls, handlar bara om intriger mellan olika grupperingar av karaktärer. Att den är snygg visuellt drar upp från en 3a.

Falsk identitet, franska originalet. 9/10 minst. Bästa spionserien som gjorts antagligen. Känns väldigt realistisk.

Permalänk

Black Mirror Svårt att sätta betyg på serien då det är olika historier i alla avsnitt. Jag var besviken på S6 som tappade lite av det fyndiga hos de tidigare säsongerna. I många avsnitt där tittade man på något fenomen/avart i omvärlden, drog det två steg till tills det var helt galet. I S6 var avsnitt ett helt brilliant, men resten av avsnitten var annorlunda historier men de saknade twisten när tekniken helt kört i diket. S7 har lyckligtvis återgått till att vara lika fyndiga som de tidigare säsongerna.

De olika avsnitten varierar väldigt mycket, men överlag så får det bli 8/10.

Permalänk
Medlem

Adolescence

Handlar om att en 13-årig incel-pojke i Storbritannien står åtalad för att ha mördat en kvinnlig skolkamrat. Handlar egentligen inte så mycket om honom utan om alla runtomkring (familj, skola, polis, psykolog…).

Miniserie som är filmad likt 1917, där allt ser ut att vara i en tagning. Riktigt snyggt, även om det medför att varje avsnitt är avskalat i sitt omfång.
Tydligen producerad av bland annat Brad Pitt, visste inte att han stod såväl bakom som framför kameran.

7/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Börjat se säsong 2 av The last of us, känns som att det är påkostat men alla ser väldigt propra ut med tanke på apokalypsen. Sen måste ju Bella Ramsay vara den sämsta skådespelerskan i mannaminne, hon borde aldrig ha ngt utom små biroller som inte kräver någon större talang.

Sen händer det ju en del skumma saker i manuset, forcerade in lite scener känns det som, den där jäkla psykologen t.ex. och lite förnedring av män kändes ju lite forcerat med den där stämman dom hade. Sen hade dom ngn tjej utan ngt stt säga till om som patrullledare och två småtjejer flamsar runt medans det sitter två killar som ser ut som att dom kan ta ner en arme av infected som bara typ flyter med i tramsandet.

Permalänk
Medlem

Lite sent omsider men Dune:Prophecy (2025).

Halvtråkig serie där nästan alla på ett eller annat sätt är 'bad guys'. Inte läst Dune på säkert över 30 år och minns inte ens om Bene Gesserit var omnämnda i första boken. Men de dök upp i de senaste Dune-filmerna, så förmodligen har jag bara glömt allt. Läste Dune i samband med det andra Dune-spelet - hade jag aldrig spelat spelet hade jag förmodligen inte läst Dune alls trots att ungdomen var fylld av massor av SciFi-litteratur.

I alla fall, serien handlar tydligen om tidiga Bene Gesserit med diverse intriger och ren skär ondska i olika former. För så förstod jag serien. Bene Gesserit är inte 'the good guys' och som nämnt tidigare är ingen annan i serien en direkt 'good guy' heller.

Den här serien skall alltså vara baserad på en av Frank Herberts söners romaner. Hur väl serien återspeglar handlingen har jag ingen aning om. Frank Herbets bokserie om Dune själva sägs varit nästintill omöjliga att omvandla till vita duken. Dune:Prophecy känns som vilken dramatisk serie som helst, oändliga trummor i soundtracket som nästan överröstar dialogen i varje 'intensiv' scen. Emellanåt dåsade jag till av det nästan frenetiska trummandet. Så dramatiskt det måste ha varit och där satt jag och somnade! Hjälper inte att jag såg serien sent på kvällarna antar jag.

Handlingen då? Bene Gesserit vill ha makten över imperiet. De använder sig av förbjuden teknik för att genetiskt försöka få till den perfekta ledaren. Planerna grusas emellertid då en mystisk figur, Ragnar Lothbrok, kommer, nästan som sprungen ur serien Vikings där han dog i en ormgrop, ut ur en annan krälande varelse, en Sandworm och har av den fått magiska krafter. Störde mig så otroligt på att skådespelaren från Vikings fortfarande spelar rollen som Desmond Hart på samma sätt som han gjorde Ragnar i Vikings. Med det sagt, ingen av de andra skådespelarna gjorde något som helst in- eller avtryck. I vilket fall, 'Ragnar' vill också ha kontroll över vem som har makten i imperiet och det käbblas och intigreras om ledarskapet i sex avsnitt. Emellanåt blir det lite hoppig klippning på grund av återblickar - i bland vet man inte riktigt var på tidslinjen en scen befinner sig i. Hjälper säkert om man läst boken.

Betyg: 5/10. Tråkig men godkänd, det är trots allt science fiction och det finns lite hintar från ökenplaneten Dune (men väldigt lite).

