Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Alastor skrev ordagrant; -"Det finns inget biologiskt behov av att inta socker".

Jag säger att människan visst behöver socker i blodet för att kunna överleva.

Den som hävdar att jag har fel har antingen inte förstått, eller bara vill bråka.

En person säger att man inte behöver inta socker.

Du svarar att man visst behöver ha socker i blodet: "Var har du fått denna fullständigt "upp-åt-väggarna-information" ifrån !?? Du har ju faktiskt tok-fel med ditt påstående!!"

Och det är alltså någon annan än du som "bara vill bråka"?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

En person säger att man inte behöver inta socker.

Du svarar att man visst behöver ha socker i blodet: "Var har du fått denna fullständigt "upp-åt-väggarna-information" ifrån !?? Du har ju faktiskt tok-fel med ditt påstående!!"

Och det är alltså någon annan än du som "bara vill bråka"?

Jag menar inte alls att Alastor bråkar, men det finns ganska tydliga tendenser hos vissa andra. Jag kommer dock inte peka ut någon. När det gäller Alastor har jag bara påpekat på något som är en direkt felaktighet. En felaktighet som i allra värsta fall dessutom kan vara farlig om någon tror på den.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Jag menar inte alls att Alastor bråkar, men det finns ganska tydliga tendenser hos vissa andra. Jag kommer dock inte peka ut någon. När det gäller Alastor har jag bara påpekat på något som är en direkt felaktighet. En felaktighet som i allra värsta fall dessutom kan vara farlig om någon tror på den.

Men det du säger och det Alastor säger är helt kompatibelt!

Du säger att man måste ha socker i blodet.
Alastor säger att man inte måste INTA socker, alltså stoppa glukos/sukros osv i munnen och svälja.

Båda är sanna, eftersom man kan låta bli att INTA socker och ändå ha socker i blodet, då kroppen kan bryta ner kolhydrater samt skapa glukos från protein/fett.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inget dåligt att träna men som sagt inget krav. Knäna vill man inte paja då kan du bli handikappad på riktigt. Har mött en med trasiga knän det verkade inte kul alls.
Cykla eller köra tex crosstrainer tills du blir lättare och glöm inte bra skor.

Nej inget krav men jag tror inte någon finner nöje i att sitta still och enda taktik att inte äta.
Det är inget framgångskoncept även fast det skulle funka rent teoretiskt. Fast tror endå inte ens det skulle fungera då du inte får kondition eöler styrka med en sån metod.

Tycker folk allmänt gör saker alldeles för svårt för sig nör det gäller detta.
Analysera och hitta metoder.
Så svårt är det inte att ge sig ut och promenera, springa eller lyfta skrot.
Sen att inte dricka läsk och käka skräpmat varje dag, men vem gör det ens.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Snusfri

Socker = bra
Fake socker = dåligt

Så, nu har vi avklarat det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag läser vad ni skriver och ni argumenterar jättefint och jag överväger att hålla med dig men jag har inte ändrat min uppfattning,
dessutom tycker jag aspartam är jätteäckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Socker = gott
Fake socker = inte gott

Så, nu har vi avklarat det.

Jag har fixat ditt inlägg.

Förhoppningsvis var du ironisk. Om inte, snälla sluta sprid denna dyngan som blivit motbevisad så otroligt många gånger.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Thex:

Jag har fixat ditt inlägg.

Förhoppningsvis var du ironisk. Om inte, snälla sluta sprid denna dyngan som blivit motbevisad så otroligt många gånger.

Var inte det minsta ironisk, det är bevisat att fake socker som Aspartam osv är oerhört farligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej inget krav men jag tror inte någon finner nöje i att sitta still och enda taktik att inte äta.
Det är inget framgångskoncept även fast det skulle funka rent teoretiskt. Fast tror endå inte ens det skulle fungera då du inte får kondition eöler styrka med en sån metod.

Tycker folk allmänt gör saker alldeles för svårt för sig nör det gäller detta.
Analysera och hitta metoder.
Så svårt är det inte att ge sig ut och promenera, springa eller lyfta skrot.
Sen att inte dricka läsk och käka skräpmat varje dag, men vem gör det ens.

