SweClockers-medlem fick hem bluff-processor från Amazon

Permalänk

Jag köpte 2 st Corsair RM1000x från Amazon extremt billigt. Den ena var begagnad och väldigt sliten (det blev givetvis retur). Den andra såg ut så här:

Ena kortsidan på kartongen verkar ha badat i nåt klägg. Innehållet var orört och felfritt.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte hur dom förseglar prylarna så bra?
Polaren fick en tom SSD-förpackning men där såg den här blänkande security-sealen perfekt ut.

Nästan så att dom som gör det har lyckats få tag på oanvända kartonger?

Man kan köpa vissa hologram-stickers i bulk, så vet man inte exakt hur t.ex. AMDs stickers ser ut så tror man det är förseglat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas1337:

Jag fick hem ett begagnat moderkort idag från amazon.
Fan va trött man blir. <Uppladdad bildlänk>

Vad missar jag på bilden?
Ser inte några böjda pins, är jag helt blind, eller var det något annat som du sett så du vet att det är begagnat?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inte de enda som kommer att göra det heller, som någon påpekade, företag kommer göra allt för att minimera skadan pga strafftullarna genom att göra allt de kan för infomera om varför priserna ökar kraftigt.

Accurate!

Tror väl Ingen önskat tullavg, but here we are anyway, so..
Såklart nåt alla aktörer som pysslar med import/export lär vilja kunna redovisa för.
Tbh rätt skandalöst eg, but hey, tänkt avstå från att bli politisk i swecs forum, so Ima shuddup ^^

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Varför ens handla från Amazon? Är priset långt under vad andra svenska återförsäljare erbjuder så är det till 99.95% skräp som Amazon eller privatsäljare via Amazon försöker lura på någon. Köp hellre direkt från svenska återförsäljare så vi får ha kvar dem. Skit samma om priset är lite högre än Amazons för du vet att du i de allra flesta fall inte får hem något random skräp som Amazons lagerplockare hittat på golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Och folk varnar mig när jag köper komponenter ifrån Aliexpress.
Senaste fynd var en Ryzen 7700 för 1600:-
Fungerar perfekt, och väldigt vänligt för undervolt, -30.

Och är verifieriad.

Men hur som är det J tråkigt när en drabbas av detta.
Men Amazon brukar vara väldigt bra på returer/rma etc. Aldrig haft bekymmer med sådant.

Okej? Bara för att du haft tur så innebär det inte att man borde rekommendera att köpa dyr hårdvara på Aliexpress.

Skrivet av AxxT:

Jo visst, men du gamblar inte när tex Amazon säljer en cpu för X kronor.
Du förvänta få det du köper, samma sak när jag köper via Aliexpress, Banggood etc.

Skulle däremot man köpt "mystery cpu" för X kronor.
Då kan vi börja snacka lotto.

Vad du förväntar dig och vad du får är två skiljt olika saker.

Skrivet av DJ-SAAB:

Jag har alltid varit skeptisk till Amazon just denna anledningen. Det kanske är min trust issues som kickar in. Ja är glad jag har den.

Har egentligen ingen dålig erfarenhet av Amazon men har inte heller haft med deras kundservice att göra eftersom allt jag har beställt därifrån visat sig stämma.

Skrivet av Niklas1337:

Jag fick hem ett begagnat moderkort idag från amazon.
Fan va trött man blir. <Uppladdad bildlänk>

Detta verkar vara ett ganska stort problem för Amerikanska företag generellt. GamersNexus gjorde ett reportage för ett par år sedan där de köpte moderkort från Amazon och Ebay som skulle vara sprillans nya men som visade sig vara begagnade. Verkar vara så att vissa försäljare på deras marketplace helt enkelt försöker komma undan med fulheter.

Skrivet av ibrand:

Accurate!

