CPU-Z: Nu är åttakärniga processorer vanligast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är 20 st riktiga kärnor. Osäker på vad du tror att E-kärnorna är för någonting.

Långsamma kärnor utan hyperthreading för låg arbetsbelastning, jämfört mot "performance"-kärnor som har hyperthreading och högre prestanda. Är det en felaktig beskrivning eller? Sen funkar det ju bra att använda såna med (dock lite mer drygt för oss som kör virtualisering om man ska göra CPU pinning), men om man nu ska lite skämtsamt hålla på och mäta sinsemellan så är det ju tveklöst så att "24 kärnor" på en Intel 14900K inte riktigt är att jämställa med 24 kärnor på en 7960X där du får samma prestanda oavsett vilken av kärnorna du lägger ditt arbete på.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Icetec:

Japp, Gentoo. Så det hjälper ju att ha en CPU som är bra på att kompilera. Sen kör jag Windows i en VM för spel så det är ju tacksamt även där att kunna ge en hel 8-core CPU till Windows och fortfarande ha lika mycket kvar till Linux.

(Man hade ju om man velat kunna köra kernel och firefox som binärer med, men det är ju inte lika roligt)

Bra och bra... Finns bättre om man vill kompilera

9950X vs M4

9950X vs Snapdragon X

Sen är just kompilering faktiskt något dagens E-kärnor är bra på om man råkar kompilera något som fullt ut utnyttjar alla kärnor konstant (vilket sällan är fallet, vilket gör de två CPUerna ovan bättre till just kompilering då de är så mycket snabbare per kärna)

285K står sig väldigt väl mot 9950X just på kompilering all-core (här kör båda Windows, liknande relativt resultat om båda kör Linux, men båda får så klart högre absolut resultat då).

E-kärnorna har haft problem, bl.a. i spel. Men för fall som kompilering och liknande är det sedan länge ett "löst problem" (till och med i Windows, i alla fall Win11).

Finns också en del rykten att Zen 6 kommer få någon variant av E-kärnor, möjligen blir det bara för bärbara men ändå.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Långsamma kärnor utan hyperthreading för låg arbetsbelastning, jämfört mot "performance"-kärnor som har hyperthreading och högre prestanda. Är det en felaktig beskrivning eller?

Hela vitsen med att ha dem från första början är att en riktig kärna är bättre än HT/SMT. Det intressanta är hur mycket jobb de gör, och hur lite effekt de kräver ur strömbudgeten.

P-kärnorna har inte HT längre, det är passé. AMD är på väg dit också, såvitt jag vet, har dock inte hängt med tillräckligt för att veta vilken desktop-CPU som blir den första de lanserar med motsvarande upplägg.

Skrivet av Icetec:

Sen funkar det ju bra att använda såna med (dock lite mer drygt för oss som kör virtualisering om man ska göra CPU pinning), men om man nu ska lite skämtsamt hålla på och mäta sinsemellan så är det ju tveklöst så att "24 kärnor" på en Intel 14900K inte riktigt är att jämställa med 24 kärnor på en 7960X där du får samma prestanda oavsett vilken av kärnorna du lägger ditt arbete på.

E-kärnorna finns inte som ersättare för P-kärnor utan som komplement. Däremot är E-kärnorna en ersättare för Hyperthreading.

Jag har en Intel Core Ultra 7 265K, btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bra och bra... Finns bättre om man vill kompilera

Motsatsen till bra är dålig, inte bättre Vill man köra spel i Windows med ett fullstort Nvidiakort är M4 och Snapdragon X rätt dåliga val.

Skrivet av Sveklockarn:

Hela vitsen med att ha dem från första början är att en riktig kärna är bättre än HT/SMT. Det intressanta är hur mycket jobb de gör, och hur lite effekt de kräver ur strömbudgeten.

Inte om man bryr sig om prestandan och bor i elområde 1 och 2, då tittar man kanske snarare på hur mycket prestanda de levererar först och främst och effekten (som så klart rimligtvis borde vara lägre när de utför mindre jobb) är eventuellt en trevlig bonus.

