Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Ni som har köpt skivor och lagt på hurtsar, är det något minimimått I tjocklek att tänka på? Fäster ni skivan i hurts eller en läkt i väggen? Mvh

En bänkskiva är väl runt 2.5cm i tjocklek och är nog det vanligaste här. Med vissa undantag då såklart
Det är i vilket fall det mått jag har på min skiva, 230cm bred och 63.5cm djup utan något extra stöd i mitten. På denna har jag då min dator (ena sidan), laptop (jobb-PC på andra sidan) och en 42" TV i mitten. Har haft två 27" med en arm som var placerad mitt på skivan utan några som helst problem. Skivan ligger still p.g.a. tyngden på hurtsarna - dock har jag monterat på soffben i skivan som då står på hurtsarna för att få lite mer höjd.

Förutsatt att det nu är en solid träskiva som du är ute efter och inget i papp från typ IKEA.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

En bänkskiva är väl runt 2.5cm i tjocklek och är nog det vanligaste här. Med vissa undantag då såklart
Det är i vilket fall det mått jag har på min skiva, 230cm bred och 63.5cm djup utan något extra stöd i mitten. På denna har jag då min dator (ena sidan), laptop (jobb-PC på andra sidan) och en 42" TV i mitten. Har haft två 27" med en arm som var placerad mitt på skivan utan några som helst problem. Skivan ligger still p.g.a. tyngden på hurtsarna - dock har jag monterat på soffben i skivan som då står på hurtsarna för att få lite mer höjd.

Förutsatt att det nu är en solid träskiva som du är ute efter och inget i papp från typ IKEA.

Hallå! Tack för input, jag är ute efter en solid skiva, men var lite oroligt för svikt i mitten 😊

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Hallå! Tack för input, jag är ute efter en solid skiva, men var lite oroligt för svikt i mitten 😊

Jag hade solid skiva innan som blev 🍌-böjd efter något år, trä ger ju med sig med tiden av tyngd.
Nu har jag små stål L-profiler under skrivbordet och det har hållt sig spikrakt.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Skrivet av maLakai:

Jag hade solid skiva innan som blev 🍌-böjd efter något år, trä ger ju med sig med tiden av tyngd.
Nu har jag små stål L-profiler under skrivbordet och det har hållt sig spikrakt.
<Uppladdad bildlänk>

Snyggt! Tack! 😁

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Ofta kan man ju eventuellt ha ett ben i mitten i bakkant, framförallt om man ska ha mycket vikt vid mitten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Ni som har köpt skivor och lagt på hurtsar, är det något minimimått I tjocklek att tänka på? Fäster ni skivan i hurts eller en läkt i väggen? Mvh

Min skiva är inte fäst ovanpå hurtsarna utan jag har väggen bakom så enda stället den kan flytta sig är mot mig vilket inte händer eftersom datorn + skärmar osv står ovanpå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kör med bänkskiva som är 925mm djup och 2020mm bred ovanpå E7Q-stomme. Mycket stabilt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Efter mycket pulande och pusslande har jag nu något jag vill kalla ett resultat av ommöbleringen jag påbörjade för längesedan. Begränsat utrymme i ett rum med snedtak och inrett för 2 arbets/gaming platser.

Ser ut ungefär så här med IKEAS ritverktyg:
http://www.conram.com/pubimg/rum.png

http://www.conram.com/pubimg/02.jpg

http://www.conram.com/pubimg/04.jpg

http://www.conram.com/pubimg/03.jpg

http://www.conram.com/pubimg/05.jpg

http://www.conram.com/pubimg/01.jpg

Mina bildskärmar är Dell 27" 4K U2718Q monterade på Dell Dual Monitor Stand – MDS19 . Kan påpeka att det tar en hel del skrivbordsyta.

Skrivbord är IKEA Bekant blå skiva med vita ben.

Tangentbord är Asus ROG Strix Flare

Mus och matta är Logitech Wireless G703 samt Powerplay

Ljud Logitech Z623

Stol är AKRacing Master Premium

Mitt chassi är Corsair Carbide Air 540, men liggande (funderar på en liten story om det, dock inte moddat).
Fläktar är 120 samt 140 CoolerMaster RGB, tyckte deras tefatsliknande CPU fläkt såg cool ut. Fick skaffa extra grenkontakter till RGB och fläkt uttagen på moderkortet.