För mig funkade det att inte träna och bara äta mindre istället. Fick varken styrka eller kondition men jag gick ned i vikt. Åt enbart en gång om dagen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Med "vitt socker" syftades det på råsocker, vilket var en lyxvara en gång i tiden innan "nya världen" upptäcktes. Tyckte själv det var ganska klart, men om det inte var det ber jag om ursäkt och förtydligar det här. Människan behöver inte råsocker för god hälsa.

"Det finns inga positiva effekter på hälsan av att äta socker. Glukos däremot behövs för hjärnans funktion. Men eftersom kolhydrater i form av till exempel stärkelse som finns i potatis och bröd, kan brytas ner till glukos i kroppen finns inget behov av att äta tillsatt socker." // Livsmedelsverket

"Även om sockerarter inte är skadliga i små mängder för kroppen, behöver våra kroppar inte tillsatta sockerarter för att fungera korrekt . Tillsatta sockerarter bidrar med ytterligare kalorier och noll näringsämnen till maten. Att minska tillsatt socker kan hjälpa dig att minska kalorier, förbättra din hjärthälsa och kontrollera din vikt." // American Heart Association

High-Fructose Corn Syrup är en helt annan "gawd damn" grej som aldrig borde ha godkänts där borta, men "money talks" heter det. Nu har de ju flera saker på andra sidan "pölen" som är godkända där... som de inte ens får sälja i Europa.

Kroppen behöver inte glukos från matintag då den kan skapa den själv med hjälp av en process som heter gluconeogenesis, utan den hade varken du eller jag existerat idag då människor levt under svältliknande förhållanden och trots det överlevt.

Processen sker främst i levern, som då använder byggstenar från protein (aminosyror) och fett (glycerol) för att skapa glukos. Med andra skapar kroppen då bara den mängd glukos som den faktiskt behöver och överöser inte kroppen och gör den inflammatorisk och sjuk, vilket den blir av insulinresistens.

I västvärlden är det beräknat att över 80% av befolkningen är metaboliskt sjuka pga sin usla kost, men om det blir sjukdom tar det oftast decennier varför det är svårt att peka på viss kausalitet. Det är bara att titta på vad för skräp som folk har i sina korgar i livsmedelsbutikerna så är det inte så konstigt att allsköns livsstilssjukdomar uppstår. Sedan kan man undra vad det är för cocktaileffekt med alla mikroplaster, luftföroreringar, mediciner i kommunala dricksvattnet och vårt stillasittande leverne faktiskt resulterar i.

osv osv osv...

Permalänk
Viking
Skrivet av THB:

Var inte det minsta ironisk, det är bevisat att fake socker som Aspartam osv är oerhört farligt.

Haha, nej

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Slutsatsen att sockerintag är den bidragande faktorn till förekomsten av övervikt och fetma är felaktig, att socker (kolhydrater) är "fienden" är en av många dogmatiska perspektiv som kastas runt. Det är även likt resterande perspektiv felaktigt eller, i vissa fall t.o.m desinformation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

I otroligt stora mängder ja, vilket du inte får i dig om du inte dricker flera liter om dagen, och då är det ändå antagligen en stor skyddsradie på det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Selen är också oehört farligt, men det är fortfarande en mikronutrient som vi och alla djur behöver för att kunna leva.

Det handlar i slutändan om dosering, något som nämnts flera gånger tidigare i tråden.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vatten är oerhört farligt. Och absolut nödvändigt. Liksom syre.

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen ingen förespråkare för artificiella sötningsmedel (dels för att det smakar skit men också för det kan ha en rad negativa hälsoeffekter) men jag tror man ska tänka så här:

Dricker väldigt mycket läsk: Välj sockerfri läsk.
Dricker läsk någon gång ibland: Unna dig äkta varan.

Angående socker så är hysterin extremt överdriven.

” I en stor svensk studie med 50 000 deltagare visade det sig att de som åt en sockermängd på tio procent av dagsintaget av kalorier, alltså i linje med rekommendationernas maxgräns, löpte lägst risk att dö i förtid. De som åt mindre hade en högre mortalitet”.

https://www.svd.se/a/Jo4ybR/dietist-att-avsta-socker-mer-osun...