Skrivet av Sveklockarn:

P-kärnorna har inte HT längre, det är passé. AMD är på väg dit också, såvitt jag vet, har dock inte hängt med tillräckligt för att veta vilken desktop-CPU som blir den första de lanserar med motsvarande upplägg.
E-kärnorna finns inte som ersättare för P-kärnor utan som komplement. Däremot är E-kärnorna en ersättare för Hyperthreading.

Jag har en Intel Core Ultra 7 265K, btw.

Så är det säkert, men det förändrar ju inte att mitt ursprungliga påstående att kärnor i en Intel-cpu inte är likvärdiga när det kommer till prestanda medan de (idag) är det på en AMD-processor. Nu ser jag däremot att Intel kommit ikapp lite och att det "bara" är 25% av prestandan du tappar på en e-core jämfört mot drygt 50% i 14000-serien, så det är ju bra! Men, dock..

Och ja det framgick att du har en Intelprocessor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Så hur lång tid tåg det från att 4 kärnor slutade bli vanligast till att 8 kärnor blev det? 5 år känns väl relativt rimligt, kanske 7. Men dryga 10-15 år när 4 kärnor blev vanligast nånstans där. Trist att 4 kärnor va på topp så länge.

Sitter mycket fast i mjukvaran också, finns ingen mening med att kasta in en massa kärnor i en processor om dessa inte kommer komma till användning. Är ju inte som att det finns någon större skillnad i prestanda mellan en processor med 6 och en med 8 kärnor om vi undantar den typen av uppgifter som enkelt kan parallelliseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Sitter mycket fast i mjukvaran också, finns ingen mening med att kasta in en massa kärnor i en processor om dessa inte kommer komma till användning. Är ju inte som att det finns någon större skillnad i prestanda mellan en processor med 6 och en med 8 kärnor om vi undantar den typen av uppgifter som enkelt kan parallelliseras.

Har du inte hört att nio kvinnor kan samarbeta och föda ett barn på en månad tillsammans? 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Tror inte många icke entusiaster kör Cpu-z.
Sen kan man knappt köpa något under 6 kärnor, AMD har inga Ryzen 3or för vanliga konsumenter å Intels sub 6 core cpuer är snart ett minne blott även om 2-4 cores räcker till många som bara surfar. Spelar man så är allt under 6 en kompromiss.

6 kärnor redan 2010, var det inte då Intel gjorde namnbyte från Core till i3 osv? Gamla goda tiden

Phenom II x6 kom 2010 och var ett bra val som klarade sig länge pga av just 6 kärnor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Kul utveckling! Sex kärnor är så 2010.

Då är 2 kärnor så 1998.
1998 lanserades Socket 370 och var väl senare jag skaffade 370, men jag har haft Dual.
Alltså moderkort med 2 sockets.

Men jag skulle inte säga att 6 kärnor var mainstream 2010.

Exempelvis Kaby Lake S,
Mainstream Kaby Lake

Där var Core i7-7700K värstingprocessorn för den plattformen och den hade hade bara 4 kärnor (4C/8T) trotts att den lanserades 2017.
Jag vet inte vilken 6 kärnig processor du hade 2010.
Men jag skulle ändå tro att den skulle få stryk av en i7 7700K i spel och många andra program.
Som när SweClockers gjorde retroaktivt test mellan Core i7 7700K och Ryzen 1800X och i7 7700K vann det mesta ändå trotts att 1800X har dubbelt så många kärnor.
För att första generationens Ryzen hade relativt dålig IPC, även om det fortfarande var en stor förbättring mot vad AMD hade haft tidigare.

Om antal kärnor är det man bryr sig om så...
...här är en dator från 2024

AMD Epyc 9965 = 192 kärnor (384 trådar)
Dual moderkort
192x2 = 384 kärnor (768 trådar).

Om 384 kärnor är så 2024.
Varför är det så många som inte ens har 100 kärnor idag?