I övrigt så är datorn en Asus ROG Strix burk med X-470 chip, Ryzen 2600X, Nvidia 1060 6GB samt G.Skill minnen.

Den andra arbetsplatsen har en HP minidesktop med maxat minne. ssd disk och cpu, två 1920x1200 skärmar, Dell U2412M, Dell tangentbord, inget speciellt.

Dax för ändringar. Dumpar IKEA bordet , har beställt en 2x1m bok skiva, jag kanske kan återanvända benen från Bekant bordet, vi får se, och skall köra in allt mot väggen i snetaket. Då det är 1m brett har jag 30-40cm att placera skärmarna på och det även med hänsyn till snedtaket jag måste dras med. IKEA verkar också ha dumpat den skrivbordsserien så får den inga uppdateringar från tillverkaren längre så åker den ut, precis som mina telefoner och sånt.

En annan grej är att få plats med min fina nya burk i höger hörna vilket borde gå. Ytterligare en anledning är helt enkelt större skrivbordsyta då jag kör jobbet på en tredje skärm och ett extra tangent bord. I och för sig är det inte fel att ha vinkeln på ett L format bord att placera sånt på, så kan man bara vända sig en aning fram och tillbaka, men det är fortfarande mer yta totalt så det borde bli bättre.

fel fel
Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Dax för ändringar. Dumpar IKEA bordet , har beställt en 2x1m bok skiva, jag kanske kan återanvända benen från Bekant bordet, vi får se, och skall köra in allt mot väggen i snetaket. Då det är 1m brett har jag 30-40cm att placera skärmarna på och det även med hänsyn till snedtaket jag måste dras med. IKEA verkar också ha dumpat den skrivbordsserien så får den inga uppdateringar från tillverkaren längre så åker den ut, precis som mina telefoner och sånt.

En annan grej är att få plats med min fina nya burk i höger hörna vilket borde gå. Ytterligare en anledning är helt enkelt större skrivbordsyta då jag kör jobbet på en tredje skärm och ett extra tangent bord. I och för sig är det inte fel att ha vinkeln på ett L format bord att placera sånt på, så kan man bara vända sig en aning fram och tillbaka, men det är fortfarande mer yta totalt så det borde bli bättre.

Jag köpte ett ställ som jag monterade under bordet för att spara mer plats. Det hjälpte och jag rekommenderar det starkt!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

<Uppladdad bildlänk>

Toarullen är till sorgliga stunder när du tittar på "How to train your dragon"

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut hos mig. Fick köpa min kontorsstol (Malmstolen 4000) från jobbet för en tusenlapp när vi bytte kontor. Ganska schysst uppgradering från Ikea-stolen jag hade innan.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | MPB14 M4 Pro

Permalänk
Medlem

Får en 2x1 meter stor bokskiva, hoplimmade 4-5 plankor, från ett snickeri om ett par veckor.

Tacksam för tips på :

ytbehandling - bok är ganska ljust, jag vill gärna gå mot guldbrun-hållet
vad man kan spika/skruva fast för kabeldraging/hantering och hål (!) i skivan
om man behöver föstärka med reglar under, den är c:a 26-28mm tjock (en tum om jag fattat rätt)

Man vill ju tänka efter först, mäta tre gånger såga eller borra en och så vidare, så det vore kul att få redan på hur ni tänkt.

Till att börja med hade jag tänkt återanvända benen från mitt IKEA bord, och troligen också den påse (kabel-nät) som sitter under som faktiskt visat sig vara praktiskt. Ungefär som nedanstående bild:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Får en 2x1 meter stor bokskiva, hoplimmade 4-5 plankor, från ett snickeri om ett par veckor.

Tacksam för tips på :

ytbehandling - bok är ganska ljust, jag vill gärna gå mut guldbrun-hållet
vad man kan spika/skruva fast för kabeldraging/hantering och hål (!) i skivan
om man behöver föstärka med reglar under, den är c:a 26-28mm tjock (en tum om jag fattat rätt)

Man vill ju tänka efter först, mäte tre gånger såga eller borra en och så vidare, så det vore kul att få redan på hur ni tänkt.