Permalänk

Man blir lite förundrad över varför det nästa alltid måste bli sura miner och dryga kommentarer i diskussioner som denna.
Om man är saklig och uttrycker sig respektfull tror jag det blir mycket enklare och trevligare.

Till ämnet:
Jag tror raffinerat socker har viss roll i de moderna sjukdomarna, som ingår i det så kallade metabola syndromet, och som de flesta människor i den moderna världen en dag råkar ut för.
Dock tror jag att en ännu större orsak är de fetter från växtriket som används i allt högre grad.

Anledningen till att jag tror det är flera. Bland annat är våra kroppar ganska bra på att ta hand om kolhydrater och glukos. Vi kan lagra in det i form av glykogen eller fett, små mängder kan även gå åt som energi här och nu.

Jag tror även att kroppen är fullt kapabel att reglera vikten helt på egen hand, oberoende av tillgången till mat och hur mycket man rör sig, det har vi ju klarat i miljontals år, men inte nu längre när vi tror oss veta allt.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Man blir lite förundrad över varför det nästa alltid måste bli sura miner och dryga kommentarer i diskussioner som denna.
Om man är saklig och uttrycker sig respektfull tror jag det blir mycket enklare och trevligare.

Till ämnet:
Jag tror raffinerat socker har viss roll i de moderna sjukdomarna, som ingår i det så kallade metabola syndromet, och som de flesta människor i den moderna världen en dag råkar ut för.
Dock tror jag att en ännu större orsak är de fetter från växtriket som används i allt högre grad.

Anledningen till att jag tror det är flera. Bland annat är våra kroppar ganska bra på att ta hand om kolhydrater och glukos. Vi kan lagra in det i form av glykogen eller fett, små mängder kan även gå åt som energi här och nu.

Jag tror även att kroppen är fullt kapabel att reglera vikten helt på egen hand, oberoende av tillgången till mat och hur mycket man rör sig, det har vi ju klarat i miljontals år, men inte nu längre när vi tror oss veta allt.

Vi rör väl på oss otroligt mycket mindre än förut, och äter alldeles för mycket, oftast för stora portioner och "fel" mat.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Vi rör väl på oss otroligt mycket mindre än förut, och äter alldeles för mycket, oftast för stora portioner och "fel" mat.

Det kan säkert stämma för en del personer. Men jag tror inte den fysiska aktiviteten har så mycket med vikten att göra.
Den förbrukade mängden energi varierade mellan människor även förr när alla var smala.

Ur ett evolutionärt perspektiv skulle det innebära att man svälter om man på grund av sin miljö/omgivning måste förbruka lite fler kalorier, då är det i stället bättra att kroppen reglerar upp aptiten.

Ja, jag tror också väldigt många äter "fel" mat.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

För mig funkade det att inte träna och bara äta mindre istället. Fick varken styrka eller kondition men jag gick ned i vikt. Åt enbart en gång om dagen.

Det tror jag säkert det har gjort, men det måste vara totalt sett den allra sämsta metoden och förlora vikt på det sättet än att röra på sig och träna. Dessutom en metod som dom flesta komma misslyckas med. Att bara äta en gång om dagen låter som självplågeri i mina öron
Det är för mycket fokus på vikt endast, att styrketräna tex kommer inte göra att man "går ner i vikt" men det är inte dåligt för det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Klart att kroppen klarar "reglera vikten" om du långa perioder inte får tag på tillräckligt mycket mat för att lägga på dig, och om varje måltid är beroende av att du arbetat för den, i form av jakt eller annan insamling av råvaror. Titta på vilka andra djur som helst som lever vilt: Det är ju precis så det var för oss också fram tills för inte alls länge sen - även långt efter att vi började odla och föda upp djur.

En otroligt stor skillnad idag mot tidigare är att väldigt många av oss har fri tillgång till kalorier utan att jobba fysiskt för dem. Den gamla bilden man ser i vissa kulturer (till och med i Europa för några hundra år sedan), med rikedom symboliserad av blekfethet - man behövde inte jobba på fältet, och man hade tillgång till all mat man ville äta ändå - representerar idag normaltillståndet för en kontorsanställd. Nu är det istället en statussymbol att ha pengar och fritid och självkontroll nog att vara smal och/eller vältränad och solbränd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Då är det du som visar det genom vetenskaplig artikel. Självklart så ingår inte egenutnämda "dr" doktorer som duglig "källa".

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Klart att kroppen klarar "reglera vikten" om du långa perioder inte får tag på tillräckligt mycket mat för att lägga på dig, och om varje måltid är beroende av att du arbetat för den, i form av jakt eller annan insamling av råvaror. Titta på vilka andra djur som helst som lever vilt: Det är ju precis så det var för oss också fram tills för inte alls länge sen - även långt efter att vi började odla och föda upp djur.

En otroligt stor skillnad idag mot tidigare är att väldigt många av oss har fri tillgång till kalorier utan att jobba fysiskt för dem. Den gamla bilden man ser i vissa kulturer (till och med i Europa för några hundra år sedan), med rikedom symboliserad av blekfethet - man behövde inte jobba på fältet, och man hade tillgång till all mat man ville äta ändå - representerar idag normaltillståndet för en kontorsanställd. Nu är det istället en statussymbol att ha pengar och fritid och självkontroll nog att vara smal och/eller vältränad och solbränd.

Precis, men det är även åt andra hållet, att god tillgång till mat inte leder till övervikt.
Det är lätt att tänka sig att den ansträngning som krävdes (och krävs för dagens vilda djur) att skaffa mat är anledningen till att övervikt var obefintligt, men riktigt så enkelt är det inte, då skulle vikten bero på slump.

Det finns inga fysiologiska fördelar med varken undernäring eller övervikt ur ett evolutionärt perspektiv. Så evolutionen har utrustat oss med förmåga att hantera båda delar.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Detta finns ju knappt kvar längre.. de smyger in kemikalierna där riktigt socker förut fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Detta finns ju knappt kvar längre.. de smyger in kemikalierna där riktigt socker förut fanns.

Har de förstört vanlig cola nu också? Vet att Pepsi är blandat både med socker och sötningsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Har de förstört vanlig cola nu också? Vet att Pepsi är blandat både med socker och sötningsmedel.

De har iaf börjat ändra fantan(och några andra) vad jag minns att jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jag är verkligen ingen förespråkare för artificiella sötningsmedel (dels för att det smakar skit men också för det kan ha en rad negativa hälsoeffekter) men jag tror man ska tänka så här:

Dricker väldigt mycket läsk: Välj sockerfri läsk.

” I en stor svensk studie med 50 000 deltagare visade det sig att de som åt en sockermängd på tio procent av dagsintaget av kalorier, alltså i linje med rekommendationernas maxgräns, löpte lägst risk att dö i förtid. De som åt mindre hade en högre mortalitet”.

https://www.svd.se/a/Jo4ybR/dietist-att-avsta-socker-mer-osun...

Det låter mycket konstigt att de fick exakt 50000 deltagare, men kan du länka till studien?

Permalänk

Precis, men det är även åt andra hållet, att god tillgång till mat inte leder till övervikt.

Har du hört talas om konceptet gödning? För mycket mat i jämförelse med vad du förbrukar leder över tid till övervikt. Punkt.

Det är sant att många anser att kroppen verkar ha en normalvikt den strävar mot och att kortvariga störningar tenderar att jämnas ut - vilket är vad man ser i jojobantning. Men hur mycket energi du konsumerar respektive växlar ut till vardags påverkar definitivt din kroppsform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det låter mycket konstigt att de fick exakt 50000 deltagare, men kan du länka till studien?

Det är väl inget konstigt alls? De väljer ju ett visst jämnt antal för såna här undersökningar. Hade varit betydligt mer konstigt om antalet var 23407 eller liknande.

Länken till studien finns i artikeln från SvD som jag länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det är väl inget konstigt alls? De väljer ju ett visst jämnt antal för såna här undersökningar. Hade varit betydligt mer konstigt om antalet var 23407 eller liknande.

Länken till studien finns i artikeln från SvD som jag länkade till.

Det är så studier av den här sorten brukar vara, de kan inte garantera att alla fyller i enkäten under x antal år. Även inom andra områden är det ovanligt med jämna tal.

Om jag kunde komma åt artikeln hade jag förstås inte frågat