Tror väl Ingen önskat tullavg, but here we are anyway, so..
Såklart nåt alla aktörer som pysslar med import/export lär vilja kunna redovisa för.
Tbh rätt skandalöst eg, but hey, tänkt avstå från att bli politisk i swecs forum, so Ima shuddup ^^

Du får det att låta som detta inte varit ett problem i decennier. Vill minnas artiklar för tio år sedan på Sweclockers där detta var ett problem. Bland annat skall Phenoms och vissa FX-processorer från AMD varit ett het byte att förfalska.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Nu är nog glad att jag trots allt tog elgiganten till några hundralappars dyrare pris när det hänt igen, det hade inte varit kul att få en fejk sådan. Mycket tråkigt att de inte kommit tillrätta med bedragarna på amazon ännu. De kommer få se över sina rutiner för returer! Ska tilläggas jag köpt en del elektronik från dem innan och inte haft problem. Än så länge har jag en positiv bild av dem, dessutom brukar jag få grejerna riktigt snabbt!

Elgiganten är nästan samma sak då dom sedan ett par år tillbaks har olika företag/säljare med!!!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

kunde du ta bort hologram security-sealen med Varmluft och skalpell ?

Kan inte påminna mig att de kallades security seal, var tamper eller warranty seal. Men ja, det gick alldeles utmärkt. Bara värma så klistret blev kletigt och konsistens som smält ost.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

i min personliga mening är Amazon är den Amerikanska version av wish/temu/Aliexpress.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

i min personliga mening är Amazon är den Amerikanska version av wish/temu/Aliexpress.

Det är väl ändå rätt stor skillnad på Amazon och Teemu?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ser inte några böjda pins, är jag helt blind, eller var det något annat som du sett så du vet att det är begagnat?

Något vitt smuts (kylpasta?) på undersidan av skyddslocket.

En av de små komponenterna (kondensatorer eller motstånd kanske?) som sitter i mitten mellan pinnarna ser skadad ut. Bildkvaliteten är lite för dålig för att säga det med säkerhet dock.

Annars ser man också kylpasta-kladd på fler ställen runtom socketen också.

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Och folk varnar mig när jag köper komponenter ifrån Aliexpress.
Senaste fynd var en Ryzen 7700 för 1600:-
Fungerar perfekt, och väldigt vänligt för undervolt, -30.

Och är verifieriad.

Sjukt att du inte behövde betala tull och import på den för att matcha priset inom EU. Det har jag fått göra flera gånger vid "fynd".

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ser ut som att det är lite kylpasta på "luckan"

Permalänk
Medlem

Handlar nästan allt på Amazon, aldrig haft problem. Klockrent retur process, dom har även reklamationer och garanti. Jag har tex fått ny eltandborste efter ett år, samma med skor.

Jag har även fått ersättning och retur för saker som Amazon bara förmedlat.

Jag tycker inte det finns anledning att vara skeptisk, otur kommer man ha oavsett.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

"SweClockers-användare kollade inte på vem som krängde vad för ett orimligt bra pris".
Kan vi snälla bara börja förstå att Amazon själva bara är en langare och inte den som ser till att det som finns i påsen är bra grejer? Det är inte som att varenda paket som skickas efter ett köp via deras hemsida kollas av Amazon själva. Förr eller senare måste man faktiskt sluta tycka synd om folk som handlar på Wish, Temu eller vadmannuvillkalladet där i princip vem som helst kan bli ett "företag" och sälja vad som helst maskerat som vad som helst.

Jag beställde en AMD 4650G från Proshop för några år sedan och fick en ryzen 1600 istället. Så det är inte inte bara Amazon eller typ CDON marketplace etc som fular sig. 1600 proppen låg i korrekt förpackning. Men resan att returnera och få tillbaka pengarna var inte skoj. Så, proshop finns inte kvar bland mina prefered suppliers längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

"SweClockers-användare kollade inte på vem som krängde vad för ett orimligt bra pris".
Kan vi snälla bara börja förstå att Amazon själva bara är en langare och inte den som ser till att det som finns i påsen är bra grejer? Det är inte som att varenda paket som skickas efter ett köp via deras hemsida kollas av Amazon själva. Förr eller senare måste man faktiskt sluta tycka synd om folk som handlar på Wish, Temu eller vadmannuvillkalladet där i princip vem som helst kan bli ett "företag" och sälja vad som helst maskerat som vad som helst.

Då läste du nog inte hela historien eftersom Amazon själva var de som skickade produkten och inte någon källarförsäljare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt moderkort, ssd m.m. från Amazon utan problem men kommer nog aldrig handla mer dator hårdvara där ifrån nu.

