Hur mycket drar en 7800 XT vid vila och mediaspelande?

Permalänk
Medlem

Hur mycket drar en 7800 XT vid vila och mediaspelande?

Enligt AMD's Adrenaline drar min 7800 XT runt 40W när man tittar på något på youtube. För mig verkar det vara alldeles för mycket!

Om jag går efter Techpowerreports tester så använder en 7800 XT strax över 40W vid mediaspelande. Ni som har ett 7800 XT är det samma höga energianvändning?

Varför drar Nvidias kort så mycket mindre? Och finns det något sätt att minska på energianvändingen för mitt kort?

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm?

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

7000-serien är rätt ökända för att dra mycket vid Idle, min 7900XTX drar nästan 100W, tydligen för att jag har flera skärman inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Enligt AMD's Adrenaline drar min 7800 XT runt 40W när man tittar på något på youtube. För mig verkar det vara alldeles för mycket!

Om jag går efter Techpowerreports tester så använder en 7800 XT strax över 40W vid mediaspelande. Ni som har ett 7800 XT är det samma höga energianvändning?

Varför drar Nvidias kort så mycket mindre? Och finns det något sätt att minska på energianvändingen för mitt kort?

Kollat HW Monitor än hur det ser ut för dig?

Som sagt så ligger ett Nvidia RTX 4060 runt 50W i vila som jag skrev i andra tråden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Mitt sapphire drar 17-28 (enligt adrenaline) med några flikar uppe och en pausad youtube video.

Med ingenting igång ligger den på 16-18.

Med några program igång, qbittorrent, spotify, en spel installation, steam 27-30.

E: 1080P 144hz. 27"

Permalänk
Medlem

Jo vist men "stationärt" kommer alltid dra en del.

5W per sata/mvme
Minnen drar lite eller man kan säga att all förlust blir värme. har inte full koll vad en stationär dator drar som helhet- men tänker att enbart grafikkortet är inte allt. menar det utjämnar lite, säg om du byter ut det så blir det ju inte så att du byter 40w mot 20W helt utan kanske 80 w till 60W och då blir det ju kanske inte värt att byta ut utan kolla nogare nästa gång man byter ut hela systemet och kanske dels helt enkelt köra någon låwattprocessor med inbyggt grafikkort. AMDs senaste processorer men grafik är ju jämförelsevis väldigt kompetenta när det gäller äldre spel och många nya spel som är mindre krävande8Finns ju nån handfull nya tittar som nog inte kommer fungera så bra).

Annars kan man alltid kolla in små minidatorer som i stort är samma som en laptop men utan skärm och tangentbord. Dom är ju så effektiva att vissa av dom drar mindre när dom går på max än vad en stationär drar i viloläge(idle). nyligen la intel ner NUC, har själv en sån där max är 15Wat. Det finns modeller som dras så lågt som 7w och till o med så lågt som 5W men den klarar inte mycket.

intressant i dag är Intel N serien där n100 (4kärnor och drar mycket lite) och ett sånt moderkort kostar inte så mycket. Sneglat mycket på N300, N305, M355 (8 kärnor) men tycker dom är lite för dyra ännu.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Tyckte det lät intressant och kikade vad mitt 4070 drar i idle med två 32" skärmar.

32w.. vet att det inte är amd men kanske kan vara lite intressant att jämföra ändå.

Permalänk
Medlem

Kan säga att när jag hade 5070 Ti så drog den 30w utan något igång och närmare 50w med youtube igång. Så jag tycker inte 40w låter speciellt högt för ett 7800 XT ändå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Man kan alltid klocka ner lite via program man får installera på datorn.

Läs vilka inställningar folk kör med på exakt samma grafikkort, kortet kan börja gå instabilt när man ställer in men det är bara att ställa tillbaka det ett steg och göra och se om det fungerar bra.

Ja jag håller med, tycker själv det är jättekonstigt att det är så hög förbruning som det faktiskt är, en liten dator liknade NUC eller laptop klarar ju samma men med betydande lägre strömbudget. Man kan ju kolla på film och YouTube under 5 watt totalt med en del maskiner.

Intel N100 är specad TDP 6 W. Tycker verkligen det finns att göra på alla dom där mosterkorten man släpper på marknaden i dag för det är ju sinnessjukt dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

7000-serien är rätt ökända för att dra mycket vid Idle, min 7900XTX drar nästan 100W, tydligen för att jag har flera skärman inkopplade.

Hur ser VRAM-klockhastigheten ut i Adrenaline? Vet att många haft problem med 6000-serien och uppåt där korten konstant klockar upp minnet till max så fort man kör en multimonitor-setup, speciellt med olika upplösningar och/eller uppdateringsfrekvenser vilket ökar kortets förbrukning markant.

Går att råda bot på genom custom upplösningar bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har också 7900xtx med två skärmar. Mina låg på ca 80w idle tills jag ställde in samma frekvens på båda skärmarna. Nu drar båda ca 7-9w idle.
Tråkigt att man var tvungen att dra ned mainskärmen från 170hz till 144hz men hellre det än att minnena klockar fullt 24/7.
Detta var AMDs lösning på sin bugg. För att fixa buggen går minnena fullt vid olika hertz på skärmarna vilket givetvis resulterar i hög usage.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Det här med två skärmar eller fler är något både Nvidia och AMD har problem med. Intel vet jag ej.
Jag kollade precis vad mitt 9070XT drar. Det drar 45W när jag ser på YT med två skärmar inkopplade.
Med en skärm drar det 24W.