Permalänk
Medlem

Har under någon period nu känt mig lite obekväm att rekommendera 6-kärniga. Nog för att de absolut håller idag, men har märkt på de där Unreal Engine spelen att mycket går åt och det skalar på rätt bra nuförtiden..

Mest förvånad över att Win11 Professional leder över Win 11 Home något enormt. Men det är väl kanske en viss typ av användare som installerar och kör CPU-Z också

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Inte om man bryr sig om prestandan och bor i elområde 1 och 2, då tittar man kanske snarare på hur mycket prestanda de levererar först och främst och effekten (som så klart rimligtvis borde vara lägre när de utför mindre jobb) är eventuellt en trevlig bonus.

Du får nog bestämma dig för om energieffektiva kärnor är bra eller dåligt, sen kanske jag kan svara?

Skrivet av Icetec:

Så är det säkert, men det förändrar ju inte att mitt ursprungliga påstående att kärnor i en Intel-cpu inte är likvärdiga när det kommer till prestanda medan de (idag) är det på en AMD-processor.

Saknar helt relevans för om de kan räknas som en kärna eller inte.

Skrivet av Icetec:

Nu ser jag däremot att Intel kommit ikapp lite och att det "bara" är 25% av prestandan du tappar på en e-core jämfört mot drygt 50% i 14000-serien,

Också helt irrelevant i sammanhanget, och det vore ju ganska konstigt om de hade samma prestanda med mycket lägre TDP, eller hur? Skriver det en gång till -- E-kärnorna är inte där för att motsvara P-kärnor.

I desktopvärlden kommer det fortsätta vara merparten mindre kritiska bisysslor som är utmärkt att lägga ut på snåla kärnor vid sidan om ett mindre antal snabba kärnor.

För de få nördar som "sitter och spelar Cinebench hela dagarna" [sätt in motsvarande absurt scenario] så finns alltid någon specialmodell för dem.

Principen är inget Intel-specifikt heller, så argumenterar inte för Intel-någonting, utan för att en riktig kärna alltid kommer vara bättre och ha mer förutsägbar prestanda än HT/SMT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du får nog bestämma dig för om energieffektiva kärnor är bra eller dåligt, sen kanske jag kan svara?

Det är väl upp till var och en? För min del tar jag hellre en snabbare processor för några kronor extra el per år, bor man i söder och måste vända på slantarna kanske man ska skippa processorn helt och hållet om man inte har råd med elen den drar. Men som sagt, det får väl var och en avgöra. Sen har väl hela konceptet med E-cores sannolikt börjat med att Intel inte kunnat producera fler P-kärnor utan att CPUn brinner upp så i den bemärkelsen är ju deras effektuttag högst relevant men så länge allt håller sig kallt nog för att inte riskera en husbrand så kunde jag ärligt talat inte bry mig mindre om hur energieffektiv en CPU är.

Skrivet av Sveklockarn:

Saknar helt relevans för om de kan räknas som en kärna eller inte.
Också helt irrelevant i sammanhanget, och det vore ju ganska konstigt om de hade samma prestanda med mycket lägre TDP, eller hur? Skriver det en gång till -- E-kärnorna är inte där för att motsvara P-kärnor.

Nej, det vore ju konstigt om man försökte säga att de var likvärdiga med P-kärnorna när de är långsammare. Det är ju lite det som är min poäng Sen att du verkar ha tagit diskussionen alldeles för seriöst vet jag inte om det beror på att du känner dig attackerad eller något. Faktum kvarstår ju att om man ska sitta och jämföra hur många kärnor man har i sin CPU (där diskussionen började, om du minns) tycker jag det är högst relevant om det är riktiga fullfettskärnor eller lightkärnor utan tillsatt socker.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Finns också en del rykten att Zen 6 kommer få någon variant av E-kärnor, möjligen blir det bara för bärbara men ändå.

