Vilka nya tekniker tvärvägrar du?

Permalänk
Medlem

Smarta prylar som till exempel smart-tv. Smarta vitvaror håller jag mig borta från också. Men om jag är tvingad, ser jag till att de aldrig får tillgång till internet. Prylar som kräver internet för att aktiveras, lämnar jag tillbaka.

AI försöker jag att totalvägra också. Än så länge funkar det klockrent.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Telefoner från Apple och Samsung, har än så länge aldrig haft någon sådan.
Konton på bl a Facebook och många andra sidor.
Elbil.
Hemleverans av mat, som väl inte är en "teknik", men snarare en modern tjänst.
Appar för matbeställning.
VR-utrustning.

Det är alltså mer vad jag inte själv äger el har direkt intresse av, finns säkert annat också.
Därmed inte sagt att jag inte behövt hantera sådana saker åt andra.

Permalänk
Medlem

Appar för att beställa mat så gott det går. Jag antar att steget att prata med en okänd människa är långt större än att ladda hem en app, skaffa konto m.m m.m för dagens scrollande ungdomar men för mig är det då tvärtom...

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Tangenbord med Copilot-tangent.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Allt med smart....har man jobbat inom elektronik och utveckling i över 2 decennium så blir man ganska trött på det mesta inom elektronik och elektroteknik... speciellt idag när 90% är "buzzwords".

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Datavetare

Tvärvägrar är för stark ord för det krävs bara att någon släpper en "tillräckligt bra produkt". Vidare har jag köpt in rätt mycket sådant i arbetet även senaste åren.

Privat undviker jag sedan rätt länge x86-CPUer, inte av ideologiska skäl utan av rent tekniska orsaker. Senaste privata laptop med x86 är en Surface Pro 4 inköpt 2016, senaste privata desktop CPU är 3900X inköpt 2019. Gissar att jag köpt min sista x86 för pengar jag skattat som privatperson.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Helt ointresserad av hårdvara där man bara får ut max användningsområde om de kopplas till appar och saknar vettig fallback. Vägrar använda Microsoft-konto i Windows privat. Köper sällan saker genom att använda mobilen. Lever i ett hem utan smarta funktioner. Kommer att så länge det går, avstå från att köpa en bil som är uppkopplad. Noll intresse av smartklocka.

(gillar teknik i datorer, bildskärmar och TV-apparater)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

"Smarta" saker. Mitt hem är stendumt, och funkar kanon så.

Skrivet av GuuFi:

Smarta vitvaror.

Skrivet av Zidious G:

Allat som har med smarta hem att göra. Vitvaror, dörrklocka med mera. Trams, all of it.

Skrivet av LeVvE:

"Smarta" lampor och skärp som man kontrollerar med appar.

Röststyrning som t.ex. Alexa eller Siri.

this !! all den där s.k. smarta skiten är oftast lika dum som en skiva bröd. Tokvägrar . Och jag skulle ALDRIG prata med en TV, APP i telefonen , Tvättmaskin eller vad det nu kan vara

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Tiktok

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

Allt batteridrivet. Min MacBook har en dieselgenerator i sig..

Nej, jag är nyfiken på ny teknik och tycker området är spännande, det betyder inte alls att jag bara för detta måste köpa denna dyra nya teknik för jag har inte lika mycket ”teknikpengar” som intresse.

Det jag ogillar är om det på något sätt kan orsaka risker, det är främst prylar från okända säljare. Detsamma gäller hämtmat, där jag ej litar på de som levererar. Jag känner många som inte har ett speciellt jobb, men de är konsulter emot ett företag som har krav på alla konsulter ska drogtestas. Och omvänd bevisbörda gäller vid ett positivt resultat.

Annars inget direkt jag undviker. Jag använder ej så ofta trådlös laddning eller betala med telefon, detta endast för att jag ej just nu ser det som smidigare. Den dagen man helt kan skippa bankkortet så visst, men om man ändå har med bankkortet så kan jag betala med denna. Detsamma med den trådlösa laddaren, den är inte smidigare än USB c kabeln tycker jag.

Väldigt mycket ny teknik presterar inte så bra som vissa påstår, men det är ofta att de inte testar grejerna så hårt . Så man ska vara skeptisk emot när vissa påstår nya saker är så bra. Men det handlar ej om att undvika, utan endast avvakta med att köpa tekniken för att spara pengar.
LLM är ett sådant område, på swelockers är väl de flesta väldigt emot. I övriga världen är nog väldigt många starkt för. Min egen åsikt, så köp privat ingen 200 000kr dator för att köra LLM lokalt eller betala X antal tusen kronor i månaden för det nu. Det betyder inte att LLM som 3G, platta skärmar, ssd etc i framtiden kan bli bra. Bara att det nu är dyrt om man villa ha bättre AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

*Inte helt nykter hjärna läser skärp och blir helt konfys* Sen när jag ska skriva svaret så trillar poletten ner och inser att du menade skräp

Vore schysst ändå med ett app-kontrollerat skärp, eller? Sitter där, med svullen kista efter julmiddagen och ids inte att fippla vid midjan, utan man justerar via en app istället

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

@ Rosdenvik, har rätt att gnälla.
Madlemmarna - Här får kommentera inlägg. .
Go, Rosenvik,Go..
Utan medlemmar - inget SweClockers.

Permalänk
Medlem

Anno-f#€*ing-tations på youtube. Fyyyyy fabian var jag avskyr att behöva gå ner i menyn och klicka bort skiten varenda gång jag ska kolla på vadsomhelst.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tvärvägrar är för stark ord för det krävs bara att någon släpper en "tillräckligt bra produkt". Vidare har jag köpt in rätt mycket sådant i arbetet även senaste åren.

Privat undviker jag sedan rätt länge x86-CPUer, inte av ideologiska skäl utan av rent tekniska orsaker. Senaste privata laptop med x86 är en Surface Pro 4 inköpt 2016, senaste privata desktop CPU är 3900X inköpt 2019. Gissar att jag köpt min sista x86 för pengar jag skattat som privatperson.

Vad kör du för desktop cpu nu (alltså inte laptop)? Apple, Qualcom?

Permalänk
Medlem

Undviker smarta prylar, även smartphones.

Permalänk
Medlem

social media om det räknas som nytt/pryl.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Chiplet CPUs, viva la monolith!
Allt trådlöst excl mobil
Inloggning med annat än email
Programvaror som automatiskt uppdaterar excl Brave

Har en P2 Volvo som börjat bli dyr och jag är förtvivlad om at ersätta med något modernare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Styr med timer, inställd på när det är dags att vakna

Då är de ju lika smarta som en väckarklocka...

Permalänk
Medlem

Alla prylar och tjänster som kräver någon form av molntjänst. IoT-prylar ska antingen gå att köra isolerat lokalt eller kunna flashas med open source-firmware. Vägrar totalt Google Home/Alexa och liknande.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Nästan allt inom "smarta hem", med ett fåtal undantag och touchkontroller till allt i nyare bilar.

Permalänk
Medlem

Är det "smart styrning/smarta hem" grejer undviker jag det likt pesten, samma sak gäller bilen min - den ska vara så "dum" som möjligt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Röststyrning håller jag med om helt. Men IoT och smarta hem är något jag tycker är riktigt skönt att ha!

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen direkt ny teknik jag vägrar, sure design val som touch istället för fysiska knappar/vred i bilar som nämnts innan är inget jag skulle utsätta mig för men är inte direkt ny teknik utan ett ruskigt dåliga/farliga design val

Skrivet av Miindz:

Trådlös laddning är en teknik som jag inte förstod när den släpptes. Vadå trådlöst? Men när man sitter på kontor och hanterar mycket samtal i mobilen så är det supersmidigt att bara plocka upp den/lägga tillbaka den på laddning utan att behöva plugga in den. Använder det överallt där jag har en fast plats att ha det. Kan varmt rekommenderas!

Lite intressant att den ens behöver laddas, åker runt 6 till jobbet och har mobilen igång med Youtube runt 3-5 timmar och har aldrig behov av att ladda mobilen under dagen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lösenordshanterare. Aldrig i livet att jag lägger alla lösenord i en korg.

Appar och skit till så kallade smarta grejer. App till airfryern? Dumheter.

Appar generellt till allt jävelskap, till och med på vissa restauranger vill de man ska installera nån app. Någon annan i sällskapet får beställa åt mig då, jag har Swish och betalkort och det räcker.

Aldrig hemkörning av mat via Wolt eller Foodora.

Skulle helst se alla dessa hyrsparkcyklar totalförbjudas.

Uber kan ta sig i brasan, glorifierad svarttaxi.

ARM och liknande icke x86 är bara skit till PC. Krångligare, mer inkompatibelt, trögare och sämre. Passar bra till specifika syften typ mobiltelefoner. Blir säkert bra en dag men idag är det bara värdelöst hålla på mickla med det.