Felsnav, med mera
Permalänk
Medlem

Tog tag i Demon Slayer och har sett 2 säsonger nu. Fruktansvärt köttig serie men riktigt bra än så länge. Var väldigt många år sen man såg anime men kvalitén är verkligen topp och striderna är snyggt gjorda.

Ser även From, är på säsong 3 men har tappat lite där då den inte kom någon vart, men nu verkar det dra igång iaf.

Annars väntar man på Andor S2 nu bara.

Permalänk
Medlem

All The Light We Cannot See på Netflix, kollade på första avsnittet för ett tag sedan och då det inte föll sällskapet på läppen fick det ligga. Såg dock klart den i helgen och rekommenderar den starkt om man är ute efter något, hemskt och fint på samma gång. Utspelar sig under andra världskriget i en fransk kuststad där en tysk officer jagar en "ovärderlig" ädelsten.

Limited series, fyra avsnitt så en munsbit.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Lite sent omsider men Dune:Prophecy (2025).

Halvtråkig serie där nästan alla på ett eller annat sätt är 'bad guys'. Inte läst Dune på säkert över 30 år och minns inte ens om Bene Gesserit var omnämnda i första boken. Men de dök upp i de senaste Dune-filmerna, så förmodligen har jag bara glömt allt. Läste Dune i samband med det andra Dune-spelet - hade jag aldrig spelat spelet hade jag förmodligen inte läst Dune alls trots att ungdomen var fylld av massor av SciFi-litteratur.

I alla fall, serien handlar tydligen om tidiga Bene Gesserit med diverse intriger och ren skär ondska i olika former. För så förstod jag serien. Bene Gesserit är inte 'the good guys' och som nämnt tidigare är ingen annan i serien en direkt 'good guy' heller.

Den här serien skall alltså vara baserad på en av Frank Herberts söners romaner. Hur väl serien återspeglar handlingen har jag ingen aning om. Frank Herbets bokserie om Dune själva sägs varit nästintill omöjliga att omvandla till vita duken. Dune:Prophecy känns som vilken dramatisk serie som helst, oändliga trummor i soundtracket som nästan överröstar dialogen i varje 'intensiv' scen. Emellanåt dåsade jag till av det nästan frenetiska trummandet. Så dramatiskt det måste ha varit och där satt jag och somnade! Hjälper inte att jag såg serien sent på kvällarna antar jag.

Handlingen då? Bene Gesserit vill ha makten över imperiet. De använder sig av förbjuden teknik för att genetiskt försöka få till den perfekta ledaren. Planerna grusas emellertid då en mystisk figur, Ragnar Lothbrok, kommer, nästan som sprungen ur serien Vikings där han dog i en ormgrop, ut ur en annan krälande varelse, en Sandworm och har av den fått magiska krafter. Störde mig så otroligt på att skådespelaren från Vikings fortfarande spelar rollen som Desmond Hart på samma sätt som han gjorde Ragnar i Vikings. Med det sagt, ingen av de andra skådespelarna gjorde något som helst in- eller avtryck. I vilket fall, 'Ragnar' vill också ha kontroll över vem som har makten i imperiet och det käbblas och intigreras om ledarskapet i sex avsnitt. Emellanåt blir det lite hoppig klippning på grund av återblickar - i bland vet man inte riktigt var på tidslinjen en scen befinner sig i. Hjälper säkert om man läst boken.

Betyg: 5/10. Tråkig men godkänd, det är trots allt science fiction och det finns lite hintar från ökenplaneten Dune (men väldigt lite).

Förutom spice melange så är ju "häxorna" och deras avelsprogram i princip de enda röda trådarna genom böckerna.
Inte ens Arakkis eller maskarna får vara med hela vägen, planeten förstörs ju och dom lär sig syntetisera "kryddan".

Vad jag har förstått så baseras serien väldigt löst på den 6:a boken ?
Själv har jag inte sett serien, gillar böckerna (iaf de som Frank skrev) och avskyr när dom stampar på vad som anses vara "Kanon" i originalmaterialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

The Fall
(3 säsonger, Britbox).

En kvinnlig polisutredare (Gillian Anderson) från London ber om att få leda jakten på denne.

9/10
P.g.a Stereoljud.

Otroligt bra men obehaglig serie! Fenomenal skulle jag säga! Lätt 9/10!

Permalänk
Medlem

Kingdom
Netflix

En koreansk serie som beskrevs av Netflix som "Game Of Thrones with zombies". Kanske skapade det lite för stora förväntningar, men kan säga att deras beskrivning inte riktigt stämde överens med verkligheten.

Visst är det en "medeltida miljö" där man blandar in en form av zombies, men det är mer intriger gällande om vem som skall ta platsen som kung, men inte alls på samma nivå som GoT... inte ens i närheten. Det handlar mer om "en familj" och en klan som försöker "ta över".