En ny typ av Zen-kärna som inte är C som i compact alltså?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är väl upp till var och en? För min del tar jag hellre en snabbare processor för några kronor extra el per år, bor man i söder och måste vända på slantarna kanske man ska skippa processorn helt och hållet om man inte har råd med elen den drar. Men som sagt, det får väl var och en avgöra. Sen har väl hela konceptet med E-cores sannolikt börjat med att Intel inte kunnat producera fler P-kärnor utan att CPUn brinner upp så i den bemärkelsen är ju deras effektuttag högst relevant men så länge allt håller sig kallt nog för att inte riskera en husbrand så kunde jag ärligt talat inte bry mig mindre om hur energieffektiv en CPU är.

Nej, det vore ju konstigt om man försökte säga att de var likvärdiga med P-kärnorna när de är långsammare. Det är ju lite det som är min poäng Sen att du verkar ha tagit diskussionen alldeles för seriöst vet jag inte om det beror på att du känner dig attackerad eller något. Faktum kvarstår ju att om man ska sitta och jämföra hur många kärnor man har i sin CPU (där diskussionen började, om du minns) tycker jag det är högst relevant om det är riktiga fullfettskärnor eller lightkärnor utan tillsatt socker.

Smått frustrerad av time-wasters, ja, men det är mitt eget fel när jag försöker fortsätta såna här ”diskussioner”.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zelements:

En ny typ av Zen-kärna som inte är C som i compact alltså?

Ja, fast egentligen får man ju samma problematik även med C-kärnorna i form av schemaläggning. Kvittar ju egentligen varför en kärna är långsammare, IPC eller frekvens gör detsamma.

I fallet Zen 6 verkar ju releasen vara en bit bort, allt mer pekar på 2H 2026. Och ursprungskällan är MLID, så är kanske lite 50/50 att det faktiskt finns substans eller att det är något taget från en plats där solen inte lyser.

Har en del förtroende för Notebookcheck, de verkar tro på ryktet

"Low-power Zen 6 CPU cores reportedly beat Intel E-cores in power consumption while bringing 75% IPC of Zen 5"

https://www.notebookcheck.net/Low-power-Zen-6-CPU-cores-repor....

E-kärnorna har ju värde även i desktop. Där är inte huvudpoängen bättre perf/W, utan det mest viktiga där är ju att man får ut väsentligt mer perf/transistor. I fallet Arrow Lake får man ju in ca 3 E-kärnor på samma yta som 1 P-kärna, fast de senare presterar långt bättre än 1/3 av en P-kärna vilket gör den bra i de (fortfarande rätt få) fall som skalar väldigt väl med CPU-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Phenom II x6 kom 2010 och var ett bra val som klarade sig länge pga av just 6 kärnor.

Ohhh glömde bort Phenom helt, Bulldozer kom ju med flera kärnor men senare och presterade inte bättre än Phenom eller ens Intels 4 kärniga varianter. Trodde AMD gick från Athlonx2 till just FX men icke.
Tiden går fort, känns som Ryzen varit med i 15år men dessa kom 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Smått frustrerad av time-wasters, ja, men det är mitt eget fel när jag försöker fortsätta såna här ”diskussioner”.

Time enjoyed isn't time wasted

Permalänk
Medlem

Jag körde i många år med en Intel Core i9 5820k (6 kärnor, 12 trådar)
Sen bytte jag till en Ryzen 5900X (12 kärnor, 24 trådar)
Sen blev det en Ryzen 5700X3D (8 kärnor, 16 trådar) Den lyfte 1% lows rätt rejält i spelen jämfört med 5900X
Nu senast blev det Ryzen 9800X3D med 8 kärnor, 16 trådar

Hade varit spännande att se vad prestandan skulle bli med en Ryzen som har 16 kärnor och 32 trådar där ALLA CCDs har den fina 3D-cachen
Men 7950X3D och 9950X3D har ju endast 3D-cache på ena CCDn, så det blir som en 9800X3D + 9700X sammansatta på samma CPU.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ja, fast egentligen får man ju samma problematik även med C-kärnorna i form av schemaläggning. Kvittar ju egentligen varför en kärna är långsammare, IPC eller frekvens gör detsamma.

Vänta lite, var inte hela poängen med C-kärnorna att de inte krävde någon handpåläggning? De har ju samma features/ISA som de vanliga tillskillnad från Intels E-kärnor?

Skrivet av fesen:

Ohhh glömde bort Phenom helt, Bulldozer kom ju med flera kärnor men senare och presterade inte bättre än Phenom eller ens Intels 4 kärniga varianter. Trodde AMD gick från Athlonx2 till just FX men icke.

Vad jag minns var det extremt kontroversiellt att kalla Bulldozrarna och dess uppföljare för riktiga kärnor då man sedan länge förutsätter att varje kärna har en egen flyttalsenhet. 😬

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelements:

Vänta lite, var inte hela poängen med C-kärnorna att de inte krävde någon handpåläggning? De har ju samma features/ISA som de vanliga tillskillnad från Intels E-kärnor?

Nja, kanske kräver de inte samma handpåläggning, men om vi har vissa kärnor som är "6" snabba, och andra som är "3" snabba, och OS inte vet vilka som är vilka så kommer du få ojämn prestanda om saker hoppar mellan dem.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zelements:

Är väl ingen av applikations/mobil-CPUer som idag har olika ISA-features på P- och E-cores. Tror Intel gjorde ett försök i första generationen, men i slutändan stängde man ju av AVX-512 i P-kärnorna så det blev samma ISA-stöd.

Så det är samma problematik oavsett varför prestanda skiljer sig. Och på flera sätt skiljer sig sedan den problematiken inte från den man haft ända sedan SMT/HT infördes då man även där har en asymmetri. Egentligen är den asymmetrin värre då användande av "andra tråden" inte bara har en annan kapacitet, att använda den påverkar också den "första tråden" i samma fysiska CPU.

Får att gå till rykten igen: det ryktas att nästa generation E-kärnor från Intel kommer få stöd för AVX-512. Men likt hur Zen 4 hanterade AVX-512 stödet så kommer dessa E-kärnor kunna använda 512-bit register, men internt kommer man ha en mindre databredd så vinsten att använda större bredd blir bara färre instruktioner.

Det ovan har Arm i nuläget dragit lägst där deras enklaste A5xx serie kärnor kan köra alla SIMD-instruktioner, men upp till 4 sådana kärnor kan dela på en uppsättning ALUs för den typen av instruktioner. Så deras kapacitetstillskott är rätt minimalt, men man slipper komplexiteten med att hantera att program kan innehålla instruktioner som visas kärnor inte ens kan köra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Phenom var ju rätt kortlivad som serie men för min del så var den min daily driver väldigt länge då Intelspåret var dyrt och begränsat och FX direkt usel. Så min fick hänga med till jag bytte till Ryzen så det blev många år. Men stabil och tillräcklig med kräm för mina behov i de flesta av dom åren och är en duglig andra burk fortfarande.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Min i7 6700k börjar kännas lite gammal nu.

Skrivet av Sinery:

Viva la monolith

Kör själv med i5 2500k, är fortfarande nöjd. Behöver inte uppgradera hela tiden då effektiviteten hos hårdvara är så långt förbi mjukvara inklusive spel.

Permalänk
Medlem

Haft 16 kärnor (32 trådar) sedan 3950X släpptes. 9950X3D för närvarande.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

285K står sig väldigt väl mot 9950X just på kompilering all-core (här kör båda Windows, liknande relativt resultat om båda kör Linux, men båda får så klart högre absolut resultat då).

Det är inte uppfattningen jag har fått, men det varierar väl beroende på test.

Enligt Phoronix får 285K stryk av 9950X i alla kompileringstester utom ett (och stryk av 9950X3D i samtliga):

https://www.phoronix.com/review/amd-ryzen-9-9950x3d-linux/2

Och geomean på samtliga tester ser inte helt bra ut för 285K (men förstås inte dåligt):

https://www.phoronix.com/review/amd-ryzen-9-9950x3d-linux/10

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Det är inte uppfattningen jag har fått, men det varierar väl beroende på test.

