Över 200kr för en hamburgermeny på Bastard Burgers - var går er smärtgräns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

...och istället kan lägga undan 20-25k varje månad, jag lever ganska gott

Kan man lägga undan den sortens pengar månadsvis då är man skapligt lyckligt lottad oavsett utgifter. Jag bor i en billig hyreslägenhet, 2 vuxna en inkomst pga en kronisk sjuk sambo. Vi går mer eller mindre PRECIS runt varje månad, kan inte spara undan ett skvatt (och nej jag tjänar inte dåligt).

Att leva med en inkomst idag är inte lätt (än värre på 2 vuxna).

Allt i det här samhället är byggt på 2 inkomster.

För att svara på TS så går min egentliga smärtgräns på typ 130kr. Sen finns det tillfällen där det blir undantag.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur någon ens kan fundera på att ta hem burgare och pommes som hämtmat är smått komiskt. Det tar längre tid att hämta käket än att göra från scratch hemma i köket. Dessutom kommer det att vara nylagat.

Du glömmer bekvämt nog att inte räkna in tiden det tar att åka och handla ingredienserna i din butik heller.

Man kanske käkar hämtkäk för att man inte har grejerna hemma just då.

Permalänk
Medlem

Innan räntor och inflation brakade hände det väl att vi, om än sällan, hämtade mat på McDonalds för att äta hemma. (Vi bor nära McD). Men idag känns det inte värt, priserna har gått upp (mer än inflationen gällande burgarna verkar det som), lönen ner (relativt inflation), räntorna och boendekostnaderna uppåt, marginalerna är mindre. Inte alltid man har tid att laga mat, men idag gör jag Pommes Criss Cut (32kr), ca 500g kött (dryga hundringen), och så blir alla nöjda med minimalt arbete från min sida. Jobbigare att beställa mat eller åka och hämta. Jag lägger 24kr på en god öl också, och övriga familjen får påskmust/cider för nån tia.

Det jag vill säga med ovanstående är att det känns som att priset för "en hamburgermeny" ökat mer än kostnaden för att laga mat hemma - hamburgare är alltså mindre prisvärt än på riktigt länge, generellt sett, och i synnerhet när det gäller lyxigare burgare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Satan vad sugen jag blev på burgare nudå...

Jag gjorde som någon längre upp i tråden sa. Att man tar det som finns hemma och slänger ihop något.
Hittade en Angusburgare i frysen, rejält frostskadad för den legat där länge. Ensam kvar från ett paket om 4.
Ett briochebröd från Garant.
karamelliserad lök (typ i alla fall, hade inte tålamod att göra det ordentligt)
3 baconskivor från Tulip
prästost
färsk gurka
majonäs
ketchup
rostad lök
Johnnys hamburgerdressing
+ att det blev klyftisar från Garant i Airfryern med Eriks Lallerstedts chilibea.

Inte den godaste hamburgaren jag ätit, men helt ok.
Synd att jag inte hade tomat eller någon bättre ost hemma.

edit: Måltidens största chock kom när jag tog en klunk cola och trodde den var rutten tills jag såg att jag hade råkat köpa vanilla coke. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur någon ens kan fundera på att ta hem burgare och pommes som hämtmat är smått komiskt. Det tar längre tid att hämta käket än att göra från scratch hemma i köket. Dessutom kommer det att vara nylagat.

Jag gillar verkligen burgare men undviker numera som lunch. Man får en lyxig dagens med bordsservering/bröd/sallad/dricka och kaffe/kaka för 150-170 kr. Då är det riktigt höjdarkäk, ingen sunkig bricklunch.

Ja vi gör det ganska ofta här hemma, men samtidigt så har vi ett hak som vi går till kanske två gånger per år där vi betalar runt 250kr per person, och ofantligt mycket mer värt kontra någon soggig donken burgare för halva priset.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det har absolut blivit superdyrt att äta, matpriserna ökar för krögare också.
Men att jämföra Bastards med McDonalds är kanske i värsta laget.
Börja smasha hemma istället så blir det mer för pengarna

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala över 150kr för en hamburger måltid. Slår bastardburger varje dag i veckan för en bråkdel av priset

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du glömmer bekvämt nog att inte räkna in tiden det tar att åka och handla ingredienserna i din butik heller.

Man kanske käkar hämtkäk för att man inte har grejerna hemma just då.

Jag skäms när jag säger det men sist jag lagade ”mat” åt mig själv va nog på 90-talet. Som 16-åring så var jag bara hemma hos föräldrarna när jag sov. Jag tränade på gym och sen raka spåret till 3 olika jobb (beroende på vilket dag det var) varje dag efter skolan. Vad du nämner nu är precis spåret jag va inne på. Tid är ju som sagt pengar och jag skulle ”förlora” pengar på att köpa och laga mat själv så… jag blir 43 år i år och jag är HELT handlingsförlamad i ett kök. Jag kan öppna kylskåpet och ta ut en ny snusdosa… mest avancerade jag gör i köket är en dubbel espresso i en halvautomatisk maskin. Ungdommar här: lär er laga mat…

Bör nämna att jag är idag, en arbetsnarkoman (läs inte bra)

*Edit ontopic - Jag käkade på bastard 2022 när jag blev tvungen att åka till Sverige i panik för att min mor åkte in på sjukhus. Ja, helt sjukt vad det kostar. Avancerad macka, 200kr. notan hamna på betyligt mer än vad jag förvänta mig för mig, min syster, min bror och min mor.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Min första tanke där är att en burgare från ett ordentligt burgarhak för 250kr år så ofantligt mycket mer värt än donken för 125kr, så där skulle jag personligen sagt att ni gjorde valet att lura er själva.

Sen å andra sidan får du en meny från mr york för 99-120kr, och enligt mig kan varken brödernas eller bastard jämföra sig med dem, trots att deras menyer är typ dubbelt så dyra.

Nu på senare år så har yorks burgare variera lite i kvaliten jämfört när de öppnade och hade ett par år på sveriges top 10 lista. Men för priset slår de fingrarna på typ allt motstånd.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Sen å andra sidan får du en meny från mr york för 99-120kr, och enligt mig kan varken brödernas eller bastard jämföra sig med dem, trots att deras menyer är typ dubbelt så dyra.

Nu på senare år så har yorks burgare variera lite i kvaliten jämfört när de öppnade och hade ett par år på sveriges top 10 lista. Men för priset slår de fingrarna på typ allt motstånd.

Inte en blekaste aning vad MR York är så förmodligen något lokalt, samt vet inte vad brödernas är häller, här i Västerås däremot har vi hamburgeriet som är gudomligt när det kommer till burgare enligt mig! Och har varit ända sen dom började längst in i en lokal Ica butik!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte en blekaste aning vad MR York är så förmodligen något lokalt, samt vet inte vad brödernas är häller, här i Västerås däremot har vi hamburgeriet som är gudomligt när det kommer till burgare enligt mig! Och har varit ända sen dom började längst in i en lokal Ica butik!

Google är din vän, nej inte direkt lokalt längre.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Bastard har jag bara testat en gång och det gör jag nog inte om i första taget. Tycker inte det var värt pengarna, då går jag hellre till Burgers & Bangers här i stan som må vara lite dyra men är grymt goda och kör med roliga månadens burgare som alltid levererar.

Permalänk

200:- är inte så farligt tycker ja de kostar om man går till Burger king, McDonalds eller liknande men man får köpa typ 2-3 menyer för att bli mätt...

typ allt slår de torftiga, torra smaklösa degklumparna på McDonalds så betalar hälre 200:- för en ordentlig burgare man bli mätt på som smakar nått.

dock aldrig testat bastard eller äns hört talas om dem så ingen aning om hur de är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En cheese på Donken 18:- en smashad cheese 45g på MrYork 20:-
https://www.misteryork.se/

Finns inget som mäter sig i kvalite/mängd/pris som MrYork. Enda vettiga alternativet kvar i burgarväg.

Enda gångerna jag käkar McD är om York är stängt vilket kan hända ibland då jag brukar äta rätt sent. 19-22 MrYork, Fre-Lör York -04, Donken vardagar 22-01 typ. Ibland även Max (dock inte ätit burgare där på över 5år) utan blir då Nuggetsmenyn med HoneyCurry och Västerbotten Sticks.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Hej!

Nej, priset stör mig inte alls, men det jag däremot stör mig på, och detta desto mer....är hur enormt uruselt matutbudet är längs med våra vägar! Och detta gäller från Ystad till Kiruna. Visst finns det matställen. Men vad serveras och i vilken kvalitet? Jo, det är korv, pizza, kebab och hamburgare av billig kvalitet som steks i 12 kg smör! Alltså skräpmat. Dessutom är öppettiderna ganska begränsade på många ställen.

Vill man ha annat än skräpmat, så är man hänvisad till att lämna landsvägen och köra in i en stad. Kruxet är att små orter inte alltid ens har någon riktig resturant, men korvmackar/pizzerior finns det i regel. Men på små orter har du sällan öppet väldigt sent eller nattetid. Detta är otroligt enerverande för alla som ligger ute på t.e.x. turne'.

Det har tillkommit fler restauranger längs med våra vägar sedan 70-80-talet, men det betyder inte att maten har blivit bättre för det. Den är fortfarande väldigt dålig. Den som ligger ute på turne' och samtidigt är vegeterian (gäller ej mig) har ett rent helvete av att ligga ute på våra vägar! De har det absolut inte lätt.

Jag säger inte att hamburgare med automatik är dålig mat, för så är det ju inte. Men all man kan göras på ett bra och nyttigt sätt, eller på ett dåligt och onyttigt sätt. Men ute på landsvägarna är det bara det dåliga sättet som är hänvisad till.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

hamburgare av billig kvalitet som steks i 12 kg smör! Alltså skräpmat. Dessutom är öppettiderna ganska begränsade på många ställen.

Margarin, kostar bara en bråkdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Brödernas finns på Erikslund om man nu skulle vilja testa. Hamburgeriet är bättre, men favorit i området är nog dock Zigzag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Margarin, kostar bara en bråkdel.

Jasså, det hade jag faktiskt ingen aning om, men då är det väl kanske margarin de använder. Hoppas bara att det inte begagnad motorolja! 😄

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har testat Bastard 2 gånger båda gånger var det fullt med olja/fett på papprena och smakmässigt kände jag bara fett och tryffelmajonäs. Föredrar ärligt talat mc donalds mcfeast meny (90kr) eller tasty chicken meny (62kr) över det men jag vet att det är en felaktig åsikt, men de tycker de är helt okej och till ett mer rimligt pris."problemet" jag har med lidl är att det är så rörigt med var grejerna är. Och det går så segt i kassorna både pga personalen inte verkar engagera sig, och att det alltid är lång kö där varannan ska krångla med någon app de inte förstår pga språk eller att de är pensionärer. Vilket i sig inte är något fel på jag hade antagligen inte förstått mig på en app på ett språk jag bara kan halvbra.
Så jag väljer oftast Ica eller willys Sen har de lite kul utbud som man inte hittar hos Ica eller willys så det händer att jag går in på Lidl ibland. Att det skulle vara lågstatus eller liknande vet jag inte det tror jag mer det var i början när Lidl kom hit? Men det finns butiker som är lite smidigare att handla i.