Säsong ett började ganska svagt får jag lov att säga, ett par riktigt dåliga skådespelarinsatser följt av ett långsamt tempo gör att den blir svår att "fastna för". Att man slänger in Zombies i denna vet jag inte riktigt varför man gör, den hade stått bättre utan dem och faktiskt varit bättre utan dem. Men det är en adaption av något jag inte orkade kolla upp, det kan vara en Manga.

Säsong två är något bättre och karaktärerna känns mer "fleshed out" så att säga, även storyn om zombies blir något bättre, speciellt mot slutet. Dock ogillar jag att man inte är riktigt konsekvent i "varför/hur" "the dead rise again". Att de har sin egen tolkning/version av det har jag inget emot, men man bör åtminstone kunna hålla sig till det man själv "hittat på" så att säga.

Säsong två hade även... eller kunde ha haft... ett ganska så perfekt avslut, speciellt med tanke på att det inte finns någon Säsong 3 planerad. Men istället valde man att gå lite längre och plötsligt komma med en helt ny story innan skärmen blir "svart".

Ingen mer info ges om det... MEN det finns även en långfilm vid namn Kingdom: Ashin of the North som är en prequel till säsong ett och mer av en sidequel till säsong 2. Vet inte riktigt, de tycks inte riktigt ha koll på sin egen tidslinje, men att det är en prequel är det inget snack om i alla fall. Det är väl egentligen mer två episoder ihopklippta till en film om man skall vara ärlig, men här ges det lite mer bakgrund till zombies... samt hur en säsong 3 skulle gå vidare.

Svårt att rekommendera denna, men lyckas man ta sig förbi säsong 1 kan man i alla fall trösta sig med att säsong 2 höjer nivån något. Dock blandas skådespelarinsatserna (dåliga till riktigt bra) genom hela serien. Kingdom: Ashin of the North håller ungefär samma nivå som serien och jag skulle rekommendera att se den EFTER serien om man nu fastnar för denna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Otroligt bra men obehaglig serie! Fenomenal skulle jag säga! Lätt 9/10!

Vet ej om serien är inspelad i 5.1 men problemet är att Britbox tyvärr bara har stereo ljud.
Blev lita fel att betygsätta så.

Då man har sett andra brittiska crime serier på SVT Play med 5.1 ljud.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förutom spice melange så är ju "häxorna" och deras avelsprogram i princip de enda röda trådarna genom böckerna.
Inte ens Arakkis eller maskarna får vara med hela vägen, planeten förstörs ju och dom lär sig syntetisera "kryddan".

Vad jag har förstått så baseras serien väldigt löst på den 6:a boken ?
Själv har jag inte sett serien, gillar böckerna (iaf de som Frank skrev) och avskyr när dom stampar på vad som anses vara "Kanon" i originalmaterialet.

Var som sagt ett bra tag sedan jag rörde boken. Minns ingenting annat än att jag lånade hem den från biblioteket tack vara det andra Dune-spelet.

Kan kanske vara läge för mig att åter läsa böckerna (fnittrar nu frenetiskt inombords, som att jag skulle ha tid till det). Missade säkert ett eller annat lager och nyans i berättelsen, dum tonåring som man var. Ska man vara helt ärlig minns jag inte om jag ens läste ut den bok jag lånat hem.

Tror du gör rätt i att undvika serien.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Kingdom
Netflix
Säsong ett började ganska svagt får jag lov att säga, ett par riktigt dåliga skådespelarinsatser följt av ett långsamt tempo gör att den blir svår att "fastna för". Att man slänger in Zombies i denna vet jag inte riktigt varför man gör, den hade stått bättre utan dem och faktiskt varit bättre utan dem. Men det är en adaption av något jag inte orkade kolla upp, det kan vara en Manga.

Säsong två är något bättre och karaktärerna känns mer "fleshed out" så att säga, även storyn om zombies blir något bättre, speciellt mot slutet. Dock ogillar jag att man inte är riktigt konsekvent i "varför/hur" "the dead rise again". Att de har sin egen tolkning/version av det har jag inget emot, men man bör åtminstone kunna hålla sig till det man själv "hittat på" så att säga.

Svårt att rekommendera denna, men lyckas man ta sig förbi säsong 1 kan man i alla fall trösta sig med att säsong 2 höjer nivån något. Dock blandas skådespelarinsatserna (dåliga till riktigt bra) genom hela serien. Kingdom: Ashin of the North håller ungefär samma nivå som serien och jag skulle rekommendera att se den EFTER serien om man nu fastnar för denna.

Jag gav upp efter säsong 1 just pga det du beskriver. Men då ska jag nog ge Säsong2 en chans iaf.

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

The Fall
(3 säsonger, Britbox).

9/10
P.g.a Stereoljud.

Ser avsnitt 4 nu pga ditt tips. Jäklar vad bra den är. Är nog den mest obekväma mördaren jag sett i någon serie.

Det ända jag saknar än så länge är nog lite mer djup/bakgrund hos huvudpersonen, kvinnliga polisen. Just nu känns hon bara som en maskin och jag får inte känslan av att "heja" på henne.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA