Permalänk
Medlem

Inget nät. Bahnhof

För en som inte är kunnig på nätverk.

Vi har tappat nätet sedan kl 13 ungefär. Dryga 8+ timmar nu.
Vi har Banhof genom vår hyreslägenhet och jag använder en asus router.

*Har provat starta om routern ett par tillfällen och väntat 20-60 sek.
*Lamporna lyser blått på router förutom den som ser ut som en jordglob med en ring runt sig, den lyser rött.
*På min dator Windows 11 så står det att jag har nät (trådad) och nätverksfel sökning visar att allt är ok, men kan ändå inte surfa.
*Wifi funkar inte heller.

Någon som har en ide?

Bahnhof visar inga störningar när jag skriver in vårt postnummer på deras sida.

Permalänk
Medlem

Jag har under dagen haft segt nät och har Bahnhof, ser bara Stockholm och andra städer med problem men upplever att nätet är som sirap.

Så kanske är något vajsing.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det där med driftstörningskartor bygger ju på att problemet dels är rapporterat, och dels att någon uppdaterat systemet med den rapporterade störningen. Funkar jättebra vid exempelvis i förväg planerat arbete eller långvariga problem, men inte lika bra vid tillfällig störning som ingen bryr sig om att rapportera och som dessutom sker sent på kvällen en helgdag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

För en som inte är kunnig på nätverk.

Vi har tappat nätet sedan kl 13 ungefär. Dryga 8+ timmar nu.
Vi har Banhof genom vår hyreslägenhet och jag använder en asus router.

*Har provat starta om routern ett par tillfällen och väntat 20-60 sek.
*Lamporna lyser blått på router förutom den som ser ut som en jordglob med en ring runt sig, den lyser rött.
*På min dator Windows 11 så står det att jag har nät (trådad) och nätverksfel sökning visar att allt är ok, men kan ändå inte surfa.
*Wifi funkar inte heller.

Någon som har en ide?

Bahnhof visar inga störningar när jag skriver in vårt postnummer på deras sida.

Röda jordgloben borde vara att routern inte har internet kontakt så det tyder ju på att det är tjall på Wan sidan. lyser fiberkonvertern om du har sådan? kablarna sitter fast? Funkar det för grannar?

Permalänk
Medlem

Får detta felmeddelande. Har ej inlogg uppgifter till router, provade Admin - Admin och även tomt lösen och även 0000 lösen

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kopplar fiberkabeln direkt från dator till väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

<Uppladdad bildlänk>

Får detta felmeddelande. Har ej inlogg uppgifter till router, provade Admin - Admin och även tomt lösen och även 0000 lösen

Har du flera routrar i nätet inkopplade?

Permalänk
Medlem

Du kommer behöva direktkoppla datorn till inkommande uttag eller mediaomvandlare.

Vill du felanmäla via nätet så gör du det på https://bahnhof.se/privat/felsokning/ eller så får du ringa till Bahnhof på 010-510 00 00 när de öppnar kl 08. Fungerar det inte med datorn direktkopplad så är inte din router felet. Driftstörningar som fixar sig utan att du behöver felanmäla handlar om allmänna fel i området, då drabbas oftast även andra leverantörer (i och med att det är fibernätet närmast dig som har problemet) och problem som bara drabbar dig behöver du felanmäla för att det ska bli fixat.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut om du kanske kan förklara från ditt uttag i väggen, till t.ex. din router, hur ser kedjan ut, kan du förklara med bild eller text. Ungefär såhär;

<Fiberomvandlare / Uttag i vägg> <ASUS Router> <Trådlöst / Kabel> - PC osv.

Har du möjlighet att stänga av fiberomvandlaren i ca 5-10 minuter eller är det bara ett uttag i väggen som ej går att stänga av, dvs inkommande till din ASUS Router?

Har du möjlighet att koppla in din dator direkt i LAN1 om du då har en Fiberomvandlare eller uttaget i väggen och skippa routern?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

För att felanmäla imorgon så kommer supporten att be dig direktkoppla datorn utan routern imellan. Bara att testa direktkoppla datorn nu och se om du får nät eller inte.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Grannarna har också problem, vissa iallafall. De har inte alla heller Bahnhof.

Tydligen var där ett strömavbrott i närheten idag cirka 2 kvarter bort som slog ut rödljus, matbutiker osv - men dessa är igång igen.

Kan de ha påverkat oss?

Jag ska prova med kabel direkt i väggen.

Just nu går det såhär
Uttag i väggen vid hallen (1 uttag)
In till router
Från router in till PC

Permalänk
Medlem

Ledsen för slarvig text och eventuella stavfel, hade inte auto correct funnits hade ni säkert inte kunnat tyda något, jag skriver så gott som aldrig på mobilen förrens idag, använder alltid datorn.

Permalänk
Medlem

Att koppla direkt till datorn hjälpte dessvärre ej. Får upp samma hemsida till router inlogg fast det står "Nätverkskabeln är inte ansluten"

Där nere till höger på Windows ser det dock bra ut, precis som när man har internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

Kan de ha påverkat oss?

I regel har fibernäten inte reservkraft eller bara kortvarig sådan. Elavbrott riskerar också att utlösa säkringar.

Det du behöver kontrollera står på deras hemsida/felsökningshjälp https://bahnhof.se/privat/felsokning/ och du kan felanmäla därigenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där med driftstörningskartor bygger ju på att problemet dels är rapporterat, och dels att någon uppdaterat systemet med den rapporterade störningen. Funkar jättebra vid exempelvis i förväg planerat arbete eller långvariga problem, men inte lika bra vid tillfällig störning som ingen bryr sig om att rapportera och som dessutom sker sent på kvällen en helgdag

Det slår aldrig fel, när jag har rapporterat in en driftstörning till Bahnhof så säger supporten mer eller mindre alltid "ingen har rapporterat någon driftstörning". Kanske kan vara så att det är jag som är nummer 1 som rapporterar kanske?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det slår aldrig fel, när jag har rapporterat in en driftstörning till Bahnhof så säger supporten mer eller mindre alltid "ingen har rapporterat någon driftstörning". Kanske kan vara så att det är jag som är nummer 1 som rapporterar kanske?

Precis. De vet inte ens om vad det är för fel oftast.
I fredag tappade jag anslutningen på ett intressant vis.
Jag hade fortfarande IP och allt såg ut som det skulle, men kunde inte pinga ett skvatt.
Visade sig att en switch hos stadsnätet hängt sig och behövde startas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Precis.
I fredag tappade jag anslutningen på ett intressant vis.
Jag hade fortfarande IP och allt såg ut som det skulle, men kunde inte pinga ett skvatt.
Visade sig att en switch hos stadsnätet hängt sig och behövde startas om.

Intressant nog så brukar jag oftast tappa nätet någon gång efter tolvslaget (händer ett par gånger per år) sen så kommer det tillbaka några timmar senare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]