Till att börja med hade jag tänkt återanvända benen från mitt IKEA bord, och troligen också den påse (kabel-nät) som sitter under som faktiskt visat sig vara praktiskt. Ungefär som nedanstående bild:
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcTaB7HwxEEQ0Z8Qf5lqmUF77X_8efyA2FB3m9eejQaqxkx61Lle2ij9iGV78x7uIm5g18iBTfN9gGxfSVAl2obSi6NDex6PJApo8W4FCwRCPB0vQxz_53hC

Be snickeriet sätta dit reglar på lämpligt ställe.

För yta hade jag betsat i valfri färg och sedan oljat in träet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castel:

<Uppladdad bildlänk>

Inte lika flashigt som många av er andra, men jag vill ju inte heller ha det så

Höj/sänkbart skrivbord från DPJ, 200x120cm, djup 80cm.
Burken har jag bakom hurtsen under skrivbordet.

Har varit supernöjd med deras 160x80 i några år men funderar på att uppgradera till just de där måtten.

Är det ek eller björk du har?

Permalänk
Skrivet av joss:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Kör med bänkskiva som är 925mm djup och 2020mm bred ovanpå E7Q-stomme. Mycket stabilt!

Vad är det för monitorhylla? Letar efter en själv.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Vad är det för monitorhylla? Letar efter en själv.

https://www.balolo.de/en/products/setup-cockpit-large

Mycket bra kvalite, lite dyr dock.

Permalänk
Skrivet av joss:

Har kollat på den också så det känns som det är bestämt.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Toarullen är till sorgliga stunder när du tittar på "How to train your dragon"

Givet!

Visa signatur

<2x16GB Dominator DDR5 CL30@6200MHz> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX PCIe5>
<
Intel i7-14700K> <Nvidia RTX2080Ti> <Lian Li EDGE 80+ Platinum 850W>
<
MSI Spatium M580 M.2 Gen5 2TB> <Samsung 990 Pro 1TB>
<
Phanteks NV7 White> <Alienware AW3418DW>
<
Logitech Z906 5.1> <Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Jäklar vad fint alla har de, jag har det väldigt Basic tycker jag själv

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av joss:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

vilken hylla har du under skärmen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

vilken hylla har du under skärmen?

https://www.balolo.de/en/products/setup-cockpit-large

Permalänk
Medlem

Ouf hoppades på att det inte skulle vara den pågrund av priset :'D

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, men bok är svårjobbat utan eldrivna maskiner. Så det fick jag äta upp... men efter en del arbete fick jag ordning på ytan, har tagit ett tag i omgångar, men det är otroligt vad en sån skiva är fukt och temperatur känslig, när det var kallt var den böjd på längden, nu när det är lite varmare har den rätat ut sig och är rakare.
Jag skall limma ett par reglar på undersidan för att hålla emot sånt och ge bätte infästning för skruvar till benen.. sedan ta in och avsluta ytbehandling inomhus i rumstemperatur, annars blir det ett fasligt böjande hit och dit.

Skivan är bara 22mm tjock så det är en förklaring till känsligheten, skulle varit närmare 30, men hade kostat mer.

Har ögonen på ett sånt här statiiv: https://www.dpj.se/hoej-och-saenkbart-stativ/14146-hoej-och-s...
Måste klara 2x1 meter skiva, så det kostar lite mer. De flesta har "rekommenderad" max bredd och max djup på bordsskivor som är under mina mått.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

Ouf hoppades på att det inte skulle vara den pågrund av priset :'D

Köp! Väldigt prisvärd! Stabil och väldigt bra känsla. Köpte en Large cockpit, den lilla hyllan under, ipad hållare och magsafe hållare.
Som vanligt får man 10% om man skriver up sig för nyhetsbrevet men just nu är det vårrea på 15%.
Så runt 3250kr för det paketet jag tog inkl frakt. Billigare om det går att kombinera.

Visa signatur