Inte kollat lidls app, är den på engelska? Ja lidl kan vara lite "grötigt" ibland men det är ofta saker man inte hittar i andra butiker och tillfälliga partier som kan vara kul att få ta del av som du säger.
Speciellt lidl är verkligen lågstatus, willys har blivit bättre. Som sagt så känner jag folk som tänker (enligt mig) för mycket på vad omgivningen ska tycka, grannar vänner mm. Det mesta sitter nog i deras huvud för de flesta är alltför upptagna av sig själva.

Skrivet av lossah:

Kan man lägga undan den sortens pengar månadsvis då är man skapligt lyckligt lottad oavsett utgifter. Jag bor i en billig hyreslägenhet, 2 vuxna en inkomst pga en kronisk sjuk sambo. Vi går mer eller mindre PRECIS runt varje månad, kan inte spara undan ett skvatt (och nej jag tjänar inte dåligt).

Att leva med en inkomst idag är inte lätt (än värre på 2 vuxna).

Allt i det här samhället är byggt på 2 inkomster.

För att svara på TS så går min egentliga smärtgräns på typ 130kr. Sen finns det tillfällen där det blir undantag.

Finns det någon billig hyreslägenhet idag? När jag bodde i en etta för snart 20 år sedan så var hyran på ca 4000 kr och då hade jag 2 balkonger och 48 kvm. Parkeringen utomhus kostade 179kr månaden, ej gatu parkering utan en egen plats.

Jag pluggade och bytte jobb och kom till en bra plats och lyfte min lön från ca 28k kr månaden till 46k kr månaden. 30 timmar i veckan men nackdelen är skift jobb men det klarar jag bra.

Vi är 2 som jobbar och hon drar in ca 30k kr och sparar en del hon med.

Den stora delen är att vi hann med "bolåneracet" och undviker alla andra typer av lån. Har enbart bolån och inget annat(ca 2 miljoner). Bilarna köper vi efter budget och jag servar och reparerar dom.

Vi får se hur det går för oss då hon ska byta jobb/plugga men vi har lagt undan stora buffertar så att ett par år bör vi klara oss utan större skillnader i levnadsstandard, men alla priser stiger ju hela tiden så vi får se.

Hoppas din sambo blir bättre, att vara sjuk är aldrig kul oavsett hur mycket pengar man har.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Det knepiga är väl egentligen inte priserna, som på många vis har inflation att skylla på. Men det märkliga är att våra löner inte alls verkar hänga med inflationen (vilket är vansinnigt märkligt. Det är ju liksom själva definitionen av inflation att pengar minskar i värde. Du behöver fler pengar för att få samma som innan. Det gäller ju lönerna också. Men ändå inte.. tydligen)

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Jasså, det hade jag faktiskt ingen aning om, men då är det väl kanske margarin de använder. Hoppas bara att det inte begagnad motorolja! 😄

Mest troligen.

tveksamt att det finns någon matkedja som faktiskt använder smör längre mer än lite mer exklusiva ställen där man också får betala högre pris för det.

du kan ju knappt äns köpa riktigt smör i en vanlig matbutik längre allt är typ margarin framtällt på olja av olika slag raps/palm olja mestadels för de är billigare att producera än smör och har liknande egenskaper men mindre nyttigt.

tar willys som exempel billigaste rena smöret de har är Svenskt smör och går lös på 44:-/250g medans billigaste margarinet (om man bortser från deras egna Garant märke 19:-/500g som typ bara säljs på willeys) är Milda för 23:-/500g.

så margaring kostar typ 25% av kostnaden för samma mängd smör.