Nu vet jag inte om det handlats från officiell Amazon eller nån små säljare. Men finns ju fake return problemet också. Att nån köper en produkt, stjäl den och byter ut och skickar tillbaka något annat. Senare handlar nån annan och får fel grejer

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Xinpei f'låt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina personliga erfarenheter av Amazon

Det sämsta är att returfraktsedlen man får inte går att "blippa" och skriva ut hos ombud.

+/- En produkt jag gillar går bara att få tag på där(iallafall till acceptabelt pris).

Det bästa är Prime, att man får en massa massa fri frakt och en streaming service för under 100:-

Permalänk
Skrivet av ficklampa:

Verkar inte vara ovanligt med att få bluff-cpuer eller folk som köpt och återsänt sin gamla, via amazon. Ser det iaf väldigt ofta i r/PCMR och lite andra liknande subreddits. Returswap är dock betydligt vanligare.

Först, hej sojis det var inte igår Manne från Mycom tiden

Man har läst en hel del om detta på reddit om att det händer i staterna, om det nu är i närheten av lika illa med försändelser till oss i svearike så kommer jag nog avstå från att köpa den här typen av hårdvara från Amazonas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Samma dag som the original eu (estados unidos) går i topplocket över att amazon tänkt redovisa tullavg. i klartext. Skoj!

Ang mottagaren av nåt Så nedsligt; nää, trist!

Skrivet av filbunke:

Inte de enda som kommer att göra det heller, som någon påpekade, företag kommer göra allt för att minimera skadan pga strafftullarna genom att göra allt de kan för infomera om varför priserna ökar kraftigt.

Kommer inte att ske!

Var endast en tanke/förslag som då skulle användas på Amazons spinoff "Haul" där det säljs produkter för $20 eller mindre, efter att "estados unidos líder" blev rädd att det skulle väcka allmänheten och ringde upp Jeff så slängdes det i papperskorgen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mina personliga erfarenheter av Amazon

Det sämsta är att returfraktsedlen man får inte går att "blippa" och skriva ut hos ombud.

+/- En produkt jag gillar går bara att få tag på där(iallafall till acceptabelt pris).

Det bästa är Prime, att man får en massa massa fri frakt och en streaming service för under 100:-

När du öppnat mailet tar du tre prickar och väljer i menyn "Visa i ljust läge". En på mitt ombud tipsade om det när det inte gick, och nu varje gång när det är ljus bakgrund kan de skanna koden.

Håller med om de andra sakerna. Det är så svårt att inte köpa från Amazon. Har bara haft bra erfarenheter av returer, både när det gäller reklamation eller bara retur. Amazon är ett sådant företag man känner att man inte vill handla ifrån men ändå gör det, men sådana här saker som kommer upp gör att man blir mindre och mindre sugen på Amazon i sin helhet.

Det är ju inte bara Amazon som får trådar här inne om begagnade saker (webhallen) eller svårt med returer. (de flesta).

Jag har börjat filma varje gång jag öppnar en lite dyrare produkt (från yttre paket ända ner till produkten). Började med moderkort ända ner till öppning av locket på sockeln och har fortsatt med andra produkter också nu. Jag öppnar och sambon filmar.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Någon har lekt med kylpasta och även lämnat ett bomärke i form av ett fingeravtryck!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kommer inte att ske!

Var endast en tanke/förslag som då skulle användas på Amazons spinoff "Haul" där det säljs produkter för $20 eller mindre, efter att "estados unidos líder" blev rädd att det skulle väcka allmänheten och ringde upp Jeff så slängdes det i papperskorgen.

Såg det.

The cojones on the Bezos tho.

Skinande.

Edit:
+
Så, om jag skulle bidra nåt till tråden egentligen; mina Amazonerfarenheter har hittills varit smärtfria.
Returer har gått utan problem, av t.ex en bok, ersättningskuddar till fin-hörlurar som ej passade, osv.

Att få hårdvara med kylpasterester borde nog inte vara ok, dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

När du öppnat mailet tar du tre prickar och väljer i menyn "Visa i ljust läge". En på mitt ombud tipsade om det när det inte gick, och nu varje gång när det är ljus bakgrund kan de skanna koden.

Nämnvärt, aye.
Gäller nog typ samtliga qr-koder plus pnord-ombud, tror jag, apropå inget, mest.

Blev enklare att få hjälp med adresslappsutskrift sedan jag lade kommandorörelsen för att växla från night- to daytime i outlookappen till muskelminnet- sedan np.

Hemskt att det verkar behövas filmas private unboxings, f.ö.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Först, hej sojis det var inte igår Manne från Mycom tiden

Man har läst en hel del om detta på reddit om att det händer i staterna, om det nu är i närheten av lika illa med försändelser till oss i svearike så kommer jag nog avstå från att köpa den här typen av hårdvara från Amazonas.

Tjena, manne! Inte igår som sagt hoppas allt är bra och att RC-bilarna börjar dammas av

Jag tror att det dessvärre kommer att sprida sig, i alla fall den vanliga retur-swappen (Nisse köper ny CPU, returnerar sin gamla i nya lådan och får cash tillbaka). Folk är ju dessvärre major assholes och försöker allt… så länge amazon inte löser sitt egna problem med returer så kommer det nog inte hända så mycket för att förhindra det. De är lite väl generösa med dem och verkar inte inspektera returer öht mer än typ att förpackningar ser bra ut.

Skrivet av TheYardbird:

Problemet är ju snarare at folk gör retur-swaps och amazons personal/maskiner inte kan se skillnad. Sett flera på reddit som fått en annan CPU än den som ska vara i lådan. Men visst, en helt ombrandad CPU som denna är inte supervanlig bland bedrägerierna. Så, skulle inte helt lägga skulden på användaren då det händer med ”shipped and handled by Amazon”-försäljningar också.
Folk verkar däremot ha väldigt bra lycka med aliexpress bara man kollar på recensionerna på säljaren först, då det verkar vara mycket tray-CPU som säljs där till förmånliga priser.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Har hänt mig på Webhallen och Inet. Webhallen var längesedan, men jag köpte ett något dyrare ljudkort där någon hade lindat in ett gammalt nätverkskort i svart plast stället. Gick bra att byta.

På Inet fick jag en 120mm fläkt där ett fläktblad var av, lossnade när jag startade fläkten första gången. Västa med det var att inet påstod att jag hade "stoppat in en skruvmejsel i fläkten" när den var igång och att jag egentligen inte borde få pengarna tillbaka.
Inet går numer bort för inköp där priserna inte skiljer mer än någon procent mot andra butiker, annars brukar jag föredra svenska butiker.

Permalänk

Jag har fått hem full uppsättning av nya delar varav visa är från amazon, processorn och moderkortet bland annat som kosta en del och jag fick lite ont i magen av att läsa det här för naivt nog hade jag ingen tanke på att man skulle kunna bli lurad. För en som inte är lika kunnig som dom flesta här, hur ser man att det man fått är äkta? Om man inte kan lita på förpackningen som ser väldigt legit ut. Allt är oöppnat så det är ingen panik än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Jag köpte 2 st Corsair RM1000x från Amazon extremt billigt. Den ena var begagnad och väldigt sliten (det blev givetvis retur). Den andra såg ut så här:
<Uppladdad bildlänk>
Ena kortsidan på kartongen verkar ha badat i nåt klägg. Innehållet var orört och felfritt.

Nu blir jag nervös, köpte också en PSU från Corsair via Amazon när det var nedsatt pris, ligger fortfarande oöppnad/inplastad likt din bild, min har ett skadat hörn på kartongen eftersom den kom i en papppåse istället för en sådan där brun ytterkartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Frågan är om den såldes och skickades av Amazon.

Står i artikeln att den gjorde det, vilket gör det extra märkligt. Det har rapporterats om fler fejkade processorer som sålts av just Amazon de senaste månaderna, så det ser ut som att Amazon kan ha blivit lurad av sin distributör, som i sin tur kan ha blivit lurad. Ett annat möjligt alternativ är att det är folk, kanske till och med kriminella ligor, som returnerar fejkade processorer som går igenom Amazons returkontroller.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi