Rösta fram t-shirt till communityt!

Formerna på PSU-CPU kabel matchar inte moderkortets input - eller tänker jag fel?

Permalänk

Formerna på PSU-CPU kabel matchar inte moderkortets input - eller tänker jag fel?

Bygger dator för första gången. Ska koppla PSU till moderkortets input för CPU.

Jag har:
1 st 8 pins (4x2)
1 st 4 pins (2x2), som jag har eftersom jag delat en 8 pins.

Moderkortet har inputs för 1 st 8 pin och 1 st 4 pin (extra).

När jag tittar i manualen på hur moderkortets input ser ut så stämmer det inte med hur mina kontakter ser ut tycker jag.

Moderkortets bild:

Min 8 pin:

Moderkortet verkar vilja ha
[rundad][kantig][kantig][rundad]
[kantig][rundad][rundad][kantig]

Men jag har:
[rundad][kantig][rundad][rundad]
[kantig][rundad][rundad][rundad]

Mina 4 pins (delad 8-pin):

Dessa delarna har också olika former på hålen, och ingen av dem verkar stämma med hur det ska se ut utifrån moderkortets manual.

Jag blir inte klok på detta. Visst är de rundade/kantiga för att hindra en från att stoppa dem fel? Men då verkar ju ingen kabel passa för mig?

Permalänk
Medlem

Det är normalt att 8-pin ATX har fler rundade pinnar än de borde ha. Det finns säkert någon bra orsak till det, men kontakten passar ju ändå.

Permalänk

Ah, jag visste inte att de runda passar i de fyrkantiga. Jag trodde de var formade som de var för att de just inte skulle passa. Som jag fattar det då, så passar de runda i de fyrkantiga men inte tvärtom (såklart). Borde vara fine då.

Permalänk

Finns PCI-e från PSU och det finns CPU från PSU, både är 8-pinskablar men har olika utformning.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk

Yes, men det står tydligt CPU på dessa kablarna så det är inte vanliga PCI-e. Dessa är ämnade för CPU, men som nybörjare blir man förvirrad över varför hålens form inte stämmer med det som visas i moderkortet. Men om jag nu förstått det rätt så gör det inget att formen inte stämmer helt - rundade hål går in i fyrkantiga men ej tvärtom. Nu är jag på jobbet så jag kan inte kolla, men det borde funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyotoprotokollet:

Ah, jag visste inte att de runda passar i de fyrkantiga. Jag trodde de var formade som de var för att de just inte skulle passa. Som jag fattar det då, så passar de runda i de fyrkantiga men inte tvärtom (såklart). Borde vara fine då.

Precis, det är en "it goes in the square hole"-situation, alla pinnar passar i de fyrkantiga hålen men inte tvärtom. Du är inte den första som blivit förvirrad av det, samma fråga brukar dyka upp här då och då.