Enligt Phoronix får 285K stryk av 9950X i alla kompileringstester utom ett (och stryk av 9950X3D i samtliga):

https://www.phoronix.com/review/amd-ryzen-9-9950x3d-linux/2

Och geomean på samtliga tester ser inte helt bra ut för 285K (men förstås inte dåligt):

https://www.phoronix.com/review/amd-ryzen-9-9950x3d-linux/10

Referensen var på E-kärnorna givet att kompilering är relativt "svår" last att hantera och där enklare CPU-kärnor historiskt inte presterat väl. Phoronix visar väl rätt mycket samma sak, inom ±10 % vilket ur alla praktiska hänseenden är "lika".

Men som du skriver: problemet med Arrow Lake är att det egentligen inte har några områden där den verkligen står ut som "riktigt bra jämfört med konkurrensen".

För egen del känns båda allt mindre relevanta givet hur otroligt bra Apple, Qualcomm och även Arm Cortex X925 är. X930 lär släppas i maj, allt pekar på att Nvidia släpper en ARM64 CPU för Windows inom ett år, med en Nvidia GPU kommer spelproblematiken i praktiken vara löst så det kommer bli "bästa Windows CPU", Zen 6 / Nova Lake lär vara något utöver det vanliga för att ändra på det.

Detta är Snapdragon X (Oryon 1) vs Snapdragon 8 Elite (Oryon 2)

Så mot Zen 5 är Oryon 2 (vars peak-frekvens är begränsad av att sitta i en telefon) nära nog 30 % snabbare core-for-core jämfört med en desktop CPU (blir rätt mycket samma resultat om man byter Zen 5 mot Lion Cove).

Väldigt kul att det händer saker på CPU-marknaden igen! Tyvärr visat detta med brutal tydlighet hur katastrofalt illa Intel har presterat. Att AMD tagit sig förbi är minst lika mycket en effekt av hur illa Intel presterat som att AMD tagit sig framåt, för dessa två har gått från att vara de odiskutabla ledarna i ST-prestanda till att idag slås om 4:e platsen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jah har köpt Intel sedan Pentium tiden. Testade en Athlon år 99 som jag inte var helt nöjd med. Det blev Intel fram till Ryzen 5. Först en ryzen 5 7600 och sen en 9800x3D. Väldigt imponerad av både två.
Jag kommer inte ens titta på Intel framöver…

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Då är 2 kärnor så 1998.
1998 lanserades Socket 370 och var väl senare jag skaffade 370, men jag har haft Dual.
Alltså moderkort med 2 sockets.

Men jag skulle inte säga att 6 kärnor var mainstream 2010.

Exempelvis Kaby Lake S,
Mainstream Kaby Lake

Där var Core i7-7700K värstingprocessorn för den plattformen och den hade hade bara 4 kärnor (4C/8T) trotts att den lanserades 2017.
Jag vet inte vilken 6 kärnig processor du hade 2010.
Men jag skulle ändå tro att den skulle få stryk av en i7 7700K i spel och många andra program.
Som när SweClockers gjorde retroaktivt test mellan Core i7 7700K och Ryzen 1800X och i7 7700K vann det mesta ändå trotts att 1800X har dubbelt så många kärnor.
För att första generationens Ryzen hade relativt dålig IPC, även om det fortfarande var en stor förbättring mot vad AMD hade haft tidigare.

Om antal kärnor är det man bryr sig om så...
...här är en dator från 2024
https://www.youtube.com/watch?v=sM_lWr6iRds

AMD Epyc 9965 = 192 kärnor (384 trådar)
Dual moderkort
192x2 = 384 kärnor (768 trådar).

Om 384 kärnor är så 2024.
Varför är det så många som inte ens har 100 kärnor idag?

Det får du tycka om du vill.

Ingen aning, har noll intresse i din frågeställning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.