Kommer inte ihåg vad mitt 3070TI drog men jag var tvungen att använda Nvidia inspector, annars klockade kortet inte ned sig med två skärmar. Lika så med mitt 1070.

Märkligt att ingen av dom har adresserat detta efter så många år.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Det här med två skärmar eller fler är något både Nvidia och AMD har problem med. Intel vet jag ej.
Jag kollade precis vad mitt 9070XT drar. Det drar 45W när jag ser på YT med två skärmar inkopplade.
Med en skärm drar det 24W.

Kommer inte ihåg vad mitt 3070TI drog men jag var tvungen att använda Nvidia inspector, annars klockade kortet inte ned sig med två skärmar. Lika så med mitt 1070.

Märkligt att ingen av dom har adresserat detta efter så många år.

mitt 3070ti ligger på 25-30w med 2 skärmar.

dock aldrig behövt fumla med inspector för att få kortet att klocka ner sig. brukar gå ner till ~205MHZ gpu och 810Mhz Vram och typ ~0.6V gpuspänning.

men vet inte om det har att göra med vad man satt globala Power Management Mode till i kontrollpanelen.
sätter man den till "Maxumum performance" har jag för mig det stänger av nedklockningen obelastad så bättre att göra för varje program under program settings eller inte röra den alls och låta den stå på Normal gör ingen nämnvärd skillnad tbh.

var AMD ligger vid idle låter jag vara osagt men nånstans mellan 20-40W låter inte helt orimligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

mitt 3070ti ligger på 25-30w med 2 skärmar.

dock aldrig behövt fumla med inspector för att få kortet att klocka ner sig. brukar gå ner till ~205MHZ gpu och 810Mhz Vram och typ ~0.6V gpuspänning.

men vet inte om det har att göra med vad man satt globala Power Management Mode till i kontrollpanelen.
sätter man den till "Maxumum performance" har jag för mig det stänger av nedklockningen obelastad så bättre att göra för varje program under program settings eller inte röra den alls och låta den stå på Normal gör ingen nämnvärd skillnad tbh.

var AMD ligger vid idle låter jag vara osagt men nånstans mellan 20-40W låter inte helt orimligt.

Det är synd att jag har en trasig RTX 3070 här. Den är en av de snålaste korten. Endast 8gb men det räcker för mig. Vilken managment mode kör du? Windows 11?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Det är synd att jag har en trasig RTX 3070 här. Den är en av de snålaste korten. Endast 8gb men det räcker för mig. Vilken managment mode kör du? Windows 11?

A kör bara på normal har inte rört den öht iom att de mer eller mindre bara är ett load target som säger åt kortet att boosta up tills det landar på xx% last eller kortet når temp/power limit vilket som kommer först så det boostar inte mer än vad som behövs.

Och ja windows 11

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nog väldigt "ärlig/exakt" för att allt annat drar ju också, varje ram drar sin del. Moderkortet i sig drar lite, Diskarna drar. mekanisk drar mer så har man av någon anledning två mekaniska så kan du ju dra 5 wat styck allså 10 wat.

För enkelheten skull drog jag en Chatgpt Moderkort, 2x 16 Gb ram och en NVME

Svar:
Total uppskattad strömförbrukning (utan CPU, GPU, fläktar etc.):

Låg belastning: ca 20–25 watt

Under normal användning: ca 30–40 watt

Lägger till en processor och fläktar

Svar
Belastningstyp Strömförbrukning
Idle (vila) ~35–50 watt
Normal användning ~70–100 watt
Full belastning ~110–140 wat

Sitter nu på ett mITX Asus B650E-I AMD 7600 med 2 X 16 GB ram och Linux Ubuntu. och en NVME, fyra fläktar totalt.
Sen är det ju lite bingbling som jag skiter i då min låda täcker allt (Jag är inte tolv- sexton år gammal, tar utan led om det iten är mycket dyrare än med. poäng så klart, LED drar nån wat. Musen har nån led i syfte att kunna hitta den i mörkret.

Ok jag sätter in en enkel "elmätare" (Luxorparts Artickelnummer 50003 emg-8) till denna dator, exakt bara dator är inkopplad på elmätaren. Firefox som webbläsare, en flik uppe Sweklockers där jag sitter och skriver nu. 7800 XT som grafikkort.

jag ser att det pendlar något mellan 50-61 wat kort tid efter utan att röra nått , 63-67 wat när jag skriver här nu. 71 wat om man rör muspekaren över skärmen.

Ok vi drar upp en fik till med en nyhetssida och ser vad som händer, inte mycket jag drar upp några till med det är samma 61-61 wat när jag tittar runt. Youtube (upplösning 1080p då jag har en 1080p skärm visar stadigt 74 wat. Med klippet fortfarande i gång visar mätare 64-68 wat.

Tänker att detta är ungefär vad man kan förvänta sig. Ubuntu har diverse inställningar Prestanda, Balanserad, och strömsparare. Vad jag kan se på min mätare är att i strömsparläge så går av någon anledning förbrukningen upp 10 wat så jag ställer in den på prestadnaläget

Så ja det här är väl säkert vad man kan förvänta sig. Har funderingar på att installera Windows 11 igen någon dag när jag har tråkigt så kan ju göra om samma test då och se hur det skiljer sig.

Om det blir av.

Visa signatur