Elbilar, dåligt, dyrt och opålitligt, men framförallt värdelöst om man bor eller är verksam där det är glest mellan laddstolparna. Går ju inte direkt ta med sig en dunk bensin eller startkablar om man blir stående. Finns det några mAh kvar i batteriet kanske man kan roa sig med Disney+ eller nåt annat betalskit på surfplattan som är installerad istället för en normal instrumentpanel, det går ju inte på en vanlig bensin-Volvo från 2010 förstås.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Nya notepad, f*n vad MS är duktiga på försämring av sina produkter.

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Lösenordshanterare. Aldrig i livet att jag lägger alla lösenord i en korg.

Appar och skit till så kallade smarta grejer. App till airfryern? Dumheter.

Appar generellt till allt jävelskap, till och med på vissa restauranger vill de man ska installera nån app. Någon annan i sällskapet får beställa åt mig då, jag har Swish och betalkort och det räcker.

Aldrig hemkörning av mat via Wolt eller Foodora.

Skulle helst se alla dessa hyrsparkcyklar totalförbjudas.

Uber kan ta sig i brasan, glorifierad svarttaxi.

ARM och liknande icke x86 är bara skit till PC. Krångligare, mer inkompatibelt, trögare och sämre. Passar bra till specifika syften typ mobiltelefoner. Blir säkert bra en dag men idag är det bara värdelöst hålla på mickla med det.

Elbilar, dåligt, dyrt och opålitligt, men framförallt värdelöst om man bor eller är verksam där det är glest mellan laddstolparna. Går ju inte direkt ta med sig en dunk bensin eller startkablar om man blir stående. Finns det några mAh kvar i batteriet kanske man kan roa sig med Disney+ eller nåt annat betalskit på surfplattan som är installerad istället för en normal instrumentpanel, det går ju inte på en vanlig bensin-Volvo från 2010 förstås.

Mycket bra lista. Jag ogillar också appar till allt möjligt, det är säkerhetrisk om man pratar om appar med väldigt liten nerladdniningar.

Själva Arm är bra, problemet är att programutbudet inom att programmera diverse hårdvara är lite som filmutbudet av nya filmer från år 2025 till Betamax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Anno-f#€*ing-tations på youtube. Fyyyyy fabian var jag avskyr att behöva gå ner i menyn och klicka bort skiten varenda gång jag ska kolla på vadsomhelst.

Ta bort dem då med https://old.reddit.com/r/uBlockOrigin/wiki/solutions/youtube#...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Då är de ju lika smarta som en väckarklocka...

Sant, men ändå väldigt mycket smartare än en vanlig rullgardin 😉

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag trodde jag var fientlig till ny teknik men efter att ha läst inläggen i den här tråden inser jag att jag inte alls är det!

Jag är generellt sett emot appar, iaf den typen av appar som lika gärna kan vara en hemsida. Det är fruktansvärt störande med appar som vill ha tillgång till kontaktlista och position och annat utan någon vettig anledning. Även hemsidor som kräver att man skaffar ett konto är störande i allmänhet.

Jag ogillar också moderna "internet-of-things"-grejer. Jag har förvisso ett "smart" hem med lampor osv, men det bygger till 99 % på saker som enbart kör lokalt, inte på massa tjänster från tillverkare som kan läggas ner eller hackas när som helst, och där företaget troligtvis skulle sälja min användardata på ett eller annat sätt.

Mer generellt så tycker jag väldigt illa om den moderna "övervaknings-kapitalismen". Det känns som att 95 % av alla nya företagsidéer bygger på att spåra användarna på olika sätt. Jag tycker gott dom kunde förbjuda att samla all information som inte är absolut nödvändig för att tillhandahålla tjänsten, eller information de kommer över på "naturlig" väg (t ex vilka produkter man tittar på i en online-butik är ok att föra statistik över). Att dela informationen mellan företag borde också förbjudas.

Skrivet av LeVvE:

Smart skärp som man kan kontrollera med en app är något jag missat! Nu blir jag väldigt sugen på att köpa ett sånt.

Permalänk
Medlem

Röststyrning och trådlös laddning är de jag kommer på.

Aldrig förstått tjusningen med att skicka upp sin röst till externa parter, kanske blir mer intresserad när det fungerar 100% lokalt utan uppkoppling/data export.

För trådlös laddning botnar det i att det är dåligt för batterihälsan pga värmeutvecklingen. Vårdar hällre batterihälsan då jag behåller mina mobiltelefoner i snitt >5 år.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)