Visa signatur

Permalänk

på mina lokala burgarhak i min småstad så får man betala mellan 170-200kr på restaurang 1 och 180kr på restaurang 2. och de är väl nog i klass med bastard

vill man ha det billigare hamnar man på mister york en bilresa bort som faktiskt sopar mattan av mcdonalds och max med 120kr för en meny

dock har max rätt bra studentrabatt med mecenat, 70kr för maxmål

över lag tycker jag det har exploderat med restauranger, och i synnerhet burgarrestauranger nu på senaste. verkligen helt otroligt hur mycket det byggs överallt. måste ju vara stenhård konkurrens, eller så äter vi mer mat ute nu än tidigare. när blir marknaden mättad?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

Bastard var okej i starten men nu är det längesen man åt där. Åt helsicke för dyrt. Burgarna är hyffsade men bästa på menyn är deras milkshakes (tyvärr även dom svindyra)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Mest troligen.

tveksamt att det finns någon matkedja som faktiskt använder smör längre mer än lite mer exklusiva ställen där man också får betala högre pris för det.

du kan ju knappt äns köpa riktigt smör i en vanlig matbutik längre allt är typ margarin framtällt på olja av olika slag raps/palm olja mestadels för de är billigare att producera än smör och har liknande egenskaper men mindre nyttigt.

Ja, som du troligen redan har märkt, så har jag noll koll på allt vad priser heter!😁
Men en sak vet jag och det är att jag föredrar att maten är stekt i smör före margarin. Men någonstans där så upphör mina rysligt skyhöga kulinariska kunskaper! 😋

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

200:- är inte så farligt tycker ja de kostar om man går till Burger king, McDonalds eller liknande men man får köpa typ 2-3 menyer för att bli mätt...

typ allt slår de torftiga, torra smaklösa degklumparna på McDonalds så betalar hälre 200:- för en ordentlig burgare man bli mätt på som smakar nått.

dock aldrig testat bastard eller äns hört talas om dem så ingen aning om hur de är.

Behöver du 1800-2700kcal (lågt räknat) per måltid för att känna dig mätt?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

I Karlstad där jag bor är det Bastard som dominerar hamburgare på smashat kött. Det fanns en gång en tid där jag tyckte att deras koncept kändes premium, med fokus på enbart de bästa råvarorna. Jag var sällan blyg från att testa deras "månadens hamburgare" med diverse konstigheter, så som en burgare med bl.a blåbärssylt och bacon!

Men jag har helt omvärderat vad jag tycker utgör en bra hamburgare, och det har fått mig att rentav välja bort Bastard. Det handlar egentligen om tre anledningar i huvudsak för min del.

Smaken - jag har verkligen kämpat med smaklökarna, men jag tycker alltför ofta att det smakar för lite. Det är som att smakerna inte riktigt kommer fram ordentligt, oavsett burgare hos Bastard.

Presentationen - och kanske den mest avgörande anledningen. När jag beställer en hamburgarmeny för närmare 200:- så vill jag inte att burgaren jag får ska se värre ut än bilden nedan! Varenda gång jag har beställt under senaste åren så har burgaren varit platt, ihoptryckt och brödet upplevs inte fluffigt utan snarare svampigt/ blött och nästan lite oljigt.

Nämde jag priset? Jag tycker att man kan förvänta sig så mycket mer av Bastard i förhållande till pris. Jag var förra året förbi Brödernas i Arboga(?) Där blev jag positivt överraskad. Hamburgaren var en smakbomb och brödet var högre och fluffigt, ej att förväxla med torrt! Jag gav personalen beröm och talade om att Bastard i Karlstad har mycket kvar att jobba på!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Japp... Inget ovanligt om man har ett aktivt liv.

Skrivet av YamahaDGX630:

I Karlstad där jag bor är det Bastard som dominerar hamburgare på smashat kött. Det fanns en gång en tid där jag tyckte att deras koncept kändes premium, med fokus på enbart de bästa råvarorna. Jag var sällan blyg från att testa deras "månadens hamburgare" med diverse konstigheter så som en burgare med bl.a blåbärssylt och bacon!

Men jag har helt omvärderat vad jag tycker utgör en bra hamburgare, och det har fått mig att rentav välja bort Bastard. Det handlar egentligen om tre anledningar i huvudsak för min del.

Smaken - jag har verkligen kämpat med smaklökarna, men jag tycker alltför ofta att det smakar för lite. Det är som att smakerna inte riktigt kommer fram ordentligt, oavsett burgare hos Bastard.

Presentationen - och kanske den mest avgörande anledningen. När jag beställer en hamburgarmeny för närmare 200:- så vill jag inte att burgaren jag får ska se värre ut än bilden nedan. Varenda gång jag har beställt under senaste åren så har burgarna varit platta, ihoptryckta och brödet upplevs inte fluffigt utan snarae svampigt och oljigt.

Nämde jag priset? Jag tycker att man kan förvänta sig så mycket mer av Bastard i förhållande till pris. Jag var förra året förbi Brödernas i Arboga(?) Där blev jag positivt överraskad. Hamburgaren var en smakbomb och brödet var högre och fluffigt, ej att förväxla med torrt! Jag gav personalen beröm och talade om att Bastard i Karlstad har mycket kvar att jobba på!

https://www.burgerdudes.se/wp-content/uploads/2024/04/le_smash_le_classic_mar24_insta.jpg

Roligt med ett bra omdöme,nu håller jag med om att BB är lite dyrt för vad man får men brödernas (testat två i Stockholm) och deras burgare är katastrof enligt mig med kött som är en färdig puck utan smak.små portioner och relativt dyrt (paritet med bb)

Babas har lite roligare burgare men också dyrt och mindre portioner

Kan det köra olika koncept i olika städer?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

ingen aning aldrig räknat på det.
men donkens burgare är ju mer eller mindre bara luft känns det som... man köper en meny och 10 min senare är man typ lika hungrig igen...

skulle aldrig stå mig 8-12h eller vad det kan bli till nästa gång man har tid att äta igen på en donken hamburgermeny...

men ja en normal middagsportion när jag lagar mat själv brukar väl generellt bestå av strax under nått kilo mat ungefär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Japp... Inget ovanligt om man har ett aktivt liv.

Roligt med ett bra omdöme,nu håller jag med om att BB är lite dyrt för vad man får men brödernas (testat två i Stockholm) och deras burgare är katastrof enligt mig med kött som är en färdig puck utan smak.små portioner och relativt dyrt (paritet med bb)

Babas har lite roligare burgare men också dyrt och mindre portioner

Kan det köra olika koncept i olika städer?

Tack snälla! Konceptet borde ju vara densamma oavsett olika städer får man ju hoppas tro? Men frågan är om det handlar om kompetens och personlig preferens kring vem som tillagar burgarna? Mest en killgissning från min sida!

Hur som helst så läser jag i tråden att många konstarerar att McDonalds är mer prisvärt än dessa hypade smashed burger-hak, och jag är benägen att hålla med! Av alla märkliga och påkostade hamburgare jag har provat så faller jag alltid tillbaka på att en hederlig bra cheesburgare är den bästa burgaren! Och där tycker jag rent personligt att McDonalds nailar det med exempelvis QP Cheese eller en dubbel cheesburgare med extra ost!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

I Karlstad där jag bor är det Bastard som dominerar hamburgare på smashat kött. Det fanns en gång en tid där jag tyckte att deras koncept kändes premium, med fokus på enbart de bästa råvarorna. Jag var sällan blyg från att testa deras "månadens hamburgare" med diverse konstigheter, så som en burgare med bl.a blåbärssylt och bacon!

Presentationen - och kanske den mest avgörande anledningen. När jag beställer en hamburgarmeny för närmare 200:- så vill jag inte att burgaren jag får ska se värre ut än bilden nedan! Varenda gång jag har beställt under senaste åren så har burgaren varit platt, ihoptryckt och brödet upplevs inte fluffigt utan snarae svampigt/ blött och nästan lite oljigt.

https://www.burgerdudes.se/wp-content/uploads/2024/04/le_smash_le_classic_mar24_insta.jpg

Den där burgaren ser ut att vara misshandlad och serverad av en finnig 18-åring som saknar all känsla för service-minded! Jag skulle inte vilja äta den ens om jag fick betalt!

Visa signatur